Har ni varit med om detta??

Man brukar kunna se rester om man inte har tur att se precis då den gått, det är som en slemliknande 'klistrig' flytning (kan också vara lite blodig), vilket betyder att livmoderhalsen börjat vidgas.

För det mesta går slemproppen efter att värkarna börjat, men den kan också stötas ut redan 14 dgr innan förlossningen startar, men det hör till ovanligheterna!

Det blev ingen bebis inatt heller. Däremot är det fortfarande full rulle i magen på henne. Idag är hon lurig tror jag.

Väldigt pratig och kelsjuk, vilket hon inte varit det minsta innan. Kanske är så att hon försöker att luras.

Det blir något fel när jag skriver ibland. Allt kommer inte med. :mad:Mysko.

Hon har även varit lugn nu inatt och inte legat ner inte heller vandrat.

Skönt att höra (läsa) att det rör sig i magen, jag håller verkligen tummarna för henne :)

Åh, tack än en gång för super info! :bow:

Nu får jag väl börja kolla där bak med på stoet!

Ägaren säger att det måste vara en cirkus häst(föl) i magen som den håller på.

Vi får avvakta och se. Är ju bättre ju längre hon bär på fölet, så att det inte blir ett prematurföl.

Nu får jag väl börja kolla där bak med på stoet!
Det kan vara en mkt god idé, jag brukar vika svansen åt sidan med vänstern.. och kika 'in', samtidigt så känner jag på juvret med högern :D

Så länge 'cirkusungen' jonglerar :D, så är det ju lugnt.. men föds den nu så är den inte prematur, konstigt verkar allt vara ändå.. vaxning och enligt Vet. på 'G'!

Jo visst är det lite konstigt, men sedan hon satte igång och allt verkade vara på fick vi en köldknäpp. Har legat på ungefär -12 grader en del nätter.

Men nu verkar vädret vara på väg att bli bättre också, så då kanske hon behagar att sluta knipa om fölet.

Nu ska vi inte måla faan på väggen, det behöver inte vara fel på förlossningen bara för att mjölken rinner. Mitt sto fick värkar flera dagar före själva fölningen, hon hade gått 10 dgr över tiden, hon svettades ymigt det rann mjölk längs hela bakbenen och hon skraoade konstant med frambenet. Jag tillkallade veterinär som bara klappade henne på rumpan skrattade och sa hon fölar nog inatt ska du se..... han undersökte henne inte utan åkte därifrån! Tre dagar senare fölar hon kl 18,00 på kvällen ett välskapt sto föl samt ett dött tvillingföl som hade varit dött i många månader.
Förra året fick ett annat sto tvillingar bägge levde, men ingen kunde resa sig, min vet tittade och sa ser bra ut sen åkte han!!! Han under sökte dem inte. Jag mjölkade i två dygn utan sömn, det gick upp till 6 timmar innan dom fick i sig mjölk sedan köpte vi stomjölk 500:-/liter värmde och matade. Det ena fölet fick vi avliva efter 2 dygn men det andra lever och mår utmärkt idag 1 år gammal.
Mår ditt sto bra är det nog ingen fara.

Tack, får hoppas att det inte skall bli som med dina ston. Hon har fortfarande full cirkus i magen, men ligger ej om nätterna längre. Extremt öm i juvret, sparkar åt sin ägare som hon aldrig gör annars.

Det är inte mitt sto utan en kompis häst. Hoppas bra att det går bra och att det inte blir några dåliga vibbar till shady skall föla, om ca 6 veckor.

Hon har fortfarande full cirkus i magen, men ligger ej om nätterna längre. Extremt öm i juvret, sparkar åt sin ägare som hon aldrig gör annars.
Aaah.. nu måste det ju bli nåt då :D

Ps) Glöm det där med 'vibbar', inte bra att ens 'tänka' på sådana.. OK :)!!!

Jag lovar att jag skall försöka lägga bort vibbarna. Fortfarande full cirkus, ligger ej på natten. Mjölken har slutat spruta. Droppar bara nu.

EXTREMT svullen och öm i juvret. Hoppas det kommer snart, är ju jätte jobbigt för ägaren, så snart blir det ju även jätte jobbigt för stoet.

*Phuuu*.. stackars dem!

Jag har inget minne av att det brukar 'levas rövare' direkt innan fölningarna.. tvärtom!

Läste förresten nånstans att slemproppen kan återbildas om den gått för tidigt (åtminstonde på människor), du ska se att fölet kommer den 1:a April :D

Ja det kan ju bli ett sådant skämt av det, man vet ju aldrig.

När jag skulle ha min yngsta tyckte barnmorskan att dom skulle sätta igång mig den 1 april. Utav många olika orsaker, men jag vägrade till deras stora förvåning och dom undrade varför.

Själv ansåg jag att det troligen inte skulle vara så många som trodde mig om jag ringde hem och sa att jag fått barn denna dag. Var planerad till den 20 april.

Nu ville ju lillgrabben inte att det skulle bli så heller utan den 7 bestämde han sig för att komma.

En liten grejj bara om den första april och mina konstigheter om den dagen. :)

Förstår dina 'konstigheter' helt och fullt.. ingen vill väl föda DET datumet!? :D

Mitt sto är ju beräknad till den 2:e april...så det är ju inte helt omöjligt att mitt föl kommer den 1:e istället. Bara tre veckor kvar! Tjohoooo!!! (Ni får ursäkta min förväntan, det är första fölet för mig hehe)

Så om jag lägger in en tråd den 1 april om ett föl, så är det i alla fall INGET skämt! :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar