Har prideflaggan blivit straight?

Jag känner att ett passivt stöd är ett typ "Alla ska få vara den man vill/älska den man vill" men utan att dom jobbar aktivt för det, och det är fine för min del. Då jobbar dom ju inte emot det i alla fall.

Och ja jag är HBTQ-person.
Fast är det något att stödja egentligen?
Det är lite som att dela upp i vi och dom, vi stödjer dom andra. Behöver vi ens ett passivt stöd? Jag vet inte.

Sedan känns det som att många delar upp oss i sexualitet och könsidentitet. Vi för en gemensam kamp, ändå känns det som att det ena stöds och inte det andra.
 
Jag känner att ett passivt stöd är ett typ "Alla ska få vara den man vill/älska den man vill" men utan att dom jobbar aktivt för det, och det är fine för min del. Då jobbar dom ju inte emot det i alla fall.

Och ja jag är HBTQ-person.

Precis de här tror jag är det vanligaste "stödet" och det uppskattar jag för vad det är. Det berör inte dem för det mesta helt enkelt, men de tycker att jag är som andra människor och att jag ska ha samma rättigheter. Tänker inte kräva att de engagerar sig mer än så, det gör mig glad om de delar en regnbåge på fb under pride.
 
Fast är det något att stödja egentligen?
Det är lite som att dela upp i vi och dom, vi stödjer dom andra. Behöver vi ens ett passivt stöd? Jag vet inte.

Sedan känns det som att många delar upp oss i sexualitet och könsidentitet. Vi för en gemensam kamp, ändå känns det som att det ena stöds och inte det andra.

Ja uppenbarligen så behövs det i dagsläget. Tycker det är fett mycket bättre än folk som springer runt och hatar istället.


Tror att det beror på vad man identifierar sig som. Jag upplever själv lika lite acceptans för sexualitet som könsidentitet hos mig. Min sambo verkar ha en mer "accepterad läggning" så han får höra mycket mindre skit.
 
Nej, så jag kan inte på något sätt sätta mig in i just den situationen.

Däremot brottas jag med andra saker att accepteras för.
Jag menar absolut inget illa, men jag är lite vilsen i tanken kring straighta som har uppfattningar om vilket "stöd" hbtq-personer behöver. Det här är mångbottnat!
 
Precis de här tror jag är det vanligast "stödet" och det uppskattar jag för vad det är. Det berör inte dem för det mesta helt enkelt, men de tycker att jag är som andra människor och att jag ska ha samma rättigheter. Tänker inte kräva att de engagerar sig mer än så, det gör mig glad om de delar en regnbåge på fb under pride.


Men eller hur!
 
Jäkligt intressant frågeställning! Jag reagerade på det där på jobbet för ett tag sen när en kollega hade en nyckelring i regnbågsfärger. Hon är straight och jag tänkte på nåt vis att det där blev så konstigt. Jag vet inte varför, men symboler är viktiga, jag skulle bli upprörd om t ex en moderat snodde min röda fana. Eller om palestinasjalar blev comme-il-faut och användes av varenda sionist!
Det som retar mig med pride och dylikt är just att det är så kommersiellt och urvattnat politiskt. Precis som @Petruska beskriver det, vad händer med toleransen när gays inte lever i traditionell kärnfamilj? Volvo uppskattar ju knappast om inte gays vill köpa konceptet villa-volvo-barn typ.
 
Jag klär ju mina barn och mig själv i rätt mycket regnbågar, och syftet är att ingjuta i dem att alla får vara sig själva. Man får älska vem man vill. Det var så självklart på Södermalm men är långt från lika självklart här. Ett förslag på lokalt kommunalt Pride-tåg fick helt galna reaktioner. Från bland annat lokal polis (som privatperson, men alla visste vem det var).

Kan tillägga att första gången jag satte min fot i ystad demonstrerade NMR. Det fanns inga motdemonstranter.
 
Hur tänker du när det gäller den frågan?
Jag tänker att nu för vi en gemensam kamp och ska man vifta med en prideflagga så bör man förstå det och stödja allt under den parollen.
Känner att det är betydligt enklare för människor att förstå och att stödja en sexualitet, medan könsidentitet är svårare att acceptera.
 
Fast stödet behövs ju än idag, tänker på de artiklar jag läst om att attacker mot hbtq personer har ökat :crazy::( Även om det är såklart viktigt att sätta det i praktiken också, så är det också viktigt att visa för allmänheten var man står. Tänker jag.
Ja....
Jag vill inte att det ska krävas några extra noterbara ansträngningar för att tillåtas visa att man stöder HBTQ-rörelsen och anser det självklart att man ska få vara den man är och älska vem man vill.

Jag vill kunna bära mitt märke utan att skämmas för att jag inte konkret gjort X elelr Y.
Det ska inte krävas nån sorts "licens" för att få visa sina åsikter.

För mig är det ett statement. Jag vill visa vad jag står för. Utan att känna att jag trampar på nån annan.
 
På sätt och vis tror jag egentligen att jag ser prideflaggan som en motkraft mot Sd, Kd, nmr, diverse riktigt otäcka högerextremister nuförtiden. Det är nog därför jag blir glad när jag ser den. För på något (ytligt?) vis betyder den att min kommun står mer för min och mina barns rätt att finnas än för rasismen/ fascismen. Jag är så inpåskinnet rädd för Sd. För mina barns skull
 
Vad ska jag med passivt stöd till egentligen?
Förlåt men nu blev det nästan lite kränkande? Mitt stöd är skapligt passivt. Beoende på att jag sällan hamnar i situationre där jag ens behöver vara aktiv. I det kretsar jag är så känns det alldeles självklart att stödja rörelsen. På samma sätt som jag stöder demokratin, folkbildning, FNS mänskliga rättigheter, barnkonventionen, och andra självklara saker.

Är det inte värt något alls att jag stöder HBTQ-rörelsen? Måste jag bli aktivist för att få rätten att stödja er?
 
Förlåt men nu blev det nästan lite kränkande? Mitt stöd är skapligt passivt. Beoende på att jag sällan hamnar i situationre där jag ens behöver vara aktiv. I det kretsar jag är så känns det alldeles självklart att stödja rörelsen. På samma sätt som jag stöder demokratin, folkbildning, FNS mänskliga rättigheter, barnkonventionen, och andra självklara saker.

Är det inte värt något alls att jag stöder HBTQ-rörelsen? Måste jag bli aktivist för att få rätten att stödja er?
Fast du får väl läsa ihop meningen du citerar med resten av inlägget. Hon ställer en rad frågor som mynnar ut i den avslutande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 125
Senast: Snurrfian
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 941
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskor
  • Dressyrsnack 17
  • Hovbensfraktur

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp