Lär ridskolorna ut fel?

Sv: Lär ridskolorna ut fel?

galoppskänkel var LÅÅÅÅNGT fram med innerskänkel o lååååååååångt bak med ytter (typ gå ner i spagat)
när man hoppade skulle man hålla i manen (skadad som jag är gör jag det typ nu med, funkar på låga höjder o för att hålla balansen:))

Hej!
Lite kommentarer bara.
Jag lärde mig också att fatta gallop sådär, vilket inte funkar på min häst alls. Han är ju så snäll och tror att jag tappar balansen och håller på att ramla av, så han stannar:crazy: (den ängeln:love: )
Jag håller mig ofta i manen när jag hoppar, men håller så klart stramt på tyglarna om det var det du menade. Det gör jag eftersom min häst tar STORA katt hopp :)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Och funkar "en hand mellan sadelgjord och ben" på alla hästar? Med alla ryttare - har Lisa 6år och Peter 54 lika stora händer?

Måste faktiskt försvara ridskolorna eftersom det jag har sett är i alla fall personal med både kompetens och engagemang! Men visst finns det alltid undantag... Dock hoppas jag att dessa ligger i minoritet.

Med en hand mellan sadelgjord och ben brukar jag mäta med en vuxen hand, och då spretar jag ut fingrarna så att den blir ungefär lika stor som en vuxens. Men man kan nog mäta att det ska vara 1 decimeter eller något...

Självklart så gör många ridskolor ett jättebra jobb:) . Och det är ju jättebra och utan ridskolorna så skulle ridningen vara jätteliten, så det är bra att dom finns. Fast det bästa vore ju om de lärde ut mer än de gör och lärde ut rätt saker på rätt sätt.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Måste ursäkta för att jag har med så många egna inlägg på min tråd. Men tycker det här är bra att diskutera om.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Och funkar "en hand mellan sadelgjord och ben" på alla hästar? Med alla ryttare - har Lisa 6år och Peter 54 lika stora händer?

Jag tycker inte alls att det är något bra. Visst för nybörjare, m,en såsmåningom måste man ju börja lära sig att sätta sadeln rätt.
Jag slutade med "en hand" för länge sen, eftersom det faktiskt visar sig att sadeln suttit helt fel på alla de hästar jag ridit, om jag gjort så.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

hej !

På min ridskola har vi aldrig fått höra nåt så dumt iaf..
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hej!
Lite kommentarer bara.
Jag lärde mig också att fatta gallop sådär, vilket inte funkar på min häst alls. Han är ju så snäll och tror att jag tappar balansen och håller på att ramla av, så han stannar:crazy: (den ängeln:love: )
Jag håller mig ofta i manen när jag hoppar, men håller så klart stramt på tyglarna om det var det du menade. Det gör jag eftersom min häst tar STORA katt hopp :)
härlig pålle:)
vi skulle inte ha strama tyglar vid hopp...de skulle "glappa"...ehm...:o
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Lite allmänt:

Vad tusan har ni gått på för ridskolor? :confused:

Jag har lärt mig massor på ridskolan, både ridning och hästskötsel utrustning osv. (dock är det självklart skillnad att vara i stallet varje dag och få rutin på allting, inget snack om saken)

Sen handlar det ju om om man är intresserad av att lära sig åxå, bara för att många gör fel behöver det inte betyda att de har fått fel instruktioner...
Det handlar inte heller bara om att lära ut HUR man ska göra saker, utan även VARFÖR det ska vara så.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Tycker inte jag har sett någon ridskola (Göteborg) som satsar på en bra grundutbildning utan genvägar.. Det är tråkigt för det är hästarna som blir lidande! Jag har sett att det förekommer en hel del fixering av att "få hästen att gå på tygel" och det lärs ut att man ska lirka ner dom innan man ens vet vad ett lösgörande arbete är. Oftast är det på tok för stora grupper me, instruktören har inte en chans att detaljerat gå igenom allas sitsar och inverkan. :mad:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag har lärt mig otroligt mycket genom att läsa så många böcker jag kommer åt. Just att jag har läst så mycket har givit mig en hel del bakgrundsfakta som hjälper mig att välja ut vad som verkar vettigt av det jag lär mig.
Ridskolan jag går på har hittills bara kommit med vettiga saker, och vi får en förklaring till hur t ex sadeln ska ligga "så nu trycker den inte fär och där osv".
Sedan får man ju vara kritisk och tänka efter själv. Vad verkar logisk? Stämmer detta med min åsikt? Man bör även vara öppensinnad, då är det lätt att tillgodogöra sig av all kunskap som finns i världen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Lite allmänt:

Vad tusan har ni gått på för ridskolor? :confused:

Jag har lärt mig massor på ridskolan, både ridning och hästskötsel utrustning osv. (dock är det självklart skillnad att vara i stallet varje dag och få rutin på allting, inget snack om saken)

Sen handlar det ju om om man är intresserad av att lära sig åxå, bara för att många gör fel behöver det inte betyda att de har fått fel instruktioner...
Det handlar inte heller bara om att lära ut HUR man ska göra saker, utan även VARFÖR det ska vara så.

Jag kan ju säga att när jag läser den här tråden, så tycker jag nästan att min ridskola är/var BRA.. :crazy:
Jag har dock fått lära mig det mesta själv, efter det att jag skaffade häst. Första åren lärde man sig visserligen en del, men när man kommer upp i ridningen och blir liiite mer rutinerad tar det tvärstopp. Tyvärr.

Men jag tror att det mest beror på att det är så svårt att hitta bra ridlärare hit. Ingen vill bo och jobba här.. :crazy:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Dålig ridskola är min första tanke. Inget jag är van sen min ridskoletid. Vi lärde oss hur vi skulle sadla och vi lärde oss hur man skulle använda spöet. (och en väldig massa annat också förstås)
Däremot har jag funderat själv på användningen av spö. Många gånger då jag haft privatlektioner har jag fått lära ryttarna hur de ska använda sitt spö. (om de nu behöver det) De har också viftat på hästens bakdel eller nånstans vid ljumsken. Jag brukar fråga vad de har för syfte med det och det visar sig att de har inte ens fått förklarat för sig att ett spö (oftast) används för att förstärka skänkeln och givetvis måste användas på skänkelns plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Fast det bästa vore ju om de lärde ut mer än de gör och lärde ut rätt saker på rätt sätt.

Men det är det jag menar att de gör. I alla fall de ridskolor jag har erfarenhet av. De lär ut på rätt sätt, men inlärningen sker succesivt.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag tycker inte alls att det är något bra. Visst för nybörjare, m,en såsmåningom måste man ju börja lära sig att sätta sadeln rätt.
Jag slutade med "en hand" för länge sen, eftersom det faktiskt visar sig att sadeln suttit helt fel på alla de hästar jag ridit, om jag gjort så.

Tack, det var precis det jag försökte säga! Vilket visar att det inte bara är ridskolor som lär ut fel eftersom jag förstod det som att TS lärt sig detta av någon annan. Det kanske funkar på den hästen, men inte på alla. Själv skulle jag aldrig lära någon på det sättet.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Lite allmänt:

Vad tusan har ni gått på för ridskolor? :confused:

Jag har lärt mig massor på ridskolan, både ridning och hästskötsel utrustning osv. (dock är det självklart skillnad att vara i stallet varje dag och få rutin på allting, inget snack om saken)

Sen handlar det ju om om man är intresserad av att lära sig åxå, bara för att många gör fel behöver det inte betyda att de har fått fel instruktioner...
Det handlar inte heller bara om att lära ut HUR man ska göra saker, utan även VARFÖR det ska vara så.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det skulle finnas någon form av kvalitetsprövning om hur ridskolor sköter sig och lär ut ridningen. Det kanske skulle sättas någon form av betyg på ridskolor och även på elever.Betygen skulle kunna användas till ev intag på ridutbildningar i framtiden.Då blir det slut på oseriösa grusgroppsinstruktörer.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag är tacksam för att jag rider på en jättebra ridskola. Vi får lära oss grunderna på ett korrekt sätt, mycket sitsträning där vi bla tränar på att starta, stanna och svänga hästen med hjälp av enbart sitsen, teori och en massa annat. Vi får absolut inte vara hårdhänta mot hästen som att ex slita i tyglarna eller att såga i munnen. Många som haft en negativ syn på ridskolor kommer dit och blir förvånade över hur bra det är där. Om någon vill veta var jag rider nånstans så får ni skicka privat till mig då man inte får göra reklam här.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

*KL*

Det största felet på (alla) de ridskolor jag varit på, har varit att de inte lär ut varför man gör si eller så.. och om man frågar blir svaret något i stil med ''så har det alltid varit''...O.o Hur ska man då förstå något? Hur vet man att det blir rätt eller hur man ska prioritera om man inte förstår själva övningen/handlingen och anledningen till den?
Antingen vet de inte själva varför de gör som de gör, eller också nedvärderar de en när man frågar och tror inte att man skulle förstå..jag vet inte vilket som är värst...

Och så att det focuseras så mycket på huvudets placering o ''på bettet''..
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Och här fick vi lära oss att banka så hårt vi bara kunde med skänklarna på slöa hästar. Hårda och upprepade rappningar med spöet hörde också till sådant som var okej att lära 8-åriga småtjejer som just lärt sig att rida. "Nä, de är vana och det gör inte ont, dräm till ordentligt bara!" :crazy:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ja den har man ju hört några gånger..
är det därför många ryttare helt uppriktigt inte tycker att man slår sin häst om man smäller till den med spöt? O_o
(att man slår den är ju uppenbart, huruvida det sen är berättigat i vissa situationer ger jag mig inte in på nu)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Det tror jag absolut i vissa fall, särskilt om man inte har ridkunniga föräldrar som kan rätta en. Jag vet åtminstone tre fyra 12-åringar som på fullaste allvar tycker det är okej att banka och piska slöa/"dumma" hästar så det sjunger om det, och den inställningen har nog väldigt mycket med ridskolans utlärning att göra. :crazy: När man är liten är ju ridlärarens ord ofta lag och det är ju tyvärr ingen nyhet att det är lätt att fortsätta på de invanda spåren för att man "alltid gjort så". Märks inte minst bland Bukefolket om inte annat. :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp