Har ni varit med om detta??

Jag tror ju 'teoretiskt sett' att råmjölk produceras antingen direkt vid.. fast troligare straxt efter fölning, men detta måste ju utredas (om det går)!!!

Känner mig faktiskt lurad av alla böcker och expertis nu, då det ingenstans står att det ÄR så.. till 110% :(

Den ena 'säger si och den andra säger så'.. även om det gäller kossor, får, getter eller häst.. vad ska man då tro på?????

Men till syvende och sist, uttorkning beror på vätskebrist.. inte brist på råmjölk, så mkt vet jag och säkerligen du också!!?

Fölisen borde ha lämnats in för obduktion och även ett prov på stoets mjölk borde ha lämnats in för analys... anser jag!

Jag hittade lite information här och där går att finna mer!
http://ianrpubs.unl.edu/Animals/g1237.htm

First 24 Hours
The primary concern for foals orphaned at birth must be that the foal has received sufficient amounts of colostrum. Colostrum, or a mare's first milk, con- tains a high concentration of immunoglobins (antibodies) to protect the foal from disease and infection. Colostrum is secreted by the mare during the first 24 to 48 hours following parturition. There is no placental transfer of antibodies during pregnancy from mare to fetus, thus the foal is born without any protection from disease. Antibodies are acquired by the nursing foal through the colostrum, (passive transfer), to protect the newborn against diseases.

Gastrointestinal tract absorption of colostrum begins to decrease after 12 hours, with minimal absorption occur-ring 24 hours after birth. Ideally a foal should receive 250 ml of colostrum every hour for the first six hours after birth. Colostrum can be bottle fed, or administered via stomach tube by a veterinarian. A total of two to three liters of colostrum should be divided into three to four doses given at hourly intervals.

Foals that do not receive sufficient colostrum within the first 24 hours can receive 2-4 liters of blood plasma intravenously. Normal equine plasma may be purchased commercially (Foalimmune, Lake Immunogenics, Inc., Ontario, NY; Equine Plasma, Veterinary Dynamics, Inc. Chino, CA) for over $100 per liter. Intravenous infusion should be done under veterinary supervision. Plasma may be prepared locally if an acceptable donor horse and equipment are available. Without either colostrum or plasma, foals will have insufficient antibody protection and will most likely succumb to infection.

From 12 to 36 hours after birth, evaluation of the serum antibody level (IgG) in the foal is recommended. "Failure of passive transfer" (FPT) is defined as inade- quate level of antibodies or IgG of below 200 mg/dl at 24 hours of age. University of Florida studies have shown that foals with total FPT (no antibody protection) have a 75 percent change of becoming ill. Foals with partial FPT have a 50 percent chance of becoming ill.

Just nu är jag så trött att jag inte vet var jag har huvudet snart...hoppas ni orkar skumma igenom det. ;)

Just nu är jag så trött att jag inte vet var jag har huvudet snart...hoppas ni orkar skumma igenom det. ;)
Samma här.. mitt huvud är nånstans mellan knäna just nu, men ditt inlägg skall läsas (översättas) då huvudet hittat sin normala position, tack för länken :)!

Re: Farncess, fölägare och till Bia

Francess
Glöm micron. Det är för stor risk att det blir för hög värme

Ja, men det är ju det jag sa! Att det lätt blir för varmt även i mikron, även med defrostfunktionen. JAG tinar inte råmjölk i mikron, men jag kan tänka mig att somliga kanske tror att det är ett bra alternativ. Skulle kanske uttryckt mig lite mer detaljerat??

Bia: Du har helt rätt! Råmjölken bildas vid eller strax efter fölningen. Det är precis vad det står i Crazys amerikanska text. :)

Det står också att det är optimalt om fölet får i sig 250ml råmjölk i timmen de första 6-8 timmarna. Och att totalt 2-3 liter råmjölk kan mjölkas ur och delas upp på flera mål och ges varje timme.

Märk väl: VARJE TIMME! Inte flera gånger i timmen! Det räcker alltså med var 30e till 60e minut!

Enkel mattematik ger resultatet att just det här fölet måste ha dött av något annat OM de nu verkligen gav det flaska var 30e minut hela tiden. Och inte bör det ha varit nåt fel på råmjölken heller!

Och ÄVEN om råmjölken varit av dålig kvalitet (låga halter antikroppar) så har fölet 50% risk/chans att bli dålig eller sjuk på nåt sätt och inte dör de då på mindre än två dygn med magen full av mat om allt övrigt är som det ska! De blir i så fall slöa o får feber etc och man hinner åka iväg till klinik eller ta hem veterinär.

Uttorkade blir fölen (snabbt) om de INTE får i sig mjölk/vätska *överhuvudtaget*. INTE annars!

Och ang blodtransfusion...det står att om fölet inte får i sig råmjölk inom 24 timmar så kan man ge en blodtransfusion istället, 2-4 liter blodPLASMA. I USA kan man tydligen köpa normal fölplasma (100 dollar litern!). Det lär man väl inte kunna i Sverige, men intressant är det i alla fall. Men man kan ge fölet blodtransfusion (plasma) från stoet här med, men det görs av veterinär och på klinik antar jag.

Shady: är du helt säker på att ni verkligen gav fölet flaska var 30e minut ända tills det dog??? Du skrev väl även att det diade???

Oj, översatt och klart.. Tack så hemskt mkt :bow:!!

Jag kollade även in källan (expertis inom området) och visserligen är ju den i USA, men varför i himmelens namn säger en Vet. här i Sverige att råmjölken kan rinna ut INNAN fölningen.. det fattar inte jag???

Lyckades inte få tag på 'min' expertis idag heller (bortrest), jag fortsätter sökningen nästa vecka.. vill absolut höra samma resultat från henne som i infon från USA!

Jag har vid flertalet tillfällen haft Flyinges ansvariga veterinärer (gifta) på föreläsningar, och de säger att råmjölken börjar bildas ca 48 h innan fölning. Naturligtvis finns det säkert ston som skiljer sig men det var så de sa...

Vad jag alltid trott på (fast efterforskning pågår nu).. så finns råmjölk första dygnet, och om det inte fanns så skulle nog minst hälften av 55 föl födda här inte överlevt.. men friska & pigga var allihop, även de vars mödrar rann mjölk i flertalet dygn innan fölningarna.. hur kommer det sig då!?

Klippte ut en rad från 'crazys' amerikanska text (finns ovanför i ett inlägg), du får översätta själv:

* Colostrum is secreted by the mare during the first 24 to 48 hours following parturition .*

Jaha...nu måste jag förstås tjabba om "Animal Planet" som vanligt.

När de intervjuade veterinären som hade jobbet hos det kungliga arabstuteriet i Dubai frågade detta om råmjölken i intervjun.

De visade och mjölkade ut ett sto under några intervaller innan fölning och enligt honom så bildades råmjölken 24 till 48 timmar INNAN fölning.

Den mjölken som visades upp liknade "honungsmjölk"...alltså gulvit eller vad man ska kalla det...den hade alltså en mer gulaktig nyans...vilket jag också sett på mjölken på mina ston innan fölning.

Så som jag förstod av intervjun så verkade det som att det gjorde inte så mkt om mjölken rann innan fölning...bara det inte rann de sista 48 timmarna innan fölning.Här gav även en antydan om att antikropparna gör mjölken mer "klibbig" varav juvret då inte läcker lika lätt som innan.Enligt denna veterinär var det viktigt att kolla halten av antikroppar i mjölken innan fölning så att man visste när denna var stundande så att säga...fortsatte stoet att läcka de sista 48 timmarnaskulle man samla råmjölken för säkerhets skull.

Vem har rätt???? :confused:

"Vem har rätt???"

Ja, inte försöker jag hävda att det är jag precis, men ivf så har INGEN av mina ston haft råmjölk (klibbig & honungsgul) INNAN fölningarna.. det har jag fullständigt koll på :)!

Glömde..

Du skrev: "så verkade det som att det gjorde inte så mkt om mjölken rann innan fölning...bara det inte rann de sista 48 timmarna innan fölning."

Nog har det sprutat ordentligt här på vissa ston ÄVEN de sista 48 timmarna, men den mjölken var fortfarande tunn OCH helt vit, det var den mjölken som jag brukade samla upp för frysen (förr) tills jag såg skillnaden under första dagen efter fölningen!

Ja, jag vet inte hur vetenskapligt underbyggt Animal Planet är alltid? Men i texten som du citerade först stod det ju klart och tydligt att (häst)råmjölken med anitkroppar bildades i samband med fölningen och strax därefter.

Ibland är det ju så att folk läser/hör fel och sen upprepar det felaktiga till den grad att det blir sanning! Kanske den vetten också sett på Animal Planet och tagit det för sant det som sades? Vem vet?!

Hur många vettar är uppdaterade på avmaskningar tex? Varför skulle man tro mer på deras allmänna kunskap om råmjölk?! ALLA veterinärer är inte avelsexperter, även om de kanske vill tro det. :)

...men ivf så har INGEN av mina ston haft råmjölk (klibbig & honungsgul) INNAN fölningarna.. det har jag fullständigt koll på :)!

Och JAG tror du har koll på det hela! Utan tvivel! Om det inte var som du hela tiden påstår så borde ju du ha förlorat ganska många föl vid det här laget. Eller fött upp svaga, sjukliga hästar... :)

Hur många vettar är uppdaterade på avmaskningar tex? Varför skulle man tro mer på deras allmänna kunskap om råmjölk?! ALLA veterinärer är inte avelsexperter, även om de kanske vill tro det. :)
'Big point' där, just därför är jag väldigt nyfiken vad den Vet. säger (enbart hästvet. seminör, spec: Avel/gyn. m.m) som jag hoppas få tag i nästa vecka ;)!

Jag är också väldigt nyfiken! Hoppas du får tag på din expert så snart som möjligt! :)

Inte riktat till dig.
lånar tråden bara.

Att stoet kan ha kass råmjölk tror jag är ovanligare än att ungen inte får i sig det den ska ha.

Funderar bara om varför inte folk med fölmärrar kan tänka om lite grann.
När ungen föds så tror ju många att nu är det klart.

Vänta lite först med den tanken.

När naveln släppt och rengjord, ungen skapligt torr (ibland)
så kan ju mamma vara hur stinn som helst i juvret.
varför inte då ta för vana att, när ungen börjar kräla i halmen och slicka väggarna eller suga på den egna tungan, mjölka ur märren på en nappflaska och ge ungen??

Då kan man faktist gå in och ta en kopp kaffe i lugn och ro.
Gå ner sedan en halvtimme senare för att plocka reda på efterbörd (om den släppt) och halma rent.
Detta jobb tar ju en stund så när det är klart, och ungen inte står upp och diar (troligtvis inte) så ge den en omgång till av nappflaskan.

På så sätt så släpper man på trycket när det gäller juvret.
(mindre risk att få en ilsken märr)
Och så får ju ungen under tiden den batteriladdningen den behöver för att komma upp och leta skafferi senare.
Gör den inte det efter en timme så nappa den igen.

Med en sådan rutin så VET man att ungen får i sig det den ska.
Man VET hur mamma bär sig åt angående "juvertafsning"
(att stoet slår är ingen ursäkt att inte mjölka. Medhjälpare får rycka in med brems i så fall)
Och man VET att ungen bajsat och verkar ok.

Jaja... säger många. Man skall inte lägga sig i för mycket.
inte störa...
Inte, hit och dit...

Förstår inte varför man inte skall lägga sig i.

Att få föl innebär i stort sett sömnlös första dygnet.
Även om den diar själv...

Jag bara undrar...

AM

Jo hon matades var 30 minut med 3 dl mjölk. Men jag har idag varit hemma hos ägaren och kollat lite på papperen vet, skrev.

Hon har dött delvis av uttorkning, fick tydligen ändå inte i sig tillräckligt, trots matning med flaska och diandet själv.

Däremot:
Hon hade en puls på 120 när vet kom och väldigt dåligt blodtryck, en anledning till att dom inte kunde sätta dropp, då vet inte fick något tryck i blodet.

Detta är vad vet har skrivit i papperen som skall skickas till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget kräver heller ej någon obduktion när vet har varit där och gjort en diagnos.

Hade vet däremot inte varit där så hade dom krävt en obduktion.

Där fick du en klocka att ringa på mig. Navelsträngen till detta föl var så lång att stoet kunde stå upp vänd mot fölet utan att den brast. Ägaren fick själv ta av den och rengöra med jodopax.

Kan det ha något med det att göra? Att navelsträngen inte brast av sig själv?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar