Lär ridskolorna ut fel?

Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden....

men


Tänk på att
1. En del ridlärare som instruerar barn kanske överdriver lite för att barnet ska bli tydligt mot hästen. (galoppskänkel i spagat) Ett barn måste ju dra rättså hårt i tyglarna för att göra halt, eftersom de inte har vidare till säte på 20kg barn. Däremot en vuxen är ju starkare, både säte, skänkel och tygel.
2. Det går "mode" i ridning. Förr i tiden skulle man knipa sig fast med knäna så man kunnde hålla kvar en tialapp mellan knä o sadel. Numer pratar man mer om att hela benen ska sluta om hästen.

Sen är det ju självklart förvirrande och mycket opedagogiskt att olika lärare lär ut olika saker.
Tips! Läs Hästhållning i Praktiken och gå efter den!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden....

men


Tänk på att
1. En del ridlärare som instruerar barn kanske överdriver lite för att barnet ska bli tydligt mot hästen. (galoppskänkel i spagat) Ett barn måste ju dra rättså hårt i tyglarna för att göra halt, eftersom de inte har vidare till säte på 20kg barn. Däremot en vuxen är ju starkare, både säte, skänkel och tygel.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker inte man ska generalisera ridskolorna, det finns så många olika och de skiljer sig åt i mångt och mycket. Men jag tycker att det vore bra om förbundet t.ex. skulle gå ut med att det fanns en viss standard på ridskolorna. Visserligen finns det ju en del material att tillgå med saker som är bra att ta upp, och hur man bör lägga upp en terminsplanering etc. men jag tycker man generellt borde kunna öka standarden ännu mer på ridskolorna. Och att man säger att det ska vara vissa timmar med teori och hästkunskap, hur stora grupper man ska ha etc.

Hästar är så mycket mer en bara ridning tyvärr verkar många inte vilja inse det. Men t.ex. vill föräldrarna vill många gånger att barnen just ska få rida och en del tycker att det är onödigt och inte att de får något för pengarna om man har mer ingående kunskaper generellt.

Har själv lektioner på en mindre ponnyridskola och det är inte så lätt alla gånger men försöker göra så gott jag kan. .T.ex. har man en halvtimma innan varje lektion då man ska rykta, sadla och tränsa hästarna. På den tiden hinner man också ställa lite frågor till eleverna och gå igenom mer rent allmänt, någon lektion kan man prata lite basic om utfodring och foder, någon lektion kan man prata om säkerhet, någon lektion kan man prata om färger, tecken, och någon lektion kan man gå igenom ridvägarna på whiteboarden samtidigt som ungarna värmer betten.

Man får försöka vara lite effektiv och ta till vara på den tid man har.
Under lektionerna (som är 45-60 min inkl . upp/avsittning) så kan jag också ställa frågor, när jag undervisar försöker jag göra det lätt och förklara så bra jag kan, många gånger försöker jag komma med liknelser och att de ska se saker i bilder när de rider, jag försöker också vara noggrann med att förklara Varför man ska göra olika saker och vad de har för inverkan på hästarna och att de själva ska bli uppmärksamma på sin sits och inverkan.

Dock har vi en liten ridskola vilket förenklar det hela , då det är max 6elever i varje grupp. Fungerar rätt bra, skulle det vara fler så skulle
det bli rörigt och det känns inte som om att man skulle hinna med varje elev så bra. Dock har vi lite begränsat med hästar som inte är särsklit välutbildade etc. tror större ridskolor som generellt har bättre ekonomi också har bättre möjligheter till hästar, har en viss standard på instruktörer etc. så det är väll både på gott och ont det där med stor och små ridskolor.

Jag anser att man ska kunna ta hand om en egen häst efter ett visst antal år på ridskolan. Då ska man ju kunna en del om hästens exteriör, skötsel (såväl daglig skötsel såsom om skoning, avmaskning, vaccination, även lättare hästvård etc. ) , utrustningens tillpassning, utfodring såväl som ridningen i sig.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Fast ett slag på baken brukar ju få dom framåt :angel: Svårt att överföra till mildare hjälper (slag vid skänkeln=skänkel) dock...
Har faktiskt aldrig hört att man ska lägga spöet vid skänkelläget...antingen på baken eller, hos vissa, på bogen..(baken låter logiskt om än mer skrämsel taktik; smärta bakifrån=gå framåt, från det, men bogen har jag inte riktigt förstått, tror det var mest för att inte ryka i tygeln samtidigt..)

Själv, de få gånger jag använder spö, duttar jag mest till lite där det känns lämpligt; behöver hästen flytta bakdelen petar jag lite med spöt för att den ska känna att där är något och focusera lite på bakdelen. Är hästen tränad att flytta de olika kroppsdelarna för ett lätt tryck, från marken, brukar det fungera bra. Men jag slår inte, bara petar/lägger till spöt lite som om jag petat med handen.

Men man ska ju inte "skrämma" dom framåt! Du driver ju med skänkeln och spöet är till för att förtydliga skänkeln.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Tror jag drog sämsta lotten dock eftersom folk i allmänhet vill att man leder deras hästar vid bogen..jag bara avskyr det.. vet inte vad jag gör för fel men hästarna trycker sig alltid upp mot mig och slår mig med bogen i varje steg, oavsett om de har stor eller liten plats att gå på eller om grimskaftet är långt eller kort, med eller utan kedja etc.. O_o
Blir så trött på det..XD

Jag tycker inte heller om att gå vid bogen, min häst är rätt stor så armen får man ju hålla streckt rakt fram för att han inte ska tro att han kan springa iväg vart han vill. Dessutom stannar han eftersom jag kommer lite bakom honom. Jag leder lite framför bogen....
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Nu tycker jag att vi startar en egen ridskola!:idea:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

På min ridskola lärde jag mig inte så mkt vettigt. Vissa saker var rent ut sagt skit och vissa saker är förståeligt att de lärde ut. Tex banka på hästen om den inte lyssnar och dra i tygeln för stopp. När man är mindre måste man få saker förenklat för sig. Dessutom är man inte lika stark när man är liten som vuxna är.

Det med att dra bak sadeln så långt bak som möjligt eller en hand framför sadelgjorden funkar oftast bra. Det är ju inte det korrekta men bättre än att bara slänga på sadeln och hoppas på att det blir bra.

Sadeln ska ju ligga 2-3 fingrar bakom bogbladen, då blir det rätt.

Det är svårt att komma ihåg exakt vad jag lärde mig på ridskolan och vad jag har läst mig till. Men någon hästhanterings-kunskap har jag inte fått därifrån iaf.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hur menar du med tokigheter????
nr3. Är ju olika från häst till häst, men på de flesta hästar är det ju bäst att röra på bettet litegrann. Stilla hand = stum hand.

En stilla hand är definitivt inte en stum hand!! Om du rör på bettet hela tiden så sågar du eller du kanske kallar det plocka med tyglarna eller lirka hästen "ner på tygeln"...Dessutom "säger" du ju hela tiden saker till hästen. Varenda hjälp som ges, oavsikligt eller avsikligt är ju en hjälp. Varenda onödig hjälp gör hästen mindre och mindre lyhörd.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Men man ska ju inte "skrämma" dom framåt! Du driver ju med skänkeln och spöet är till för att förtydliga skänkeln.

Mycket möjligt, men jag har aldrig fått lära mig att använda spöt vid skänkeln, det har varit till för att smälla till baken... Som på ett sätt faktiskt är logiskt även om det inte är rätt.. Det var först i denna tråden jag fick reda på att spöt ska användas i skänkelläget..
Och bli nu inte sur på mig för att jag aldrig lärt mig rätt :P
Jag slår inte med spöt, varken på baken eller skänkeln. Jag petar eller lägger an det, om jag har ngt alls.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker inte heller om att gå vid bogen, min häst är rätt stor så armen får man ju hålla streckt rakt fram för att han inte ska tro att han kan springa iväg vart han vill. Dessutom stannar han eftersom jag kommer lite bakom honom. Jag leder lite framför bogen....

Och jag leder hästen långt bakom mig :D
De lär sig snabbt att inte försöka springa förbi eller på mig.
Men man gör ju vad man trivs bäst med.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Alla ridlärare jag har haft, har sagt att man aldrig ska slå hästen med spöet utan bara peta till lite... Men om hästen blev "seg" så kom dem fram med ett spö och slog till hästen på baken :confused:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Kl...
iIbland får jag lust att starta en tråd om hur oseriösa "alla" som rider på ridskola är. Särskilt när de skaffat medryttarhäst och lärt sig såga hästar ner på tygel...

Alla ridskoleinstruktörer jag känner har samma erfarenhet. Det är inte på ridskolan ungarna blir fixerade vid huvudet. Det är t.om så att man kan få en hel del gnäll som instruktör om man säger ifrån när elever beter sig illa mot hästen. Ofta får man höra att det inte går att rida på kassa hästar som inte kan något.
Många gånger får man höra klagomål om hästen när det är ryttarnas förmåga att ta till sig instruktioner som brister:o

Å visst, jag vet, det är instruktörens uppgift att instruera så eleverna förstår. Och det finns klart dåliga ridskolor. Men jag vill bara belysa problemet att det finns många tonårsobstinata tjejer i stall som inte lyssnar på folk som har mer rutin utan tror att dom alltid vet bäst:grin: Och tyvärr blir de gärna lite idoler bland yngre tjejer som tror att det är coolt att vara "tuff" mot hästen.
Och såga hästen i munnen.
Och jag vill tillägga att kan man rida så kan ALLA ridskolehästar gå riktigt bra:banana:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

*KL*

På ponnyridskolan jag gick på hade vi faktiskt teori och fick lära oss lite bra saker, vissa saker stämde nog inte men jag tror det har mer att göra med att det var några år sen (typ.. 5 kanske?). Däremot såg jag en tjej få beröm för hästens fina form efter att hon ryckt, RYCKT med en rörelse från armbågen ner mot knät med innerarmen på volt :mad: men då hade jag slutat på ridskolan redan.

Däremot kommer jag ihåg lite lustigheter från min första ridskola, en islandshästridskola för 10år sedan ungefär. Då skulle man luta sig framåt och länga tyglarna i trav, och sitta/stå framåtlutad hela tiden :eek: ! Det samma med galopp. Och jag var tydligen för lätt för att kunna tölta, för när man töltade skulle man sitta TUNGT och hålla ordentligt i tyglarna, och jag var ju miniliten så jag fick vänta med det ;) Dessutom fick vi på teorin lära oss att man skulle vara "liten" när man var runt hästen, man skulle vara "liten" när man ledde osv. Och inte kolla dem i ögonen m.m. alltså i princip låta hästen vara "den stora". Vilket jag i efterhand tolkar som att hästen bestämmer.

Jag hade tur som hittade en medryttarhäst och började rida privat istället, lärde mig såååå mycket mer av det! :laugh:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Och jag leder hästen långt bakom mig :D
De lär sig snabbt att inte försöka springa förbi eller på mig.
Men man gör ju vad man trivs bäst med.

Och vad som passar situationen. Som någon skrev innan, kommer det från kavalleriet. När en trupp på 20 man ska leda sina hästar på ett långt led fungerar det inte att hästarna går långt bakom en.

Det fanns mycket vettiga saker bland kavalleriets hästhantering och utbildning. Men ifrågasättandet stod inte högt i kurs...;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej, på "min"ridskola får du lära dig hästhantering, stallskötsel, sånt du behöver kunna för att ha egen häst, för att tävla osv. Finns flera elever här som tävlar upp t.o.m msv klass i hoppning och fälttävlan och la dressyr, ngn som rider ponny ännu högre oxå men vet inte vad dom programen heter. Men var o tittade då min kompis red en dressyrlektion med sin häst för en b tränare, blev jätteförvånad då hon blev tillsagd att "såga" ner hästen i form och att luta sig framåt o sänka händerna för att få ner huvudet. ska inte en b tränare vara duktig ? Tror även att det är stor skillnad på vad ridskolan lär ut och på vad eleven väljer att ta till sig, sen kan dom ju skylla på ridskolan när det är ngt dom inte kan el gör fel ist för att erkänna att dom inte velat lära sig // Lotta ( lånad inloggning)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Vi skulle stå i fältsists ca 10m före hindret...:o Sen skulle gramaner kortas så att tyglarna hängde. yay.:confused: Och då var jag ca 9-10 år gammal.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Vi skulle stå i fältsists ca 10m före hindret...

Det fick mina elever också göra i början när de tränade lätt sits på den tiden jag hade lektion. Då handlade det kanske iofs inte om hinder utan snarare upphöjd bom, men ändå. Det är jobbigt med lätt sits i början och då måste man "tvinga" dem att träna lite. Dessutom hade några svårt att hinna komma upp och hitta balansen precis innan hindret, då var det bättre att de hittade balansen innan de var framme.

Men ja, det var kanske inte alls den nivån av hoppning du tänkte på, ville bara flika in lite :)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det där med sadeln är ju helt fel, förstör bara ryggen om man har för långt bak, dom flesta hästar reagerar nog med en bockning om man sitter upp för långt bak. Därimot att använda spöet på rumpan är delvis rätt. När man lär en häst skänkelvikning petar man lite med spöt så den för flyttar sig åt sidan.
Min ridskola jag går på, är mer en privat så man lär sig allt ganska väl innan man får utföra allt på egenhand, dock har jag aldrig hört något liknande om att sadla på det sättet. När man provar ut sadeln så ser man ju till att den ligger bra fram till manken osv. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp