Har prideflaggan blivit straight?

Det där var försåtligt skrivet.
"Nån sorts sympati" - känns ganska nedlåtande.

Jag kräver inte något av nån. Som sagt - folk får tycka vad det vill om mig. Men begränsa inte min rätt att visa mina åsikter.
Men det gjorde ingen. @parellikusken skrev något om.vad som gör hen nöjd. Det har inget med dina demokratiska rättigheter att göra överhuvudtaget.
 
Plus att jag är långsint och undrar var de var när stödet hade behövts i högre grad. (Tex när de kryllade av nynazister på 90-talet.)
Jag tänker att dels är det nog många som går runt med prideflaggor som inte var särskilt gamla på 90-talet och dels tycker jag nog att det är bra om människor ändrar sig. Dvs om man nu inte vågade säga något på 90-talet så är det liksom SUPER att man gör det nu. Förutom alla generella idioter så har vi ju två stora partier som hotar kvinnor, minoriteter och HBTQ-personer så även nu behöver stödet synas.

Jag tycker att det är sjukt vanskligt med resonemanget ovan. Luktar gatekeeping för mig.
 
Jag är inte gay själv men har många vänner som är det. Fick en jättefin tröja av LGBT+friends nätverket på jobbet idag med företagsloggan i regnbågsfärger till Pride. Jag tänker bära denna tröja med stolthet för jag stöder att alla har rätt att älska den de vill och jag är stolt över att företaget jag jobbar på aktivt jobbar för mångfald inklusive LGBT(vi har tre inkluderande interna nätverk, ett för feminism, ett för etnicitet och ett för LGBT som är sponsrade av företaget). Hos oss är det ok att vara HBTQ de flesta är öppna med sin läggning och vi har personer på högre poster som också är öppna med sin läggning. När en av våra homosexuella chefer blev misshandlad på öppen gata för några år sedan skickade CEO:n ut ett mail till hela företaget om hur fel det är och hur fel vi som företag tycker det är och donerade en stor summa pengar till RFSL. Företaget ger även stöd till till exempel It gets better och NOH8 och går sedan många år med i Prideparaden i de städer vi har aktiva LGBT+-nätverk Hur mycket ska man göra för att det ska räknas som att man gör något? Jag tycker att den största vinsten hos oss är att man har en så bra och öppen företagskultur att ingen ska behöva smyga med den de är.
 
@parellikusken det blir bara konstigt när jag försöker citera, så jag svarar såhär (ska jag citera, eller svara? Var hamnar multicitaten? Ny på forumet...)

Jag lever också utanför normen på flera sätt och behöver engagera mig på vissa vis för att kunna leva som jag gör. Samtidigt finns det så otroligt många kamper jag inte ger mig in i även om jag sympatiserar med dem, för jag har inte vare sig mentalt eller vardagspraktiskt. Brukar tex använda palestinasjal även om jag inte engagerar mig ett smack mer i frågan. Delar läkare utan gränser inlägg på en men inte mer.
Tänker att många gör så gott de kan, samtidigt som det också finns en hel del blåögd naivitet om en tillhör en priviligierad grupp.
 
Jag tänker att dels är det nog många som går runt med prideflaggor som inte var särskilt gamla på 90-talet och dels tycker jag nog att det är bra om människor ändrar sig. Dvs om man nu inte vågade säga något på 90-talet så är det liksom SUPER att man gör det nu. Förutom alla generella idioter så har vi ju två stora partier som hotar kvinnor, minoriteter och HBTQ-personer så även nu behöver stödet synas.

Jag tycker att det är sjukt vanskligt med resonemanget ovan. Luktar gatekeeping för mig.

Frågeställningen jag har är vad det är som stöds med att bära symbolen. Jag får känslan av att de inte specifikt stödjer oss, utan att de stödjer lite allt möjligt med hjälp av vår symbol. Eller ja, både stödjer och motsätter sig saker.

För mig är det viktigt att de som bär vår symbol är insatt i vad den betyder och vad det betyder att de bär den. Jag vill inte att symbolvärdet försvinner från prideflaggan.
Jag är inte gay själv men har många vänner som är det. Fick en jättefin tröja av LGBT+friends nätverket på jobbet idag med företagsloggan i regnbågsfärger till Pride. Jag tänker bära denna tröja med stolthet för jag stöder att alla har rätt att älska den de vill och jag är stolt över att företaget jag jobbar på aktivt jobbar för mångfald inklusive LGBT(vi har tre inkluderande interna nätverk, ett för feminism, ett för etnicitet och ett för LGBT som är sponsrade av företaget). Hos oss är det ok att vara HBTQ de flesta är öppna med sin läggning och vi har personer på högre poster som också är öppna med sin läggning. När en av våra homosexuella chefer blev misshandlad på öppen gata för några år sedan skickade CEO:n ut ett mail till hela företaget om hur fel det är och hur fel vi som företag tycker det är och donerade en stor summa pengar till RFSL. Företaget ger även stöd till till exempel It gets better och NOH8 och går sedan många år med i Prideparaden i de städer vi har aktiva LGBT+-nätverk Hur mycket ska man göra för att det ska räknas som att man gör något? Jag tycker att den största vinsten hos oss är att man har en så bra och öppen företagskultur att ingen ska behöva smyga med den de är.

Låter som en bra företagskultur!

Jag har ett regnbågsfärgat nyckelband i mina jobbnycklar. För mig står det för att jag tycker att det är helt OK om du som elev är homosexuell, bi, trans, queer eller nåt helt annat.
Men då bär du den i ett bra syfte, för att stödja hbtq-personer.
 
Jag tänker att dels är det nog många som går runt med prideflaggor som inte var särskilt gamla på 90-talet och dels tycker jag nog att det är bra om människor ändrar sig. Dvs om man nu inte vågade säga något på 90-talet så är det liksom SUPER att man gör det nu. Förutom alla generella idioter så har vi ju två stora partier som hotar kvinnor, minoriteter och HBTQ-personer så även nu behöver stödet synas.

Jag tycker att det är sjukt vanskligt med resonemanget ovan. Luktar gatekeeping för mig.
Ja, jag tycker som sagt att hela frågan är assvår.

(Den något ospecificerade drös personer jag tänker på, map flaggor och 90-tal osv, är i min ålder ungefär. Olika generationer bör nog tolkas olika i många sammanhang.)
 
Frågeställningen jag har är vad det är som stöds med att bära symbolen. Jag får känslan av att de inte specifikt stödjer oss, utan att de stödjer lite allt möjligt med hjälp av vår symbol. Eller ja, både stödjer och motsätter sig saker.
Alltså, till viss del håller jag med dig - samtidigt är ju inte heller HBTQ+ människor en homogen grupp. Det är ju lika mycket åsikter där om vad man stöder/motsätter sig som i andra grupperingar sas.

Menar alltså att det kan vara svårt att säga exakt vad man ska tycka för att få ha regnbågsflagga.
 
För mig är det viktigt att de som bär vår symbol är insatt i vad den betyder och vad det betyder att de bär den. Jag vill inte att symbolvärdet försvinner från prideflaggan.
Att du inte vill att symbolvärdet försvinner förstår jag. Samtidigt kan man ju inte avkräva nån form av kunskapsnivå på människor. Med det sagt så tror jag absolut att majoriteten som har en prideflagga på sig har det för att de vill visa sitt stöd eller sin tillhörighet till HBTQ-communityn.
Jag får känslan av att de inte specifikt stödjer oss, utan att de stödjer lite allt möjligt med hjälp av vår symbol.
Vad exakt syftar du på här? Jag känner inte riktigt igen det du lyfter och försöker förstå vad det är du menar att man inkluderar i prideflaggan.
(Den något ospecificerade drös personer jag tänker på, map flaggor och 90-tal osv, är i min ålder ungefär. Olika generationer bör nog tolkas olika i många sammanhang.)
Och då tycker jag att det är fantastiskt att man under de 10-20 åren som gått sedan dess har ändrat sin uppfattning och visar sitt stöd öppet.
 
Sjukt att NMR ens kan existera. Att de inte möter på aktivt motstånd överallt.
Vad som är riktigt sjukt vad gäller nynazister....Det är att det blir ett jädra pådrag och en massa oförtjänad uppmärksamhet. Det är unga vilsna killar som de flesta växer upp och ifrån tramset. Organiserad brottslighet och religiös radikalisering - DET om något borde möta upprörande och aktivt motstånd överallt!!!
 
Vad som är riktigt sjukt vad gäller nynazister....Det är att det blir ett jädra pådrag och en massa oförtjänad uppmärksamhet. Det är unga vilsna killar som de flesta växer upp och ifrån tramset. Organiserad brottslighet och religiös radikalisering - DET om något borde möta upprörande och aktivt motstånd överallt!!!
Starta gärna en tråd om varför killar blir nazister. I den här hör det knappast hemma.
 
Ser folk bära pridetygkassar överallt i stan, företag skyltar med prideflaggan och det känns som att den finns i alla sammanhang. Kommunanställda har den på sina visitkort.
Känner typ fler straighta som skyltar med den än Hbtq-personer..

Jag får en känsla av att den inte längre bara står för HBTQ-rörelsen utan för mångfald i allmänhet.
Jag som är gay känner att betydelsen ebbas ut lite, vilket känns konstigt.

Hur ser ni på flaggan? Vad representerar den för er?

När jag ser en regnbågsflagga på kommuner, badhus, museer och sånt så tänker jag att den står för att arbetsplatsen eller organisationen är hbt-certifierad.
 
Frågeställningen jag har är vad det är som stöds med att bära symbolen. Jag får känslan av att de inte specifikt stödjer oss, utan att de stödjer lite allt möjligt med hjälp av vår symbol. Eller ja, både stödjer och motsätter sig saker.

För mig är det viktigt att de som bär vår symbol är insatt i vad den betyder och vad det betyder att de bär den. Jag vill inte att symbolvärdet försvinner från prideflaggan.
Jag äger ingen Pride symbol, men om jag skaffat en hade jag tänkt att den står för acceptans och att jag vill stötta det, sen hade jag nog inte tänkt längre än så.

Intressant diskussion och att lära sig mer, men jag är också lite kluven i hur mycket man ska kräva av de som vill visa sitt stöd.

Jag är ju uppenbart okunnig, mem accepterar alla människor som de är. Hade du föredragit att jag inte bär en Pridesymbol?
 
När jag ser en regnbågsflagga på kommuner, badhus, museer och sånt så tänker jag att den står för att arbetsplatsen eller organisationen är hbt-certifierad.
Men vad betyder det då? alltså en sådan där certifiering? i praktiken? Det är väl bra men leder det framåt med tanke på KD och SD t ex? Ja, jag vet inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Märkning på kläder
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp