Har prideflaggan blivit straight?

Men vad betyder det då? alltså en sådan där certifiering? i praktiken? Det är väl bra men leder det framåt med tanke på KD och SD t ex? Ja, jag vet inte.

Nej jag vet inte exakt vad det innebär, det var bara ett svar på ursprungsinlägget. Men kanske att personalen genomgått utbildningar eller liknande?
 
Frågar väl också som @Petruska vad stödet betyder. Stödjer de att vi får leva våra liv som alla andra, att vi ska ha samma rättigheter? Stödjer de att flyktingar ska skyddas om de är Hbtq? Engagerar de sig i frågan om hur diskriminerade dessa ofta blir? Vill de att män som har sex med män ska få ge blod?

Vad ska jag med passivt stöd till egentligen?

Ett exempel, i min skånska semesterby fick personen som hängde upp Prideflaggor sin lokal nedklottrad och vandaliserad av NRM symboler. Då kände jag att jag ville hissa prideflaggan för att visa att jag stod bakom honom och hans rätt att flagga/vara vad fan han vill.

Jag kan förstå känslan av pinkwashing men de flesta tror jag bara vill visa sitt stöd för rättigheten att vara gay.

Jag gick även och tittade på Prideparaden förra året, för att jag ville att vi stödjande skulle vara fler i publiken än de negativa krafter som försökt skrämma bort publik tidigare år.
 
Hos

Jag ser det nog mer som en plikt. Som dessa eviga jämställdhetsplaner som ska uppdateras vartannat år för att göra en byråkrat nöjd. Äh jag vet inte. Jag börjar bli gammal och cynisk märker jag.
Ja. Jag väntar mig inte mycket av certifierade verksamheter. Men ett golv, liksom, iaf om det är en myndighet.
 
Jag känner mig mest slagen på av dig, ja. Det är gatekeeping och jag vet inte vad.
Haha nä, det är inte gatekeeping när man inte håller med någon och uttrycker det. Jag föreslår att du googlar vad det betyder.

Jag är helt häpen över dina inlägg - du brukar ju milt sagt uttrycka dig tuffare mot användare här än vad jag gjort mot dig. Men helt plötsligt får jag inte ha en annan åsikt än du, uttrycka den eller ifrågasätta dig utan att du ”känner dig slagen på”. Trots att vi befinner oss på ett diskussionsforum :confused:.

Fattar nada och kommer icke att fortsätta nån diskussion med dig.
 
Haha nä, det är inte gatekeeping när man inte håller med någon och uttrycker det. Jag föreslår att du googlar vad det betyder.

Jag är helt häpen över dina inlägg - du brukar ju milt sagt uttrycka dig tuffare mot användare här än vad jag gjort mot dig. Men helt plötsligt får jag inte ha en annan åsikt än du, uttrycka den eller ifrågasätta dig utan att du ”känner dig slagen på”. Trots att vi befinner oss på ett diskussionsforum :confused:.

Fattar nada och kommer icke att fortsätta nån diskussion med dig.
Nähä.

Du understryker vissa farhågor kring just stöd och acceptans, som diskuteras i tråden, tycker jag.
 
Syftar på allmän mångfald och öppenhet i samhället. Vilket är bra, men inte vad prideflaggan står för.
Jag känner inte igen det. Alltså att folk använder prideflaggan för att stötta mångfald i största allmänhet. Jag googlade regnbågsflagga och kom till wikipedia som skrev att även fredsrörelsen använder den. Det hade jag ingen aning om.

Men din uppmärksamhet på hur den används är naturligtvis större än min så du kan ha sett mer än vad jag gör.
 
Jag äger ingen Pride symbol, men om jag skaffat en hade jag tänkt att den står för acceptans och att jag vill stötta det, sen hade jag nog inte tänkt längre än så.

Intressant diskussion och att lära sig mer, men jag är också lite kluven i hur mycket man ska kräva av de som vill visa sitt stöd.

Jag är ju uppenbart okunnig, mem accepterar alla människor som de är. Hade du föredragit att jag inte bär en Pridesymbol?
Jag vet inte om jag föredragit det. Jag önskar väl alltid att folk hade mer kunskap generellt.
 
Syftar på allmän mångfald och öppenhet i samhället. Vilket är bra, men inte vad prideflaggan står för.
Jag förstår vad du menar. Men jag tror att det som blir lite skevt i diskussionen är att du (och andra också kanske?) upplever att detta är ett växande problem medan jag (och andra) inte upplever att det är så. Jag har personligen aldrig stött på någon som använt prideflaggan för någon annan sak och jag har varit aktiv i HBTQ-kretsar i ~16 år (innan dess var jag ung och förvirrad och inte speciellt "ute" på något sätt). Jag tar absolut inte ifrån dig din upplevelse men det är svårt att diskutera utifrån något man inte känner igen sig i.
 
Nej jag vet inte exakt vad det innebär, det var bara ett svar på ursprungsinlägget. Men kanske att personalen genomgått utbildningar eller liknande?
Nä jag menar inte så, jag menar att det blir till urvattnade symboler, det är väl bra om man t ex i Sjöbo har en HBTQ-certifiering eller i Sölvesborg, och där man som homosexuell kan kräva ett gott bemötande men betyder det nåt i praktiken där de flesta ändå röstar på SD?
 
Jag känner inte igen det. Alltså att folk använder prideflaggan för att stötta mångfald i största allmänhet. Jag googlade regnbågsflagga och kom till wikipedia som skrev att även fredsrörelsen använder den. Det hade jag ingen aning om.

Men din uppmärksamhet på hur den används är naturligtvis större än min så du kan ha sett mer än vad jag gör.
Jag har nog inte heller tolkat att regnbågsflaggan används som en symbol för mångfald i allmänhet. Däremot på ett allmänt aningslöst "kärlek är så fint-sätt".
 
Men vad betyder det då? alltså en sådan där certifiering? i praktiken? Det är väl bra men leder det framåt med tanke på KD och SD t ex? Ja, jag vet inte.
Fast jag är faktiskt lite stolt över min stad Göteborg. Kommunen har haft en hbtq-samordnare i 8 år, läser jag i en GP-artikel från juni i år. Och:

”I Göteborg finns i dag Sveriges enda kommunala hbtq-råd. Ett flertal av stadens offentliga verksamheter är också hbtq-certifierade, vilket innebär att man aktivt arbetar för ett tillåtande och positivt bemötande gentemot hbtq-personer. Göteborg har av RFSL utsetts till landet mest hbtq-vänliga stad.”

Inte illa pinkat av en stad som kallades bögknackarstaden på 90-talet. Jag tycker att det betyder något.
 
Nä jag menar inte så, jag menar att det blir till urvattnade symboler, det är väl bra om man t ex i Sjöbo har en HBTQ-certifiering eller i Sölvesborg, och där man som homosexuell kan kräva ett gott bemötande men betyder det nåt i praktiken där de flesta ändå röstar på SD?
Jag vet att det (åtminstone här) finns kyrkor som är "märkta" med hbqt och att det hel enkelt innebär att de välkomnar människor av alla läggningar/identiteter. Just inom kyrkliga organisationer kan jag se varför, så att man kan hitta rätt.
Förbannat tragiskt men nödvändigt ändå.
 
Pja, som jag skrev? All kärlek är bra kärlek, halleluja. Utan någon som helst granskning av normer eller invanda föreställningar eller maktanalys. Typ.

Jag upplever hyfsat ofta att tex den samkönade kärleken passerar ganska enkelt numera, men tex minimala "avvikelser" i genusuttryck gör det inte. Någorlunda normativt feminina lesbiska, tex, passerar mycket smidigare än lesbiska med mindre (över)tydligt feminint genusuttryck.
 
Fast jag är faktiskt lite stolt över min stad Göteborg. Kommunen har haft en hbtq-samordnare i 8 år, läser jag i en GP-artikel från juni i år. Och:

”I Göteborg finns i dag Sveriges enda kommunala hbtq-råd. Ett flertal av stadens offentliga verksamheter är också hbtq-certifierade, vilket innebär att man aktivt arbetar för ett tillåtande och positivt bemötande gentemot hbtq-personer. Göteborg har av RFSL utsetts till landet mest hbtq-vänliga stad.”

Inte illa pinkat av en stad som kallades bögknackarstaden på 90-talet. Jag tycker att det betyder något.
Ja. Och man har valt medlemmar till rådet på ett bra vis, med stor variation i livsstil och genusuttryck.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Märkning på kläder
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp