Har storleken någon betydelse?

ylvaaskersund

Trådstartare
Hjärnan på en St Bernhard måste ju väga lika mycket som en Papilon ungefär, men ändå är det lättare att dressera en sådan liten rackare än en stor bjässe! ;) Det jag har funderat mycket på är varför och om den fungerande hjärndelen som innehåller inlärningsmöjligheter är lika stor oavsett ras?:laugh:

Sv: Har storleken någon betydelse?

Ingen aning men min leonberger har varit betydligt enklare att dressera/lära än vad våra småhundar har varit :)

Självklart har med ras osv att göra åxå, jag blir bara nyfiken hur det funkar rent fysiskt! En stor hund har ju större hjärna och borde då ha mer resurser än en liten hund med liten hjärna! Men så är det ju inte:confused:! Så min undran kvarstår......varför har inte inlärningskapaciteten med storlek på hjärna med varandra att göra?

tycker det snarare brukar vara tvärtom.... :angel:

hjärnans stl har ingen betydelse för djurets intellingens! det är hur den är uppbyggd som spelar roll..

Hjärnan är lika stor oavsett hundras. Det är därför det är så "konstiga" huvuden på riktigt små raser...stora och runda med utbuktande ögon.. Hjärnan krymper inte för att hundraser gör det och det går inte få hur små huvuden som helst, bara kroppar.
Hjärnan växer heller inte på raser som är stora.:)

I en st. Bernard så ligger hjärnan och skvalpar omkring långt därinne i mörkret :D

Delvis kl

Kan tala om att den ligger bra långt inne. Har varit med på en obduktion av en st Bernard då vi skulle ha tag på hjärnan och det var inte helt enkelt.

Säger också som de andra att det är mer än hjärnans storlek som styr inlärningskapacitet. Egentligen de mer "svårtränade" raserna inte dummare än andra, men dt kan vara svårare att motivera dem. Jag lovar att den som upplevs som "dummare" kan lära sig lika snabbt som den "smartare" bara den vill.

Måste bara fråga: Hur då?

En hund som är avlad på självständighet snarare än samarbete kan upplevas svårare att lära saker som vi vill. Därmed inte sagt att hunden skulle ta längre tid på sig att lista ut hur man tex får fram mat i en knepig situation.

Hahaha!:rofl: Även om det där stämmer så lät det väldigt komiskt! Fick en så tydlig bild inne i MIN hjärna!
Tänk en valnöt på öppet hav:p

Nä, större och grövre hundar är inte avlade för att vara snabba i inlärningen. Dom är oftast avlade för att bara finnas till/vandra omkring och vakta när det behövs.

Och varför lära sig något när man kan låtsas som man inte förstår:D

Delvis kl

Kan tala om att den ligger bra långt inne. Har varit med på en obduktion av en st Bernard då vi skulle ha tag på hjärnan och det var inte helt enkelt.

Säger också som de andra att det är mer än hjärnans storlek som styr inlärningskapacitet. Egentligen de mer "svårtränade" raserna inte dummare än andra, men dt kan vara svårare att motivera dem. Jag lovar att den som upplevs som "dummare" kan lära sig lika snabbt som den "smartare" bara den vill.

Men hallå! Hur stor var hjärnan? Jag har haft en St Bernhard och ibland undrade jag om den hade ngn överhuvudtaget:D, skämt och sido så var han underbar:love:

Hjärnan är lika stor oavsett hundras. Det är därför det är så "konstiga" huvuden på riktigt små raser...stora och runda med utbuktande ögon.. Hjärnan krymper inte för att hundraser gör det och det går inte få hur små huvuden som helst, bara kroppar.
Hjärnan växer heller inte på raser som är stora.:)

I en st. Bernard så ligger hjärnan och skvalpar omkring långt därinne i mörkret :D

Det där stämmer inte....
En liten hund har betydligt mindre hjärna än en stor hund, så det varierar väldigt beroende på ras. Även formen på hjärnan kan variera något mellan raser.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 517
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 347
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 702
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 508
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka