Har ni kunnat slå hö?

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Det regnar...:cry::cry::cry:

Hur mycket kan det egentligen regna på ett hö utan att det är helt kört?:crazy:

Det kan regna ganska mycket men det är viktigt att man åker ut och vänder direkt efter skuren eftersom regnet både återfuktar och får gräset att sjunka ihop. Ju senare i torkprocessen man får regn desto sämre.

Tack, det låter ju lite lugnande iaf...:bow:

Det blåser ganska mycket, så asfalten torkar väldigt snabbt. Men det är ju mulet hela tiden, så det blir nog inte någon riktigt bra torkeffekt på gräset ändå.

(Allvarligt, jag är så nervös att jag nästan sover dåligt pga detta...:rofl: :crazy:)

Du är inte ensam, resten av familjen åker till skottland om en vecka och jag + min bror är själva hemma. Vi kommer aldrig orka ta in allt hö själva! :eek:
Vi har fått in ett litet traktor lass, inte mer.

Jag och Cissi M. är faktiskt helt överens i den här frågan och rekommenderar 40-60 % ts. Jag har själv inte varit med om pressvatten i balar när de varit torrare än 30 % ts. Det finns poänger med ensileringsmedel oavsett ts-halt. Över 40 % ts bör det dock inte behövas för att förhindra feljäsning, då främst tillväxt av klostridier. Jag har varit med och gjort balar med under 30 % ts-halt som varit utan anmärkning avseende den hygieniska kvaliteeten. Det är många faktorer som spelar in. Vid Cissis disputation påpekade hon för övrigt att det var klart olämpligt med ts-halter över 60 % pga mögelrisken.

Märkligt. Var på Kungsängen i höstas med klassen som någon sa det där med pressvattnet, och jag är i princip säker på att han sa 45 %. Dock kommer jag inte ihåg vad han hette (var nån av de första veckorna så jag hade noll koll på de som undervisar o jobbar på SLU). Men, men, om du och Cissi är överens så tror jag absolut på dig!

Är dock för alltid livrädd för blött hösilage. Hade som sagt var balar som var mellan knappa 40 och 50 % ett tag förra året och de var absolut inte bra. Inte synligt mögel i så jätte många, men min bronkithäst reagerade väldigt på dom så vi slängde skiten :eek: Fast det kan ju ha varit oproffsigt gjorda också.

Jag har funderat på en sak som du kanske har svaret på? Gräset som tas under andra skörden är ju inte lika grovt. Är det då mindre risk för mögeltillväxt vid höga ts halter än för fösta skörden som ju har grövre stjälkar? Vi hade balar av andraskörd ett år som var superfina och de hade en ts halt på mellan 60 och 70 %.

Senast ändrad:

Om gräset är grovt eller fint beror nog snarare på i vilket utvecklingsstadium man slår, inte på om det är 1:a eller 2:a skörd.

Det kan bli svårare att få hög densitet på balarna om det är grova stjälkar vilket kan göra att det blir större risk för mögel pga mer luft kvar i balen vid plastning. Det kan även hända att riktigt grova stjälkar skadar plasten.

Sara

Ja, jag börjar också bli ordentligt orolig. Första lilla åkern som slogs gick åt pipan... Har en åker som ligger nu som fick regn på sig direkt den var nyslagen, nu har det legat utan att det regnat i ca 1 dygn, (det har väl inte direkt torkat då det inte är så varmt) men mörka moln hänger i luften, blir det fint som imorgon och övermorgon kan det gå, men...

Går det åt pipan har vi bara en åker kvar, där är det "sämst" hö att slå och det hinner ju bli övermoget.. Man kan inte göra ngt åt vädret, bara hoppas att det vänder fort nu!

*kl*
slutrapport från oss:
vi slog 13/7, torkat 36 tim, fick en rejäl skur på sig andra dygnet. blåste dock rejält så det torkade upp snabbt. gammal vall med allehanda gräs och örter, enbart gödslad med dyngan från stallet.
analysen visar TS 73%, 37 smrp och 6,6 MJ. nu återstår att se hur de håller sig hygieniskt, men det får vi utvärdera i vinter!

Det som slogs i onsdags rundbalades igår och det blev 18st. Nu har vi en 4-5 ha andraskörd och helsäd kvar att bala och ca 1 ha andraskörd men idag regnar det så det får väl vänta...

Efter denna regniga natt är det nog helt kört för vårt hö. Bonden som skulle slå vårt hann bara ta sitt eget hö under de få dagarna det inte regnade förra veckan.
Det sk. gräset måste av iallafall, hur gör man, rullar ihop det i balar och ställer det till förmultnad i skogen nånstans?

Knapplån.

Nu är höet inne åtminstone, och vi kan pusta ut!:bow:

Hoppas bara att det håller måttet värdemässigt, och att det håller sig fräscht och inte bjuder på några mögelchocker senare under hösten...:cool:

Det kan regna ganska mycket men det är viktigt att man åker ut och vänder direkt efter skuren eftersom regnet både återfuktar och får gräset att sjunka ihop. Ju senare i torkprocessen man får regn desto sämre.

Jag har hört att det inte är någon fara med höet om det kommer regn idet bara man inte har rört det efter att det blev slaget, som i mitt fall så slogs höet en måndag kom någon skur i det på tis o på ons så regnade det någon timme i det under denna tiden så har vi inte vänt i höet, på tors em så sa jag till sambon att nu måste höet upp från marken o vätan , men då sa han o några andra att man skulle låta det torka upp ännu mer på ovansidan innan det skulle vändas för att inte vända ner den blöta sidan så jag vet inte åsikterna går i sär.

lika så har jag hört att höet kan ligga upp till 4 dar på marken o klara några skurar bara man inte har vänt i det under den tiden, låter inte bra i mina öron har ngn annan hört ngt liknande? tycker att höet skulle bli hemskt ohygeniskt????

*kl*

Vi fick in höet i tisdags! Mängden var det inget fel på iaf... Men förra årets hö är knallgrönt när man jämför. Det hade visserligen väldigt bra värden men jag är lite oroad för vad analysen på årets ska visa. Så länge det inte möglar är det ju ändå rätt okej tycker jag. Man kan ju alltid ge tillskott om det inte räcker till. Men med ett sto som troligtvis är dräktigt känns det lite jobbigt ändå... :crazy:

Har fått in en jättefin första skörd betdligt mer än j räknade med. Ser ut som om ja får en andra skörd oxå dessutom hade ja hö kvar sen ifjor så jag klarar mig utan problem även om de regnat nästan hela sommaren här i Skåne :rofl:

*kl*

Fick in några lass förra helgen, slog mer i torsdags och körde in fredag och lördag på torken, pressade in det som slogs i torsdags och la löst hårdpressat på tork igår. Nu är 30-40 ton bärgat, fortfarande 2 ha kvar som inte är slaget. Blir kanske till att rulla och plasta det.

*KL*
Vi har oxå äntligen fått in lite nu, dock inte ens hälften av vad vi ska ha...:crazy: Det ska bli regn imorgon och övermorgon så bönderna här hann inte slå allt de hade.
Så det blir väl till att fodra med höet av sämre kvalité medan det fortfarande finns bete kvar, och spara det bästa tills i vinter.
Ska bli intressant att se vad analys visar om man jämför det som är slaget nu (som oxå är lite sent) mot det som kommer in om någon vecka.....

KL

Där min häst står har inget hö/hösilage tagits än :crazy: Undrar hur det kommer att bli...

säljer till dem som itne har fått tag på något hö. finns många som har häst som tine tar eget hö :-)

Hej!!

Vi har fått in end. ett lass.. det regnar ju mest hela tiden , suck..och näringsvärdet bara sjunker o sjunker..:crazy:

ngn som vet hur väderprognosen är för örebro län en tid framöver????:confused:

Hej!!

Vi har fått in end. ett lass.. det regnar ju mest hela tiden , suck..och näringsvärdet bara sjunker o sjunker..:crazy:

ngn som vet hur väderprognosen är för örebro län en tid framöver????:confused:

Vi har inte fått in nått:eek: Hur sent kan man ta, börjar se bra gult ut nu. Vill ha ett högtryck nu!!!!

Jag har hört att det inte är någon fara med höet om det kommer regn idet bara man inte har rört det efter att det blev slaget

Nu kan det visserligen hänt en del när det gäller vetenskapen sedan 1991 då Nils Jafner skrev boken "Lönsammare vallodling" (ISBN 91-36-02912-2). Han skriver:

"Efter regn bör höet vändas så snart som möjligt."

Den främsta orsaken att man rekommenderar vändning snarast efter regn är troligen att regnet gör att det slagna materialet sjunker ihop och gör att torkningen bromsas upp.

Kul att notera är boken "Jordbrukslärans hufvudgrunder" tryckt 1908 som finns att läsa här http://runeberg.org/jordbruk/

"Men tyvärr blir höbärgningen ofta hindrad genom inträffande regn. Kommer det genast höet är slaget, gör det mindre; men sedan gräset börjat torka, kan ett ihållande regn försämra höet högst betydligt, emedan en stor del näringsämnen därigenom urlakas, på samma gång dess gröna färg och kryddartade lukt går
förlorad. "

Redan på den tiden hade man förvaringsproblem:

"Vid höets förvaring inom hus iakttages, att förvaringsstället är fuktfritt. Lägges höet öfver stallar, skall loftet vara tätt. Höet skall packas väl, och inne i massan får ej finnas öppna rum, som lätt föranleda mögling under höets efterjäsning. Är höet ej fullt torrt, då det inlägges i ladan eller stackar, bör man inströ 2-3 liter salt till hvarje parlass hö. "

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V