Har ni varit med om detta??

Låter som ni snart måste bunkra med råmjölk..
Har du 'nya' upplysningar om NÄR råmjölken bildas?

Det jag har lärt mig är att den bildas under eller efter fölningen, är det helt fel???

Detta är endast ett 'axplock' (urklipp) av vad jag läst (lärt):

"Den mjölk som stoet avger under det första dygnet efter förlossningen kallas råmjölk". (källa: A**ia 2004)!

Är det helt fel.. menar du att det rinner råmjölk i flera dygn INNAN fölningen, och var har du hittat källor om det isf???

Detta MÅSTE absolut utredas!!!

Enligt naturprogrammet Animal Planet...så sa de att råmjölken bildas inom 48 timmar fram till fölning...om nu det stämmer? :confused:

De ston jag haft här som droppat/runnit mjölk i mer än 2 dagar innan fölning, har jag tydligt sett att mjölken är kritvit även vid fölning, annars så håller ju råmjölken en betydligt gulare färg.

Hon mår bara bra! Tung och osmidig, men vid gott humör. Lite dämpad senaste två-tre dagarna, inte lika hungrig/girig efter sitt kraftfoder...vilket är mkt ovanligt.

Och det bästa av allt: vid morgonutfodringen kunde jag känna att hon börjat fylla juvret nu! Nu kan jag t.o.m. se det! Från igårkväll till idag bara! Hitintills har det ju bara varit spänt liksom, men samma storlek. Nu händer det saker! :p

Jag klämmer o känner på henne tre gånger per dag (vid kraftutfodringarna) för att inte missa nåt. :o

Här är det också betydligt varmare helt plöstligt. Igårkväll var det t.o.m. ljumma vindar, helt otroligt. Vi låg på ca 10 plusgrader i skuggan i går och precis under idag. Har varit mycket sol senaste dagarna. Någon regnskur, men inget ihållande. Kanske sätter fart på tanterna? :D

Hoppas stoet hos dig snart fölar. Lite lustigt att ägaren inte fick lämna henne! :)

Tack snälla du för påminnelsen, visst har även jag haft några rinnande ston innan fölning! Jag samlade ju upp och sparade den (trodde DÅ i slutet av 70-talet att det var råmjölk fast den var vit), men efter fölningen så var ju mjölken mer som vaniljsås till färgen och faktiskt 'aningen' tjockare och klibbigare än den vita :)

På senare år har jag mjölkat efter fölning samt frusit in, men jag undrar ändå varför många tror att råmjölken kommer så fort juvret börjar rinna, så jag blev ju lite osäker?!

Det står ju inget om tidpunkten för bildandet av råmjölk i böckerna, bara att det är viktigt att fölet får i sig råmjölk så fort som möjligt, det vore intressant att få vetenskapliga fakta om NÄR den bildas.. eller har vi nu kommit fram till att råmjölken är gulaktig och går efter det i råden till alla som undrar??

Jo jag hoppas också att hon fölar snart. Känns nästan som det är min jag går och väntar in.

Sover med mobilen på om nätterna för att hon skall kunna ringa om det är något eller hon vill ha sälskap i stallet.

Vi har också fått värmebölja här (19 grader) i solen idag och även ganska varmt om nätterna. Så förhoppningsvis så drar värmen igång henne.

Lova att tala om om det händer något nytt med din dam.

Skickade kort på shady till crazy idag hon tyckte hon såg ut som en flodhäst har jag för mig det var hon sa. Tjock som bara attan, och jag som trodde det skulle bli ett litet föl med Elcatero, men vem vet jag kanske får en bjässe :eek:

Åh, det kommer säkert ut en helt normalstor fölis trots allt! :D

Väderprognosen för imorgon här nere skulle vara 16 grader (i skuggen) varmt imorgon, men jag tvivlar starkt på det. Jag tror på det när jag ser det på termometern! Känns osannolikt varmt...svårt att tänka sig. :eek:

Jag lovar att berätta fortlöpande vad som händer med mitt sto! :)

Dom har lovat bra väder här också, både inatt och i morgon. Fast idag har det blåst halv storm, det behöver det inte gjöra i morgon. Så vem vet mobilen kanske ringer någon natt här nu.

Hehe...nu blir det mycket väder här i tråden! Här hemma har det också ökat på ordentligt i vindarna sen i eftermiddags, nära nog stormaktigt! Har blåst rätt hårt de senaste nätterna faktiskt.

Skönt att ha hästarna inne i stallet nu. Måste ju, annars kan jag inte kolla övervakningskameran! :D

Ohh nu ringde shady till mej!

Stoet har fölat och hon ska dit och kolla för ägaren hysterisk...jag hoppas den mår bra och att inget gått på tok...måste medge att jag är orolig. :crazy:

Äntligen!!!

Min ena tumme började nämligen bli svart.. jag byter tumme nu, hoppas att allt går bra!!!

hej och hå Bia... ;)
Nu tvingar du mig att gå in på något som i vår verksmhet hemma är hårt traditionsbundet...hihihi.

Nä men.. vi har ju ganska många fölston som vi mjölkar ur ( läs regelrätt själ) råmjölk av och fryser in.
Vi har en stor möjlighet att jämföra sto 1 med sto 2 när det gäller kvalitet.
och, som bl.a. CK skrev så är ju råmjölken gulaktig till att börja med.
(dock inte alla ston)

Men vi har sett genom åren att ston som läcker (sprutar ur, som trådskaparen beskrev här och där) flera dagar innan fölning har ganska blaskig råmjölk när väl lillen tittar ut.

Vi har då alltid tagit det osäkra före det säkra genom att plocka vårat guldägg då.
(Patricias råmjölk nerfryst i påsar)

Den råmjölken har satt snurr på dom allra värsta slöfockarna.

Varför gör vi så då, kan man fråga sig.
Alltid vart så säger gubbarna hemma.
-Så har vi gjort då vi födde upp ardennrar...säger svärfar..

Så, tja, vi kanske jobbar i onödan, men, om du gör studiebesök under värsta fölsäsongstider på ex. Strömsholm, så vad står det där??
Grupp ett, fölsjuka.
Grupp två, föl med dåligt immunförsvar, döende eller hann precis in för blodplasma.

Varför är det så då, kan man fråga sig??
Varför är det så mycket föl men immunbrist???

Och varför har vi aldrig haft ett sådant föl någonsin??
Läs då 15-20 föl i 5 generationer.

Så, kanske dålig förklaring men här har du en länk som kanske kan få till en och annan eftertanke.
Har faktist mailat dom och frågat om samma studie har gjorts på häst.

Råmjölk?

AM

var glada för att den verkar frisk iallafall, och inom tiden.
mitt j-kla cob-sto som skulle ha sitt första gick över en månad, och då hade hon varken släppt bäcken, visat fölsymptom (ändrade levnadsvanor så att säga) eller satt mjölk! juvret var lite mosigt/ödemigt, men det fanns ingen mjölk där.
man vakar och vakar och vakar, tar ut veterinär för att kolla att den lever - jodå, fast han (vi var säkra på en hingst vid detta laget) sover djupt.
mer än en månad över gick hon, vi vakade som besatta.

behöver jag säga att vi missade fölningen... :rofl:

lämna rapport så fort den är född!! de flesta vill nog höra. :confused:

läste inte de sista inläggen så noga, la in ett själv , och såg sedan att fölet föddes (länken las in) för 45 min sen!!!

kul! :rofl:

Äntligen! :D

Ett brunt litet stoföl med stjärn blev det.Frisk liten dam verkar det vara. :)

De har fått mjölka ur stoet och ge fölet på flaska...mamman är sur och slår mot fölet så det tjongar i väggen...så det blir till att bremsa sen tills dumheterna går över tror jag.Förhoppningsvis varvar hon snart ner....annars blir det jobbigt värre för dem. :crazy:

Jag hade själv ett sto som gjorde likadant...inte lätt. :crazy:

Tänk.. vad traditioner är BRA, och t.o.m. livsviktigt många gånger!!!

Jag har lärt mig det mesta själv (vad gäller avel & uppfödning), men vissa tips och råd har jag fått genom åren av 'di gamle'.. tack vare att jag 'sökt' det hos dem.

Sparade länken du skrev (ögnade igenom den nu) och ska läsa mer ingående, men mkt intressant stod skrivet där.. det torde väl inte skilja så mkt mellan 'olika' däggdjur, eller hur!?

Jodå, jag vet vad som kommer in till Strömsholm.. varje år, och att många föl stryker med, men 'peppar, peppar' så har jag hittills inte haft några sådana fall.. trots mina ynka 4:a generationer!

Usch.. man törs inte 'jubla' ändå, det kan ju komma en dag :smirk:!!!

Inte för att dra alla över en kam, men om ägaren är "hysterisk" så förstår jag att stoet uppfattar sin lille krabat som en inkräktare från mars...

Det är ju det jag menar. :)
Du kanske missuppfattade mig Bia?
Tycker jag att ett sto har för vit råmjölk så nappar jag fölet ett mål med riktig råmjölk från frysen.
Och jag har aldrig sett att ett sto som droppat i dagar ändå bildar gul mjölk till fölningen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar