Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Sv: Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Nybörjargrupperna på "min" ridskola, har vad jag har sett första ridabonnemanget stallteori/annan teori första halva lektionen och sedan rider de ca 20 min/en halvtimme.

Och jo, man kan ha teori även uppsuttet. Det används också på "min" ridskola, att instruktören går igenom dagens övning - hur, vad och varför.

Så själva grundteorin gällande sits och "god ridning" lärs ut under lektionerna. Vad sen eleverna väljer att ta åt sig av, är en annan femma.

Teoriveckorna mer som en clinicinspirerad fördjupning, skulle jag tro. Där medverkar ridskolans ordinarie instruktörer och även specialinbjudna gäster från Strömsholm och annat håll.

Möjligheten finns även för eleverna att "rida privat", mot en högre avgift, efter önskemål för sin instruktör och då kan instruktören med fördel trimma den eleven lite extra på det, den behöver hjälp med.

Ridskolesektionen anordnar också speciella stallkvällar, med hästputs, lindning, manflätning, persedelvård och annat.

Man får helt enkelt försöka ha lite fantasi, för att fånga och hålla kvar intresset även för de som gäspar ointresserat när de inser att det inte bara är att ta en häst, sadla, hoppa upp och sen tjoa "Yi-haaaa!" med gitarren hängande på ryggen och galoppera i sporrträck mot solnedgången.

mm..
Det är ju underligt hur sammhället blivit. Inte behövdes det några temakvällar eller clinics på teoriveckorna förr heller för att motivera ungarna att deltaga . Hästputs manflätning och persedelvård ingick i vardagen på ridskolan.Så upplevde jag det i allafall.

Varför har barnen/ungdommarna inte längre någon känsla för helheten kring hästarna som det var förr?
Var gick det galet?När ändrades synsättet på att ta hand om och hålla häst?

Jag tror inte det har ändrats så mycket. Jag har ridit på olika ridskolor sedan 1985, varken nu eller då ingick manflätning i ridskolevardagen. Knoppa gör man när man ska tävla, har aldrig sett någon som knoppat inför en vanlig ridlektion. Likaså var det inte fritt fram för varje liten unge att klippa och rycka manar och svansar (tur det kanske, hästarna hade nog sett lite märkliga ut då).

Persedelvård ingår åtminstone på min ridskola i skrivande stund. Snarare mer än mindre än förr.

Teorilektionerna bestod nio gånger av tio av att man fick sitta i ett rum och titta på en video från ridsportförbundet medan ridläraren gick och fikade. Inte konstigt att folk slutade gå på teorilektionerna till slut. Numer har vi clinics istället, som på många andra ställen, och de är betydligt mer välbesökta.

Sen får man väl inse att många ridskoleryttare är motionärer. De är fullt nöjda med att rida sin lektion en gång i veckan, vill inte alls utöka sin ridning och än mindre skaffa egen häst. Jag tycker att man kan ha viss förståelse för att de inte vill ägna lediga kvällar åt foderlära etc.

Jag tror många här tänker på hur de själva var som unga, utan att tänka på at de kanske inte var representativa ens då. Var det verkligen så att hela ridgruppen hängde i stallet från morgon till kväll? Eller var det man själv och tre entusiaster till som gjorde det? Det är förmodligen likadant nu.

KL

Nu vet ju inte jag hur det är i barngrupperna, men i vuxengrupperna jag ridit i på "min" ridskola har man varit duktiga på grunderna. Mycket trav och skritt, balansträning och ridvägar innan ordet galoppera ens viskades. Ibland kanske lite enahanda men mycket nyttigt (i alla fall för mig, som inte riktigt är född till ryttare...). Lärarna har även varit duktiga på att ge feed-back och förklara vad vi gör och varför.

Alla har dock inte gillat detta. Träffade en som varit med i gruppen tidigare men som bytte ridskola i julas. H*n påpekade minsann att de på den nya ridskolan galopperat från början. Väluppfostrad som jag är sade jag tyvärr ej det jag tänkte, nämligen att "...om Du hade lärt Dig mer grunder och kanske förstått att det aldrig är fel på hästen utan ryttaren om något händer, så hade Du undvikit komma för nära och min häst bli skrämd och jag ramla i backen...". :mad:

KL

Jag tror faktiskt inte man kan skylla på ridskolorna.
Betydligt färre ryttare går flera terminer/år på ridskola, jmf med de som red tidigare. Man skaffar istället egen häst. Rider för privat tränare. Denna kanske inte är så pedagogiskt lagd att lära ut annat runtikring själva ridningen, och då blir det att man "hoppar" flera steg.

Hade tex barnens kusin på besök. Hon har på lektion nu börjat hoppa. Men hon visste inte hur man fattade galopp.

Jag tycker tvärtom att många av de ridskolor jag "har insyn" i är duktiga på att lära ut grunderna. Sedan är ju målet detsamma även om pedagogiken kan skiljas åt lite. Tycker inte det är konstigt att lära sig "hoppa" innan man lär sig galoppera. Små cavalettibommar är ett utmärkt sätt att träna lätt sits och balans över, desstom avdramatiserar det fart och "höjd" för många barn. Ibland hamnar hästen i galopp ett par steg efter och det kommer naturligt in i undervisningen. När barnen har balans och mod så brukar det inte vara något speciellt när de väl lär sig fatta galopp för de har redan "hoppat". Har funkat utmärkt när mina ungar lärde sig rida. Jag själv fick lära mig galoppfattning och galoppera ifatt framförvarande häst. (Gick oftast i 110 och ponnien låg ner i kurvorna och det är inget jag skulle utsätta någon unge för:eek:)

KL

Håller med om att det känns som om intresset för hästens skötsel och liknande mer och mer börjar avta bland ridskole elever och även privatryttare.
Jag jobbar som ridlärare och har barn från 6 till 17 års ålder i varierande kunskapsnivåer. Det som nybörjarna och de yngre eleverna hela tiden frågar om är NÄR ska vi Galoppera, vi vill galoppera. Dessa elever är inne på sin andra termin och kan ännu inte styra och hålla tygeln + trava samtidigt, så då blir det ingen galopp. Har nu satt upp ett mål att detta ska ni klara av innan ni får testa att galoppera(oftast en kortsida och med ledare, antingen som håller eller bara springer med)
De äldre och mer rutinerade eleverna har varit väldigt fokuserade på vart nacken på hästen är, men de har nu smått börjat förstå det där med grunderna och vissa har nu mer eller mindre börjat efterfråga MER grunder :laugh: Då känner man att man har lyckats..

Den målgrupp som är svårast är de i mitten, då de oftast vill så mycket och inte har tid att vänta på att lära sig nya saker. Utan allt ska ske på en gång, där gäller det att man som ridlärare kan hitta nya övningar som ger "samma" resultat som de gamla, så att man då kan traggla grunder utan att det blir långtråkigt, och även att man förklarar ofta varför det är viktigt med bra sits, inverkan etc.

Känns oxå som att några i tråden tycker att det är fel med outbildade ridlärare. Kan tycka det i viss mån, man ska inte utbilda folk på sin egna nivå.
Mycket handlar om egen ridfärdighet och att man är PEDAGOGISK. Spelar ingen roll hur många gånger man förklarar för "lilla lisa" hon kommer ändå inte förstå förens man går fram och visar vad man menar med ett ledande tygeltag.
Man måste kunna läsa av olika elever och anpassa lektionen efter alla elever i gruppen. De duktigare kanske man kräver extra av eller så får de en svårare häst.
Viktigt oxå att man varierar hästar ryttarna sitter på så de inte alltid sitter på de lugna som gör "allt" man ber om, då är det ju klart att det kommer kommentarer om att det funkar inte etc när de sedan får en svårare häst.
Men oxå givetvis att man inte ger en för svår häst, varken shysst mot häst eller ryttare.

Ang teorilektioner så får mina elever komma med förslag på vad de vill göra på teorin, de har 30 min teori efter varje ridpass. Ibland har de ingen aning och ibland hänger man själv kanppt med då det är så mycket de vill göra.
Och har de önskemål är det ju viktigt att följa upp dom så de inte tappar intresset för att man "struntar" i det de vill göra.

Har själv ridit för både utbildade och outbildade ridlärare och det med varierande resultat, fanns vissa utbildade som inte gav mig något i min ridning och outbildade som gett mig hur mycket som helst.
Kanske ska tilläggas att jag inte är utbildad ridlärare, har gått ulk och en kurs som heter pedagogik på ridskola, som är förberedande till ridlärarutbildningen.
Men använder mig mycket av sunt förnuft och fantasi för att få givande lektioner med mycket grunder.

Hoppas inte svaret blev för rörigt..

När jag började rida -06 fick vi hoppa innan vi kunde galoppera, efter ca 2,5 månad.. men det var en litet kryss på 30 cm och alla hade ledare, det var mest för att få känna hur det känns. Så det behöver inte vara SÅ farligt... jag tycker vissa är lite överdramatiska. Visst är grunderna superviktiga men det är viktigt att känna att man får prova på nya saker också. Man vill ju känna sig duktig, att man kommer framåt också!

I gruppen jag rider i nu, märke 3 / LC-nivå, arbetar vi med lite olika saker. Skillnad på ställande/ledande tygeltag, samverka hjälperna och flytta hästen för skänkeln. Vi har även fått prova på lite svårare saker som förvänd galopp, framdelsvändning men vi komemr hela tiden tillbaka till grunderna.

Nej jag tror att det kan vara precis tvärt om. Att ridskoleryttare inte alls ska betraktas som "bara" motionärer, jag tycker att det är helt givet att man ska rida på ridskola om man vill lära sig grunderna. Jag tror dessutom att ambitionsnivån är lika hög ( om inte högre) på hos ridskoleryttaren som på den som köper häst och sen ska lära sig själv. Nu kan jag ju ha fel och man ska givetis inte dra alla över en kam, jag kan bara utgå från mig själv och min närmaste omgivning. Aldrig att jag skulle köpa häst utan att ha fått en ordentlig grundutbildning. Och var bör man få den, på ridskolan så klart.
Om man bara vill ha sin ridtimme att "åka" runt på en häst, ligger det närmare till hands att hyra in sig någon dag i veckan hos en med snäll skogsmulle=inga vidare krav på grundkunskaper mest bara åka med.

Det låter som det är en vettig balansgång.
Jag tror benhårt på det här med ryttarmärken, dom ger ett så tydligt mål både vad det gäller teori och praktik. Sen är det ju så otroligt spännande att rida upp. Nästan som tävling.
Inom simmningen har man ju också märken och man är för det mesta ganska hård med tekniken innan man släpper ungarna vidare till djupa bassängen ofta med arga föräldrar som inte kan fatta varför deras unge inte får gå över.

Nej jag tror att det kan vara precis tvärt om. Att ridskoleryttare inte alls ska betraktas som "bara" motionärer, jag tycker att det är helt givet att man ska rida på ridskola om man vill lära sig grunderna. Jag tror dessutom att ambitionsnivån är lika hög ( om inte högre) på hos ridskoleryttaren som på den som köper häst och sen ska lära sig själv. Nu kan jag ju ha fel och man ska givetis inte dra alla över en kam, jag kan bara utgå från mig själv och min närmaste omgivning. Aldrig att jag skulle köpa häst utan att ha fått en ordentlig grundutbildning. Och var bör man få den, på ridskolan så klart.
Om man bara vill ha sin ridtimme att "åka" runt på en häst, ligger det närmare till hands att hyra in sig någon dag i veckan hos en med snäll skogsmulle=inga vidare krav på grundkunskaper mest bara åka med.

Fast nu tycker jag det är du som drar alla över en kam. På min ridskola finns ett antal ryttare som är 50+, de har ridit på ridskolan i 20-30 år, och är helt nöjda med det. De vill inte alls hyra in sig en dag i veckan på en snäll skogsmulle, behöva åka ut ensamma, mocka och fodra för att sedan rida ut själva i ur och skur. De vill komma till en ren och varm ridskola efter jobbet, där det står en färdigmockad och färdigfodrad häst i en box och väntar på dem, rida lite dressyr i ett varmt, torrt och ljust ridhus under trygg ledning av en ridlärare, utan att behöva krångla med en ägare med en massa åsikter. Och sen sitta och fika en stund med de andra medlemmarna i gruppen en varm och torr kafeteria. Om de inte kan någon vecka kan man enkelt ringa återbud, utan att behöva bekymra sig om vem som tar hand om hästen istället.

De ryttarna måste ju också få finnas - man måste väl inte tvunget bli medryttare och rida ut, om man vill vara ridskoleryttare och trivs med det?

Fast nu tycker jag det är du som drar alla över en kam. På min ridskola finns ett antal ryttare som är 50+, de har ridit på ridskolan i 20-30 år, och är helt nöjda med det. De vill inte alls hyra in sig en dag i veckan på en snäll skogsmulle, behöva åka ut ensamma, mocka och fodra för att sedan rida ut själva i ur och skur. De vill komma till en ren och varm ridskola efter jobbet, där det står en färdigmockad och färdigfodrad häst i en box och väntar på dem, rida lite dressyr i ett varmt, torrt och ljust ridhus under trygg ledning av en ridlärare, utan att behöva krångla med en ägare med en massa åsikter. Och sen sitta och fika en stund med de andra medlemmarna i gruppen en varm och torr kafeteria. Om de inte kan någon vecka kan man enkelt ringa återbud, utan att behöva bekymra sig om vem som tar hand om hästen istället.

De ryttarna måste ju också få finnas - man måste väl inte tvunget bli medryttare och rida ut, om man vill vara ridskoleryttare och trivs med det?

Tror du kanske misstolkade lite, iaf jag fattade lite annorlunda. Tahari menade nog inte "motinärer" på det sättet att man bara är nöjd med att sitta och bara åka runt bara för motionens skull utan att vara särskilt intresserad av själva ridningen och utan och jobba för att bli bättre. Vi har massor av dessa vuxna på "min" ridskola som är otroligt duktiga men fullständigt nöjda med att vara på ridskolan. Ambitionsnivån är väldigt hög ur ridsynpunkt, det är bra ridning som praktiseras men inte ur tävlings/satsning synpunkt, de är nöjda med att bara vara på ridskola men vill utveckla sin ridning. Vill man inte det rider man sällan särskilt länge på ridskola utan blir t.ex. medryttare på ngn "skogsmullehäst" (ursäkta uttrycket men ni förstår nog vad jag syftar på) Och det är självklart inget fel på någon av "sorterna"!
Tolkade jag rätt? :bow:

Det var precis så jag menade. Att man behöver inte vara en som nöjer sig med lite bara för att man inte har ambitionen att skaffa egen häst eller att tävla. Många inklusive mig själv ser ridningen som en sport som kräver stor skicklighet och som medför enorma utmaningar.
Dessutom menade jag inte att någon annan drog alla över en kam. Utan jag sa att man kan inte dra alla över en kam och syftade då på övrig text i den meningen. Således var det jag själv som inte skulle utgå ifrån att alla tänkte som jag. Vilket säkert inte varit så svårt att förstå om man läste hela meningen.

*KL*

På min ridskola som jag red på när jag var yngre var väldigt hoppinriktade så jag fick tidigt lära mig mycket om hoppning men grunden i dressyren också men jag red där i tolv år och fick aldrig höra NÅGOT om att sitta på rätt sittben i lättridningen:eek: Har faktiskt lärt mig MYCKET mer sedan jag blev köpte egen häst.

Jag har haft turen att i mina 8 första år av ridning hade jag en väääldigt välutbildad man som var extremt petnoga med allt. All utrustning skulle vara perfekt in passad inte ett hårstrå fick ligga fel och skulle men råka göra något fel blev så var han snabbt där och rättade till. Jag började "rida" som 2 åring och inte förren jag hade ridigt i 7 årtestade jag att hoppa. Alla som red för honom skulle kunda samla/öka och byta galopp och då skulle inte hästen flänga iväg eller slöa fram utan det skulle vara en häst i fom med bra tramp och takt, innan vi ens fick hoppa 30 cm. Började även rida stor häst som 7 åring. Vilket jag INTE ångrar en sekund. All ridning på ponny var alltid så oseriös.:o

Tycker många ridskolor är oseriösa med sina nybörjare. På ridskolan i grannbyn undervisar en tjej i min ålder (utan utbildning eller någon vidare bra kunskap) alla nybörjare. Min syster räknar jag som nybörjare och hon låg ändå i en klass över "instruktören" :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Tycker många ridskolor är oseriösa med sina nybörjare. På ridskolan i grannbyn undervisar en tjej i min ålder (utan utbildning eller någon vidare bra kunskap) alla nybörjare. Min syster räknar jag som nybörjare och hon låg ändå i en klass över "instruktören" :confused:

Jag började rida på precis en sådan ridskola i "grannbyn" - dvs en liten ridskola som drevs helt ideellt.
Jag hade dock turen att de första 2 åren (tror jag det var) få rida för utbildade instruktörer. När jag blev äldre och började vara en av de som hängde i stallet utöver veckolektionen, då började de instruktörer som hade utbildning att växa ur ridskolan så att säga. De sökte sig söderut och utbildade sig vidare och med dem försvann även vad som hade kunnat utvecklas till en bra ridskola. De som tog över var högstadietjejer och en och annan (överambitiös) föräldrer. Allting blev bara elände och jag slutade rida lektion då jag var 13 år efter att ha stagnerat i utvecklingen sista åren.

Tråkigt var att se alla de nybörjare som började rida på ridskolan i tron om att de skulle få lära sig rida. Vad de i själva verket gjorde var att åka runt på outbildade hästar en timme i veckan med en ännu mindre utbildad lekledare... Tråkigt tycker jag. :(
Hästkunskapen på ridskolan blev lika med noll eftersom de styrande var föräldrar till dessa nybörjade barn, och mentaliteten hade övergått till att det viktigaste med ridklubben var att agera fritidsgård istället för att lära ut ridning och hästskötsel. Hästarna förföll och hela ridskolan stank "Hellre än bra" utan den minsta ambition till att bli något bättre. De som kunde något blev så småningom utbrända av allt motarbetande från styrelsemedlemmar och den onda cirkeln tog aldrig slut...

Jag lämnade stället 2002 (även jag utbränd:angel:) och har sen dess aldrig klivit innanför dörren, men har på senare år hört ryktesvägen att de ryckt upp sig lite. Ett generationsbyte kanske då det under en period flyttade rätt mkt nytt folk till byn och uppenbarligen var några av dem kunniga hästmänniskor. Jag hoppas verkligen det. För en gång i tiden var det en modern och blomstrande anläggning :)

Gick på ridskola från att jag var 5 år tills jag var 13 år, tog en vila, började rida för privat tränare när jag var 15 år, hon sa "korta in, få i form och släpp på tyglarna"
Jag svarade "vadå gå i form?"
På ridskolan fick jag lära mig hårda sträckta tyglar och kontakt med munnen, att hästen skulle trampa under sig för att använda ryggen var det ingen som sagt nått om.
När jag då fick till tränarens häst i form på långa tyglar var det chock, kändes ju som om man hamnade 3 meter högre upp.
Så jag vet iaf en ridskola som inte är så noga med grunderna...

Precis som rubriken anger, har jag börjat fundera på om man överhuvudtaget lär ut god ridning numera eller är det helt omodernt :o.

Det är tex bara att gå in och läsa gramantråden på dressyrforumet för att förstå att ngt är snett. Det har ju även klagats högre upp på att dagens ungdomar har misatt det här med grunderna.

Själv är jag ju uppväxt med armens ridlära och vikten av en god grundridning. .

Det finns som med allt annat både bra och dåliga ridskolor.
Jag har oxå lärt mig rida av gammal militär och ridlärare av den gamla skolan. Jag är dessutom positiv till att använda gramanen och använder vid de tillfälle det kan vara befogat, anpassat till behovet och som en extra hjälp.
Vi lärde oss sitsens grunder på gamla manskapssadlar som gav en tre dagars skavsår efter varje ridlektion.:o

På ridskolan där jag är aktiv har man teori i samband med varje lektion både för barn och vuxna elever. Där går man tex igenom vad man ska träna på kommande lektioner så att de även lär sig teorin bakom övningen. de har även en vecka på våren då de har clinics och mer handfasta utbildningar tex löshoppning,lastning osv.

Men på min tid (70-talet) så hängde man i stallet hela dagarna och hjälpte till så mycket man kunde utan att förvänta sig något i retur. Det kryllade av glada funktionärer på tävlingarna. I dag så ska alla ha betalt eller få något för att ställa upp och man får jaga funktionärer med blåslampa.:o

Men på min tid (70-talet) så hängde man i stallet hela dagarna och hjälpte till så mycket man kunde utan att förvänta sig något i retur. Det kryllade av glada funktionärer på tävlingarna. I dag så ska alla ha betalt eller få något för att ställa upp och man får jaga funktionärer med blåslampa.:o

På 90-talet var det iofs jag tillhörde denna kategori som hängde i stallet och gärna hjälpte till "gratis". Vad som gjorde att jag slutade lyfta finger var snarare att "ideellt" översattes till "obligatorisk slavarbete, helst 24/7" och att man inte kände sig det minsta uppskattad för vad man gjorde utan snarare tvärtom. Då slutade jag hjälpa till.

Jag kanske är gammelmodig men jag skulle göra nästan vad som helst för att få hjälpa till i ett stall med "bara" kunskap som betalning. Men jag hittar inget sånt idag, tyvärr är jag inte "hästtjej" längre så jag kankse är oattraktiv på marknaden då jag är närmare 30 än 15? :p

På 90-talet var det iofs jag tillhörde denna kategori som hängde i stallet och gärna hjälpte till "gratis". Vad som gjorde att jag slutade lyfta finger var snarare att "ideellt" översattes till "obligatorisk slavarbete, helst 24/7" och att man inte kände sig det minsta uppskattad för vad man gjorde utan snarare tvärtom. Då slutade jag hjälpa till.

Jag kanske är gammelmodig men jag skulle göra nästan vad som helst för att få hjälpa till i ett stall med "bara" kunskap som betalning. Men jag hittar inget sånt idag, tyvärr är jag inte "hästtjej" längre så jag kankse är oattraktiv på marknaden då jag är närmare 30 än 15? :p

Nej, det var samma sak som fick mig att sluta och jag är 15 nu :grin: Blev trött på dåligt bemötande och skit om man missade ngnting som ngn tydligen tyckte att man måste göra.. Dock ska jag inte smutskasta för mkt. Fanns några stycken som fick mig att tycka att slitandet var jättekul (för JAG tkr det egentligen) men det blev obehagligt att få skit från en högt utbildad ridlärare på tal om såna. det förstörde allt det roliga för mig, nu vill jag bara försvinna från stallet så fort hon kommer så jag gav upp helt. tråkigt. ber om ursält för min ungdomliga dumhet men vill ngn säga vad KL står för?:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847
C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 420
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar