Har prideflaggan blivit straight?

Jag trodde i min enfald att regnbågsflaggan var ett sätt att visa att man står bakom HBTQ-personers rätt till respekt, trygghet och rättigheter, och att man genom att fläska på med massor av flaggor skulle visa homo- och transfober hur många vi är som tycker att de har fel.
 
Tydligen finns det hbtq-certifieringar man kan få efter utbildningar av verksamheter. RFSL ger ut, sen finns det andra aktörer som också håller utbildning och ger certifieringar.

Skulle jag välja mellan två café i storstan, och ett av dem har en regnbågsflagga, så skulle jag gå till den med flaggan. Egentligen inte konstigare än något annat ställningstagande, t ex miljön.
 
För mig är faktiskt flaggan synonym med LGBT--Q/HBTQ-ochresten-rörelsen. Jag TYCKER seriöst att rörelsen kidnappat regnbågen (bad thing!), jag TYCKER seriöst att rörelsens värde har blivit ett urvattnat och utnyttjat i en mainstream *jagärsåjevlagodattjagsympatiserarmedallasrättattälskaalla-yttring.
JAG tycker att alla har rätt att älska och ha sex med vem de vill och behagar, ingen skugga på den rörelsen men jag ogillar starkt att människors sexualitet har politiserats intimt ut på vänsterskalan så jag skulle näver bäver bära regnbågsflaggan därför. Jag skulle önska att rörelsen hade annan symbol som bara handlar om - rätten att inte vara 'bara' heterosexuell. Punkt. Då skulle jag i det önska en stödsymbol för den rörelsen, typ 'rör inte min kompis'.

Men tycker också, i och med denna trådstarten och delar av svaren i den att det kan generellt ses en stark önskan om att få vara en stackars minoritet som för KAMPEN. Och det tycker jag känns tragiskt att det är en strävan att vara OFFER. Jag har många gayvänner som vägrar bära regnbågen, för de vill inte vara aktiva i en rörelse som klappar sig själva på axeln som offer. De lever sitt liv öppet som homosexuella och är stolta över att vara det och lever ett helt vanligt liv utan att göra en stor sak av sin sexualitet och som inte gör politik av det. Mina gayvänner säger att den största maktkampen kan ses inom självaste HBTQ-...rörelsen. Utanför den är de idag mer än accepterade - i sverige.
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?

Fast alltså... är inte det hela grejen med flaggan att man vill att folk ska acceptera alla slags läggningar?
Och nu när det blir mer och mer accepterat i samhället och "alla stöttar/accepterar", då är det inget kul längre??

Jisses.....
 
Fast det var ju inte alls poängen. Jag förstår inte varför du vrider till det så pass att du i princip gör narr av @parellikusken s upplevelse.

Ts skriver

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Och själv är jag för mångfald.

Jag tycker inte homosexuella ska ha "mer" (eller mindre) av någonting än en "straight". Eller en transa, en kines, en svenne, en invandrare, en sosse, en sverigedemokrat, ett barn, en pensionär, en rik, en fattig, en grön, en blå osv....

Själv gillar jag regnbågar som det fenomen det är. Jag gillar färgglada kläder. Kan jag bära en tröja idag, jag är straight, med en regnbåge på? För att jag gillar regnbågar? Utan att folk ska tro jag gör ett statement? (Fast jag har inget emot i detta fall om folk tror det är ett statement)
 
själv är jag för mångfald.

Jag tycker inte homosexuella ska ha "mer" (eller mindre) av någonting än en "straight". Eller en transa, en kines, en svenne, en invandrare, en sosse, en sverigedemokrat, ett barn, en pensionär, en rik, en fattig, en grön, en blå osv....

:confused: Vadå "mer"? Fattar ingenting.
 
Och det är ditt fria val att svara mitt inlägg eller inte.
Och mitt fria val om vilka inlägg jag svarar på

Jaha?

Ja, alltså, det beror väl på hur man vill framstå antar jag. Men så lång är inte diskussionen än, att du inte skulle kunna läsa ikapp och kanske bilda dig en förståelse för ämnet som avhandlas, istället för att göra narr av en annan persons upplevelser. Det sträcker sig större än så.
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?
För mig står flaggan för allas lika rätt oavsett vem man är och vem man älskar. Den står för ett öppet samhälle.
Jag skulle inte kalla det att symbolen ebbats ut utan mer bräddat sin betydelse då den numer även står för mångfald i allmänhet.
 
Jag kanske är krass, men jag står kvar vid att det finns en problematik när en symbol tas från en rörelse och görs till något annat, för att andra människor utanför rörelsen vill profitera på symbolen. Såväl ekonomiskt som något känslomässigt naivt "klart alla ska få älska alla"-aktigt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men sedan ändå stöttar strukturer som upprätthåller det heteronormativa. Ena sekunden viftar man med prideflaggan, andra sekunden spottar man på ordet 'hen'.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Avstånd bommar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp