Lär ridskolorna ut fel?

Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det är ganska sjukt...
Jag är inte emot att smälla till en häst i vissa situationer (=farliga situationer som när den anfaller) men om jag gör det så vet jag att jag har slagit den... OK (/förståeligt under omständigheter) att man kan tro att det är ok att slå en häst, men hur tusan får dom ihop det till att det inte är att slå hästen när man piskar den? O.o

Nä..gör vad man vill, men man ska iaf veta varför man gör det, och en bra anledning, inte bara nån halv myt..
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker inte alls att det är något bra. Visst för nybörjare, m,en såsmåningom måste man ju börja lära sig att sätta sadeln rätt.
Jag slutade med "en hand" för länge sen, eftersom det faktiskt visar sig att sadeln suttit helt fel på alla de hästar jag ridit, om jag gjort så.

Okej, jag sätter min sadel med ungefärs en decimeters avstånd från framben och sadelgjord. Det fungerar jättebra och har inte haft något problem.;)
Varför blev det fel för dig?
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

bara för att många gör fel behöver det inte betyda att de har fått fel instruktioner...
Det handlar inte heller bara om att lära ut HUR man ska göra saker, utan även VARFÖR det ska vara så.

Precis :bow:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det skulle finnas någon form av kvalitetsprövning om hur ridskolor sköter sig och lär ut ridningen. Det kanske skulle sättas någon form av betyg på ridskolor och även på elever.Betygen skulle kunna användas till ev intag på ridutbildningar i framtiden.Då blir det slut på oseriösa grusgroppsinstruktörer.

Bra idé!:D
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej Alla!
Nu så ber jag om ett litet råd...
I ett stall som jag brukar rida förbi så har de ofta lektioner på 3 hästar för de som inte har egen häst. Det är tydligen väldigt billigt och därför är det så många som rider där (pengar, suck:mad: ).
Det är som en liten ridskola.
Problemet är för det första att hästarna ser för hemska ut, en liten stackars shettis har alltid inspänning även fast den sitter väldigt löst, ett stort halvblod får gå hur många lektioner som helst och en svank c-ponny *suck*. För det andra så lär de ut helt fel:cry: . T.ex. så går den mesta av tiden ut på att trava omkring på en volt i slängtrav eller gallopera så att c-ponnyn nästan går omkull. De lär ut ungefär alla fel som tagits upp på den här tråden och jag står inte ut med att bara titta på längre. Det värsta är att så väldigt många rider där!
Vad ska jag göra? Ska jag en, 14 åring bara gå fram och ge dom en lektion i hur man ska göra när de har en "såååå bra" 50 åring som kan allt?
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Dåliga hästmänniskor finns det överallt, både blad ridskolor och privatstall.

På ridskolan jag lärde mig rida, sen även var aktiv i ungdomssektionen och jobbade med stalltjänster på helgerna. Har vi stallvärdinnor som hjälper till vid upprop och sadling och sen in och ut från ridlektionen.

Sen brukar det finnas någon hästkunnig vuxen med som föräldrer som också kan hjälpa till.

När det startar nybörjargrupper hos oss, så har de en massa teori blandat med väldigt lite ridning första 1 eller om det är 2 terminerna. Då lär de sig sköta om hästen, kratsa hovarna, hästens delar, sadla, tränsa osv. Sen lär de sig ridvägar och lättridning under lektionen.

Jag använder spöt på min häst när jag rider skänkelvikning, spöt är en förstärkning när hästen inte tar skänkeln (efter det sporren och sen spöt)

Min häst flyttar glatt frambenen utan att arbeta med sina bakben, lägger jag till spöt så flyttar hon baken, jag behöver bara lägga spöt mot henne.

Lika så när jag nu lär henne galoppombyten använder jag spöt, lägger om min vikt och skänkel och hon byter i fram alla gånger, har jag spöt i inner hand och lägger de samtidigt imot nya ytter så byter hon även i bak.

Men det kanske är djurplågeri att hjäpa henne på detta sätt?



Det finns elever på ridskolan jag ridit som ahr fått avsluta sina lektioner mitt i och fått sitta av och leda hästen resten av lektionen. Detta efter att de inte vart snälla mot hästen (sparkat med sporren, piskat och ryckt i munnen t.ex.) och inte lyssnat på instruktören.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jo men jag syftar på att folk använder sadelgjorden för att få sadeln på plats. Till 99% så sitter inte sadeln bra då.
Den hamnar helt enkelt inte rätt! (Även om det kanske fungerar på ett fåtal hästar).
Jag rättar alltid sadeln "uppifrån", eftersom det är där den ska sitta bra och itne vid magen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag vet hur du känner det, vi har ett liknande ställe här (fast dom har en 30-40 magra hästar) väldigt billigt många som rider och de har hållt på i 40 år. Anmälningar har inte hjälpt.
Jag har själv ridit där (lite smått desperat pga hästlöshet, och så hade de fått en ny ägare så jag trodde att allt skulle bli bättre, det verkade så..) men till slut fick jag ju inse att det blev inte bättre, måste bara ha varit önsketänkande. Så nu rider inte jag där längre. (höll på att bli galen av brist på ridning tills jag började rida hos grannen..jag måste nog vara beroende...:crazy: ) Jag kan inte ens få min egen familj att sluta rida där; han verkar inte se hur det egentligen är fatt med hästarna, fast jag vet att han älskar djur och normalt sett är duktig, vi ska snart ha hästar och han sitter redn o planerar på fodring och omvänjning, stora hagar, lösdrift, hovslageri, frågar vad jag tror är vettigast etc..., vill helst kunna rida utan träns och så, nästan lite naiv i hur man kan hantera hästar fullständigt fritt utan konflikter eller risker (nog för att jag själv tror på icke våld, men han är ju t.om. värre än jag), och sånt... min enda förklaring är att han har blivit stall blind på de hästarna eller nåt. Jag tycker inte om ridningen som lärs ut där heller, gör hästen fel ska man i första hand slå den, om det inte är helt uppenbart att den har ont (dvs den snubblar och bryter benet) m.m. Man kan även hyra hästar där och rida fritt var man vill.
Jag tror att det har blivit lite bättre än det var för några år sedan.. ändå är det inte alls bra. Framförallt behöver hästarna mat (hur kan en häst som rids flera timmar varje dag vara helt omusklad och mager om den får bra foder? även om ryttaren inte rider bra får de ju liiite muskler av det). Det jag hoppas på är att han i min familj som rider där får upp ögonen när vi har egna hästar och han ser hur det ska se ut..i varje fall ska han sluta rida på det stället då (det :devil:ar ska jag se till).

Men till din situation, jag tror inte att du kan göra mycket. Du kan ju alltid anmäla, men jag tvivlar på att det har någon som helst effekt. Möjligtvis kan du prata med några som rider där, försöka väcka lite tankeverksamhet och öppna ögonen på dem (inte genom att skälla, men genom att lite grann ge andra synvinklar). Det effektivaste had ju varit att ändra på de som sköter allt, men det är även det svåraste. Jag tror inte att du kan göra så mycket, tyvärr. :(
En sak är säker, att skälla och bli arg hjälper inte, att resonera kan hjälpa, men då måste personerna vara öppna för det och man måste vara väldigt diplomatisk samt ha lösningar för hur de ska göra istället och ändå få samma inkomster.. vilket är svårt om inte omöjligt. Om någon har ett bättre förslag så dela med er till mig också....>_>

Hej Alla!
Nu så ber jag om ett litet råd...
I ett stall som jag brukar rida förbi så har de ofta lektioner på 3 hästar för de som inte har egen häst. Det är tydligen väldigt billigt och därför är det så många som rider där (pengar, suck:mad: ).
Det är som en liten ridskola.
Problemet är för det första att hästarna ser för hemska ut, en liten stackars shettis har alltid inspänning även fast den sitter väldigt löst, ett stort halvblod får gå hur många lektioner som helst och en svank c-ponny *suck*. För det andra så lär de ut helt fel:cry: . T.ex. så går den mesta av tiden ut på att trava omkring på en volt i slängtrav eller gallopera så att c-ponnyn nästan går omkull. De lär ut ungefär alla fel som tagits upp på den här tråden och jag står inte ut med att bara titta på längre. Det värsta är att så väldigt många rider där!
Vad ska jag göra? Ska jag en, 14 åring bara gå fram och ge dom en lektion i hur man ska göra när de har en "såååå bra" 50 åring som kan allt?
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej!
Här kommer en ganska ovanlig tråd.
När jag gick på ridskola så var det väldigt många
saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek:
Exempelvis så fick man lära sig att man skulle dra sadeln
så långt bak på ryggen det gick. Det går inte alls bra på
min häst som har väldigt rak rygg och nästan ingen mage,
då hamnar sadeln långt bak på baken. Då började ett rykte
gå om att sadelgjorden skulle ligga precis bakom frambenet.
Snart hade hela ridskolan börjat göra så.
Men det är ju helt fel! Så skaver sadeln på bogbladet och
det orskade jättemånga problem med min första häst tills
någon sa åt mig hur man skulle göra; en hand mellan sadelgjord
och framben.
En annan sak som kanske inte lärs ut, men som inte påpekas
är att de flesta använder spöt och slår till på baken på hästen
när man gör t.ex skänkelvikning. Då förstår ju hästen inte alls!:confused:
Någon som vet något mer eller har något att lägga till om det här?
Är jag kanske ute på fel spår och det bara är så här på "min gamla ridskola"?

Hoppas det...;)


Alltså visst är det bättre att ha sadeln ngn cm bakåt än frammåt. För ibland rekomenderas det att man ska flytta sadeln 3-5 cm bakåt för att hästen ska få mera rörelse frihet till bogarna/frambenen. Och det hjälper vissa hästar att kunna sätta mer tyngd på bakbenen. MEN visst är det allra bästa om sadeln ligger på rätta stället ;)

Men vad är det som är så fel om man använder spö när man gör skänkelvikning? Okej, man behöver inte slå för glatta livet - men man kan "ticka" med spöet för att få bakdelen med om man inte får det med benen.

Jag tycker att man får använda spö när det behövs, men man behöver inte misshanda spöet på hästen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Alltså visst är det bättre att ha sadeln ngn cm bakåt än frammåt. För ibland rekomenderas det att man ska flytta sadeln 3-5 cm bakåt för att hästen ska få mera rörelse frihet till bogarna/frambenen. Och det hjälper vissa hästar att kunna sätta mer tyngd på bakbenen. MEN visst är det allra bästa om sadeln ligger på rätta stället ;)

Men vad är det som är så fel om man använder spö när man gör skänkelvikning? Okej, man behöver inte slå för glatta livet - men man kan "ticka" med spöet för att få bakdelen med om man inte får det med benen.

Jag tycker att man får använda spö när det behövs, men man behöver inte misshanda spöet på hästen.

Hej!
Jag använder alltid spöet när jag gör skänkelvikning för att peta till lite så att min häst flyttar sig i sidled, klart ska man använda spöet.
Men på ridskolan använde de spöet i skänkelvikning för att slå på baken, och då driver man ju varken på hästen eller flyttar den utan straffar den. Det tycker jag är fel.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Fast ett slag på baken brukar ju få dom framåt :angel: Svårt att överföra till mildare hjälper (slag vid skänkeln=skänkel) dock...
Har faktiskt aldrig hört att man ska lägga spöet vid skänkelläget...antingen på baken eller, hos vissa, på bogen..(baken låter logiskt om än mer skrämsel taktik; smärta bakifrån=gå framåt, från det, men bogen har jag inte riktigt förstått, tror det var mest för att inte ryka i tygeln samtidigt..)

Själv, de få gånger jag använder spö, duttar jag mest till lite där det känns lämpligt; behöver hästen flytta bakdelen petar jag lite med spöt för att den ska känna att där är något och focusera lite på bakdelen. Är hästen tränad att flytta de olika kroppsdelarna för ett lätt tryck, från marken, brukar det fungera bra. Men jag slår inte, bara petar/lägger till spöt lite som om jag petat med handen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej!
Jag använder alltid spöet när jag gör skänkelvikning för att peta till lite så att min häst flyttar sig i sidled, klart ska man använda spöet.
Men på ridskolan använde de spöet i skänkelvikning för att slå på baken, och då driver man ju varken på hästen eller flyttar den utan straffar den. Det tycker jag är fel.

Slappridning. Du ska rida med sätet/skänklarna ju.. ;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

nu var det ju ett antal år sedan jag gick på ridskola men vi lärde oss massa tokigheter.
t ex
Att man bara satt upp på hästen från vä sida.
Att man skulle gå vid hästens bog på vä sida när man leder hästen och hålla i tygeln eller grimskaftet ca 1 dm från hästens nos.
Att man hela tiden skulle sitta och röra på bettet i hästens mun litegrann.
Att man skulle driva, driva, driva och hålla emot i handen konstant.

mm mm
Jag kan fortsätta i all evighets evighet.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Att man bara satt upp på hästen från vä sida.
Att man skulle gå vid hästens bog på vä sida när man leder hästen och hålla i tygeln eller grimskaftet ca 1 dm från hästens nos.
Att man hela tiden skulle sitta och röra på bettet i hästens mun litegrann.
.

Hur menar du med tokigheter????

nr1. Det är ju en ren säkerhetsfråga på ridskolorna, så det är ju inte så konstigt. Tror nog det är så på de allra flesta ställen.

nr2. Ja, även det en säkerhetsfråga. Hur gör du om du gör på något annat sätt?

nr3. Är ju olika från häst till häst, men på de flesta hästar är det ju bäst att röra på bettet litegrann. Stilla hand = stum hand.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jo visst är det en säkerhets fråga, lättare att hålla koll om alla sitter upp från samma sida..kommer väl från kavalleri tiden tror jag. Däremot sliter det ju lite ojämnt på både häst och stigläder om man alltid sitter upp från samma sida, plus att ryttaren ofta blir lite ojämn (har fortfarande lättast att sitta upp från vänster.) Tycker man kunde sitta upp varannan höger, varannan gång vänster, eller nåt.

Jag har helst inte hästens bog bredvid mig, brukar leda till (om hästen inte är väldigt trevlig) att jag har en bog som slår till mig. Är det en häst jag känner och som är tränad på ''mitt'' sätt, har jag den några meter bakom mig. Skulle den få panik hör jag när den kommer och hinner undan, och dessutom vet hästen var jag är och har god marginal att springa bredvid. Jag känner mig tryggare då och har lärt mig att läsa av hästen även om jag inte ser den; slacket/rörelsen i linan, ljud osv.
Annars vill jag ha huvudet i höjd med min axel, då har jag alla fördelar som jag har vid bogen, egentligen bara att jag kan ta huvudet mot mig så att hästen inte sparkar mig med baken.
Bogen känns för mig som en väldigt osäker plats att vara på, och inte som någon plats där jag har kontroll.

Resten är ridning och det går jag inte in på :P rider inte traditionell dressyr utan föredrar bettlöst med långa tyglar (slarvigt av mig, jag vet ;) )
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det där med sadeln säger dom nog bara för att många har en tendens att sadla alldeles för långt fram!!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Okej, ja alla är vi olika.. ;)

Själv skulle jag aldrig vilja ha hästen bakom mig. Jag föredrar att se hur hästen reagerar. För OM hästen får för sig om att springa åt höger om den blir rädd, och du hoppar åt höger, då blir det ju en krock hur eller hur. :crazy:
Men däremot brukar jag gå strax framför bogen
(Eller lite varsomhelst, min häst är ju så snäll.. :angel: )

Ja min häst går också bäst på bettlöst och halvlånga tyglar :D
Men jag vill ju tävla dressyr, och då får man inte ha det så. :p
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag känner/hör/märker t.o.m. vilket håll hästen hoppar mot om den hoppar till... men det gäller ju hästar jag känner eller so är tränade att gå bakom, skolans stissiga halvblod som inte vet vad respekt för människan heter hade jag lett så hennes huvd var vid min axel :P Men just vid bogen finner jag väldigt obehagligt.
Men alla är ju olika, och man ska ju göra det som fungerar bäst för en själv och den hästen man hanterar:P

Sån tur att jag inte vill tävla dressyr då..XD
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Precis. Alla är vi ju olika :)
Jag menar, om du vill utsätta dig för att ev nångång bli påsprungen så är det ju upp till dig.. ;)
Precis som jag får skylla mig själv om min häst skulle kasta sig åt sidan och jag står där. :p
Eller biter mig när jag går vid huvudet :rofl:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Tror jag drog sämsta lotten dock eftersom folk i allmänhet vill att man leder deras hästar vid bogen..jag bara avskyr det.. vet inte vad jag gör för fel men hästarna trycker sig alltid upp mot mig och slår mig med bogen i varje steg, oavsett om de har stor eller liten plats att gå på eller om grimskaftet är långt eller kort, med eller utan kedja etc.. O_o
Blir så trött på det..XD
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp