Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Sv: Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

KL = knapplån

Är själv 17 och har oxå tröttnat på att "slava" i ridskolestallen... Har ju varit med i US i 6 år så då har ju stora styrelsen ofta lastat över saker som vi ska ordna så att de slipper :mad: Visst har vi fått beröm för mkt men pga de andra styrelsemedlemmarnas brist på engagemang så tröttnade jag efter att ha suttit som ordförande 1 år...

Fast jag gått ur US och inte har nånting med ridskolesidan att göra egentligen så tvingas jag ändå vara med på ridlekis på helgerna, bara för att jag gick en kurs förra vintern/våren som klubben betalade...

Det låter precis som min gamla ridlärare. Han ansåg nog dessutom att hoppning var barbari (vilket iof kunde vara lite tråkigt).
Nu sen jag börjat om min ryttarkarriär så har jag verkligen nytta av den håda drillningen sen ungdomsåren. Det sitter i märgen. Alla rörelser sitter där inne i hjärnbarken nånstans, bara balansen och orken som fattas sen är man som ny igen.

Hej!

Praktikanten där jag jobbade hade ridit i 7 ÅR på annan ridskola och kunde inte sitta upp på en häst och visste inte hur man red de enklaste ridvägarna eller vilket sittben man skulle sitta på. Det kan man ju bara skylla ridskolan för.

/ Lavinia, som är glad att hon har egen häst och kan välja själv vem hon rider för. (Tyvärr rider de flesta i stallet för "ridläraren" som lär ut sitt i bakvikt och dra i munnen)...

*KL*

En som hade ridit ca 5 år och inte visste vad en valack var :eek::eek:

Jag kmr ihåg att jag sa något om att X är ju valack och hon svarade vad är en valack ?

Visste inte om jag skulle fråga om hon skämtade :crazy:

Lär man sig typ inte sånt första året ? :confused:

Jag tror inte det har ändrats så mycket. Jag har ridit på olika ridskolor sedan 1985, varken nu eller då ingick manflätning i ridskolevardagen. Knoppa gör man när man ska tävla, har aldrig sett någon som knoppat inför en vanlig ridlektion. Likaså var det inte fritt fram för varje liten unge att klippa och rycka manar och svansar (tur det kanske, hästarna hade nog sett lite märkliga ut då).

Jag håller med (också ridit på olika ridskolor o ridläger sedan runt 85). Man/svans flätning fick man lära sig en timma innan sluttävlingen på ridlägret (så herrans lång tid tar det inte att lära sig det... speciellt inte om man är 9, tjej, och gillar att fläta). Manar och svansar var helt off limits för alla elever, inte ens skötarna fick borsta svansar mer än ngn gång i veckan (de blev så förstörda).

Persedelvård ingår åtminstone på min ridskola i skrivande stund. Snarare mer än mindre än förr.

Ridlägerkunskap för mig. Och jag blir faktiskt irriterad när folk har varit på utrustningen och man är tvungen att vrida tillbaka den eller sätta ihop den igen.

Teorilektionerna bestod nio gånger av tio av att man fick sitta i ett rum och titta på en video från ridsportförbundet medan ridläraren gick och fikade. Inte konstigt att folk slutade gå på teorilektionerna till slut. Numer har vi clinics istället, som på många andra ställen, och de är betydligt mer välbesökta.

Lyckost! du fick kanske lära dig någonting! Hästens delar och färger 3 ggr om året :rofl: en gång teorilektion per termin och sedan på ridlägret. En gång fick vi lära oss visitation! (vilket iofs räcker, man glömmer det inte, speciellt som det var en väldigt omväxling). Inte ens genetiken bakom färgerna, inte ens "onormala" färger. När jag kom till England på läger och de hade andra färger trodde jag de praktiskt taget ljög.

Sen får man väl inse att många ridskoleryttare är motionärer. De är fullt nöjda med att rida sin lektion en gång i veckan, vill inte alls utöka sin ridning och än mindre skaffa egen häst. Jag tycker att man kan ha viss förståelse för att de inte vill ägna lediga kvällar åt foderlära etc.

Faktum är att antagligen är det precis det de gör. Vad får er i tråden att tro att folk är oförmögna att låna en bok på biblioteket och läsa den. Vad får er att tro att inte eleverna gör bedömningen att boken är bättre än teoriundervisningen som brukar vara usel.

Jag tror många här tänker på hur de själva var som unga, utan att tänka på at de kanske inte var representativa ens då. Var det verkligen så att hela ridgruppen hängde i stallet från morgon till kväll? Eller var det man själv och tre entusiaster till som gjorde det? Det är förmodligen likadant nu.

Jag tror Mabuse har rätt här och har ett tillägg. Flickor som var skötare fick bara arbete och ingen belöning, samtliga i min klass (inkl hästgalna skötare) slutade rida när de blev 15 (jag var inte skötare, hängde inte i stallet, rider ännu men har aldrig haft häst, klarar mig utmärkt). Pojkar som hängde på fotbollsklubben fick lära sig arbete mot belöning, riktig lön och riktiga lektioner. Tjejernas enda belöning var att skaffa status genom att vara elaka mot nybörjare.

Jag tycker verkligen om Cliniqs som teori, jag lär mig trots att det är kul :devil: (ursäkta).

Och slutligen, samtliga gamla militärer jag ridit för har gått snabbare fram än moderna ridlärare. Att kunna kontrollera hästen i alla gångarter och hoppning går långt före att ha hästen på tygeln i min bok. Jag tror nämligen inte man kan ha hästen på tygeln innan man har kontroll. Jag tror det är den för tidiga "på tygeln" biten som ger gramantyglar osv. Nu precis som när jag var liten. Eller som jag läst ngn gammal militär skriva, -se där ett barn på en ponny i fri form, hon förstör inte ponnyn. Det är när hon börjar försöka få ponnyn på tygeln för tidigt som ponnyn kan bli skadad.

*KL*

En som hade ridit ca 5 år och inte visste vad en valack var :eek::eek:

Jag kmr ihåg att jag sa något om att X är ju valack och hon svarade vad är en valack ?

Visste inte om jag skulle fråga om hon skämtade :crazy:

Lär man sig typ inte sånt första året ? :confused:

Haha. När jag var 8 fick jag lära mig av en av tjejerna i stallet (lika gammal som jag kan ses som en tröst) att en valack var en häst som blektes med åren, avblekbar med andra ord. Hahahaha. :angel:
När jag en dag sa till min ridlärare att hästen jag satt på var en hingst så skrattade han bara och sa att det var en valack. Jag såg ut som ett frågetecken och sa "Nej, det är en hingst. För den är mörkbrun" :rofl:

Ridskolan där jag rider anses ofta som tråkig då man får gå igenom grunderna väldigt länge och man får inte lära sig nya övningar och rörelser innan dom gamla sitter. Jag har ridit på ridskolan i ungefär 8 år och har ännu inte fått lärt mig galoppombyten. I hoppningen klagar många (ofta såna som gått i hoppgrupp på någon annan ridskola och bytt hit) på att vi får hoppa så lågt, de vill hoppa 1 meter och högre på lektion.

Själv tycker jag att min ridskola gör rätt i detta, vissa rörelser kräver kontroll och mycket förkunskap som förberedelse och jag börjar nu känna mig relativt mogen (ridmässigt) för att lära mig t ex galoppombyten. När det gäller hoppningen handlar det både om att skona hästarna och att hoppa högt inte är nödvändigt vid träning då man bättre tränar sin hoppteknik vid låga höjder, vilket många inte verkar förstå.

Det roligaste var när en ny tjej i min grupp, som visserligen är duktig i hoppning, fick gå fram till ridläraren och fråga hur man gör en bakdelsvändning, och några veckor senare bytte till en bättre grupp för att hon ansåg att min grupp var för dålig för henne :P

det jag vill poängtera är att för mig spelar det ingen roll att jag kanske inte kan alla rörelser osv efter 8 år, jag är hellre duktig på det jag kan än att jag kan allt halvdåligt.

KL = knapplån

Är själv 17 och har oxå tröttnat på att "slava" i ridskolestallen... Har ju varit med i US i 6 år så då har ju stora styrelsen ofta lastat över saker som vi ska ordna så att de slipper :mad: Visst har vi fått beröm för mkt men pga de andra styrelsemedlemmarnas brist på engagemang så tröttnade jag efter att ha suttit som ordförande 1 år...

Fast jag gått ur US och inte har nånting med ridskolesidan att göra egentligen så tvingas jag ändå vara med på ridlekis på helgerna, bara för att jag gick en kurs förra vintern/våren som klubben betalade...

Det där känner jag igen allt för väl, det enda negativa jag kan säga om min ridskola. Där får man slava som f*n för att möjligtvis få skritta en häst som är halt eller motionera en häst som blivit över. Man får kämpa hårt för att få lite beröm och efter ett tag känns det som att ridlärarna tar det för givet att man hjälper till. Nu så här i efterhand kan jag förstå situationen lite bättre, när jag avr skötare ville man helst av allt få rida lite extra, även om det bara var att skritta en häst i 10 min. Att ridlärarna mycket sällan belönade oss med ridning berodde ju på att hästarna redan gick 2-3 pass per dag och ridskolechefen håller stenhårt på att hästarna minsann inte ska få gå mer än så. Detta har visserligen gett resultat, hovslagaren som skor hästar från andra ridskolor har sagt att våra hästar lever mycket längre och är mer sällan halta än hästarna på andra ridskolorna i trakten. Men det förstår man ju inte när man är 10 år gammal och älskar hästar mer än allt..:p

FÖRLÅT känner miug helt fruktansvärt seg i huvet men vadå knapplån? Varför? :bow::crazy:

Hehe :P ja men då är man ju fortfarande ganska liten ;), personen jag berättade om var 12-13 år...

Har ridit i 11 år nu lr nått sånt och de första 9 åren red jag bara på en ridskola, då hade jag börjat lärt mej, skänkelvikning, framdelsvändning, bakdelsvändning och vi hade även börjat med öppna, sluta och galoppombyten.

Nu har jag inte ridit på ridskola på 2 år och har egen häst, men har ingen häst som är på den nivån att den kan göra riktiga öppnor, slutor osv...
Så det finns där i huvudet, och jag kan det till teorin, är mer praktiskt det inte sitter...

Känns ändå som att jag fått en bra grund, och att man vet varför man gör saker, inte bara att så där gör man...

Nej, när man var yngre och "dummare" så tyckte man det ju var kul att "slava" på ridskolan. Jag tyckte det var jätte kul att vara kvar ett tag efter lektionen och hjälpa till och mocka :) Är ju inte så nu precis när man har egen häst, och skulle nog inte vara så om jag bara red lektion 1 gång i veckan heller...

Tror oftast man har en sån period när man är runt 10-14 år...

*kl*

Jag tillhör kategorin som slavade på ridskolan. Fast jag fick rida som tack för hjälpen vilket jag gärna gjorde.

Jag tillhör även kategorin som drillades av gammal yrkesmilitär. Det första året fick vi testa alla gångarter och hoppa lite grann. Sedan när det fanns och vi kunde hantera hästen i alla gångarter och de vanligaste ridvägarna satt då backa vi i utbildningen kan man säga för då kom kravet på form. Fick vi hästen att gå i rätt form i trav så var det inte snack om att vi skulle få galoppera och därmed förstöra formen utan allt skulle vara stabilt i den lägre gångarten först innan vi fick gå vidare.
Kraven på perfekta vägar kom i samma veva och det reds mycket utan stigbyglar för balansens skull. Det var aldrig prat om att såga, slita och dra i stackars hästen utan formen skulle komma av rätt ridning.

Jag har stött på många ungdomar senaste 10 åren från många olika ridskolor och alla är hårda i handen. Skriker åt hästen att den är en idiot och en dum jävel osv. Drar och sliter i munnen och aldrig att det är ryttarens fel om något blir knas utan alltid den puckade hästens fel.

Sedan kan det inget öht om foder, sår och övrig skötsel. Att det sliter mindre på utrustningen om man borstar av lera och skit efter användning finns inte hos dessa verkar det som.

Det där är från ridskola till ridskola. Har ridit på tre olika ridskolor och har stora märkt skillnader. Där jag har ridit längst hade väldig fokusering på sits och att hjälperna lärdes in rätt, det nöttes väääldigt länge. den andra fokuserade på lek till häst, gärna hela havets stormar och högt tempo, den tredje var ja, något mellanting, bra övningar men okompetent ridlärare där vissa elever efter 8-10 år där fortfarande red på fel sittben och hade svårt för galoppfattning. :crazy:
Behöver jag ens tillägga att de som hade bäst tävlingsresultat var de som red på ridskolan där grunderna nöttes in och hoppningen skedde på låg nivå tills det att eleverna kunde hoppa med en bra sits. På ridskola 2 och 3 stannade jag knappt ett halvår....

Jadu jag har tänkt på samma sak. Är själv 21 och rider efter den militäriska läran som jag fått lära mig av min mamma och stenhårda tränare som aldrig berömde förens det var BRA. Dock hade jag några år på ridskola då jag inte hade egen häst/ponny och det var ett väldans daltande att allt var "bra" och "rätt" när det inte var det. Man fick lära sig saker som inte alls var bra - bland annat att hästen ska gå på tygeln (dvs. att huvud/nacke skulle vara så böjd som möjligt) och inte att hästen ska gå i form och jobba med bakbenen. De ridskolor jag hann avverka hade alla missat grundutbildningen med att vara lätta i handen, sitta på rätt sittben, hitta formen utan att såga ner dom mm.

Har själv hållit lektioner till bekanta och är stenhård att dom ska lära sig grunderna innan dom får fortsätta. Jag berömmer inte förens det är BRA och dom uppskattar det - precis som jag då man känner att man är värd och kan leva på det där berömmet en lång tid efteråt och veta att det betyder något!

Tyvärr är det många i min bekantskap som inte tål kritik, dom ska bara höra att allt är bra hela tiden och jag tror att väldigt många är sådana, dom har fina hästar och tror att dom kan allt och vill inte spräcka sin lilla bubbla där allt är som dom vill - alltså allt är bra det dom gör trots att dom sågar hästarna i munnen, sitter på fel sittben och rycker och sliter hästarna i munnen. Och tål dom inte kritik så förlorar tränaren sina elever och får ett rykte att vara tyrann eller liknande och överöser i stället med beröm för att hålla sig vän med eleverna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847
C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 420
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar