Lär ridskolorna ut fel?

Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Knapplån


Jag är otroligt nöjd med den utbildning jag fått på ridskolor, som inkluderat hästhantering från marken (både i stallet och vid träning utan ryttare), en ridutbildning som tagit mig upp igenom de lätta klasserna (vinster upp till LA dr, LB hopp), och ren teori såsom foder/akutsjukvård/olika bett/hovar och hovslageri/hästens tänder och mun/etc etc etc.

Har läst hela tråden nu och blir djupt förvånad över alla klagomål som kommit upp här. Jag har ridit på fyra olika ridskolor under cirka 20 år och aldrig fått tillsägelse om att slå/skrämma/hota lektionshästarna. Att det skulle vara vardagsmat på de flesta ridskolor överlag kan jag bara inte sitta här tyst och acceptera.

Likaså har jag stött på otrevliga människor - det gör man ju lite här och var överallt i samhället - men den absoluta majoriteten av dem jag träffat i hästvärlden har varit enormt trevliga och vänliga, både i privatstall och på ridskolorna. Sedan är jag inte helt blåögd, naturligtvis finns det problem, och det finns säkerligen ridlärare som borde ha ett annat yrke - men jag vill tydligt framhålla hur positiva mina ridskoleår har varit för mig och hur mycket jag lärt mig där tack vare enormt tålmodiga och pedagodiska ridlärare och välskötta, välridna och lika tålmodiga lektionshästar!

Min nuvarande klubb anordnar clinics nästan varje månad för dem som är intresserade att lära sig mer, och alla önskemål tas på allvar. Vill du lära dig att leda in hästen i hästtransport? Då fixar vi det! Men såklart bör eleven faktiskt visa eget intresse och fråga. Liksom eleven måste fråga på lektion om någonting är oklart, ridläraren vet inte per automatik att eleven egentligen inte förstår.

Detsamma gäller ju att ge direktiv till barn... det är svårt att förklara på ett enkelt sätt. Även här finns det säkerligen utvecklingspotential hos många ridlärare, men att gå från den insikten till att säga att ridskolorna lär ut fel är att ta väldigt hårda svängar.

Sedan måste man ju såklart vid något tillfälle ta steget ut från ridskolan, för min del så har det blivit ungefär när jag (ytterst försiktigt och nervöst :p) börjat nosa på MSV. Då behöver jag en egen tränare också, som kan hjälpa till och kan öka kraven. Men jag stannar kvar på ridskolan ändå och lär mig fortfarande saker på mina lektioner som jag tar med ut i privathästvärlden.

Så för min del vill jag säga Heja Ridskolorna! :D
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag håller helt med dig Ray. Detta kanske är OT men jag har sällan skådat ett ställe där mobbingen är värre än på just ridskolor.
Man fick stänga av läktaren till slut eftersom tjejer som inte ens hade lektion satt där och fnissade åt de som red och kommenterade det hela.

De s.k "skötarna" som egentligen ska hjälpa de yngre eleverna att exempelvis sadla är istället riktigt jävla elaka. Lärarna verkade inte bry sig om detta.

På min första ridskola fick man bara rida ponnys som man var på tok för lång för med motivationen "han orkar dig", det gör han säkert men det blir väldigt vinglingt på en för liten häst.

Man förklarade också mycket dåligt hur saker och ting skulle kännas, det var inte förrän jag började på min andra ridskola som läraren förklarade hur det ska kännas när hästen går i form och som lät mig galoppera barbacka så att jag fick upp balansen. Eller som tvingade oss att göra akrobatiska övningar på hästryggen.

Hon tog sonika tag i min fot (när jag skänklade fel) och visade hur man gjorde rätt, eller stod bredvid mig och placerade tygelfattningen rätt, så jag fick veta hur det kändes när det var rätt. Då gick det upp ett ljus som inte hade gjort det på de 6 år jag ridit innan.

Med tanke på hur många ridskolor det finns i Sverige och hur många olika standards det finns så måste det självfallet finnas de bättre och de sämre.
Jag har också sett tjejer fnissande, kommenterande och skitsnack bakom ryggar. Men det finns i förutom en del ridskolor också i privatstall eller vanliga skolor för den delen också!

Jag kan ju säga att när medelåldern är 15 år på en ridskola eller om den är 25 år. Om den ligger mitt i stan, förorten eller på landet. Om den ligger i en rikemansort eller i en mer slum-ort. Det finns skillnad! Det är lärarna, eleverna och övriga folket som jobbar där som gör ridskolan. En del ridskolor har det ekonomiskt bra ställt och kan ta in fina välutbildade hästar och anställa proffesionella(stavning?) ridlärare. Andra ridskolor har inte den lyxen, men försöker hålla måttet ändå.

Jag har erfarenhet av båda två, de var jätteolika i standarden och människorna med deras hästar var också jätteolika. Hur som helst, om det är någonting som går att förbättra tycker jag att vi borde lägga fram det istället för att gå runt och störa sig på det. :)

Det är bara vi som ser felen som kan rätta dem, eller hur? :bump:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Alltså tycker vissa klagomål är lite "onödiga" eller hur man ska säga :) Eftersom de är just ridskolor. Däremot så är vissa saker rena skräcken :O!? typ kasta vatten flasor på hästarna O.o?! Eller annar som ja läst. vill iaf ge creeds till bra ridskolor. utan dom så skulle måånga aldrig ha chansen att få vara med dessa underbara djuren. Aldrig lära sig rida. För alla kan inte köpa egen häst på en gång. Alla är nybörjare någon gång. Sen ju duktigare man blir ju mer "synd" tycker man om vissa hästar. Men de mår inte dåligt ändå(på min ridskola).

Mobbning har inte jag upplevt där jag red.och jag var där jämt och ständigt när ja var skötare. har inte hört mkt mobbning på andra ridskolor med, men visst finns det tyvärr!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja eller hur?
Man blir så förvånad? Dessutom tycker jag att de är dåliga på att lära ut andra vettiga saker som hur man sätter på ett täcke, hur man vet att det passar eller vilka storlekar som finns på träns m.m och hur man vet om det passar.
Det var jag helt "ny" på när jag skaffade häst!

På vilket sätt är det viktigt att man på ridskolan lär ut hur man sätter på ett täcke? Det räknar man väl ut när man ser hästen och täcket och ska ha på det?
Har åtminstone jag gjort, och inte är det så svårt att se om täcket är galet för stort eller om det är för litet? Det märks väl?

Jag har inte gått på ridskola, så jag har inga erfarenheter om vad som lärs ut och inte, men jag tycker att det är viktigt att lära ut säkerhet i alla situationer.. Viktigt att lära ut var sadeln ska sitta och hur långt upp/ner i munnen bettet ska vara samt hur långt bett hästen ska ha.
Viktigt att diskutera olika aspekter kring olika benskydd (behövs de eller används de utan skäl?).
Säkerhet i hantering av hästarna.
Foder/hull.

Men jag tror ju inte att ridskolornas mål är att utbilda framtida hästägare, vilket säkert kan förklara varför man sorterar som man gör i vad teorin innehåller.

Dessutom finns det många sätt att hantera häst och utrustning, som alla kan vara rätt eller alla kan vara fel. Har någon av er träffat på en allmängiltig sanning som alltid är rätt (glöm de uppenbara sakerna som att man alltid ska ta skador på allvar och att fodret alltid ska vara tjänligt)?

Man kan använda olika sadlar, olika nosgrimmor, olika bett som ska vara i olika lägen beroende på individen, lägger (faktiskt) sadeln olika långt fram el bak på hästryggen beroende på individ, ha olika lång utegångstid, använda olika foder och fodra olika ofta, använda täcken och skydd eller låta bli, ha hästen skodd eller låta bli, avla på sjuka/skadade individer eller låta bli. Och många varianter fungerar faktiskt lika bra!

Fast detta är väl ett dumt inlägg på Bukefalos, där väldigt många ser att det bara finns ett rätt sätt och det är deras eget sätt;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

På vilket sätt är det viktigt att man på ridskolan lär ut hur man sätter på ett täcke? Det räknar man väl ut när man ser hästen och täcket och ska ha på det?
Fast är man i privatstall så har iallafall jag sett otroligt många hästar med för trånga täcken och en passform som inte passar hästen alls. Där täcket trycker på manke osv. Ingenting man ser automatiskt själv.

Men jag tror ju inte att ridskolornas mål är att utbilda framtida hästägare, vilket säkert kan förklara varför man sorterar som man gör i vad teorin innehåller.

Jag tror inte heller att ridskolornas uppgift är att lära folk om att ha hand om egen häst, en ridskola lär folk rida och inte så mycket annat. Många verkar mena på att ridskolorna ska förbereda folk för hästlivet men så är det inte på dom flesta ridskolor.

När jag fick min egna häst så upptäckte jag ganska snabbt att det är mycket att lära sig, trots att jag levt på ridskolan varenda dag i hela mitt liv och vart på många ridläger osv så var det otroligt mycker jag inte hade haft en tanke på. Och jag tycker inte heller man måste veta allting när man skaffar egna hästen, man lär sig efter hand. Huvudsaken är att man har vett att fråga folk när man är osäker.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

KL

Får jag fråga vad ni tycker är värst? Att ni inte har fått lära er vissa saker på ridskolan eller att ni tycker att ni lärt er fel?

Teoriundervisning är jättesvårt. Det är kanske 1 person i varje grupp som vill lära sig. Och sånna personer ser till att lära sig-vilket gör att de kan teorin innan ridläraren öppnar munnen... Och tycker att det är på en för låg nivå... Och resten av gruppen förstår inte varför man ska kunna ta hand om hästen- det gör ju någon annan.
Det borde vara mera teori- men hur får man dit folk?
Vad vill man lära sig?
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker det är värst när dom lär ut fel.

Teorin på ridskolor fungerar bara om ridlärarn vet innan vad folk vill lära sig mera om. Om dom frågade varje grupp vad som är intressant. Det hade nog varit roligare med teori då, för dom flesta är ju faktiskt bara på ridskolor för att rida, inte för att lära sig om hästen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

KL

Får jag fråga vad ni tycker är värst? Att ni inte har fått lära er vissa saker på ridskolan eller att ni tycker att ni lärt er fel?

Teoriundervisning är jättesvårt. Det är kanske 1 person i varje grupp som vill lära sig. Och sånna personer ser till att lära sig-vilket gör att de kan teorin innan ridläraren öppnar munnen... Och tycker att det är på en för låg nivå... Och resten av gruppen förstår inte varför man ska kunna ta hand om hästen- det gör ju någon annan.
Det borde vara mera teori- men hur får man dit folk?
Vad vill man lära sig?

Det där tror jag är en mognadsfråga, när jag gick på ridskola tyckte jag teori var det tråkigaste som fanns, många skippade teorilektionerna.

När man sedan skaffar sig medryttarhäst eller ska ge sig ut på egen hand, det är först då man fattar hur viktigt det är att kunna hästhantering.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej!
Här kommer en ganska ovanlig tråd.
När jag gick på ridskola så var det väldigt många
saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek:
Exempelvis så fick man lära sig att man skulle dra sadeln
så långt bak på ryggen det gick. Det går inte alls bra på
min häst som har väldigt rak rygg och nästan ingen mage,
då hamnar sadeln långt bak på baken. Då började ett rykte
gå om att sadelgjorden skulle ligga precis bakom frambenet.
Snart hade hela ridskolan börjat göra så.
Men det är ju helt fel! Så skaver sadeln på bogbladet och
det orskade jättemånga problem med min första häst tills
någon sa åt mig hur man skulle göra; en hand mellan sadelgjord
och framben.
En annan sak som kanske inte lärs ut, men som inte påpekas
är att de flesta använder spöt och slår till på baken på hästen
när man gör t.ex skänkelvikning. Då förstår ju hästen inte alls!:confused:
Någon som vet något mer eller har något att lägga till om det här?
Är jag kanske ute på fel spår och det bara är så här på "min gamla ridskola"?

Hoppas det...;)

Ridskolor lär ut det mesta fel. Hur som helst. Sadeln ska alltid lämna bogbladen fria att röra sig. Det betyder inte att man kan mäta med handen vid sadelgjorden eller liknande. Alla hästar ser olika ut bakom framben och över ryggen. Ridskolor använder spö på sina hästar för hästarna har blivit så sjukt uttråkade av att gå runt runt i ett ridhus att de tappat framåtbjudningen. Tragiskt.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

eller så är det sådana som inte lyssnar ordentligt och får saker och ting om bakfoten.:angel:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Sant! Pedagogiken, termer osv anpassas givetvis till elevens ålder och kunskaper.

Mitt svar var dock riktat till personen över där det konsekvent påstods att samtliga ridskolor lär ut det mesta fel, hästar piskas runt osv..
I de flesta fall där "ridskolor lär ut fel" har det oftast vid närmare utfrågning visat sig att personen inte lyssnat/tagit till sig HELA informationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

På vilket sätt är det viktigt att man på ridskolan lär ut hur man sätter på ett täcke? Det räknar man väl ut när man ser hästen och täcket och ska ha på det?
Har åtminstone jag gjort, och inte är det så svårt att se om täcket är galet för stort eller om det är för litet? Det märks väl?



När jag lade på mitt första täcke - som pytteliten åttaåring på stora halvblodet, så lade jag det åt fel håll och knäppte bogspännena bakom svansen. :D

Men som sagt, snäll och tålmodig häst som stod stilla och suckade åt nybörjade, och en lugn stalltjej som sa att täcket kanske skulle passa bättre om jag vände på det. :p
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det där tror jag är en mognadsfråga, när jag gick på ridskola tyckte jag teori var det tråkigaste som fanns, många skippade teorilektionerna.

När man sedan skaffar sig medryttarhäst eller ska ge sig ut på egen hand, det är först då man fattar hur viktigt det är att kunna hästhantering.


Det ligger nog mycket i detta. Som jag skrev tidigare har jag mycket positiva erfarenheter av ridskolor - på alla plan, väl igenomtänkt teori och positiva ridlektioner med en tydlig utbildningsplan. Men det krävs ju att eleven faktiskt är aktiv och frågar/går på lektionerna/närvarar vid helgclinics... etc.

Vuxna elever i alla utbildningsstadier kan man ställa sådana krav på - de förväntas ta egna intivativ. Mindre barn däremot kan det vara svårt att hitta rätt pedagogik och förklaringsmodeller för, och där kan det säkert bli missförstånd.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Sant! Pedagogiken, termer osv anpassas givetvis till elevens ålder och kunskaper.

Mitt svar var dock riktat till personen över där det konsekvent påstods att samtliga ridskolor lär ut det mesta fel, hästar piskas runt osv..
I de flesta fall där "ridskolor lär ut fel" har det oftast vid närmare utfrågning visat sig att personen inte lyssnat/tagit till sig HELA informationen.

jo alltså jag riktade mer mot den som skrev över dig med :)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

:bow:På nåt vis känner jag att man inte BARA kan lasta ridskolorna för att folk kan för lite häst. Folk är inte bättre i andra länder...
Ridskolan är ett system som gör att man kan rida billigare i sverige än i många andra länder. Och den bygger på många i samma grupp, som gör samma sak, rider 45 min och med lite tur tar hand om hästen före eller efter. (jag har sett många besvikna miner hos föräldrar när ponnyn inte ska gå nästa pass och de måste ta in den till stallet och borsta, tänk om lilla Lisa vill att de ska kratsa hovar oxå, då blir ju middagen aldrig klar...)

Klart det finns lärare som är dåliga på sitt jobb. Och klart även de som är bra ibland har en dålig dag på jobbet, eller dålig vecka för den delen.
Men vill du lära dig så tar man ansvar för det!
Finns många duktiga hästmänniskor som fostrats på ridskola, lärt sig hantera hästar, utbilda unghästar, tävla, instruera andra. Men då krävs det ju att man är på hugget, genuint intresserad, inte rädd för att hugga i och har en trevlig attityd som gör att det är roligt för folk att engagera sig i en. Och där brister det hos många tycker jag:angel:

Sen är det många som påpekat pedagogiken när man undervisar små barn:bow: Inte helt lätt att göra utan att grodor hoppar ur munnen:bump:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

På vilket sätt är det viktigt att man på ridskolan lär ut hur man sätter på ett täcke? Det räknar man väl ut när man ser hästen och täcket och ska ha på det?
Har åtminstone jag gjort, och inte är det så svårt att se om täcket är galet för stort eller om det är för litet? Det märks väl?

Det märks väl inte alls? om ingen har lärt en, hur ska man vet då? Jag har sett alldeles för många hästar som inte har täcken som passar...

"När jag lade på mitt första täcke - som pytteliten åttaåring på stora halvblodet, så lade jag det åt fel håll och knäppte bogspännena bakom svansen. :D " Klockrent!

Jag tycker att sådana saker ska man lära sig på en ridskola, eleverna ska veta hur man tar hand om en häst, inte bara hur man rider den, det ingår i en ryttares grundutbildning. Där man har problem med att folk inte bryr sig .. ska man inte istället för att tycka att 'dom vill inte veta ändå', ändra upplägget? Höja kraven för vad dom ska kunna? (istället för som många gör, gå igenom sadelns delar igen (och igen) tre terminer senare? klart att man tröttnar då). Dom ställen jag 'vet om', så där man har mer teori, där har man också mer intresse.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker att sådana saker ska man lära sig på en ridskola, eleverna ska veta hur man tar hand om en häst, inte bara hur man rider den, det ingår i en ryttares grundutbildning. Där man har problem med att folk inte bryr sig .. ska man inte istället för att tycka att 'dom vill inte veta ändå', ändra upplägget? Höja kraven för vad dom ska kunna? (istället för som många gör, gå igenom sadelns delar igen (och igen) tre terminer senare? klart att man tröttnar då). Dom ställen jag 'vet om', så där man har mer teori, där har man också mer intresse.

Fast det kryllar av folk på ridskolorna som faktiskt inte är intresserade av själva hästhanteringen. Dom är där för att rida en gång i veckan och det är allt. Och jag tycker nog att vill man bara rida så ska man också kunna bara få rida. Man betalar otroligt mycket pengar för den där ridningen.

Det måste ju finnas alternativ på ridskolor, det är inte alls som vissa säger här att man bara måste visa intresse och vara aktiv och fråga osv för man får inte om man inte jobbar där göra någonting med hästarna. Nu vet inte jag om det har med att göra att dessa ridskolor har varit ganska stora men på alla ridskolor jag vart på så har det bara varit ridning och inget annat.

Jag tror inte trots att jag växte upp på ridskolan och faktiskt var väldigt aktiv där la på ett täcke på en häst en enda gång innan jag fick en egen häst. Och det har inte med att göra att jag inte var aktiv och ville lära mig.

Jag tycker det ska finnas utöver ridningen, grupper där man helt enkelt har bara hästhantering, att man lär sig täcken, utrustning, hur man leder/longerar/lastar osv. Helt enkelt en hästhanteringsgrupp för dom som faktistk är intresserade. Precis som det finns hopp/dressyrgrupper bör det finnas bara hästhanteringsgrupper.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej!

Jag är själv uppvuxen på ridskola och har efter det pluggat häst i 2 år och jobbat på ridskolor ett par år till, jag har med andra ord viss erfarenhet av ridskolor.

Det jag tror man måste tänka på att att många som rider på ridskola gör det endast och bara för ridningen, dom är inte intresserade av hästar, skötsel eller att skaffa en egen häst. Dessa personer är grymt svåra att motivera varför de ska kunna nånting och helst vill de ha sina hästar iordninggjorda och färdiga för ridning i ridhuset.

Tyvärr måste man ju lära även dessa de mest grundläggande skötselgrejorna (borsta av innan ridning, kratsa hovar, sadling och tränsning, eventuella skydd och täcke på/av), även om deras intresse är obefintligt.

Just täcke på/av ÄR viktigt att veta hur man gör. Hur många gånger har jag inte sett elever börja ta av täcket framifrån och glömt ta bort bensnörena (och ibland även maggjordarna). Hur många gånger har jag inte tackat någons lyckliga stjärna att det inte var grannhästen de skulle rida, eftersom den fått panik om snörena suttit fast runt benen och då med största sannolikhet kastat sej, kanske över eleven??

Det jag tror många ridskolor missar är VARFÖR man gör något. Man lär ut HUR, men inte varför och vet man inte varför tenderar man snabbare att glömma. Jag försökte alltid berätta för mina elever varför täcket togs av i viss ordning, varför hästen skulle vara uppbunden, varför det var så viktigt att sadeln låg på rätt ställe (även om sadlarna inte passade ändå).

På den ridskolan jag jobbade senast var vi 4 i personalen som skulle hjälpa eleverna, 3 som gått hästhållning och 1 praktikant. Praktikanten hade ridit i 7 år och visste inte hur man satt upp på en häst- hon skulle hjälpa eleverna göra iordning hästarna och helst då lära eleverna också.. En av tjejerna i personalen slog hästarna och skrek åt dom så fort de visade minsta lilla personlighet eller rörde sej, ingen av de 2 hästhållningspersonerna (jag var det 3e) hade minsta intresse av varför man gjorde nåt, och talade bara om att "så ska det vara".. De lärde även ut fel saker om sadling- eftersom de uppenbarligen lärt sej det av någon.. (sadelgjorden ska ligga vid armbågen bla).

Riktigt vad jag vill ha sagt vet jag inte, men jag tror det finns olika ridskolor och man inte ska dra alla över en kam. Jag hade massor med teorikurser där jag red, de var frivillliga, men vi va flera som var med på var enda en..

/Lavinia, som tycker det är hemskt att ridskolor lär ut fel, eftersom de flesta tror på folk som "kan mer" än de själva. Det finns ju fortfarande folk som tycker det är hemskt att hästar måste gå i hage!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

hej :D

jag har ridit på ridskola ca hela min ridtid (8 år) bortsett sista halvåret pga egen häst. i början var det inga av ponnysarna som skulle ha benskydd när jag var nybörjare och inte heller täcke. Nu när det är hästar som har det har dom noga satt upp lappar utanför boxen till hästar med benskydd och även lappar lite överallt om täcken. (Y)

Ang det man lär sig på hästryggen. Man utvecklas kanske på riskola de första åren, men sedan kommer man till en punkt där det ofta (inte alltid) kommer gå lite långsammare, så är det bara. Man måste ha översikt med att alla i gruppen inte utvecklas i samma takt och att man därför inte kan avancera i takt med den/dem sin är ''duktigast'' i gruppen då. Jag har aldrig haft några problem med utrustning/täcken inte heller med ridning mm.

att kasta sig bakåt när hästen sticker är inte helt rätt men vad tycks att ma skall säga till en 8åring på en racande ponny? inverka med sätet? ofta (återigen inte alltid) är hästarna inte vana vid att ta så små fina hjälper eftersom det är nybörjare som rider.
återkommande i inläggen är ju att man skall såga ner hästen i form - något jag aldrig hört!
:D :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp