Har prideflaggan blivit straight?

Ganska lättkränkt, framstår du som.
Om jag nu är lättkränkt, vilket jag kanske är på ett sätt pga att jag har ett x antal diagnoser som gör att jag reagerar på vissa sätt. Vem är du att döma mig för det? Hur svårt ska det vara att acceptera att alla inte fungerar på samma sätt och är tåliga till tusen? Lite får man kanske tänka till när man skriver till folk. Och tänka till lite på hur man skriver till någon. Fast folk som har vissa diagnoser osv kanske inte är välkomna att ha en åsikt eller får känna som dom gör utan att bli anklagade för att vara kränkta.

Men men, jag ska hålla mig utanför det här med hbtq rörelsen så blir det inga missförstånd nånstans. Jag är väl för "svag" för att få vara med och stötta där. Och jag, skriv gärna att jag tar på mig "offerkoftan" för det förstår jag att det ser ut som att jag gör.
 
Senast ändrad:
Om jag nu är lättkränkt, vilket jag kanske är på ett sätt pga att jag har ett x antal diagnoser som gör att jag reagerar på vissa sätt. Vem är du att döma mig för det? Hur svårt ska det vara att acceptera att alla inte fungerar på samma sätt och är tåliga till tusen? Lite får man kanske tänka till när man skriver till folk. Och tänka till lite på hur man skriver till någon. Fast folk som har vissa diagnoser osv kanske inte är välkomna att ha en åsikt eller får känna som dom gör utan att bli anklagade för att vara kränkta.

Men men, jag ska hålla mig utanför det här med hbtq rörelsen så blir det inga missförstånd nånstans. Jag är väl för "svag" för att få vara med och stötta där. Och jag, skriv gärna att jag tar på mig "offerkoftan" för det förstår jag att det ser ut som att jag gör.
Mig veterligen är alla välkomna att uttrycka en åsikt. Att kräva specialbehandling pga diagnoser är en helt annan sak.
 
Och jag, skriv gärna att jag tar på mig "offerkoftan" för det förstår jag att det ser ut som att jag gör.

Ja, det gör det. Om du är medveten om det, kan du ju välja att agera annorlunda. Du kan också välja hur du tar till dig diskussionen. Dvs är du nöjd med ditt sätt att visa stöd på, så gäller inte diskussionen dig. Men istället väljer du ju aktivt att ta åt dig.
 
Jag har läst att du flera gånger skriver om jämlikhet i allmänhet och undrar vilken jämlikhet i allmänhet? eftersom jag aldrig har gjort kopplingen eller sett kopplingen att just prideflaggan hör ihop med något annat än just HBTQ rörelsen.
Alltså allmän jämlikhet såsom att alla är värda lika mycket och har samma rättigheter. Inte specifikt Hbtq. Jag har sett prideflaggan i sammanhang där den representerar det.
 
Vilka sammanhang är det? Jag liksom en del andra i tråden känner verkligen inte igen det. (Mer än att wikipedia säger att fredsrörelsen har en liknande flagga)
Jag intar en vacklande mellanposition. Jag skulle säga att jag blir osäker, när någon byggnad flaggar, på i vilken mån intentionerna bakom är "renodlad" hbtq-solidaritet, eller mer en allmän välvilja och en känsla för allas lika värde och så där.

Ungefär som att flaggan också kan användas som, eller tolkas som, att man ogillar brunhöger. (I det syftet verkar den ju funka, Sd tycks avsky flaggan och Busch Thor blir ju hes snart av alla sina fördömanden av "mångkultur".)

Man vet ju inte exakt varför andra bär en symbol. Oftast frågar man ju inte.
 
Senast ändrad:
Jag intar en vacklande mellanposition. Jag skulle säga att jag blir osäker, när någon byggnad flaggar, på i vilken mån intentionerna bakom är "renodlad" hbtq- solidaritet, eller mer än allmän välvilja och en känsla för allas lika värde och så där.

Ungefär som att flaggan också kan användas som, eller tolkas som, att man ogillar brunhöger. (I det syftet verkar den ju funka, Sd tycks avsky flaggan och Busch Thor blir ju hes snart av alla sina fördömanden av "mångkultur".)

Man vet ju inte exakt varför andra bär en symbol. Oftast frågar man ju inte.
Jag tänker att om kommunen har regnbågsflagg så vet den vad den gör, syftet är solidaritet med just hbtq. De har ju regnbågsvimplar på bussarna under West pride, då har nog regnbågen ingen annan funktion resten av året.

Visst kan man väl knyta flaggandet till en viss tid? En tid som har med hbtq att göra. Det är väl få som regnbågar året runt. Om det inte är typ krogar, det tolkar jag som ”är du hbtq tolererar vi inte att någon muckar med dig här + ni som inte gillar hbtq, keep walking”.
 
Jag tänker att om kommunen har regnbågsflagg så vet den vad den gör, syftet är solidaritet med just hbtq. De har ju regnbågsvimplar på bussarna under West pride, då har nog regnbågen ingen annan funktion resten av året.

Visst kan man väl knyta flaggandet till en viss tid? En tid som har med hbtq att göra. Det är väl få som regnbågar året runt. Om det inte är typ krogar, det tolkar jag som ”är du hbtq tolererar vi inte att någon muckar med dig här + ni som inte gillar hbtq, keep walking”.
Ja, jag vacklar. Jag har nånstans samma känsla kring en sas breddad betydelse av flaggan, som @parellikusken . Tråden tvingar mig att fundera. Och så kom ju också ts ut på stan i Pridetider, och startade tråden då.

I Pridetider finns den ju överallt.

Alltså, jag vet inte. Jag har samma känsla som @parellikusken , men kanske inget konkret att peka på.

En del av det är nog att det är omöjligt att tro på att så många som flaggar, faktiskt medvetet står för gay rights. Det antyder ju en generell nivå på politiskt kunnande och medvetenhet som saknar motstycke, i så fall. (Jfr att jag så klart är mot alla former av rasism, men pga vithetsprivilegier antagligen ganska dålig på att identifiera strukturell rasism och försåtliga former av etnisk diskriminering.)

Göteborgs kommuns avdelning för mänskliga rättigheter har en utredning igång, eller avslutad, om vad hbtq-certifiering får för praktiska konsekvenser. Får kanske kolla den.
 
En del av det är nog att det är omöjligt att tro på att så många som flaggar, faktiskt medvetet står för gay rights. Det antyder ju en generell nivå på politiskt kunnande och medvetenhet som saknar motstycke, i så fall. (Jfr att jag så klart är mot alla former av rasism, men pga vithetsprivilegier antagligen ganska dålig på att identifiera strukturell rasism och försåtliga former av etnisk diskriminering.)

Ok ... men jag tänker att En gör så gott en kan inte är så dumt ändå? Att man inte ska behöva en master i kulturanalys (eller nåt) för att faktiskt kunna göra ett slags statement. Man ska inte behöva kunna analysera alla nivåer av utsatthet i hbtq-sfären (däremot kan man ju förbinda sig att lyssna utan att gå i försvar när någon berättar om det)

Dock, en sån här diskussion kanske är en nyttig ögonöppnare. Blir man så till den milda grad kränkt över att ens stöd problematiseras som på några håll här, så kanske stödet inte var värt så mycket.
 
Men det är redigt trist att bli anklagad för att ha dålig attityd jäntemot straighta för att jag ifrågasätter att ni bär vår symbol. Jag säger inte att jag tycker ni gör fel, utan jag ifrågasätter om syftet är ett stöd till oss eller ett stöd till jämlikhet i allmänhet.

Trist att ni känner er kränkta av att jag har funderingar över varför ni gör det ni gör. Trist att n i överreagerar.
Men du vet ju inte vad den som bär regnbågen har för anledning. Obs personer - inte företag. Vilka är ni? För dig okända som du möter på gatan?
 
Ja, jag började skriva ett stycke om det, men tog bort så att det inte skulle gå alltför mycket OT. Men attityden är ju precis densamma. Man ger "stöd", men efter egna premisser, och den gruppen man ger stödet till är den som ska anpassa sig och bli GLADA och TACKSAMMA över stödet man ger, oavsett dess konsekvenser.
Svarar för mig själv. BULLSHIT. Ingen behöver vara tacksam för mitt jäkla nyckelband. Dock vet jag några som blivit glada men det får stå för dom.
 
Ok ... men jag tänker att En gör så gott en kan inte är så dumt ändå? Att man inte ska behöva en master i kulturanalys (eller nåt) för att faktiskt kunna göra ett slags statement. Man ska inte behöva kunna analysera alla nivåer av utsatthet i hbtq-sfären (däremot kan man ju förbinda sig att lyssna utan att gå i försvar när någon berättar om det)

Dock, en sån här diskussion kanske är en nyttig ögonöppnare. Blir man så till den milda grad kränkt över att ens stöd problematiseras som på några håll här, så kanske stödet inte var värt så mycket.
Absolut! Vi är nog helt eniga!

På alla tre punkterna.
 
Senast ändrad:
Och att "stödet" man "ger" kanske kanske (detta är jättekänsligt) i lika stor grad är för ens egen skull, ger en själv en känsla av att vara den som "accepterar" (!!), den som är god och generös och G*d vet allt. Det är svårt att tänka den tanken utan att vilja gå i försvarsställning men den är viktig, tror jag. Jag har inte tänkt på det tidigare i det här sammanhanget, men läser i grupper om Nowhitesaviors och det är omtumlande tankar. Viktiga sådana. Och de passar nog in i fler sammanhang än Whitesaviors.
Så himla mitt i prick! Ett av trådens mest intressanta inlägg, om du frågar mig!
 
Men du vet ju inte vad den som bär regnbågen har för anledning. Obs personer - inte företag. Vilka är ni? För dig okända som du möter på gatan?
De straighta som bär symbolen, bör ju veta varför de bär den. Och bör då inte ha någon anledning att ta illa upp när vi som inte är straighta funderar över vad det betyder.
 
De straighta som bär symbolen, bör ju veta varför de bär den. Och bör då inte ha någon anledning att ta illa upp när vi som inte är straighta funderar över vad det betyder.
Nu frågade jag ju inte om dom som bär symbolen utan om den som ser symbolen på en person och ifrågasätter detta bärande som @parellikusken och du gör.
Det är ju fullständigt omöjligt för er att veta varför symbolen bärs och därför ganska sorgligt att ifrågasätta och misstro.

I fråga om politiska organisationer och företag förstår jag fullständigt frågan om syfte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hovbensfraktur
  • Drömmen om en hästtransport

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp