Har ni varit med om detta??

Hoppas att det jkommer snart.. själv rider jag ett aprilskämt, och han e verkliegn ett arprilskämt..

Det var skönt att höra! Jag har nu fått för mig att mitt sto kommer att föla före utsatt datum. Kom på i går att hon ju betäcktes 5 gånger, varannan dag, och det blir ju ett spann på 10 dagar! Så nu tror jag helt plötsligt att fölet kommer om endast ett par veckor.

Vad tror ni andra? Finns det risk/chans för det?

Risken är nog inte så stor. Hade hon tagit sig innan dom här sista betäckningarna så hade hon ju inte tagit emot hingsten.

Shady betäcktes 4 ggr med Stanford, sista gången den 28:de, hon fölade den 28 sedan året där på.

Förra året betäcktes hon 1 gång och tog sedan inte emot hingsten fler ggr, utan var super sur och aggressiv mot honom.

Fick hon v**gra i fodret då :D

Du hade nog tur då att hon tog sig, brukar strula med så lång brunst och många språng, men ivf så utgår man från sista bet.dagen.. inte den första.

Hon kan ju ändå föla <10 dgr innan utsatt datum.. likaväl som 20> dgr efter, det visar sig framöver :)

Använder din knapp men vänder mig till både dig Bia och Shady!

Tydligen var det många ovanligt långa brunster förra året (enl hingstägaren).

Mitt andra sto, som jag betäckte med samma hingst och under samma period (de brunstade samtidigt), betäcktes 7 gånger (också varannan dag). Hon fortsatte stå för hingsten, men vi valde att avbryta där. Hon blev också dräktig! Tyvärr kastade hon tvillingar 26/12, ca 1½ mån efter att jag sålt henne. UL:ade tre gånger båda två, men inget som tydde på tvillingar. Lite surt för nya ägaren (hon pratar inte längre med mig). :(

Jo, jag vet att man räknar från sistadatumet, men i alla fall? Jag har bara fått för mig att hon kommer att föla ca en vecka före (alltså om två veckor). Jag har inget att hänga upp det på och jag har säkert fel! :D

Men i morse när jag satt o kollade monitorn (dvs TV'n = större bild!) kan jag svära på att fölet vände sig! Stoet stod blickstilla med sidan mot kameran och det hände nåt jättekonstigt där inne, rörde sig mycket och på ett väldigt annorlunda sätt. Och magen sjönk! Efter det (vad det nu än var) så hänger magen betydligt mer neråt, tyngre liksom. Kan någon förklara det? :confused:

Här var det normala brunster, 5 - 8 dygn.. och jag släpper inte på hingsten förrän på 3:e dygnet, så det blev max tre språng på två ston och två språng på fyra ston (av 6 betäckta).. alla tog sig men min 'gamling' resorberade innan 2:a UL.

Faktiskt har endast 2 - 3 ston här haft brunster på uppemot 10 - 12 dygn under mina 22 år som hingsthållare, de blev ej dräktiga!

Ofta ser man inte tvillingar på UL, den ena gömmer sig bakom.. så att nya ägaren blev sur.. var nog av okunnighet :(!!!

Gå på din intuition du, fölning den 23/3 (eller tidigare?).. bättre det än att missa alltihop, du kan ha helt rätt :)

Att magen sjönk i morse (nåt hände) är naturligt, det var fostret som ändrade läge.. vilket de kan göra en månad - två veckor - eller närsomhelst innan fölningen - inget man kan sätta ett säkert fölningsdatum efter.. tyvärr :)

Du kan ha rätt, så håll koll på henne ordentligt nu så att du inte missar hela härligheten.

Att shady stod 4 ggr för Stanford (2002) berodde nog inte något vidare på vädret utan dumheter från hingsthållaren (tyvärr).

Förra året gjorde hingsthållaren som jag bad om och det blev 1 språng. Kan i och för sig berott på annat också men jag vill gärna tro att det var så här.

Aha! Då såg jag inte syner i alla fall! Skönt att kunna lita på ögonen. :)

Nu i morse hände nåt annat, som fick både min man och mig att sätta i halsen. (Gissa var vi intar våra frukostar numera ;) ) Stoet uppförde sig lite konstigt i boxen, gick omkring lite oroligt med lyft svans. Såg spänd ut. Sen ställer hon sig med rumpan mot kameran och lyfter svansen, åt sidan och så ser det ut som att hon ska bajsa. Men precis innan det kom ut nåt upptill, så kom en (liten) störtvåg av vatten! Inte som jag sett bilder på när vattnet går, men inte långt ifrån heller. Sen bajsade hon som vanligt... :o

Strax därpå gick maken ut med hästarna till hagen, där stoet omedelbart rullade sig ett par gånger och sen gick till hölådan och mumsade. :smirk:

Vad ska man tro egentligen? :confused:

Det var som vatten! Tyckte jag i alla fall...lite svårt att säga eftersom det gick så snabbt (bara sprutade ut!) och på övervakningskamera via TVn. Men det såg mer vattnigt än slemmigt ut. :)

(Heter det inte slempropp egentligen? Hoppas du ursäktar en som ska bli svensklärare...hehe :D )

Troligtvis har hon bara kissat.Trycket mot blåsan är hårt mot slutet... ;) :D

Eh, ja så kan det ju vara. Men hon lyfte på svansen för att bajsa och det var bara en mycket kort skur, sen kom högarna i slutet/samtidigt med skuren för att övergå i enbart högar. Men visst kan de ha varit urin, har funderat över det med idag. Kanske hon inte kunde hålla igen?

Annars kissar hon *aldrig* i det hörnet, det är bajshörnan! Gissa var...jo, precis framför vattenhinkarna. Vilket måste ha inneburit att hon lyckades kissa I en av hinkarna hihi. :D

Jaja, jag har kollat henne lite mer där ute idag, men hon har mest stått och sovit. :)

Det trycker på väldigt mot slutet så hon kissade säkert. Är nog inte första gången du kommer att få se detta.

Hur går det med din dam?

Tanten ifråga här har varit jätte strulig nu i ett dygn igen. Mjölken började spruta igår igen. Vandrat som en osalig ande i ett helt dygn nu.

I dag vägrade hon släppa ut ägaren UR hagen. Skit sur mot henne och ställde sig och hotade henne med både fram och bakdelen när hon tänkte gå ut från hagen.

Har en enorm klåda under magen mot juvret, men det syns inget på henne. Har fått en liten värmeknäpp nu några dagar och det skulle ju hålla i sig, så nu får vi se om det händer något eller hon tänker gå tiden ut.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar