Har prideflaggan blivit straight?

Därför att Kd är ganska urusla när det gäller hbtq-personers rättigheter.
Men du svarar och citerar ett inlägg som gör det gällande att det är lättare att vara HBTQ-person i KD än att vara KD i HBTQ-miljö och du svarar bara på halva påståendet.

Är inte HBTQ-miljön lika accepterande som de vill göra gällande är min fråga. Man kan vara vem man vill och älska vem man vill och knulla vem man vill men man kan inte få ha avvikande åsikter inom HBTQ-rörelsen?
Är inte det ganska uruselt, eller väldigt? Jag anser nog att åsiktsfriheten är en grundläggande mänsklig rättighet jag.
 
Men du svarar och citerar ett inlägg som gör det gällande att det är lättare att vara HBTQ-person i KD än att vara KD i HBTQ-miljö och du svarar bara på halva påståendet.

Är inte HBTQ-miljön lika accepterande som de vill göra gällande är min fråga. Man kan vara vem man vill och älska vem man vill och knulla vem man vill men man kan inte få ha avvikande åsikter inom HBTQ-rörelsen?
Är inte det ganska uruselt, eller väldigt? Jag anser nog att åsiktsfriheten är en grundläggande mänsklig rättighet jag.
För den bög som är med i Kd, ja. Det hade tex inte varit lättare för mig i Kd än på andra ställen.

Det har ingenting med åsiktsfrihet eller brist därpå, att göra.
 
Nånstans berättar ju en regnbågsflagga som en straight person har, att den straighta pekar ut något hos andra personer som den straighta vill visa att hen "accepterar". Det finns en biton av något som liknar pinkwashing där. Det är en svår fråga.

Det här tänker jag ofta på. Dels så rakt av du skriver. Men sedan (vill jag för egen del och där är jag osäker på mina tankar i enlighet med många av @parellikusken s frågeställningar i tråden) så tänker jag att mitt största syfte hade ju såklart (vilket ju är svårt för en utomstående att veta) varit att ta ställning för HBTQ+ -rörelsen just för att den av många/samhället i stort just göra skillnad på/pekas ut. Då tänker jag på allt från NMR till den där vardagsattityden/normen.

Jag tror jag tänker att samhället i stort har ju tyvärr fortfarande i mångt o mycket (väl? Det är alla överens om va eller missar jag något här?) en tydlig "hetero och cis-norm". Så att inte försöka stötta (eller ta valfritt positivt ord) HBTQ+, för att inte göra skillnad, faller ännu lite platt i att förändra strukturerna. Eller?

Gus så rörigt. Och egentligen inte ens ett svar utan bara mina egna tankar med alldeles för många frågor till vem som.

Otroligt viktig och givande tråd @parellikusken :bow: Jag känner igen dina resonemang SÅ mycket från en vän som inte är cishetero. Många svar och gilla genom tråden (såg den ju nu 10-sidor lång) förvånar mig faktiskt lite så det är en viktigt tråd. Jag vill inte komma här någon jäkla saviour men tycker det är intressant hur viktigt det kan vara att som utan för rörelsen få ha åsikter om hur ens stöd (i brist på bättre ord) ska kunna uttryckas och emottas. Jag har själv samma funderingar som @Monkie och det är en klurig position en satt sig i. Att ha varit så oengagerad en så lång tid och sedan vilja göra rätt, att inte då råka/försöka tilltvinga sig kunskap (eller ännu värre, bli kränkt av att inte de inom rörelsen orkar utbilda just dig just då) . Det jag åtm alltid landar i är att de med kunskap inte har några som helst skyldigheter i att utbilda (gudarna ska ju veta hur många som utbildats på vägen av god vilja, och även hur många som egentligen inte ens velat lyssna utan egentligen bara är meningsmotståndare), det är var o ens uppgift att utbilda sig själv.

Därför är jag väldigt tacksam över denna tråd.
 
För den bög som är med i Kd, ja. Det hade tex inte varit lättare för mig i Kd än på andra ställen.

Det har ingenting med åsiktsfrihet eller brist därpå, att göra.
Jag håller inte med om det, ALLS. Det är lättare att vara heterosexuell och bli accepterad för det i HBTQ miljö än det är att vara bög och ha annan politisk orientering än den som anses vara "den rätta" inom samma miljö.
 
Jag trodde i min enfald att regnbågsflaggan var ett sätt att visa att man står bakom HBTQ-personers rätt till respekt, trygghet och rättigheter, och att man genom att fläska på med massor av flaggor skulle visa homo- och transfober hur många vi är som tycker att de har fel.
Ja, det har varit min tanke med.
Speciellt när jag jobbade i en homofobisk kommun
 
Jag håller inte med om det, ALLS. Det är lättare att vara heterosexuell och bli accepterad för det i HBTQ miljö än det är att vara bög och ha annan politisk orientering än den som anses vara "den rätta" inom samma miljö.
Jaha?

Det är ju mer troligt att en hetero som rör sig i hbtq-miljöer är för hbtq-rättigheter, än att en kd:are är det oavsett sexuell orientering.
 
Du gör en klockren föreställning om hur fördomsfull hbtq rörelsen kan vara vad det gäller åsiktsreglering. Den handlar inte om att alla är välkomna i den.

Intressant. Och jag skulle vilja ta det till ett mer generellt resonemang.

Vem "äger" rörelsen och vem har gett dem makten? Vad är "rörelsen".

I många rörelser finns det en högljudd klick med åsikter som drar mot det extrema. Klicken får mer makt varje gång folk pratar om dem som det mest representativa för rörelsen, och därigenom legitimerar klickens makt. Samtidigt försvagas de mindre extremas röst och de försvinner ur debatten.

Kanske ett mönster att bryta, och ett första steg är att inte generalisera om rörelser och lyfta fram klicken som typiska för rörelsen gång på gång.

Den som är utsatt för fördomar borde bättre än någon annan förstå hur olämpligt det är att generalisera om stora grupper av individer.
 
Intressant. Och jag skulle vilja ta det till ett mer generellt resonemang.

Vem "äger" rörelsen och vem har gett dem makten? Vad är "rörelsen".

I många rörelser finns det en högljudd klick med åsikter som drar mot det extrema. Klicken får mer makt varje gång folk pratar om dem som det mest representativa för rörelsen, och därigenom legitimerar klickens makt. Samtidigt försvagas de mindre extremas röst och de försvinner ur debatten.

Kanske ett mönster att bryta, och ett första steg är att inte generalisera om rörelser och lyfta fram klicken som typiska för rörelsen gång på gång.

Den som är utsatt för fördomar borde bättre än någon annan förstå hur olämpligt det är att generalisera om stora grupper av individer.
Du har rätt i att inte generalisera rörelsen.

Här i stan finns det två organisationer, West Pride och reclaim Pride. Reclaim Pride jobbar för att få bort kommersialiseringen av priderörelsen, medan West Pride är mer allmän.
Reclaim Pride står just för Hbtq-personer och våra rättigheter, de jobbar för att Pride inhemska handla om allmän mångfald och för att vara mer inkluderande för även transpersoner.
Däremot uppfattar jag den organisationen som mer politisk vänster och mer politisk överlag. Jag känner mig inte hemma där.

Rörelsen ägs av de som är aktiva medlemmar i den, de som jobbar för den. Men det finns olika sätt att jobba för våra rättigheter och ur olika perspektiv.
 
Du har rätt i att inte generalisera rörelsen.

Här i stan finns det två organisationer, West Pride och reclaim Pride. Reclaim Pride jobbar för att få bort kommersialiseringen av priderörelsen, medan West Pride är mer allmän.
Reclaim Pride står just för Hbtq-personer och våra rättigheter, de jobbar för att Pride inhemska handla om allmän mångfald och för att vara mer inkluderande för även transpersoner.
Däremot uppfattar jag den organisationen som mer politisk vänster och mer politisk överlag. Jag känner mig inte hemma där.

Rörelsen ägs av de som är aktiva medlemmar i den, de som jobbar för den. Men det finns olika sätt att jobba för våra rättigheter och ur olika perspektiv.
Jag känner mig inte heller direkt hemma i Reclaim Pride. Jag har lite för lite engagemang i trans, tex. Och jag är lika gammal som två ordinära reclaimare tillsammans.

Men jag sympatiserar betydligt mer med att de faktiskt står emot (andra aktörers behov av) pinkwashing, än med genomkommersialiserade Pride där allt och alla gör reklam: företag och politiska partier.
 
Jag känner mig inte heller direkt hemma i Reclaim Pride. Jag har lite för lite engagemang i trans, tex. Och jag är lika gammal som två ordinära reclaimare tillsammans.

Men jag sympatiserar betydligt mer med att de faktiskt står emot (andra aktörers behov av) pinkwashing, än med genomkommersialiserade Pride där allt och alla gör reklam: företag och politiska partier.

Jag är också lite för gammal för Reclaim Pride, men uppskattar att den finns. Behövs som motkraft.
 
Du har rätt i att inte generalisera rörelsen.

Här i stan finns det två organisationer, West Pride och reclaim Pride. Reclaim Pride jobbar för att få bort kommersialiseringen av priderörelsen, medan West Pride är mer allmän.
Reclaim Pride står just för Hbtq-personer och våra rättigheter, de jobbar för att Pride inhemska handla om allmän mångfald och för att vara mer inkluderande för även transpersoner.
Däremot uppfattar jag den organisationen som mer politisk vänster och mer politisk överlag. Jag känner mig inte hemma där.

Rörelsen ägs av de som är aktiva medlemmar i den, de som jobbar för den. Men det finns olika sätt att jobba för våra rättigheter och ur olika perspektiv.

Jag har aldrig blivit sedd ner på pga min politiska åsyn av annan HBTQ-person. En del bekanta är mer vänster, och en del mer gröna sektorn. Det är väl vanligast att minoriteter just söker sig långt ut på sidorna, då antingen vänster eller högerextrem. Men det finns ju också vi mellanmjölkspersoner som glider oss fram genom livet lite neutrala (jag...)

Jag tror att majoriteten av hbtq personer inte är med i någon organisation, att de inte heller är speciellt politiskt aktiva, utan ungefär som jag som flyter runt och iakttar världen på håll. Kanske klappar en häst, dricker en öl, och hakar på en regnbågsflagga på nyckelknippan när de känner sig trygga.

;)

Jag vet att mitt inlägg var lite svävande o ev inte helt inriktat på TS ämne...
 
Det är inte helt lätt det här när det blir polariserat.

Jag tror att jag förstår vad reclaim pride menar samtidigt så tänker jag att det finns en styrka i att så många som möjlig trycker upp regnbågsflaggan i ansiktet på dom som behöver det. Att det flaggas,pratas och målas på förskolor och att man får ta gå på föreläsningar på arbetstid lyfts som fråga på Apt ect.

Jag är kanske en sån det gnälls på, som är en del av problemet? Speciellt eftersom jag inte är särskilt queer själv, men jag försöker dra ett litet strå till stacken för att rucka något på den trafitionella hetronormen i alla fall.
 
Lite är det väl som alltid vid försök att gruppera personer utifrån en eller ett par kriterier, det blir mer variation inom gruppen än gentemot "de andra".
Dessutom är ju HBTQ+ så oerhört brett så att det som är gemensamt är att inte "passa in" i traditionell sexualitet, könsidentitet etc. Det finns ju ingen anledning att alla skulle ha samma politiska hemvist, vilja leva lika, tillhöra samma klass, tycka lika om Pride eller whatever. Ungen skulle ju tro att hetero/cis var en homogen grupp i övrigt.
Om ni förstår vad jag menar. Måste ta lite mer kladdkaka tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Avstånd bommar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp