Har ni varit med om detta??

Lånar din knapp:

Här kommer en liten uppdatering. Stoet har varit en riktig häxa hela natten. Vill absolut inte släppa till sitt föl att dia., utan ägaren har fått mjölka henne en gång i halvtimman och gett fölet i nappflaska.

Däremot lurade dom stoet vid två tillfällen inatt, ägaren stod och mjölkade och fölet kom på andra sidan och började dia. Ägaren stod då kvar i samma ställning och pillade på juvret för att stoet skulle tro att det var hon.

Men när stoet fattade att det var fölet som var där så bara small det ordentligt i väggen.

Stoet har enorma moderskänslor men vill ändå inte att fölet skall dia. Utan nu skall veterinären komma ut och ge henne lugnande för att se om hon då släpper till fölet.

Hon har även haft stoet ute utan föl, bara för att se om det skulle bli någon reaktion, och det blev det för stunden. För när hon kom in med henne så fick fölet dia i ungefär 30 sekunder sedan small det igen.

Nu är det så att jag har tagit lite kort, men eftersom att min dator strular så kan jag inte lägga upp korten så ni får se henne. Så om någon är jätte snäll, så kan jag Maila korten och ni lägger ut dom åt mig så vore jag er väldigt tacksam. Hör av er då är ni snälla.

Kommer att uppdatera er hela tiden hur det går. Francess var nu inte orolig för detta, för det är trots allt inte direkt vanligt att det blir så här.

Crazy har precis berättat vad som hände och alltihopa...så, nej jag är inte ett dugg orolig! Det ÄR iofs nte ovanligt att förstagångare kan bli lite knäppa. Men jag kan förstå varför stoet reagerat som hon gjort iom omständigheterna.

Mitt sto är en van gammal dam. Det här blir hennes 12:e föl. Och när det är dags är det bara jag som ska ut, möjligtvis maken om det behövs och om jag lyckas väcka honom. Lugn och ro är A och O!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med korten, har själv ingenstans att lägga upp bilder ännu. Men jag måste väl skaffa nu när det snart blir föl!

Skönt att fölis äntligen är ute nu och att den verkar må bra.
Synd bara att stoet krånglar med digivningen, men det löser sig nog snart får vi hoppas.
Lycka till!!

// Anna

Ny uppdatering:

Veterinären behövde aldrig komma, rätt som det var började hon bara att dia och stoet var mer än nöjd.

Så ljust nu är allt bara frid och fröjd. Fick svar av en tjej som skall hjälpa mig med bilderna så ni får se henne.

Något namn har hon ej ännu men stammen är

Wetano-Marocco-Hjovial xx

Nu mina vänner kommer det snart några foton på lilla tjejen. Är en tjej här som heter Amia som kommer att lägga ut dom.

TACK snälla du. :banana:

HÄR E KORTEN PÅ SHADYS FÖL...
{ec7f121c-e223-4e2a-a0d3-1847b6a08d18}.jpg

{8565f162-dec9-4bd9-98cb-80c6dae28b69}.jpg

{8b29d1d1-ce5c-4ba2-a8d8-3439c5956806}.jpg

{ec7f121c-e223-4e2a-a0d3-1847b6a08d18}.jpg

Tänk att jag läste ditt inlägg ett par gånger...fast bakochfram.
Fick liksom för mig att du menade att det var struntsamma att soet läckte.

Men då är du på samma linje alltså.
För visst blir mjölken blaskig vid fölning?

Sen funderar jag på råmjölksmätaren som finns i Nordpost.
Där kan man mäta kvalitet på koråmjölk.
Alla mätbara siffror är ju anpassade för kalvar och inte föl.

Men om man t.ex. skulle ta Patricias mjölk och se vad den har för värde, skulle man sedan inte kunna ha dom siffrorna som referens?

Den provaren kjostar 400 eller nåt i katalogen.
Att åka med föl till Strömsholm för att den KANSKE har dåligt med antikroppar är en helt klart dyrare historia.

Råmjölken vet ju vi, alla uppfödare att ungen får i sig både tidsmässigt och mängdmässigt.
Sånt sysslar man ju med hela fölsäsongen.

Däremot kan väl kvaliten kanske för många vara en stor fråga.
Hur bra råmjölk får ungen i sig?

Vad tror du och ni andra??
AM

Antagligen skiver jag otydligt, men du lyckades ju reda ut vad jag menar!
Jag har ju hört att många kobönder använder mätare till råmjölk, för att kunna ge kalvarna en optimal start i livet.
Borde ju vara ännu viktigare på föl, de har ju ännu sämre utgångsläge om de missar antikroppar i mjölken. Dessutom ligger ju fölungar på ett betydligt högre värde än en kalv.

Det är ju det jag menar. :)
Du kanske missuppfattade mig Bia?
Tycker jag att ett sto har för vit råmjölk så nappar jag fölet ett mål med riktig råmjölk från frysen.
Och jag har aldrig sett att ett sto som droppat i dagar ändå bildar gul mjölk till fölningen.
Skam att säga.. men jag har faktiskt inte direkt efter fölningen kollat färgen på mjölken, så jag får ju vara glad att de ungarna klarat sig ändå :o

Jag har enbart koncentrerat mig på att få fölisarna att hitta till spenen, sen att tömma becket - kissa, sen har jag slocknat på *kudden* :smirk:

Dag 1, d.v.s. efter några timmars sömn.. så har jag mjölkat ur den ljusgula råmjölken (till frysen), men NU förstår jag ju vad ni (CK och N.) menade.. efter att ha läst om kossornas olika kvalitéer på råmjölk att det ju givetvis kan vara likadant för häst!!!

:cry: :cry: :cry:...shady förklarar senare...
Det kunde du väl struntat i att skriva :mad:!!!
Säger man 'A'.. så ska man också säga 'B', om än inte utförligt.. DET kunde shady fylla i senare!

Usch, vad olustigt om det värsta har inträffat :(!!!

Men crazy! Så här kan du ju inte skriva! Säger som Bia...har du sagt A får du ju säga B! :(

Snälla ni var inte arga på crazy:

Till minne av

Penelope
*16/3 2004
+ 18/3 2004

Skall härmed uppdatera er. En uppdatering som går i sorgens tecken. Fölet avled natten mellan den 17/3-18/3, pga. Att hon ej fått i sig någon råmjölk. Då den enligt mycket bra kämpande veterinär runnit ur stoet innan fölning.

Fölet fick heller ej i sig tillräckligt med mjölk och var totalt uttorkad. Veterinären kunde ej sätta kanyl för det fanns inga ådror att sticka i pga. Uttorkningen. Hon blev sondmatad och piggnade till några minuter, under den tiden var hon kontaktbar men klarade ej av att resa sig. Var på hon fick hjärtstillestånd och avled.

Detta är ett mycket jobbigt svar jag nu sitter och skriver till er, den rädsla som nu har infunnit sig hos mig går ej i ord beskriva. Är så otroligt rädd att detta skall hända även mitt sto, då hon själv står och sprutar mjölk innan hon fölar.

Vet själklart att jag INTE får tänka i dessa banor, men det går tyvärr ej att undvika. Vill samtidigt tacka er alla både från mig och min kompis för allt stöd vi fått av er. Hoppas bara nu att varken jag eller ni kommer att råka ut för detta.

Kan även tillägga att ägaren kommer att betäcka om henne. Men med vem vet jag i dagsläget inte. Men man får hoppas att det går bättre den gången.

:cry: :cry: :cry: Men fy va hemskt!!! Lider med er. Förlorade själv en fölunge för två år sen så jag vet hur det känns. :(
Och vad ska man göra när stoet läcker mjölk innan fölning...??? Det gör ju mitt med. Och ingen råmjölk i nån frys...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V