Har prideflaggan blivit straight?

Vad jag förstår av tråden, så verkar det som att få bära flaggan eller symbolen så ska man vara aktiv på något sätt i sitt stöttande för att det ska räknas? Jag har helt missuppfattat det här då, trodde att dom som hade den flaggan enbart stod helt enkelt för allas lika värde oavsett läggning och att det bara var positivt när flaggan syns oavsett bakgrunden varför den används.

Men vadå "får"? Vem har ens försökt hindra någon? För mig framstår det som en anings överspänt att påstå att du inte får. Läs snarare tråden som att en del hbtq-personer inte tror att det alltid betyder så mycket när någon bär regnbågsflagga.
 
Men vadå "får"? Vem har ens försökt hindra någon? För mig framstår det som en anings överspänt att påstå att du inte får. Läs snarare tråden som att en del hbtq-personer inte tror att det alltid betyder så mycket när någon bär regnbågsflagga.
Jag tolkar det så. Min tolkning helt enkelt. Och det är ruggigt tråkigt att bli anklagad för att inte bry sig trots att man vill visa att man gör det. Om det är så att vissa tror att man inte bryr sig trots att man visar det så tolkar jag det som att det är negativt att bära symbol och ha flagga osv om man inte är aktivt stöttande på något sätt. Otroligt tråkig attityd tycker jag från dom som tror att inte det betyder någonting för en person som visar sitt stöd.

Och ja, på ett sätt så är det att försöka hindra folk från att visa stöttande genom att säga att man inte tror det betyder någonting för personen. Det är att knuffa undan dom som vill visa sitt stöd.
 
Senast ändrad:
Men det är redigt trist att bli anklagad för att ha dålig attityd jäntemot straighta för att jag ifrågasätter att ni bär vår symbol. Jag säger inte att jag tycker ni gör fel, utan jag ifrågasätter om syftet är ett stöd till oss eller ett stöd till jämlikhet i allmänhet.

Trist att ni känner er kränkta av att jag har funderingar över varför ni gör det ni gör. Trist att n i överreagerar.
 
Klart du ska bära symbolen om du står för öppenhet och jämlikhet för hbtq! Oavsett vem du är (t ex hetero eller trans). Så länge det är genuint, och det finns en stolthet bakom.

De som har något emot det känner jag är trångsynta....

Alltså, jag är typ neutral till det det? Jag är som jag är liksom. Känner 0 stolthet över det. Men däremot står jag såklart för jämlikhet och öppenhet etc.
 
Efter att ha läst tråden inser jag att jag inte är välkommen att stötta någon alls inom HBTQ om jag inte står och slåss på några barrikader, okänt vilka, så jag får väl ta min "tolerans" sedan 70-talet och gräva ner mig på tomten istället. Hej då släkt och kollegor, jag ska hålla käft i fortsättningen när någon tycker annorlunda om likaberättigande. :up:
Alltså, om man inte tål att frågan problematiseras av några på ett diskussionsforum utan att man surar som en fyraåring "...jag ska hålla käft..." så undrar jag verkligen hur man tänker?
 
Jag tolkar det så. Min tolkning helt enkelt. Och det är ruggigt tråkigt att bli anklagad för att inte bry sig trots att man vill visa att man gör det. Om det är så att vissa tror att man inte bryr sig trots att man visar det så tolkar jag det som att det är negativt att bära symbol och ha flagga osv om man inte är aktivt stöttande på något sätt. Otroligt tråkig attityd tycker jag från dom som tror att inte det betyder någonting för en person som visar sitt stöd.

Och ja, på ett sätt så är det att försöka hindra folk från att visa stöttande genom att säga att man inte tror det betyder någonting för personen. Det är att knuffa undan dom som vill visa sitt stöd.
Ganska lättkränkt, framstår du som.
 
Om man tycker att man visar tillräckligt stöd - ta inte åt er. Om ni tycker att ni drar ert strå i stacken - ta inte åt er. Precis så enkelt är det ju.

Men det här med att kräva acceptans av sitt "stöd" oavsett hur stödet ser ut, det kommer jag aldrig att förstå. Vi västerlänningar har en otrolig skev självbild i hur vi tror att vi gör "gott" och som vi också ständigt söker bekräftelse för. Det går att problematisera sina egna handlingar, utan att för den sakens skull proklamera "ta mitt stöd eller DRA ÅT HELVETE", liksom.

Vit heteronormativitet so fragile.
 
Jag tolkar det så. Min tolkning helt enkelt. Och det är ruggigt tråkigt att bli anklagad för att inte bry sig trots att man vill visa att man gör det. Om det är så att vissa tror att man inte bryr sig trots att man visar det så tolkar jag det som att det är negativt att bära symbol och ha flagga osv om man inte är aktivt stöttande på något sätt. Otroligt tråkig attityd tycker jag från dom som tror att inte det betyder någonting för en person som visar sitt stöd.

Och ja, på ett sätt så är det att försöka hindra folk från att visa stöttande genom att säga att man inte tror det betyder någonting för personen. Det är att knuffa undan dom som vill visa sitt stöd.

Herregud så överdrivet.
 
Herregud så överdrivet.
För mig är det inte överdrivet, det är inte roligt när man försöker stödja något och folk säger att man inte bryr sig ändå. Du får tycka att det är överdrivet om du vill men det är så jag känner. Duger det inte att bara visa vad man stöder så kan det vara. Att bli anklagad för att vara falsk är inte direkt roligt.

Jag kräver inte att bli uppskattad och söker definitivt inte efter bekräftelse för att jag visar mitt stöd, men att bli kallad falsk eller att man inte bryr sig trots att man visar det, det är aldrig okej. Då tröttnar många tror jag.

Det finns inget positivt i mina ögon att på något vis prata negativt om dom som visar stöd åt en bra grej oavsett.
 
För mig är det inte överdrivet, det är inte roligt när man försöker stödja något och folk säger att man inte bryr sig ändå. Du får tycka att det är överdrivet om du vill men det är så jag känner. Duger det inte att bara visa vad man stöder så kan det vara. Att bli anklagad för att vara falsk är inte direkt roligt.

Jag kräver inte att bli uppskattad och söker definitivt inte efter bekräftelse för att jag visar mitt stöd, men att bli kallad falsk eller att man inte bryr sig trots att man visar det, det är aldrig okej. Då tröttnar många tror jag.

Men om det inte gäller dig, utan en annan grupp människor - varför överhuvudtaget bryr du dig? Om du anser ditt stöd tillräckligt, så är det ju inte DIG som inläggen vänder sig till. Det är andra människor, som behandlar symbolen såsom kritiserats i tråden.

Det är alltså absolut INGEN som har anklagat dig personligen. Därför framstår din reaktion, och ett par stycken till, som fullständigt överdrivna. Det blir liksom viktigare för er att visa hur LEDSNA ni minsann blir, för att en viss typ av stöd ifrågasätts, än att faktiskt lyssna på de som tillhör gruppen och höra vad de säger.

Jag tycker att det säger en hel del om en själv som person, när man beter sig på sådant vis.
 
Om man tycker att man visar tillräckligt stöd - ta inte åt er. Om ni tycker att ni drar ert strå i stacken - ta inte åt er. Precis så enkelt är det ju.

Men det här med att kräva acceptans av sitt "stöd" oavsett hur stödet ser ut, det kommer jag aldrig att förstå. Vi västerlänningar har en otrolig skev självbild i hur vi tror att vi gör "gott" och som vi också ständigt söker bekräftelse för. Det går att problematisera sina egna handlingar, utan att för den sakens skull proklamera "ta mitt stöd eller DRA ÅT HELVETE", liksom.

Vit heteronormativitet so fragile.

Precis så.

Jag har flyttat i dagarna och skänkt en del saker värt ett par tusen på blocket. Det var så orimligt skönt med den avslappnade stämningen hos intressegruppen jag skänkte till. De frågade flera gånger om jag inte ville sälja istället och jag förklarade att hellre ville sakerna skulle komma till användning av de som behöver dem mera. Vi tackade varandra lika mycket (lite) och helt odramatiskt bara gick igenom vad som var relevant för deras intressenter eller inte. Inga jobbiga känslor alls. Jag tycker det är asjobbigt att hantera alla typer av utsatta människor, även i andra hand, har inget bra förhållningssätt alls. Att i min position tycka något om deras bemötande av mig gör mållös.

Med det sagt så tycker ju alla olika, även inom HBTQ+ såklart, och det är omöjligt att göra alla nöjda samtidigt. Men för att hitta sin egen väg till vad som känns som det gör bäst "nytta" utifrån sitt perspektiv så är ju sådana här diskussioner superviktiga och jättenyttiga! Återigen tack @parellikusken :bow:
 
De krav som riktas mot de stöttade, mot dem som man är mån att visa att man tolererar, rentav accepterar.

Vi är så klart olika. Men jag behöver ingens tolerans. Den som tolererar, är också den som pekar ut den egenskap som är så svårhanterlig att den ställer krav på tolerans. För just denna egenskaps skull, måste ni tolerera oss. Och visa att ni gör just det.

Hur kan det vara obegripligt att den aspekten på frågan, som ändå bara är en av många aspekter, gör det hela lite svårt?
 
Liknande har skett på flera orter, som t.ex. i Helsingborg där flera partier valde att inte deltaga när de inte fick göra reklam för sina partier i tåget. Det säger en del om hela företeelsen tycker jag.

Helsingborg verkar ha gått ännu längre och vill inte ha partisymboler alls på banderoller och flaggor, men det spelar ju mindre roll. Frågan är varför det är så in i h-vete svårt att lyssna på de som anordnar Pride på de olika orterna, med andra ord de vars rättigheter man säger sig vilja värna. I Helsingborg var det tydligen flera partier som inte fattade det men S verkade stå ut lite extra även här. O_o

https://aktuelltfokus.se/harda-kritiken-mot-socialdemokraterna-relativiserar-forintelsen/
 
Jag tolkar det som ett stöd som troligen ändå inte hade pallat om trycket mot hbtq skulle öka igen.
Du sitter här och skriver om andra användare men har själv klagat över att du blivit ”slagen på” när jag bemött dig, dvs det jag skrivit direkt till dig.

Det är precis det här jag menar. Du går på folk, hårt. Men tål inte det minsta ifrågasättandet mot dig själv.
 
De krav som riktas mot de stöttade, mot dem som man är mån att visa att man tolererar, rentav accepterar.

Vi är så klart olika. Men jag behöver ingens tolerans. Den som tolererar, är också den som pekar ut den egenskap som är så svårhanterlig att den ställer krav på tolerans. För just denna egenskaps skull, måste ni tolerera oss. Och visa att ni gör just det.

Hur kan det vara obegripligt att den aspekten på frågan, som ändå bara är en av många aspekter, gör det hela lite svårt?
Jag som straight har nog allra främst tänkt på flaggan ur två synvinklar
Dels på tex barer, hotell och liknade (speciellt utomlands) som en signal att det är "gayvänligt" på ställen där det kanske inte är det så där allmänt. Och det har gjort mig lite positivt inställt till dom ställena, det får erkännas

Dels för att visa folk som är emot hbtq att vi är faktiskt många som inte tycker som dom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp