Lär ridskolorna ut fel?

Sv: Lär ridskolorna ut fel?

:rofl:
Antingen är de hästar väldigt ouppfostrade eller så går du helt enkelt vingligt :idea: :D
Man behöver ju inte gå och trycka sig mot hästen bara för att man går vid bogen ;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Nähääääää....jag trodde juatt man skulle gå och trycka sig mot hästen hela tiden och vingla runt! ;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

vissa ridlärare säger ju att man ska såga ner hästen "på tygeln"...
-knapp-

Det känner jag igen:smirk:
En kompis till mig red min fd. foderhäst förra sommar och hon sågade honom i munnen oavbrutet, även när han faktist gick på tygeln.:cry:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Jag känner också igen det där.. På min gamla ridskola lärde lärarna ut att barnen skulle göra "Pippi-sparkar" För att få igång hästarna i trav. Ungarnas ben gick ju som trummpinnar mot de stackars ponnyernas magar:o Inte gick de snabbare fram för de! De bockade i stället av sina ryttare av ren irritation..
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

på min förra ridskola fick vi aldrig riktigt lära oss hur man gjorde en galoppskänkel, vi fick mest sitta och hålla i oss när ledaren sprang bredvid och fick hästen att galoppera.. :(
Det var först lite senare när jag började läsa ridböcker som jag fattade hur man fattade galopp på riktigt..

För några år sedan bytte jag till en annan ridskola, som är jättebra med att både lära ut ridning och teori :smirk:
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

*kl*
På ridskolan jag rider på är det iallafall så att man börjar med att ha en 10 veckors hästskötar kurs där man går igenom allt från hur man sätter på ett täcke till hur man leder en häst på rätt sätt. Detta är iofs en relativt liten ridskola (23 ridskolehästar), men jag tror endå att dom flesta ridskolor har någonting som liknar detta, eller jag hoppas iallafall det!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

:bow: till din ridskola i så fall...

njae...har inte sett det på många ställen (både ridit och praktiserat på en del), inga alls faktiskt..
En av ridskolorna jag varit på hade teorilektioner var tredje vecka, gick mest igenom ridvägar... och ibland på teorin (ca 2ggr år) visades hur man borstar, sätter på täcke eller nåt annat inom skötseln. Aldrig mockning.
En till kan ha haft teori lektion, men jag vet inte.
Tre ridskolor fick eleverna hjälpa till att sadla och tränsa, på någon borsta lite (fast hästarna var ju färdigborstade för säkerhets skull). De som inte ville göra det själva kom en lärare/skötare fram till och hjälpte.

Aldrig varit med om att ridskolor lär ut mockning (OK, tråkigt och enkelt, men bra att ha provat iaf..), annars hade det ju varit ett smart sätt att slippa ifrån lite tråkig syssla; låt eleverna mocka ibland.:angel:

hm..iofs fanns det ju skötare på några ridskolor, dvs elever som kommit lite längre och fick sköta om hästarna ett antal dagar i veckan, fast det var mest att rykta och gosa med dem..
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Hur många kan börja rida om det inte hade funnits ridskolor?
Det är nog inte många som kan köpa en häst direkt eller har hästintresset och hästar i familjen och att hitta medryttarhäst osv. kan vara svårt utan erfarenhet innan.

-

F.ö så var min ridskola kalasbra!
Visst, mockning och sånt ingick ju inte om man inte var skötare på ridskolehästarna, då fick man lära sig desto mera. Men de lärde föräldrarna till småbarnen sadla och sånt. Ingen häst stod helt klart nån gång när man kom och skulle rida. Vi hade en kvart på oss att borsta av om det behövdes, sadla, tränsa och ev. ta på benskydd.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Brrrr vad är värst på en skala, att ngn som ridit 10-15 år på ridskola köper en häst eller att ngn som aldrig ridit gör det? Eller ska man bara få skaffa häst om man har sådan tur att mamma äger ett stuteri? (som hon ärvt av morfar som lärde upp henne...?). I samma ögonblick som man lär sig rida innan man äger häst sitter man ju annars på en ridlektion... på en "lektionshäst"...

Ridlärare råkar vara människor som älskar hästar och som valde att bli ridlärare... de är inte extraonda djurplågare. Men ni kanske menar att ridlärarutbildningen är kass och förstör dem?

Nu råkar jag vara partisk iom att jag ridit på riskola hela mitt liv. Men det är bara så att vissa är bra och andra inte lika bra, vissa hästar trivs fantastiskt (förvandlade från sura bitiga och missnöjda när de kommer till hur snälla som helst) andra uruselt (tvärtom...). Ibland stannar tyvärr ngn som inte trivs. Men det finns väl privatryttare som har hästar som bits och sparkas? är slöa? är pigga? rusar? är hårda i munnen? krullar ihop sig under tygeln? går över tygeln? ibland bockar? (och därmed "inte trivs" enligt sättet att se på ridskolor).

Men jag har aldrig varit på ngn i Sverige där inte eleverna själva gör iordning hästarna, leder dem till hagarna, sätter på och tar av täcken osv. Samtidigt som jag tror många hästar kanske skulle må bättre av att det gjordes av bara en person...

En sak är säker, det finns nog många rätt och fel när det gäller hästar. Men en ridskola eller militären osv måste "hitta" ett rätt och ett fel, det är lättare att säga exakt hur man ska göra än att säga, använd ditt omdöme, till en nybörjare... Leda hästen som står ovanstående är militärens ridhandboks sätt och ridskolorna härstammar från militären på sätt och vis... Att ta fram innerskänkeln är ett simpelt sätt att ta fram höften och sitta rätt. Nybörjare behöver lite tydligare instruktioner. (att släppa tyglarna när man hoppar får man förmoda är bra för ngt? inte dra i munnen för nybörjaren? Det är väl meningen att man ska sluta med det senare...)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

-kl-

Jag tycker det är tråkigt att så många har så dålig erfarenhet av våra ridskolor i Sverige. Det är något ganska unikt att det är tillgängligt att rida för så många, för vettiga pengar. Det finns ett kvalitetssystem från förbundet där man får skyltar att sätta upp på sin anläggning "Godkänd ridskola" och "Auktoriserad ridskola" tror jag de är. Det beror på vilken utbildning instruktörerna har. I första hand bör man titta efter dessa skyltar när man väljer ridskola. Sedan tycker jag också man kan fråga vilken utbildning instruktörerna har, idag kan vem som helst ha lektioner och kalla det ridskola! Ingen skulle ju gå i körskola med en instruktör utan körkort...Så kolla upp ridskolan, ställ krav! Sedan kan man nog tyvärr inte lära sig allt vad det innebär att ha egen häst på en ridskola, men det ska iaf vara en bra början!
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Klart att ridskolor är bra, i stort sett. Om de skötts annorlunda. Jag tycker faktiskt att de flesta ridskolor jag varit på har varit direkt dåliga, ryttarna får inte göra något de första åren, får de gallopera ska de vara saliga.. det behöver läggas mer utbildning på hästarnas skötsel, etc. Men iden med ridskolor är väl annars bra, jag tycker bara att man ska ändra på en hel del.
Själv har jag ingen häst (kanske om en månad) men jag har haft turen att kunna rida privathästar. jag har även lärt mig mer på de turridningar jag varit på än de första åren på ridskola, plus att det var roligare. ;)
''är det bättre att skaffa häst efter att inté ha ridit alls'' är en dålig ursäkt... man ska veta vad det innebär och hur man hanterar hästar, inte behöva välja på pest eller kolera. En BRA ridskola lär ut bra saker, men många gör det inte. Det är synd men sant, och det borde gå att förbättra.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

När jag gick på ridskola så fick vi lära oss att sadeln skulle ligga så långt fram det bara gick. Fick inte lära oss att sätta på skydd (användes nog inte öht), täcken. Ingenting om foderlära, hästarna åt havre, betfor o hö. Kommer säkert på fler saker som de lärde ut som inte håller idag..
 
Senast ändrad:
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

knapplån.

Jag har aldrig gått på ridskola för jag har en underbar mamma som skaffat egna hästar åt mig och hon är duktig så hon har lärt mig alla grunder.

När jag var 8 år gammal och hade en egen minishettis så hade jag en kompis som var 4 år äldre än migsom brukade vara med när jag red. Så en dag sa hon till mig att vi måste lära min shettis att gå på tygeln för det var ju jätte viktigt för det hade hon lärt sig på ridskolan.

Klart hon ska lära sig det tänkte jag för det gör ju alla dom fina dressyrhästarna.

Så började våran inlärning, vi gick ut på en äng och jag fick rida i en vilt runt henne och hon sa att jag skulle dra i ena tygeln och sen i andra och så skulle jag hålla på så.

Som tur var så tänkte jag till efter "lektionen" och lät bli att göra så i fortsättningen och slutade lyssna på tipsen från tjejen för shettisen protesterade vilt.

sen lärde jag mig på riktigt av en instruktör hur man gör när jag var 12-13år.

För ett tag sen så var jag på klubbtävling i dressyr på den här klubben med min ungponny och vad ser jag inte då jo samma tjej som sitter och sågar stackars pållen i munnen genom programmet:eek: Har även sett flera från den klubben som sågar :crazy: :crazy: VARFÖR lär man ut hur hästarna ska fås att gå i form överhuvudtaget när man lär ut fel.

Kan ju säga att detta är en klubb i värsta laget också för dom har alltid haft väldigt dåligt utbildad personal.

Som tur är har dom nu fått en jätte bra stallchef som är instruktör nu så att det är på bättringsvägen.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Håller med dig fullkomligt om att det alltid kan bli bättre! :)

Speciellt lite mer kul för hästarna med uteritter och så (som jag nämnt i ngn annan tråd), och jag håller med om att jag ridit på skolor där man knappt galopperat (troligen säkerhetsskäl, haken är väl att det blir osäkrare ju mer sällan man gör det.).

Jag tror ridskolorna ligger i mitten av en skala där det finns privatryttare och privattränare som är bättre... och som är sämre... men det är tråkigt att det är ridskolorna som får så mycket skit.

(knapplån: om sadling och hästhantering, ridskolor brukar väl visa ungefär hur man sadlar en gång, sedan frågar man stallpersonalen/ridlärare/äldre elev när man är osäker, i många år, tills dess att man sett hur sadeln sitter bäst på olika hästar... de ser ju lite olika ut, tar lite tid att kunna se. Varje gång man frågar så får man en privatlektion i att sadla :))
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

vad har ni gått på för ridskolor?

vi fick lära oss det man måste kunna om man ska ha häst. innan man började så ingick en tredagars intensivkurs i hur man sköter om, mockar, täckeshantering osv.

gällande ridningen så fick vi lära oss från start att det inte är någon ide och rida om man bara ska slå hästen samtidigt som man "åker" häst. utan vi fick lära oss grunderna från första start. om man ens tänkte tanken att såga en häst i mun så fick man utskällning. om hästen drog iväg med en i galoppen eller liknande så blev man tillsagd att sitta stilla och korta tyglarna lite åt gången, man skulle fiska in tyglarna. red där bara i tre år dock. började rida för privatlärare sen på andras hästar.

om man inte är nöjd med sin ridskola och har möjlighet att byta så borde man göra det. om den andra är sämre så kan man alltid gå tillbaka till sin första ridskola.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Nja..tror nog att ridskolorna ligger lite under mitten.. Men det är inte konstigt att de får skit; de tar ju på sig ansvaret att lära nya generationer av ryttare hur man rider (ev. hanterar en häst)! Privatpersoner har inte det inflytandet, normalt sett.

Men man får väl försöka bättra lite i taget.
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

*kl*

visst finns det manga stallen dar de lar ut saker som far en att rysa, och den meningen grundar jag pa det saker jag fick lara mig under min _ridskoletid_

jag har lart mig sagott som allt jag kan fran min ridskola, inklusive 'horsemanship' som de var ordentligt noggranna med att banka in i huvudet pa medlemmarna ;)

de spenderar mycket tid och pengar pa att utbilda eleverna, med olika kurser och tavlingar, hemma och borta, involvera eleverna i stall och hastskotsel mm mm. nar man ar ute och tavlar representerar man klubben, och ska bete sig som en representant.

vi fick lara oss _varfor_ man gor saker pa ett visst satt, varfor olika hastar har olika utrustning, olika foder, om unghastar och laromastare, ridlararna valde alltid ut hastar med en 'plan'. dvs, behovde du jobba pa en sak, ficck du rida en 'manadshast' (3-4 lektioner) som hjapte dig trana pa den saken.

jag kanner mig valdigt lyckligt lottad o de ganger jag lar ut forsoker jag halla samma standard.

nar jag jobbade som ridlarare en sommar fick jag reda pa att jag fatt jobbet for att: "Ja, du kommer ju fran ***, da vet man ju att du har lart dig pa 'riktigt'" :bow: Fast jag ar ju fullt medveten om att det ar sa otroligt mycket jag INTE kan ocksa, men det var skoj att hora!

och nu ar jag i england och de gor sa manga saker 'fel'! ;)
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Min man rider på ridskola sedan i vintras, jag är jätteglad för det! Begåvad är han också. Han har till och med kommit på hur han ska slappna av i kort trav! Jag är imponerad.

Fast han säger att min häst inte är en ridhäst. Hon funkar ju inte som ridskolehästarna gör och han är lite rädd för att rida henne. Jag försöker förklara att hon är väldigt känslig och reagerar för mycket lätta hjälper, men det når inte fram riktigt. Han blir bara rädd och irriterad när hon rycker till och börjar trava från stillastående i stället för att skritta...:angel:

Ni som har ett förhållande kanske också fattar att det inte hjälper vad jag säger. :D Nu har min kompis börjat lära honom och det går bättre. Hoppas han kan tänka sig att rida min häst nu när jag ska ha barn...
 
Sv: Lär ridskolorna ut fel?

Ridskola är inget jag egentligen rekommenderar barn och ungdomar att börja på. Visst, de kankse lär eleverna att rida si sådär bra, men själva hästhanteringen är ju rent ut sagt kass.

Jag har träffat de som ridit på ridskola i 5-8 år som inte ens kan ta på en häst ett täcke eller borsta den ordentligt. Inte så konstigt kanske, för hästarna står ju färdigsadlade inför lektion! :crazy:

Tycker synd om dig (och alla andra av samma åsikt) att du har så dåliga erfarenheter av ridskolor. Jag har ridit på ridskola i halva mitt liv ungefär och 90% av allt jag kan (anser mig vara duktig, men kan ju lååååångt ifrån allt!) har jag lärt mig på ridskolan. Under de 2 första ponnyåren hade vi en timmes teori efter varje ridlektion! Vi fick lära oss borsta, sadla/tränsa själva, visa häst för hand, lasta och mkt mkt mer. Vi hade även 3 avsuttna lektioner/år då vi fick lära oss mer teoretiska grejer som hästens färger, sjukdomar och foderlära! Tyvärr är ju inte alla ridlärare lika underbart engagerade att de tar sig tid till teori med sina elever efter lektionen, men de finns! :bow:
Sen är det olika från person till person hur mkt man verkligen tar åt sig av det som lärs ut. Jag och en kompis var i stallet så gott som varje dag. Vi borstade på hästarna, tittade på lektioner, hjälpte till med allt vi kunde hjälpa till med osv. Visst sjutton lärde man sig betydligt mkt mer och snabbare än de som kom till stallet 20 min innan ridlektionen och tittade på medan mamma gjorde iordning hästen! VILL man lära sig så KAN man lära sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp