Har prideflaggan blivit straight?

Kan det inte lika gärna betyda att de som bor där stöttar HBTQ+ rörelsen?

Knappast. Den ar inte sa vanlig (aven om det finns 5-6 i mitt kvarter pa ett 50-tal hus) och nar man bor pa kamping platser och tva kvinnor eller tva man delar husvagn/RV och har en prideflagga utanfor tar jag forgivet att det ar for att demonstrera att de ar gay. Lika sa pa brevlador och hus dar det definitivt bor tva man/kvinnor.
 
Jag har absolut straighta vänner som kan veva en flagga eller bära en t-shirt för att stötta mig och andra, ibland familjemedlemmar. Jag skulle inte omedlebums anta att någon som skyltar en regnbågsflagga är gay eller något annat, bara att de ger sitt stöd.
 
Jag undrar också vad stödet betyder. Och vad hos hbtq-rörelsen det är de stöder. Plus att jag är långsint och undrar var de var när stödet hade behövts i högre grad. (Tex när de kryllade av nynazister på 90-talet.)

Jag klär ju mina barn och mig själv i rätt mycket regnbågar, och syftet är att ingjuta i dem att alla får vara sig själva. Man får älska vem man vill. Det var så självklart på Södermalm men är långt från lika självklart här. Ett förslag på lokalt kommunalt Pride-tåg fick helt galna reaktioner. Från bland annat lokal polis (som privatperson, men alla visste vem det var).
 
Jag blir oftast glad när min stad hissar den (normflata sedan tusen år, innan polyanarkaflata), mest för att det är så stor skillnad mot hur samhället såg ut när jag kom ut för typ 25 år sedan. Samtidigt blir jag lite provocerad av att just eftersom prideflaggan är så accepterad möts jag ofta av tron att homosar (som jag är) är självklart accepterade i samhället. Visst är det stor skillnad (har tex inte blivit spottad på på minst 10 år. Kan också ha att göra med att jag nu är tant...), men normbrytande och ibland farligt är det. Har fortfarande inte träffat någon som inte utgår från att jag är hetero.
 
Man kan ju också se det från hållet att ju fler som har flaggan, dvs visar sitt stöd, också gör att det förhoppningsvis blir ett mer tolerant samhälle. Visst är det jäkligt långt dit men en bit på vägen.
Att ha starka åsikter mot HBQT blir mycket lättare när man tror att man är ensam. Då måste det ju vara jättejobbigt, förhoppningsvis, att se allt stöd.
Detta är ju ändå en kamp för avdramatisering och acceptans och det måste ju ändå vara åt det hållet man vill gå?

Om man ser flaggan som ”sin” eller något som måste vara en starkt provocerande (för vissa) eller en starkt uppväckande symbol så tänker jag tanken att man vill vara kvar i en situation som inte är till fördel för andra än de som är mot.

Jag som är en person som har svårt att engagera mig stort och debatterande annat än i små grupper skulle tycka att jag visar stöd om jag använder flaggan och kan ta enstaka konfrontationer för HBQT om någon idiot skulle dumma sig eller ifrågasätta.
Varför skulle det vara ett sämre ställningstagande/arbete än det stora?

Jag önskar att fler visade sitt stöd utan att själva vara HBQT. Om flaggan är vägen så är det väl jättebra.
 
Frågar väl också som @Petruska vad stödet betyder. Stödjer de att vi får leva våra liv som alla andra, att vi ska ha samma rättigheter? Stödjer de att flyktingar ska skyddas om de är Hbtq? Engagerar de sig i frågan om hur diskriminerade dessa ofta blir? Vill de att män som har sex med män ska få ge blod?

Vad ska jag med passivt stöd till egentligen?
 
Man kan ju också se det från hållet att ju fler som har flaggan, dvs visar sitt stöd, också gör att det förhoppningsvis blir ett mer tolerant samhälle. Visst är det jäkligt långt dit men en bit på vägen.
Att ha starka åsikter mot HBQT blir mycket lättare när man tror att man är ensam. Då måste det ju vara jättejobbigt, förhoppningsvis, att se allt stöd.
Detta är ju ändå en kamp för avdramatisering och acceptans och det måste ju ändå vara åt det hållet man vill gå?

Om man ser flaggan som ”sin” eller något som måste vara en starkt provocerande (för vissa) eller en starkt uppväckande symbol så tänker jag tanken att man vill vara kvar i en situation som inte är till fördel för andra än de som är mot.

Jag som är en person som har svårt att engagera mig stort och debatterande annat än i små grupper skulle tycka att jag visar stöd om jag använder flaggan och kan ta enstaka konfrontationer för HBQT om någon idiot skulle dumma sig eller ifrågasätta.
Varför skulle det vara ett sämre ställningstagande/arbete än det stora?

Jag önskar att fler visade sitt stöd utan att själva vara HBQT. Om flaggan är vägen så är det väl jättebra.
Jo, men det kräver ju att flaggan står för just HBTQ-rörelsen och inte för mångfald i allmänhet.
 
Frågar väl också som @Petruska vad stödet betyder. Stödjer de att vi får leva våra liv som alla andra, att vi ska ha samma rättigheter? Stödjer de att flyktingar ska skyddas om de är Hbtq? Engagerar de sig i frågan om hur diskriminerade dessa ofta blir? Vill de att män som har sex med män ska få ge blod?

Vad ska jag med passivt stöd till egentligen?

Jag förstår verkligen frågan men ett stort passivt stöd tror jag i längden är lika viktig.
 
Jo, men det kräver ju att flaggan står för just HBTQ-rörelsen och inte för mångfald i allmänhet.


Jag kan ju bara säga hur jag själv hur jag ser den. Jag ser den som en symbol för just HBQT-rörelsen men acceptans för HBQT bör ju även i längden ge acceptans för mycket annat.....kanske för att folk äntligen börjar tänka.
 
Frågar väl också som @Petruska vad stödet betyder. Stödjer de att vi får leva våra liv som alla andra, att vi ska ha samma rättigheter? Stödjer de att flyktingar ska skyddas om de är Hbtq? Engagerar de sig i frågan om hur diskriminerade dessa ofta blir? Vill de att män som har sex med män ska få ge blod?

Vad ska jag med passivt stöd till egentligen?
Stöder de om vi lever så kärnfamiljaktigt som möjligt, men inte om vi arrangerar våra liv på andra sätt? Stöder de att en del av oss inte vill slätas ut och normeras?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp