Har prideflaggan blivit straight?

Det har ju startats namninsamlingar bland annat för att lyfta problematiken med att politiska partier deltar i Pride för att stärka sitt varumärke, även om själva politiken är direkt diskriminerande. Helt galet.

Ja, det är skrämmande när de tror att det räcker med att gå i paraden en gång om året och sedan ignorera HBTQ-rörelsen.
Vad gör KD i paraden liksom?

Nja, är det så besläktat? Pridediskussionen handlar väl mer om att företag och organisationer ägnar sig åt pinkwashing (och tränger bort dem det egentligen handlar om)

Exakt, och det är ett dilemma.

Jag tänker att den som bär flaggans färger stödjer likvärdighet och öppenhet. Flaggan har blivit normaliserad på både gott och ont. Min man är rektor på en skola och när de hissade flaggan tog det inte många minuter förrän telefonen började ringa.

Det är det jag ser som ett problem, att den står för öppenhet i allmänhet. Vad ska vi som stödjer eller tillhör HBTQ-rörelsen ha för symbol då?

Finns det bara en version?

För mig och för dem jag känner är det en HBTQ-symbol.
Men säkert finns det desom tolkar den som något som är postivt till mångfald generellt?

Det verkar inte bara finnas en version, även om jag ser det som att det borde vara det.

Jag har nog aldrig fått intrycket att flaggan betyder mångfald i allmänhet. Är det så?
Jag får det intrycket att det går åt det hållet.
 
Tänker GÖR nåt i stället (om det gäller företag och organisationer. Och tänker kanske lite, lite approprieringsvarning om det gäller privatpersoner.)
Ja, så tänker jag också. Så fult att bara haka på utan att faktiskt göra nåt. Och ja, jag förstår vad du menar med appropriering men när det gäller till exempel kändisar tycker jag att det är otroligt viktigt att de går ut och är visar stöd och att de är allies (svenska i sammanhanget?).

Tack! :love:
 
Ja, så tänker jag också. Så fult att bara haka på utan att faktiskt göra nåt. Och ja, jag förstår vad du menar med appropriering men när det gäller till exempel kändisar tycker jag att det är otroligt viktigt att de går ut och är visar stöd och att de är allies (svenska i sammanhanget?).


Tack! :love:
Ibland är det ju att göra något just att ha flaggan. Jag vet några esportorganisationer som haft regnbågsflaggan som logga under Pride - och med tanke på hur folk reagerat så har det varit ett "stort" ställningstagande. Om jag kan göra mig förstådd i det här, min hjärna är trasig atm 😅
 
Häromåret köpte jag en nyckelring med regnbågesflaggan på, jag har hittills varit för nervös för att sätta på den bland mina nyckelringar. För mig har det känts som att våga ta steget ut från garderoben bara att sätta en regnbåge någonstans synligt på mig, och det är läskigt (mest pga familjen och lite jobbet). Jag vill dock, så jag jobbar på det i min takt ;)
Jag är dock queer, har inte riktigt något "namn" på det jag är - så en del av nervositeten har också varit i att bli ifrågasatt eller missuppfattas.
Så jag tycker att regnbågesflaggan har fortfarande en stor betydelse och ton bakom den. Det är ju bara färger egentligen, men när jag nyligen köpte en t-shirt från en Pride del av en butik så blev jag nervös och lite pirrig. Det betyder något att sätta på sig dem. Andra kanske tycker att det är inga problem, men för vissa så kan det vara ett stort steg.
Så nu ligger min t-shirt och min lilla pride-flagga och väntar på att jag ska våga börja använda dem :D
Ja, det kan vara ett sätt att komma ut på. Även om det är trist att man ska känna att man behöver komma ut, att det intefrån början kan antas att folk har en varierad sexualitet och inte behöver göra en grej av det.
Jag har slutat komma ut. :)

Men hoppas du vågar vis dig med symbolerna! Heja dig! :)
 
Ja, så tänker jag också. Så fult att bara haka på utan att faktiskt göra nåt. Och ja, jag förstår vad du menar med appropriering men när det gäller till exempel kändisar tycker jag att det är otroligt viktigt att de går ut och är visar stöd och att de är allies (svenska i sammanhanget?).


Tack! :love:
Ja, kändisar som gör det med äkthet är ju jätteviktigt! Linnéa Claeson t ex. Fast hon kanske är inom rörelsen, jag har ingen koll på det.
 
Ibland är det ju att göra något just att ha flaggan. Jag vet några esportorganisationer som haft regnbågsflaggan som logga under Pride - och med tanke på hur folk reagerat så har det varit ett "stort" ställningstagande. Om jag kan göra mig förstådd i det här, min hjärna är trasig atm 😅
Jo men om man inte samtidigt gör något aktivt för att förbättra miljön/attityden/etc inom sporten så är det ju bara hyckleri.
 
För mig och för folk här i trakten i allmänhet är prideflaggan absolut en HBTQ+ symbol och jag blir lite glad och varm varje gång jag ser den. :) Har aldrig tänkt på den i politisk aspekt faktiskt och där är jag kanske lite naiv, men att den skulle innebära någon slags generisk mångfald har jag inte fått intryck av alls.

Jag hoppas själv att jag ska våga sätta upp en liten flagga i trädgården nästa år. Jag bor i en liten, rätt inskränkt stad och vågade inte i år ifall någon en glad fredagkväll skulle få för sig att paja min trädgård, det ligger liksom mycket slit och pengar bakom den... så visst har symbolen fortfarande laddning! På gott och på ont. :) .
 
För mig och för folk här i trakten i allmänhet är prideflaggan absolut en HBTQ+ symbol och jag blir lite glad och varm varje gång jag ser den. :) Har aldrig tänkt på den i politisk aspekt faktiskt och där är jag kanske lite naiv, men att den skulle innebära någon slags generisk mångfald har jag inte fått intryck av alls.

Jag hoppas själv att jag ska våga sätta upp en liten flagga i trädgården nästa år. Jag bor i en liten, rätt inskränkt stad och vågade inte i år ifall någon en glad fredagkväll skulle få för sig att paja min trädgård, det ligger liksom mycket slit och pengar bakom den... så visst har symbolen fortfarande laddning! På gott och på ont. :) .
Kanske är olika beroende på vilken stad man bor i. Jag bor i Göteborg som räknas som en öppen stad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, det kan vara ett sätt att komma ut på. Även om det är trist att man ska känna att man behöver komma ut, att det intefrån början kan antas att folk har en varierad sexualitet och inte behöver göra en grej av det.
Jag har slutat komma ut. :)

Men hoppas du vågar vis dig med symbolerna! Heja dig! :)
Ja men eller hur! Eller ens behöva sätta en "label" på sig :crazy: Jag är och har varit förvirrad länge pga det där med labels och känt att jag inte riktigt passat in någonstans, samtidigt som jag vet att jag inte är straight. Nu har jag börjat sucka och undrar om inte queer räcker bra, om någon blir romantiskt/sexuellt intresserad av mig så får de väl fråga och lära känna mig :D

Men då jag inte är riktigt helt öppen för alla inom familjen så skulle det kännas skönt att kunna vara det ute i samhället åtminstone, inbillar jag mig. Och så är jag ju stolt, egentligen.

Men tack :love:
 
Visst är det fint att straighta vill stödja rörelsen, det tycker jag är bra!
Men samtidigt undrar jag om det är HBTQ-rörelsen de stödjer eller mångfald i allmänhet.
Jag undrar också vad stödet betyder. Och vad hos hbtq-rörelsen det är de stöder. Plus att jag är långsint och undrar var de var när stödet hade behövts i högre grad. (Tex när de kryllade av nynazister på 90-talet.)
 
Har i USA ser jag ofta pride flaggan pa brevlador, uppsatt i fonster och pa tomten. Nar jag ar ute och reser funt USA med husbussen ser man den uppsatt vid husvagnar och RVs som ett statement att de som bor dar ar gay. Har pa vastkusten ar det mycket vanligt ... pa ostkusten, i bibelbaltet, kan det vara mycket kontroversiellt och ar darfor betydligt mer sallan man ser sadant.
 
Kanske är olika beroende på vilken stad man bor i. Jag bor i Göteborg som räknas som en öppen stad.

Det är det säkert!
Jag känner att när det gäller just Pride bör man se lite större, globalt också. Det finns ju gott om länder där flaggan och det den står för fortfarande är jättetabu och där prideparaden/festivalen/månaden är någonting helt fantastiskt!

Sen får jag erkänna att jag har noll och ingen koll på hur det fungerar med politiska partier och dylikt hemma i Sveriga. KD i paraden låter som ett dåligt skämt, men det betyder inte att de kan stjäla eller på något vis utöva en tvångsreform på vad flaggan faktiskt står för.
 
Jag undrar också vad stödet betyder. Och vad hos hbtq-rörelsen det är de stöder. Plus att jag är långsint och undrar var de var när stödet hade behövts i högre grad. (Tex när de kryllade av nynazister på 90-talet.)
Fast stödet behövs ju än idag, tänker på de artiklar jag läst om att attacker mot hbtq personer har ökat :crazy::( Även om det är såklart viktigt att sätta det i praktiken också, så är det också viktigt att visa för allmänheten var man står. Tänker jag.
 
Har i USA ser jag ofta pride flaggan pa brevlador, uppsatt i fonster och pa tomten. Nar jag ar ute och reser funt USA med husbussen ser man den uppsatt vid husvagnar och RVs som ett statement att de som bor dar ar gay. Har pa vastkusten ar det mycket vanligt ... pa ostkusten, i bibelbaltet, kan det vara mycket kontroversiellt och ar darfor betydligt mer sallan man ser sadant.
Kan det inte lika gärna betyda att de som bor där stöttar HBTQ+ rörelsen?
 
Fast stödet behövs ju än idag, tänker på de artiklar jag läst om att attacker mot hbtq personer har ökat :crazy::( Även om det är såklart viktigt att sätta det i praktiken också, så är det också viktigt att visa för allmänheten var man står. Tänker jag.
Frågan är inte enkel. Som rätt gammal i gay-gemet, känner jag mig mer ihjälkramad än något annat av den nuvarande rika förekomsten av regnbågsflaggor och även av hur Pride har utvecklats.

Jag förstår att det känns helt annorlunda på småorter

Sen känner jag faktiskt ett litet men dock stöd, på formell nivå. Om tex min arbetsplats hissar regnbågsflaggan under Pride, då kan jag/vi ställa ordentliga krav om/när anställda hbtq-personer diskrimineras på jobbet.
 
Kan det inte lika gärna betyda att de som bor där stöttar HBTQ+ rörelsen?
Jag tänker att det är mera vanligt att företag/organisationer visar att de stöttar hbtq+ rörelsen med flaggorna. Medan privata hem så brukar det betyda eller tolkas som att de som bor där är hbtq+, och inte "bara" är allians.
Ingen aning om varför det är så dock. Min pessimistiska sida muttrar om att straighta personer vill nog inte råka uppfattas som hbtq+ om de kan undvika det. Det ligger nog fortfarande lite "skam" i det tänker jag, och/eller rädsla för extremister som avskyr hbtq+ och kan råka drabba dem.
 
Frågan är inte enkel. Som rätt gammal i gay-gemet, känner jag mig mer ihjälkramad än något annat av den nuvarande rika förekomsten av regnbågsflaggor och även av hur Pride har utvecklats.

Jag förstår att det känns helt annorlunda på småorter

Sen känner jag faktiskt ett litet men dock stöd, på formell nivå. Om tex min arbetsplats hissar regnbågsflaggan under Pride, då kan jag/vi ställa ordentliga krav om/när anställda hbtq-personer diskrimineras på jobbet.
Kanske hellre ihjälkramad än isolerad/avskydd/ignorerad? Om du fattar.
Men jag förstår vad du menar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp