Har prideflaggan blivit straight?

Förlåt men nu blev det nästan lite kränkande? Mitt stöd är skapligt passivt. Beoende på att jag sällan hamnar i situationre där jag ens behöver vara aktiv. I det kretsar jag är så känns det alldeles självklart att stödja rörelsen. På samma sätt som jag stöder demokratin, folkbildning, FNS mänskliga rättigheter, barnkonventionen, och andra självklara saker.

Är det inte värt något alls att jag stöder HBTQ-rörelsen? Måste jag bli aktivist för att få rätten att stödja er?
Jag håller med dig helt! Jag har en kollega som inte alls speciellt "aktivt" stöder HBTQ-rörelsen men hon är den första jag kom ut till på jobbet och hennes stöd, hur passivt det nu än är, betyder jättemycket för mig. Jag behöver inte att hon är speciellt outspoken eller demonstrerar. Jag kan vara mig själv med henne och det räcker gott och väl för mig.
 
Jag håller med dig helt! Jag har en kollega som inte alls speciellt "aktivt" stöder HBTQ-rörelsen men hon är den första jag kom ut till på jobbet och hennes stöd, hur passivt det nu än är, betyder jättemycket för mig. Jag behöver inte att hon är speciellt outspoken eller demonstrerar. Jag kan vara mig själv med henne och det räcker gott och väl för mig.
Men är det stöd, egentligen, på samma sätt som en prideflagga? Det låter mer som personlig vänskap - eller nåt. Det vore ju för jävligt om någon tog avstånd från dig när du kommit ut.
 
Men är det stöd, egentligen, på samma sätt som en prideflagga? Det låter mer som personlig vänskap - eller nåt. Det vore ju för jävligt om någon tog avstånd från dig när du kommit ut.
Jo men hon skulle absolut kunna dela en regnbågsflagga på facebook men är annars rätt tyst liksom, typiskt en sådan som "stödjer passivt". Det jag menar är att jag inte behöver folk omkring mig som stödjer "aktivt" (vad det nu är?) utan att det passiva stödet är helt ok (för mig). Att se att fler och fler stödjer HBTQ-rörelsen är ju bara bra, att liksom kräva folk på svar vad de tycker i olika frågor är jättemärkligt för mig.
 
Jag tänker att nu för vi en gemensam kamp och ska man vifta med en prideflagga så bör man förstå det och stödja allt under den parollen.
Känner att det är betydligt enklare för människor att förstå och att stödja en sexualitet, medan könsidentitet är svårare att acceptera.
Ska man fylla i ett formulär för att vara godkänd att bära regnbågen?
Du har väl ingen aning om varför jag bär den till exempel trots att jag i alla yttre aspekter är Cisperson.

Just nu till exempel är den ett stort statement i min arbetsomgivning, jag bär min nyckelknippa i ett slitet regnbågsnyckelband. En nyckelknippa som jag låser dörrar med bakom och framför människor hundratals gånger om dagen.
Jag bär den för att på min nya arbetsplats kan det göra att någon som är HBTQ vet att jag går att anförtro sig till. Eller bara ett tyst budskap - du är inte ensam. För där kan det innebära fara att någon får reda på det.

På min förra arbetsplats visade regnbågsflaggor tydligt vår värdegrund. Flera ungdomar sa att det är så skönt att se flaggorna för dom kände sig så välkomna.
 
Ja....
Jag vill inte att det ska krävas några extra noterbara ansträngningar för att tillåtas visa att man stöder HBTQ-rörelsen och anser det självklart att man ska få vara den man är och älska vem man vill.

Jag vill kunna bära mitt märke utan att skämmas för att jag inte konkret gjort X elelr Y.
Det ska inte krävas nån sorts "licens" för att få visa sina åsikter.

För mig är det ett statement. Jag vill visa vad jag står för. Utan att känna att jag trampar på nån annan.

Det är väl fint att du vill visa ditt stöd, men jag är väl lite less nu på passivt stöd som inte ger några förändringar. Vart är alla straighta som är beredda på att engagera sig i vår kamp?

På sätt och vis tror jag egentligen att jag ser prideflaggan som en motkraft mot Sd, Kd, nmr, diverse riktigt otäcka högerextremister nuförtiden. Det är nog därför jag blir glad när jag ser den. För på något (ytligt?) vis betyder den att min kommun står mer för min och mina barns rätt att finnas än för rasismen/ fascismen. Jag är så inpåskinnet rädd för Sd. För mina barns skull

Så inte som en hbtq-symbol för våra rättigheter, utan som en symbol och en motkraft mot något?

Du tycker det vore bättre om alla straighta inte alls visade något som helst stöd för HBTQ-folket?
Jag vet inte. Acceptans vill jag dock ha, det är jag säker på.
 
Ska man fylla i ett formulär för att vara godkänd att bära regnbågen?
Du har väl ingen aning om varför jag bär den till exempel trots att jag i alla yttre aspekter är Cisperson.

Just nu till exempel är den ett stort statement i min arbetsomgivning, jag bär min nyckelknippa i ett slitet regnbågsnyckelband. En nyckelknippa som jag låser dörrar med bakom och framför människor hundratals gånger om dagen.
Jag bär den för att på min nya arbetsplats kan det göra att någon som är HBTQ vet att jag går att anförtro sig till. Eller bara ett tyst budskap - du är inte ensam. För där kan det innebära fara att någon får reda på det.

På min förra arbetsplats visade regnbågsflaggor tydligt vår värdegrund. Flera ungdomar sa att det är så skönt att se flaggorna för dom kände sig så välkomna.
Så länge du bär den som ett stöd för Hbtq-personer och inte som ett stöd för mångfald i allmänhet är jag nöjd.
 
Jag menar absolut inget illa, men jag är lite vilsen i tanken kring straighta som har uppfattningar om vilket "stöd" hbtq-personer behöver. Det här är mångbottnat!

Inte heller jag menar något illa.

Jag håller med dig. Det är väldigt mångbottnat och svårt att få ner i skrift också utan att det blir präktigt och skitfånigt.

Det kan ju å andra sidan inte vara ett problem om någon vill acceptera eller stödja? Hur det görs måste ju vara högst personligt oavsett om någon tycker att det är larvigt, kränkande eller skitbra.
Vem ska annars diktera hur ett stöd eller acceptans ska se ut? Även de åsikterna är ju lika många som personer.

För mig personligen känns det präktigt att gå runt med flaggan eller ha en nyckelring (mest för att jag skulle känna mig kommersiell) men för en annan person kan det vara en viktig sak att göra för sin, eller någon annans skull.

Alltså.....jag har ingen aning om HBQT-rörelsen ens behöver stöd eller vilket stöd man behöver eller vill ha. Där är ju liksom jag också rätt vilsen, måste jag säga.

Det finns ju ingen manual.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att nu för vi en gemensam kamp och ska man vifta med en prideflagga så bör man förstå det och stödja allt under den parollen.
Känner att det är betydligt enklare för människor att förstå och att stödja en sexualitet, medan könsidentitet är svårare att acceptera.
Ja, nu vet jag vad du menar. Min upplevelse är att själva kärleken, relationerna, möter hygglig acceptans. Medan redan ett aningens icke-normativt genusuttryck inte gör det.
 
@tanten
Jag ska svara utifrån mig själv och inte @parellikusken - jag är glad att du stöder hbtqrörelsen. Jag är inte ett smack aktivist längre, bara lyckligt registrerad (på den gamla tiden innan vi fick gifta oss), lever i ett heteronormativt samhälle.
Det är väl fint att du vill visa ditt stöd, men jag är väl lite less nu på passivt stöd som inte ger några förändringar. Vart är alla straighta som är beredda på att engagera sig i vår kamp?



Så inte som en hbtq-symbol för våra rättigheter, utan som en symbol och en motkraft mot något?

Både och. Eftersom det är en symbol för våra rättigheter blir det per automatik också en motkraft mot det som motarbetar våra rättigheter
 
På sätt och vis tror jag egentligen att jag ser prideflaggan som en motkraft mot Sd, Kd, nmr, diverse riktigt otäcka högerextremister nuförtiden. Det är nog därför jag blir glad när jag ser den. För på något (ytligt?) vis betyder den att min kommun står mer för min och mina barns rätt att finnas än för rasismen/ fascismen. Jag är så inpåskinnet rädd för Sd. För mina barns skull
Ja. Jag känner också en sorts trygghet från samhällsinstitutionerna genom flaggan. (Däremot inte från tex Volvo o dyl.)
 
På min ort stjäl NMR regnbågsflaggor som privatpersoner och föreningar hissat och bränner dem. Så jag skulle vilja påstå att en regnbågsflagga kan vara mer än bara lite passivt stöd eller rentav pinkwashing beroende på var, hur och vilken straight person som använder dem. Överlag är det nog svårt att göra generaliseringar.
 
Förlåt men nu blev det nästan lite kränkande? Mitt stöd är skapligt passivt. Beoende på att jag sällan hamnar i situationre där jag ens behöver vara aktiv. I det kretsar jag är så känns det alldeles självklart att stödja rörelsen. På samma sätt som jag stöder demokratin, folkbildning, FNS mänskliga rättigheter, barnkonventionen, och andra självklara saker.

Är det inte värt något alls att jag stöder HBTQ-rörelsen? Måste jag bli aktivist för att få rätten att stödja er?
Det viktiga här är din rätt att symboliskt stödja oss, oavsett vad vi tänker kring det?
 
Det viktiga här är din rätt att symboliskt stödja oss, oavsett vad vi tänker kring det?
Jösses -nej!

Jag har det inte det minsta svårt. Jag är vit, medelklass, lever i ett i-land och är trygg.
Det finns oändligt med saker som är "viktigare" än vad som sker i mitt liv. Du tar i.

Men nog är det väl konstigt om jag inte kan få skylta mina åsikter utan att behöva vara konkret aktiv?
"ingen kan väl ändå älska alla här i världen" Det finns många som kan tänkas tycka både det ena och det andra om mig och mina ståndpunkter. Men det har inget att göra med min vilja att visa vad jag står för.
 
Jösses -nej!

Jag har det inte det minsta svårt. Jag är vit, medelklass, lever i ett i-land och är trygg.
Det finns oändligt med saker som är "viktigare" än vad som sker i mitt liv. Du tar i.

Men nog är det väl konstigt om jag inte kan få skylta mina åsikter utan att behöva vara konkret aktiv?
"ingen kan väl ändå älska alla här i världen" Det finns många som kan tänkas tycka både det ena och det andra om mig och mina ståndpunkter. Men det har inget att göra med min vilja att visa vad jag står för.
Du skrev att frågan var "kränkande", därav min kommentar.

Naturligtvis får du bära vilka symboler du vill, och (inte) göra vad du vill. Men du kan inte kräva att alla de som du vill visa nån sorts sympati med, tycker att du visar är det de/vi själva tycker att vi skulle behöva.
 
Jag undrar också vad stödet betyder. Och vad hos hbtq-rörelsen det är de stöder. Plus att jag är långsint och undrar var de var när stödet hade behövts i högre grad. (Tex när de kryllade av nynazister på 90-talet.)
Det kryllade inte av nynazister på 90 -talet. Däremot fick de oförtjänt mycket uppmärksamhet. Detta inlägg andas högt -dam if you do...dam if you don't.
Nånstans berättar ju en regnbågsflagga som en straight person har, att den straighta pekar ut något hos andra personer som den straighta vill visa att hen "accepterar". Det finns en biton av något som liknar pinkwashing där. Det är en svår fråga.
Du låter väldigt tvärsäker i din beskrivning varför en straight person har pridefäger. Det är ingen svår fråga.
 
Så konstigt resonerat. Men nä, jag rockar sockar och tar diskussioner om rasism utan att vifta med regnbågen samtidigt - fast det kan ju hända att jag har regnbågsnyckelbandet på mig.

Är det konstigt resonemang att prideflaggan står för just HBTQ-rörelsen och inte för allmän mångfald?

@tanten
Jag ska svara utifrån mig själv och inte @parellikusken - jag är glad att du stöder hbtqrörelsen. Jag är inte ett smack aktivist längre, bara lyckligt registrerad (på den gamla tiden innan vi fick gifta oss), lever i ett heteronormativt samhälle.


Både och. Eftersom det är en symbol för våra rättigheter blir det per automatik också en motkraft mot det som motarbetar våra rättigheter

Jag lever utanför normen på många sätt, jag behöver engagera mig för min rätt att leva som jag gör.

På min ort stjäl NMR regnbågsflaggor som privatpersoner och föreningar hissat och bränner dem. Så jag skulle vilja påstå att en regnbågsflagga kan vara mer än bara lite passivt stöd eller rentav pinkwashing beroende på var, hur och vilken straight person som använder dem. Överlag är det nog svårt att göra generaliseringar.
Sjukt att NMR ens kan existera. Att de inte möter på aktivt motstånd överallt.
 
Du skrev att frågan var "kränkande", därav min kommentar.

Naturligtvis får du bära vilka symboler du vill, och (inte) göra vad du vill. Men du kan inte kräva att alla de som du vill visa nån sorts sympati med, tycker att du visar är det de/vi själva tycker att vi skulle behöva.
Det där var försåtligt skrivet.
"Nån sorts sympati" - känns ganska nedlåtande.

Jag kräver inte något av nån. Som sagt - folk får tycka vad det vill om mig. Men begränsa inte min rätt att visa mina åsikter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp