Har prideflaggan blivit straight?

Jag som straight har nog allra främst tänkt på flaggan ur två synvinklar
Dels på tex barer, hotell och liknade (speciellt utomlands) som en signal att det är "gayvänligt" på ställen där det kanske inte är det så där allmänt. Och det har gjort mig lite positivt inställt till dom ställena, det får erkännas

Dels för att visa folk som är emot hbtq att vi är faktiskt många som inte tycker som dom.
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.
Ja, det spelar ju ingen roll om företaget där du vistas på säger sig vara gayvänligt om folket som är där reagerar så som du beskriver. Men vad är det som säger att ett heterosexuellt par som känner sig extra fysiska en kväll på en bar inte blir utstirrade eller att folk på ett obekvämt stelt sätt tittar bort?

Flaggan är liksom bara en antagen symbol. Attityder är en annan sak som flaggan inte tar bort.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.
Det kommer du aldrig slippa.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.

Jag antar att åtminstone personalen kommer att uppträda som folk, att det antagligen rör sig fler människor inom HBTG+ på etablissemanget och att de värsta homofoberna/inskränkta personerna väljer att Inte gå in där det skyltas med en regnbågsflagga.
Jag känner mig helt enkelt lite tryggare och mer bekväm. Min personliga upplevelse.
 
Jag blir lite uppriktigt fundersam på vad som menas med mångfald också.
Personligen har jag i alla fall aldrig sett regnbågsflaggan i något annat sammanhang. Inte när det kommer till rasistfrågor, eventuell åldersdiskriminering, allmän mobbing, könsförtryck... absolut ingenting utöver just HBQT+.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.
Jag tänker att flaggan betyder att du har något i ryggen när eller om du blir direkt diskriminerad. Inte mycket mer.
 
Jag blir lite uppriktigt fundersam på vad som menas med mångfald också.
Personligen har jag i alla fall aldrig sett regnbågsflaggan i något annat sammanhang. Inte när det kommer till rasistfrågor, eventuell åldersdiskriminering, allmän mobbing, könsförtryck... absolut ingenting utöver just HBQT+.
Håller med. Inte jag heller.
 
Du sitter här och skriver om andra användare men har själv klagat över att du blivit ”slagen på” när jag bemött dig, dvs det jag skrivit direkt till dig.

Det är precis det här jag menar. Du går på folk, hårt. Men tål inte det minsta ifrågasättandet mot dig själv.
Jag har all förståelse för att det är en sak att visa stöd som läget är nu (i Sverige) och en helt annan sak att vara aktivt solidarisk när det kan stå en dyrt. Jag har inte heller själv särskilt lång meritlista på det området.

Men det kan inte vara min skyldighet att vara tacksam för det nuvarande stödet. Om majoriteten blir kränkt av det, kan jag inget göra åt saken. Vi ser exempel på sådan kränkthet i tråden.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.
Det hade jag hoppats på.
 
Men det här med att kräva acceptans av sitt "stöd" oavsett hur stödet ser ut, det kommer jag aldrig att förstå. Vi västerlänningar har en otrolig skev självbild i hur vi tror att vi gör "gott" och som vi också ständigt söker bekräftelse för. Det går att problematisera sina egna handlingar, utan att för den sakens skull proklamera "ta mitt stöd eller DRA ÅT HELVETE", liksom.

Vit heteronormativitet so fragile.
Jag ser ganska tydliga likheter med samma problematik i den sk "Nowhitesaviors"-kritiken. Väldigt viktigt och nyttigt att fundera över.
 
Jag ser ganska tydliga likheter med samma problematik i den sk "Nowhitesaviors"-kritiken. Väldigt viktigt och nyttigt att fundera över.

Ja, jag började skriva ett stycke om det, men tog bort så att det inte skulle gå alltför mycket OT. Men attityden är ju precis densamma. Man ger "stöd", men efter egna premisser, och den gruppen man ger stödet till är den som ska anpassa sig och bli GLADA och TACKSAMMA över stödet man ger, oavsett dess konsekvenser.
 
Ja, jag började skriva ett stycke om det, men tog bort så att det inte skulle gå alltför mycket OT. Men attityden är ju precis densamma. Man ger "stöd", men efter egna premisser, och den gruppen man ger stödet till är den som ska anpassa sig och bli GLADA och TACKSAMMA över stödet man ger, oavsett dess konsekvenser.
Och att "stödet" man "ger" kanske kanske (detta är jättekänsligt) i lika stor grad är för ens egen skull, ger en själv en känsla av att vara den som "accepterar" (!!), den som är god och generös och G*d vet allt. Det är svårt att tänka den tanken utan att vilja gå i försvarsställning men den är viktig, tror jag. Jag har inte tänkt på det tidigare i det här sammanhanget, men läser i grupper om Nowhitesaviors och det är omtumlande tankar. Viktiga sådana. Och de passar nog in i fler sammanhang än Whitesaviors.
 
Och att "stödet" man "ger" kanske kanske (detta är jättekänsligt) i lika stor grad är för ens egen skull, ger en själv en känsla av att vara den som "accepterar" (!!), den som är god och generös och G*d vet allt. Det är svårt att tänka den tanken utan att vilja gå i försvarsställning men den är viktig, tror jag. Jag har inte tänkt på det tidigare i det här sammanhanget, men läser i grupper om Nowhitesaviors och det är omtumlande tankar. Viktiga sådana. Och de passar nog in i fler sammanhang än Whitesaviors.
Helt OT men varför "*" i "G*d", det är ju inget fult ord? Jag tror man brukar skriva gud med liten bokstav dock, eftersom det bara är ett uttryck.
 
Och att "stödet" man "ger" kanske kanske (detta är jättekänsligt) i lika stor grad är för ens egen skull, ger en själv en känsla av att vara den som "accepterar" (!!), den som är god och generös och G*d vet allt. Det är svårt att tänka den tanken utan att vilja gå i försvarsställning men den är viktig, tror jag. Jag har inte tänkt på det tidigare i det här sammanhanget, men läser i grupper om Nowhitesaviors och det är omtumlande tankar. Viktiga sådana. Och de passar nog in i fler sammanhang än Whitesaviors.
Ja. En klassisk vanföreställning att välgörenhet är detsamma som solidaritet. Skillnaden är milsvid.
 
Men det är redigt trist att bli anklagad för att ha dålig attityd jäntemot straighta för att jag ifrågasätter att ni bär vår symbol. Jag säger inte att jag tycker ni gör fel, utan jag ifrågasätter om syftet är ett stöd till oss eller ett stöd till jämlikhet i allmänhet.

Jag har läst att du flera gånger skriver om jämlikhet i allmänhet och undrar vilken jämlikhet i allmänhet? eftersom jag aldrig har gjort kopplingen eller sett kopplingen att just prideflaggan hör ihop med något annat än just HBTQ rörelsen.
 
Men om det inte gäller dig, utan en annan grupp människor - varför överhuvudtaget bryr du dig? Om du anser ditt stöd tillräckligt, så är det ju inte DIG som inläggen vänder sig till. Det är andra människor, som behandlar symbolen såsom kritiserats i tråden.
Jag tolkar det kort så att så som en skrev att trots att en visar stödet så betyder det inget, därav min reaktion. Inte svårare än så. Och om jag gör en ansträngning för att visa ett stöd och får den attityden tillbaka, att mitt stöd betyder ingenting, då blir man less.
 
Vad betyder gayvänligt? Att folk kommer sluta stirra på mig när jag pussar en annan tjej, eller håller handen? Eller kommer folk sluta bli stela och titta bort?
Det är inte min upplevelse av ställen m med prideflaggor, och det är sånt jag önskar jag kunde få slippa.

Är det skillnad på om ställena har flaggor eller inte?

Jag tror att det är svårt för stället att påverka de som besöker stället till ett visst sätt att bete sig (typ inte stirra) däremot kan jag tänka mig (eller i allafall ha en forhoppning) att de skulle agera om någon blev illa behandlad mer än trista blickar. Å andra sidan vet jag inte om flaggan i detta fall borgar för att de enbart skulle agera om nån betedde sig illa mot HBTQ personer eller även om de gör de mot whoever- här kanske din tanke om "jämlikhet i allmänhet" kommer in? Som sagt, vad står symbolen för?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Färg
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp