Sv: Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???
Jag tror inte det har ändrats så mycket. Jag har ridit på olika ridskolor sedan 1985, varken nu eller då ingick manflätning i ridskolevardagen. Knoppa gör man när man ska tävla, har aldrig sett någon som knoppat inför en vanlig ridlektion. Likaså var det inte fritt fram för varje liten unge att klippa och rycka manar och svansar (tur det kanske, hästarna hade nog sett lite märkliga ut då).
Jag håller med (också ridit på olika ridskolor o ridläger sedan runt 85). Man/svans flätning fick man lära sig en timma innan sluttävlingen på ridlägret (så herrans lång tid tar det inte att lära sig det... speciellt inte om man är 9, tjej, och gillar att fläta). Manar och svansar var helt off limits för alla elever, inte ens skötarna fick borsta svansar mer än ngn gång i veckan (de blev så förstörda).
Persedelvård ingår åtminstone på min ridskola i skrivande stund. Snarare mer än mindre än förr.
Ridlägerkunskap för mig. Och jag blir faktiskt irriterad när folk har varit på utrustningen och man är tvungen att vrida tillbaka den eller sätta ihop den igen.
Teorilektionerna bestod nio gånger av tio av att man fick sitta i ett rum och titta på en video från ridsportförbundet medan ridläraren gick och fikade. Inte konstigt att folk slutade gå på teorilektionerna till slut. Numer har vi clinics istället, som på många andra ställen, och de är betydligt mer välbesökta.
Lyckost! du fick kanske lära dig någonting! Hästens delar och färger 3 ggr om året
en gång teorilektion per termin och sedan på ridlägret. En gång fick vi lära oss visitation! (vilket iofs räcker, man glömmer det inte, speciellt som det var en väldigt omväxling). Inte ens genetiken bakom färgerna, inte ens "onormala" färger. När jag kom till England på läger och de hade andra färger trodde jag de praktiskt taget ljög.
Sen får man väl inse att många ridskoleryttare är motionärer. De är fullt nöjda med att rida sin lektion en gång i veckan, vill inte alls utöka sin ridning och än mindre skaffa egen häst. Jag tycker att man kan ha viss förståelse för att de inte vill ägna lediga kvällar åt foderlära etc.
Faktum är att antagligen är det precis det de gör. Vad får er i tråden att tro att folk är oförmögna att låna en bok på biblioteket och läsa den. Vad får er att tro att inte eleverna gör bedömningen att boken är bättre än teoriundervisningen som brukar vara usel.
Jag tror många här tänker på hur de själva var som unga, utan att tänka på at de kanske inte var representativa ens då. Var det verkligen så att hela ridgruppen hängde i stallet från morgon till kväll? Eller var det man själv och tre entusiaster till som gjorde det? Det är förmodligen likadant nu.
Jag tror Mabuse har rätt här och har ett tillägg. Flickor som var skötare fick bara arbete och ingen belöning, samtliga i min klass (inkl hästgalna skötare) slutade rida när de blev 15 (jag var inte skötare, hängde inte i stallet, rider ännu men har aldrig haft häst, klarar mig utmärkt). Pojkar som hängde på fotbollsklubben fick lära sig arbete mot belöning, riktig lön och riktiga lektioner. Tjejernas enda belöning var att skaffa status genom att vara elaka mot nybörjare.
Jag tycker verkligen om Cliniqs som teori, jag lär mig trots att det är kul
(ursäkta).
Och slutligen, samtliga gamla militärer jag ridit för har gått snabbare fram än moderna ridlärare. Att kunna kontrollera hästen i alla gångarter och hoppning går långt före att ha hästen på tygeln i min bok. Jag tror nämligen inte man kan ha hästen på tygeln innan man har kontroll. Jag tror det är den för tidiga "på tygeln" biten som ger gramantyglar osv. Nu precis som när jag var liten. Eller som jag läst ngn gammal militär skriva, -se där ett barn på en ponny i fri form, hon förstör inte ponnyn. Det är när hon börjar försöka få ponnyn på tygeln för tidigt som ponnyn kan bli skadad.