Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Sv: Har ridskolorna slutat att lära ut grundridning???

Hej!

Jag vet inte hur det ser ut på andra ridskolor, men där jag jobbade i 1,5 år såg jag en besvärande försämring av ridutbildningen.

När jag började var det en ordentligt utbildad ridlärare, två som hade nån lärarutbildning med häst pålagd och resten var ridledare eller än värre inte utbildade alls!

Efter ägarbytet fick ett par av ridledarna sluta, samt en av de två med "annan utbildning" men istället tog en av nya ägarna över och hon har ingen utbildning allls inom utbildning, "men jag har ju tävlat upp till svår dressyr" (eller var det msv?).

Det jag vill komma till är att den ENDA ridlärarens lektioner är pedagogiska och det tar med andra ord längre tid för eleverna att lära sig rätt, eftersom ridläraren VILL ha kvalitet i sin utbildning av eleverna. Detta har jag fått stora klagomål på från de andra rid"lärarna" när de vikat för ridläraren, för "eleverna är så efter och kan ingenting".

Flera av de andra lär ut "håll fram sparka bak", "åh vad fint den böjer på nacken" och "lägg på lite spö så den går fram till bettet- där du håller i". En gång red jag med i en grupp som ridit ca 1,5 år och de jobbade stenhårt på hästarnas "form" dvs plocka i munnen tills hästen tröttnar och tar ner huvudet. Hästen jag red med på (som jag red för han kunde få fnatt och slänga av) behövde minst 20 min uppvärmning innan han "lossnade" och då fick jag kommentarer från rid"läraren" att jag måste rida mer, att han var stel som en ko mm.. Sorgligt!!

Jag slutade jobba på denna ridskola och kommer endast rekommendera 1 av ridlärarna om någon frågar!

/ Lavinia, som, som sagt, inte vet hur det ser ut på andra ridskolor, men jag har känslan av att flera ridskolor tar genvägar för att eleverna ska känna att de kommer nånstans- i dagens samhälle är det inte många som har tid och lust att vänta tills delärt sej.

Allt var bättre förr. Så låt oss gå tillbaka till 80-, 70- eller varför inte 60-talet. Det skulle ju lösa alla ridsportens problem. Eller?
Själv tycker jag "Det var bättre förr"-mentaliteten i tråden är lite tröttsam men jag kanske är för ung för att uppskatta den. Vad vet jag, jag var inte med då.

Varför vill inte barn lära sig teori då? Jag tror inte att det beror på att dagens barn är mindre intresserade. Tror snarare att det handlar om påverkan från det vuxna samhället - det är ju det som fostrar barnen.
Jag tycker de flesta barn är intresserade av att lära sig allt om hästar och är väldigt vetgiriga. Men de flesta vill ju dessutom utvecklas i sin ridning + att de tycker att ridningen är väldigt rolig och därför kanske teorin passar bättre utöver den ordinarie ridningen.

En annan tanke gällande teori är ju varför uppfattas teori som tråkigt? För att den leds av trötta stressade lärare kanske? För att den är abstrakt och fantasilös? De teorilektioner som är välplanerade och som bjuder in eleverna till att diskutera, fråga och känna, gärna kombinerat med lek, de tycker de flesta barn är väldigt roligt.
SvRF lockar ju till mer teoriundervisning med Vi i Stallet (tyvärr ett ganska dåligt material men idén är god), Hästkunskap Cup m.m. Mer sånt kanske?

Tillbaka till grundridningen så tror jag att med bra ridlärare blir inte grunderna tråkiga att lära sig. En bra ridlärare, som jag ser det, hittar på utvecklande övningar på en lagom svår nivå samt ger bra feedback till eleverna. Det ihop med ett bra hästmaterial gör att eleverna går framåt och inte uppfattar grunderna som tråkiga att lära sig.
Är det en ouppnålig dröm att det skulle finnas sådana ridlärare? Jag tycker nog att "min" ridskola, till viss del, har det. Men visst, även våra ungar är ivriga att gå framåt. Men är inte det något positivt, att de vill lära och utveckla sig?

Där jag red tidigare var det väldigt noga med grunderna, både teoretiskt och på hästryggen. Det var mycket balansövningar, kunna styra och övergångar med hjälp av sitsen (centrerat inriktat). Flera lektioner varje termin red vi utan stigbyglar eller barbacka i alla gångarter och hoppade banor. Teorin hörde ihop med lektionerna så hade man missat en teorilektion så kunde man få svårt att hänga med på lektionen veckan efter. Var man onödigt hård mot hästen eller använde utrustningen fel så sa instruktören till. De ordnade en teorivecka varje termin där man fick välja vad man ville fördjupa sig i. Jag vet att min grupp fick prova att galoppera och hoppa i slutet av termin 2. Jag red då i en grupp där de flesta hade ridit som barn och hade börjat om i sin ridning som vuxen.

Jag tycker nog att min ridskola lär ut grunderna, samtidigt som vi ett par gånger per termin får prova att hoppa låga hinder. Det går uppenbarligen att variera sidförande i all oändlighet...Vi tränar mer på fattningar än vad vi faktiskt galopperar.
Kan dock hålla med om att intresset för teorilektionerna (i form av clinics) är lågt.
Sen varierar det en del med vilken instruktör man rider för, hur engagemanget ser ut.

Verkligen en mycket intressant tråd och många viktiga vinklingar! Väldigt kul att höra fint historier om "den gamla goda tiden". :bow::bow: Själv är jag född på 90-talet och ett riktigt ridskolebarn, tänkte därför dela med mig av mina "moderna" erfarenheter. Måste faktisk motvilligt hålla med om mycket som sagts. Intresset för grundridning och övrig kunskap runt hästar och ridning minskar, man vill bara göra de häftiga grejerna som att tävla, och missar därmed (skulle jag säga som äkta hästbiten) 90% av vad det innebär att hålla på med dessa fantastiska djur! Kunskapstörsten och respekten saknas, man klagar så fort ngt blir jobbig, svårt eller inte går bra (=fel intällning). MEN här vill jag instämma i (TROR det var IngelaHs kommentar) att det inte bara är vi ungdomar det är fel på utan den attityd mm vi får utifrån. Jag kan självklart bara tala för mig själv men jag har supertrevliga, bra föräldrar som lärt mig att aldrig klaga, skylla ifrån mig och givit mig stöd och själva alltid utstrålat en energi som lärt mig att uppskatta slit och kunskap! Därför skulle JAG aldrig sitta och slita på pessoa, graman, banka med sporrar, hoppa mm (ni förstår nog vad jag menar) utan att veta bakgrunden, vad och hur det påverkar osv. När ngt inte går som man vill tar man det som en sporre att lära sig mer för att ta det som ett misslyckande. Självklart är det attityden som påverkar, grundridning och inställningen till den men vill framför allt poängtera hur mycket vi ungdomars intällning påverkas av de vuxna omkring oss! Det handlar om att lära sig vikten och tjusningen av att inte ta genvägar, av att kämpa och vilja, ta framgångar och motgångar och göra ngt bra av allt. En STOR eloge till mina föräldrar och andra väl bemötande vuxna som hjälpt mig på vägen och även till er kloka "gamlingar" här på Bukefalos! :bow::)

Hoppas jag fick fram iaf en del av det jag ville
Hmm visst ja! Därför förstår jag om det inte alltid är lätt för ridskolorna att hålla intresset uppe eftersom detta inte är ngt de själva kan påverka helt och därför blir det inte så bra, det är självklart inte lätt, säger bara att jag förstår varför det blir som det blir. Tycker i detta fall ridskolorna ska utveckla sig i att använda alla roliga omväxlande saker man kan göra med hästar (bomövningar, fotboll etc) vilket vi är lite dåliga på på min ridskola, detta är väldigt utvecklande och roligt på alla nivåer, även om man inte kan förklara hur bomövningar påverkar hästen och varför det är si och så för en 7åring så är det en utvecklande, spännande och rolig grej för både hästar och människor som man sedan kan utveckla när ryttaren blir äldre! Blev det förvirrat fråga gärna vad jag snackar om! :angel: Tack

*KL*

Jag tycker också att det verkar vara väldigt olika inom ridskolorna hur stor vikt man lägger vid grunden.

Tyvärr tror jag, som själv arbetar en del på ridskola, att det i viss mån handlar om elevers önskemål.

Jag tycker att det verkar som om många ridskoleelever idag- både vuxna och barn- inte har intresse, tålamod eller vad det nu kan vara, att lära sig grunderna ordentligt. Man verkar väldigt intriktad på att "komma vidare" snabbast möjligt, och detta oavsett på vilket vis. ( Detta tycker jag märks även bland privatryttare f.ö. Sällan har väl användningen av hjälptyglar, olika bett som är så komplicerade att ingen människa kan räkna ut vad de har för effekter och annan specialutrustning varit så utbredd! För inte så länge sedan såg jag en ung ryttare på en framhoppning vars häst var helt insnörd i remmar. Hästen hade bett med två tyglar, martingal och graman.)

Nybörjare har väl i alla tider efterfrågat mer hoppning, att få galoppera mera och göra en massa svåra dressyrrörelser, och av någon anledning tror jag att många ridskolor är så rädda för att förlora sitt kundunderlag att man nuförtiden går folk till mötes istället för att verkligen befästa grundridning innan eleverna får börja med svårare saker.

Det här är väl tendenser och attityder som ses i samhället i stort, i och för sig. Folk är överstressade- man har tusen olika aktiviteter och är ständigt uppbokad och allt skall gå så himla fort, för annars hinner man ju inte med allt som skall hinnas med- jobb, skola, familj och sen alla fritidsaktiviteter.

:bow: :)
precis. Har dessutom själv träffat på ryttare som kommer från ridskolor, har köpt en egen häst/ponny och sitter och rider på massa hjälptyglar utan att de själva ens vet varför. Kanske inte för att de behöver det utan för att dom känner så duktiga med alla grejer eller helt enkelt för att dom inte vet av ngt annat. Sorgligt men sant. Förlåt så mkt om jag är hopplöst efter men vad står kl för?

Jag tror du slog huvudet på spiken där .
Som i alla andra samanhang där det investeras pengar och tid vill man se snabba resultat. I ridningens fall blir det givetvis tävlandet som är juvelen i kronan. Jag vill inte påstå att allt var bättre förr, men just attityden till hästar och ridning kändes verkligt seriös på "den gamla goda tiden":laugh:. Kanske beror det på att vi nu för tiden har en större möjlighet att köpa och äga en häst. Under mina ungdomsår var det mycket ovanligt att vara hästägare, bara de som var mycket duktiga eller mycket rika hade den förmånen. Nu som vuxen och arbetande i grundskolan upplever jag det som att flera i varje klass är hästägare. Dessa små töser har inte alltid fått den grunutbildning som krävs för att kunna utbilda sina hästar. Synd om både tjejerna och hästarna. I bakrunden står i många fall en tjoande förälder som vill ha ut sin investering på tävlingsbanan så fort som möjligt.

kl (betyder knapplån, jag riktar inte svaret direkt till den jag svarar)
Jag hoppas ni har fel. Jag gick på ridskola på 70-och 80-talet. När jag började var rädslan den dominerade känslan inför varje lektion. På ridskolan fanns inga ponnyer, bara stora hästar. Red man en lektion och hästen inte blev skrämd och hoppade till någon gång var det anmärkningsvärt. Varje gång gjorde man saker som var för svåra/som man inte hade fått lära sig. Jag glömmer aldrig första gången hästen jag blev tilldelad inte gick lektionen innan och jag blev tillsagd att gå till stallet och sadla den och leda upp den till ridhuset. Vilken skräck! Jag var 8 år och hade ingen aning om hur man sadlade eller tränsade. Att sedan ensam vända hästen ur spiltan och leda jätten upp till ridhuset - det var oöverstigligt. Någon pedagogik eller linje i undervisningen fanns inte - det var ridning som aktivitet mer än genomtänkt ryttarutbildning. I mitten av 80-talet red jag på en annan ridskola, då som elev i "högsta gruppen". När jag insåg att jag inte fått någon annan kommentar än "ganska bra där" i över två år, bytte jag ridskola och började ta enskilda lektioner på lektionshäst.
Jag tror att kvaliteten på dagens ridskolor varierar kraftigt. Många har en pedagogisk linje och tanke med sin utbildning. Andelen utbildade ridlärare är större och ridlärare ses mer som ett "riktigt yrke" än när jag började. Problemet är väl att det inte är så lätt för föräldrarna att se skillnaden alla gånger, och att många väljer den närmaste ridskolan, vilket gör att kvaliteten inte alltid är avgörande för kundunderlaget.

Så sant, så sant. Sen är det trevligt med en nostalgitripp ibland. :D
Min erfarenhet är att dessa gubbar (pensionerade militärer i regel) som fanns på min ridskola hade en oerhörd respekt med sig. Dom hade ett helt livs kunskaper och erfarenheter att dela med sig av. Alla ridskolor borde ha några sådana så att det blir lite jämnvikt. Dom fanns ofta i stallet och man hade alltid någon att fråga. Jag vet inte om det finns sådant samspel över generationsgränserna idag ute på ridskolorna. Om inte så vore det verkligen något att önska.

Allt är säkert inte sämre idag och alla har nog inte samma ambition att lära sig heller. Men för dom som är intresserade och engagerade så borde man ha någon form av morot. Att man måste klara av A innan man får göra B.

PRECIS detta har jag också tänkt på när jag sett nybörjargrupper på ridskola!

Red med en en gång och då skulle det galopperas minsann, sen HUR de fattade galopp, det var då skitsamma det. En sparkade, en smackade (enbart) En spöade, en slog med tyglarna och skrek...
Och barnen får beröm när/om hästarna väl galopperar :confused:

Dessutom kan jag prata för mig själv också, jag missade massa grunder som jag fick ta igen nu på senare år...utvecklades knappt någonting på många många år eftersom jag inte hade grunderna riktigt.

Många ridinstruktörer verkar dessutom ha svårt för detta med att förklara för ett barn på ett bra sätt så att barnet förstår och det blir rätt.
Det känns som att de liksom berättar och sen ger upp när barnet inte verkar ha förstått utan försöker så som det tror att instruktören menar :(

Sedan är grupperna dessutom alldeles för stora så man får oftast inte den hjälp man behöver.

Jag tror snarare att det är ett klassiskt fall av "nuförtiden ska allt gå så fort, alltvarbättreförr, på min tid".

Självklart lär man ut grunderna på ridskolor. Däremot finns det såklart dåliga ridskolor - jag rekommenderar att man söker sig nån annansans om man verkligen vill lära sig rida.

Dessutom tror jag att om de som sitter och beskärmar sig över hur dåligt nybörjare rider nuförtiden fick se en film på sig själva när de inte var så duktiga, så skulle de kanske inte säga så mycket. Man glömmer lätt.

Håller med om det, min mamma har börjat rida igen (hon red när hon var ungefär i min ålder) vilket jag tkr är jätte bra och kul :)

Men tkr de går fort fram, hon började i höstas i oktober lr nått och de har redan börjat galopperat, och börjat med skänkelvikning och framdelsvändningar :eek:

Visst jag var 6-7 år när jag började rida och det är ju självklart att man går mkt segare fram med barn, började galoppera i lina efter 1 år tror jag och började med framdelsvänding och skänkelvikning efter 3-4 år skulle jag gissa...

Nu brukar jag inte kolla så jätte mkt när min mamma rider (brukar rida på min häst då) men de har ju ingen jätte koll på hästarna... har väl någorlunda takt i lättridningen, men är ju hälar upp och framåt lutande sits oftast... Har aldrig sett dem göra skänkelvikning lr framdelsvändningar, men kan ju föreställa mej hur det ser ut...

Som alltid när det gäller ridskolor är det väldigt skiftande kvalitet på dem. Det finns de som har noggranna och utbildade instruktörer med genomtänkta lektionsplaneringar. Sen finns det de som inte alls har samma struktur.
Jag håller med dig om att de har för bråttom framåt många gånger. Det straffar sig längre fram.
När jag började rida på 70 talet fick vi rida på led med tätryttare ca ett år. (beroende på hur länge det behövdes) Då kunde vi koncentrera oss på vår egen balans och behövde inte ens tänka på att styra. Vi fick inte hålla i tygeln med tygelfattning utan alla fick rida med en knut på tygeln (ytter hand på knuten och inner hand i framvalvet om det behövdes) tills balans och följsamhet var tillräckligt bra för att kunna hålla i tygeln ordentligt. Visst kändes det lite långtråkigt ibland, men oj vilken bra grund vi fick. Detta tror jag knappt finns idag.
(en gammal kavallerist hade ridskolan på den tiden.)

Jag gick på ridskola på 70-och 80-talet. När jag började var rädslan den dominerade känslan inför varje lektion. På ridskolan fanns inga ponnyer, bara stora hästar. Red man en lektion och hästen inte blev skrämd och hoppade till någon gång var det anmärkningsvärt. Varje gång gjorde man saker som var för svåra/som man inte hade fått lära sig. Jag glömmer aldrig första gången hästen jag blev tilldelad inte gick lektionen innan och jag blev tillsagd att gå till stallet och sadla den och leda upp den till ridhuset. Vilken skräck! Jag var 8 år och hade ingen aning om hur man sadlade eller tränsade. Att sedan ensam vända hästen ur spiltan och leda jätten upp till ridhuset - det var oöverstigligt. Någon pedagogik eller linje i undervisningen fanns inte - det var ridning som aktivitet mer än genomtänkt ryttarutbildning.
Vilken bedrövlig ridskola. Ingen vidare start. Starkt att fortsätta ändå med den starten.

Tyker absolut att ridskolorna missat mycket i ridningen.
Däremot vill jag inte ''ha tillbaka'' den grundridning de lärde ut när jag gick där; 2 år i skritt och trav på spåret med upprepade kommandon om att skänkla på och korta tyglarna.

Man kan ju faktiskt lära ut grunderna utan att traggla i skritt och trav i flera år! Varken kul för ponny eller ryttare. Jag skulle vilja se att man fick börja med att longeras lite, sen börja med grunderna (sitta fint och ''åka häst'' och styra lite utan att störa) och när eleven kan sitta ok i skritt så gå vidare till trav osv och sen börja med att samla skritten lätt och behålla en bra sits (som lärdes in vid häståkandet) osv. kanske här börja med lättare öppor osv. Men mycket fokus på sätet och lite fokus på huvudet och formen i grundridningen. Då kan eleven ju faktiskt både få ''ha kul'' och göra nya saker, utan att hon lär sig att man måste dra och tvinga ner huvudet eller förstöra sin sits i försök att dra tillräckligt hårt..

''My humble opinion''

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Vet inte hur vanligt det är med ridlärare som är outbildade? Kankse oxå kan bidra, för även om man ridit MVS dressyr osv så behöver man ju inte vara bra på att lära ut, lr vara pedagogisk!

På ridskolan där jag lärde mej rida, hade vi bra teori, det var bra anpassad för våran nivå och vi fick prova nya saker och på slutet så började de även ha clinics på ridskolehästarna :) Tkr det är ett väldigt bra sätt att visa och lär sig på, för de visade även hur det blir om man glömmer ytterskänkeln i volten osv...

På ridskolan där min mamma rider och där jag har varit halvfodervärd på riskolehästar, och nu har min häst i privatdelen. Så får ofta de 3 ridgrupperna (olika nivåer) göra samma teori :crazy: Och kan typ vara att visitera hästen...

Har själv varit med i ungdomssektionen och har haft teori grupper på ridskolan och det var inte mkt teori de kunde :crazy: De flesta hade väl iaf lärt sig skänkelvikning och framdelsvändningar, men de kunde inte visitera, linda stallbandage (de hade inte ens provat) mm...

Jag har oxå sett denna förändring och det är tråkigt att se.Jag har jobbat en hel del som ridinstruktör och för mig har det alltid varit viktigt att grunderna sitter innan man går vidare till svårare övningar.Har alltid haft det olika ryttarmärkena som grund att gå efter.Och med de yngre barnen leker man fram på ett positivt sätt viljan att lära sig mera.Jag tror oxå att mycket handlar om hur pedagogisk man själv är när man lärut och att man på ett roligt sätt kan förmedla den kunskapen man själv besitter och på så vis öka elevernas vetgirighet och kunskap.

Jag har haft elever som ridit i många år som jag tagit över från nån annan.Där jag fått förklara varför man gör vissa saker och vad det får för konsikvenser för hästen. Det gäller ju att på ett bra sätt sätta hästen i centrum .och att för eleven förklara att hästar är olika individer och kan kräva olika ridning .

Och att man inte är en fullgod ryttare fören man klarar att rida vilken häst som helst på ett ödmjukt sätt.

Det som jag själv tycker är tråkigast är att barnen verkar vara mindre och mindre i stallet.De åker och rider och åker sedan direkt hem igen.Detta kan man nog inte alltid lasta barnen för utan snarare föräldrarna som inte tar sig tid att låta barnen umgås med hästarna.

All den där kunskapen man själv fick när man var skötare och var i stallet när hovlagaren var där eller vetrinären verkar i dag inte riktigt infinna sig.
Och de teoretiska kunskaperna är skrämmade låga i dag gämfört med för 10 år sedan hos de barnen som rider i dag överlag kan jag tycka mig se.

Har själv stött på "hästtjejer" på senare tid som ridit i ca 5 år som inte kan sätta på benskydd rätt eller sätta ihop ett träns efter smörjning .Och de grundläggande kunskaperna om visitering, sjukdommar utrustning mm hästens kroppsdelar verkar inte finnas.
:crazy:
Visst man ska inte dra alla över en kam.Det finns fortfarnade hästtjejer som brinner för sitt intresse och som är vetgiriga och vill lära och förstå mer och som suger åt sig all kunskap i hästväg dom kan komma över.Men de är ack så få..Det är dessa tjejer man ska förvalta väl.De är hästarnas framtid.

Nä det var bättre förr :p

Eleverna idag vill inte ha teori, "jag betalar för att rida - inget annat", låter det för det mesta. Jag som inte rider på ridskolan längre, är ofta med på teorilektioner om jag FÅR och det brukar jag få. Det brukar vara minimalistiskt besökt av de vanliga "lektionseleverna" om det är utannonserat med teori i förväg. Nu har "min" ridskola faktiskt kommit med "nytänkande", som tydligen lockar lite mer. I stället för X antal teorilektioner per abonnemang, lägger de in en hel teorivecka då och då, vilket dels ger hästarna lite extra vila emellanåt, samt då eleverna kan välja vilken typ av teori de vill gå på, tömkörning/longering, sjukvård, skötsel, ryttarens sits, med mera med mera...
Antar att det bara är jag som ser problemet med dessa system som blir allt vanligare. Problemet är ju att eleverna väljer att antingen utebli under den här veckan eller så väljer de det som dom tycker är roligt. Problemet är ju att det andra måste dom ju oxå lära sig för att få en fullgod utbildning. Jag tror det gäller att även undervisa föräldrarna i hur viktigt det är med de teoretiska kunskaperna för att ändra inställningen "jag betalar för att rida, och inget annat" Det gäller ju att påvisa när undervisningens säljs att man köper ett paket där teoretisk undervisning ingår.Och hur viktig denna är för den fortsatta utbildningen.

Hur kommer det sig att ryttarmärkerna inte premieras mer i dagsläget?
Jag har alltid funnit att det är lättare att motivera eleverna med just dessa märken. Att man mot terminsavslutningen har avlagt teoriprov dressyr prov och hopprovet och att märkerna delas ut vid vårterminens slut.Jag tyckte att det var lättare att motivera och få igång vetgirigheten om eleverna visste vilket mål dom måste uppnå . På detta sätt blir det oxå lättare att pyssla ihop grupperna till hösten sen igen så att grupperna blir jämna i kunskapsnivå.

En annan idé ang teorin.Det går bra att klämma in lite teori i ridlektionerna oxå. :angel: Man skrittar ju som regel i början och i slutet av passet ..Går bra att undervisa eleverna även då. Jag har brukat göra så.. ställer frågor om hästens utrustning mm färger tecken och eleverna får på så sätt mer för pengarna kan man säga.

På mina två senaste ridskolar bestod "teorilektionerna", varje gång i ett par års tid, av att halva gruppen hoppade och den andra tittade på. En veckas intensivkurs på en av dessa ridskolor skulle ha en timmes teori efter varje pass, men då satt gruppen bara och fikade och pratade om allt annat än ridning. Upprörande. Jag frågade ridläraren om hon kunde ge oss lite handfasta tips (hint hint), och hon gäspade typ "jaha vad vill du veta". jag fick ju svar på nån personlig fråga då, men särskilt givande teorilektioner kan jag inte kalla det.

På en annan ridskola gick vi sjukt fort fram och grunderna lämnades helt åt sitt öde. Varje vecka var det en ny övning, vi började med skänkelvikning och var efter nån termin framme vid öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar etc. Detta utan att en enda av oss kunde rida hästen i form. Har ridit på ridskolor av och till i nästan 20 år och lär om grunderna från början nu när jag skaffat egen häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
I
Ridning Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag...
Svar
16
· Visningar
2 847
C
Träning Hej! Här kommer en ganska ovanlig tråd. När jag gick på ridskola så var det väldigt många saker som jag tyckte lärdes ut fel.:eek...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
16 420
Senast: Nimwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud