Har ni varit med om detta??

Ägaren fick själv ta av den och rengöra med jodopax.

Kan det ha något med det att göra? Att navelsträngen inte brast av sig själv?
Hur och varför tog de av den då???

Gör man på fel sätt så kan det vara 'bäddat' för bakterier rätt in i fölets blodomlopp.. den kan då drabbas av fölsjuka och dör ganska snabbt!

Däremot:
Hon hade en puls på 120 när vet kom och väldigt dåligt blodtryck, en anledning till att dom inte kunde sätta dropp, då vet inte fick något tryck i blodet.

Jag vill inte bråka med dig Shady, men det där är ingen orsak eller diagnos på varför fölet dog. Det jag citerar ovan är bara en följd av olika saker i förloppet. Uppenbarligen kom vet in i slutstadiet för fölet och har det gått så långt är det nog inte mycket man kan göra. Fölet dog inte för att det hade 120 i puls, eller för att vet inte kunde sätta dropp. Det dog av andra orsaker som man inte kan få reda på utan obduktion. Obducerar man inte i ett sånt läge så kan man bara spekulera!

OM fölet verkligen matades med 3dl mjölk var 30e minut så uppstår inte uttorkning, om inte fölet samtidigt har kraftig diarré. Nu säger du dessutom att det bara var delvis uttorkning? Och även om så borde det finnas en orsak till uttorkningen, eller hur? Och föl blir inte heller uttorkade av att råmjölken inte har några antikroppar.

Som jag sagt hela tiden, det måste vara något annat med i bilden!

A pro pos navelsträngar. OM man ska dra av den själv så bör man veta exakt hur man ska göra. Om inte riskerar man att skada fölet på olika sätt, bl.a. kan man skada bukväggen och ge upphov till bråck. Plus att man ska alltid hantera navelsträngen med engångshandskar alternativt vara VÄL rengjord (skrubbad). Man ska dessutom aldrig klippa eller skära av navelsträngen! Och man ska doppa den efteråt i lämplig des-vätska, tex utspädd Jodopax vet.

Hur hon gjorde vet jag fakiskt inte. Men navelsträngen ville inte brista av sig själv. Ägaren hade handskar samt tvättat handskar på händer i utspädd jodopax samt tvättade navelsträngen med jodopax också.

Det jag skrivit nu det sista är bara sådant jag läst på intyget som vet skrivit till försäkringsbolaget.

Att sedan veterinären kanske inte har fullgjort ett korrekt jobb, i mina ögon sett kan varken jag eller ägaren rå för.

Det var den veterinär som hade jouren när hon ringde. Andra veterinärer har sagt efteråt att dom kanske skulle gjort saker på ett annat sätt, men det är inte så lätt att vara efterklok.

Att dom sedan inte obducerade fölet är ju upp till ägaren, jag själv hade gärna velat haft det gjort, åtminstonde så man vetat att det inte var något ärftligt från stoet.

Nä nu svammlar jag igen ocg har otroligt svårt för att skriva vad jag igentligen menar, så jag lägger ner detta svar nu och ser om jag kan tänka på annat sätt senare.

Jag trodde att du var med vid fölningen, därav min fråga.

Det är ju inte nån idé att spekulera i varför fölet dog, endast en obduktion skulle gett ett svar.. synd, synd!

Trots allt så har vi fått oss en tankeställare iom denna tråd, och som Nafayette skrev ungefär.. vilket ju är helt rätt: "Man kan inte tro att allt är klart då fölningen är över"!!!

Nej jag var inte med vid fölningen. Ägaren ringde mig då hon kom ut i stallet. Stoet reste sig precis då (alltså när ägaren klev in i stallet). Tog mig inte mer än ca 8 minuter att åka dit.

Stoet höll då på att slicka fölet. Straxt efter jag kommit började hon att försöka resa sig.

Du har så rätt, går bara att spekulera. Men visst får man sig en tankeställare. Allt som man tyckt bara har gått på räls, är inte så himla säkert längre.

Vi får alla lära oss något av detta och evinerligt hoppas på att det inte kommer att drabba någon av oss.

Jag vet också vilken veterinär man skall ringa till och vilken man inte skall ringa till här runt ikring i alla fall.

Visst veterinären gjorde allt som stod i dess makt, men ändå tycker man ju i pressad situation att dom skall göra mer.

Fast man kan väl inte klandra veterinär så länge man inte vet varför ungen dog tycker jag, i alla fall.
Nästa gång så kan just den veterinären rädda ett föl i grannstallet...sånt vet man aldrig.

Och ägarna till fölet gjorde ett misstag där, att inte obducera.
Nu blir det mycket spekulation om vad veterinär KUNDE ha gjort OM det hade varit det eller det.
Lite fel att göra så om man inte har något att gå på.

AM

Men jag skrev att man i pressad situation vill att dom skall göra mer.

Jag vet också att den vet gjorde vad dom kunde, men inerst inne vill man ju ändå att dom skall göra ännu mer. Förstår du vad jag menar.

Sedan att ägaren inte ville obducera är ju det största problemet. Borde ha gjorts för att få veta exakt vad som var fel.

Kom att tänka på...det finns ju tillfällen då ston får råmjölk med antikroppar som inte stämmer överrens med fölet.

Dessa föl brukar ju verka friska först men dör ju efter ungefär ett par dygn pga av att antikropparna går till motattack mot fölets egna kropp.Hur vanligt är detta? :confused:

Jag vet bara en som haft ett sto som varit utsatta för detta...första fölet dog...men varje gång därefter fick de alltid passa fölen och sätta på en slags liten munkorg och flaskmata den små tills man var säker på att råmjölken var väck.

Hua, vilken tråd!

Jag är glad att jag inte hunnit läsa igenom hela tidigare. Jag öppnade den när stoet fortfarande gick i väntans tider, men har läst det sorgliga slutet först nu. :( Så förfärligt sorgligt slut när det ändå gått så bra. Mina djupaste beklaganden till ägaren och ni som varit inblandade. :cry:

Re: Hua, vilken tråd!

Hoppas att det går bättre för din. Håller tummarna så dom är blå

Tänkte på en grej...till mej sa du att ni fått i fölisen 1,5 till 2 dl ungefär men i tråden skrev du 3 dl???Vilket är det? :confused:

Vi hade ett sånt sto förut. Ett föl blev några dagar efter födseln, slö och uttorkad, (de torkar ju ur SNABBT om de inte diar ordentligt.
Pulsen var hög, över 100 har jag för mig, och så var han blek i slemhinnorna. Vi körde direkt till strömsholm, där de inte kunde rädda den. Prover visade att det var gulsot, och de följande fölen efter detta sto var tvungen att hindras att dia sin mor första 1-2 dygnen.
Jag tror inte att det är så himla ovanligt, men ofta kanske det inte blir konstaterat, för många ägare kanske bara konstaterar efter 1-2 föl att de inte vill fortsätta avla när fölen bara dör huxflux.

Men visst är det så att det är en kombination av hingst/sto??
För ena året kan ju stoet föla efter t.ex Giant Chill och den kombinationen ihop med t.ex Lo Mack Bell gav en "råmjölksantikroppsförstörare"
Om du sedan betäcker samma Lo med t.ex din Peace så får du inte samma problem.

Det är väl här som genetiken kommer in??

AM

Det måste du ha missuppfattat. Möjligtvis om jag kanske sa 2,5-3 dl. Men ägaren säger 3 dl. Hon matade så jag hoppas hon vet.

Visst kan det funka vid byte av hingst, men det tror jag inte man kan kolla i förväg, innan betäckning?

Nää, det går nog inte att kolla i förhand.
men om man råkar ut för det så bör man nog akta sig för att betäcka med samma hingst...
Tror jag.

AM

Håller med dig. Tror också man skall passa sig för samma blod ännu en gång.

Visst kan det ha varit annat som spelade in men säker kan man aldrig vara. Tyvärr är ju ägaren såld på Weltmeyr blodet.

Antar att halva hästsvergie redan har talat om att de har varit med om detta. Själv var det ett sto på skolan jag gick förra året som gjorde så. Alla gick och väntade och höll koll i tid och hon började visa tydliga tecken på fölning och dagarna gick och gick och gick. och så en natt sa det "plopp" mellan fölvakternas sista koll klockan 5 och morgonfodringens ankomst klockan halv 7. Det går nog bra ska du se. Så länge hon verkar pigg och kry kan ni säkert lita på vet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar