har problem med betet på min häst ihoppning

M

majsan411

hejsan ny här men hoppas få lite hjälp jag behöver lite råd om betet jag vet inte vad som kan funka på min häst men jag har provat ett bet med fasta ringar vanligbet tredelatbet parrestångbet gagbet pessoabet men inget funkar han tar nämligen betet efter hoppet o sticker någon som har en bra lösning till det så fall del med er

Sv: har problem med betet på min häst ihoppning

Aha, hur tänker du att ett annat bett ska göra hästen lydigare?

mitt tips: lägg ut en bom på marken. Galoppera över den och gör halt 5 språng efter. så kan du variera antalet språng innan halten, men se till att det inte är för långt efter bommen. När din häst är lydig nog att göra halt där du vill, kandu börja höja upp bommen lite, ett hindre på kanske 30 cm? och göra samma övning, med halt efter. allt eftersom kan du höja upp. du kan också göra så att du låter bli att göra halt var tredje gång du rider över bommen/minihindret. Till slut kommr hästen lära sig att vänta mer på dig, mn du måste vara konsekvent :)

ja dt har jag provat men som sagt det e en klok häst går några gånger sen rusar han igen nämligen

Då ska du hålla dig till cavaletti eller mindre hinder tills det funkar.;)

hejsan ny här men hoppas få lite hjälp jag behöver lite råd om betet jag vet inte vad som kan funka på min häst men jag har provat ett bet med fasta ringar vanligbet tredelatbet parrestångbet gagbet pessoabet men inget funkar han tar nämligen betet efter hoppet o sticker någon som har en bra lösning till det så fall del med er

Är det en unghäst?
Hur länge har du haft den? Vad har den gjort innan? Hur mycket har du hoppat själv med denna häst och innan.

Du får ge oss lite mer info.
Det kan vara allt från osäkerhet hos häst/ryttare till att hästen upplever obehag av någon anledning under/efter språnget.

I början när jag hade min häst så tog hon bettet och sprang iväg med mig, helt enkelt för att hon kände att jag var osäker. Hon tyckte att det var skitkul att springa några varv i full galopp i paddocken, det tyckte inte jag..
För mig var det bara att tuffa till sig lite och visa att det faktiskt var jag som satt på ryggen och ville att hon skulle lyssna på mig.

ett skarpare bett kommer förmodligen inte att hjälpa dig någonstans, ta hjälp utav en tränare eller någon annan hästkunnig person, för om du låter det här problemet fortsätta så kan det bli en farlig situation till slut :)

om hästen rusar iväg efter hinder och inte blir bättre med träning på små hinder är det stor chans att den har ont.

en häst som har ont i frambenen, bogarna, nacken, halsen rusar gärna iväg efter hindret för att det gör ont att landa ordentligt.
få din häst kollad av vetrinär eller nån som är utbildad inom hästens muskler.

om de inte hittar något fel så ska du sluta hoppa helt och bara rida markarbete och över bommar tills hästen har lugnat ned sig, sen höjer du upp bommarna när hästen går avslappnat.

när hästen blivit bättre ska du inte börja hoppa bara högt.
hoppa på teknik, kombinationer, linjer, studs små hinder.
så kallad dressyrhoppning.

får man hästen lydig på små hinder blir den även lydig på högre.
byt inte till ett skarpare bett.
din häst kommer bara bli stressad och spänd.

Som redan sagts, det har inte med bettet att göra, utan är en fråga om lydnad. Öva markarbete, rid över bommar, gör övergångar, gör halt. Gör fler övergångar, fler halter osv osv... Hoppning fungerar inte utan ett grundläggande markarbete med lydnad som följd...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 587
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 624
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar