Har ni kunnat slå hö?

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Intressant att läsa.

Jag kanske kan låna tråden lite?
Jag undrar hur långt in på sensommaren som man kan slå vallen för andraskörd och sedan kunna ta det som hö? Vår höbonde lyckades inte ta hö i år.
Jag försöker göra en gissning över läget här runt omkring. Det var många som slog mycket tidigt en bra stund innan midsommar. De måste ha fått in bra hö och dessutom ganska mkt.
Sedan har det ju som alla vet regnat i evigheter. Men det ser ut att kunna bli bra andraskördar på dessa vallar. Om nu vädret slår om till högtryck inom en/två veckor kan det då finnas någon chans att ta det som hö? Först måste ju allt torka upp. Jag är inte alls hemma på vallodling. Därför köper vi vårt grovfoder. Men jag har förstått det som att det måste vara torrt tillräckligt lång tid på dygnet för att det ska gå. Dagarna blir ju allt kortare ju längre mot hösten man kommer.

Jag undrar hur långt in på sensommaren som man kan slå vallen för andraskörd och sedan kunna ta det som hö? Vår höbonde lyckades inte ta hö i år.

Såg på ATL att man i skåne (där du verkar höra hemma) räknade med en femte skörd i år. Säsongen började två veckor tidigare än normalt. Fast då pratar vi ko-bonde med ensilage...

Är bara luftfuktigheten låg och vi får bra torkväder så går det att köra ända in i september. Det som är problem är luftfuktighet och dagg på nätterna. Man vill inte slå för sent eftersom vallen måste återhämta sig för att inte få skador under vintern.

Många slog vallen för sent i år vilket ger låga proteinhalter. Orsakerna till det är många. Här i östergötland var bönder och traktorer kvar i skogen och röjde efter stormen Per och de som normalt hjälper till hade inte börjat skollovet ännu.

Senast ändrad:

Såg på ATL att man i skåne (där du verkar höra hemma) räknade med en femte skörd i år. Säsongen började två veckor tidigare än normalt. Fast då pratar vi ko-bonde med ensilage...

Är bara luftfuktigheten låg och vi får bra torkväder så går det att köra ända in i september. Det som är problem är luftfuktighet och dagg på nätterna. Man vill inte slå för sent eftersom vallen måste återhämta sig för att inte få skador under vintern.

Många slog vallen för sent i år vilket ger låga proteinhalter. Orsakerna till det är många. Här i östergötland var bönder och traktorer kvar i skogen och röjde efter stormen Per och de som normalt hjälper till hade inte börjat skollovet ännu.

Tack för svaret.
Ja jag bor i skåne.
Vill bara kolla så jag har fattat ditt svar rätt.
Du menar alltså att om det är väder för det , vilket naturligtvis är en förutsättning, så kan man alltså ta det som hö ända in i september.Hinner det i så fall torka helt på fältet eller gäller det bara de som torkar klart inne?
När du skriver om de som slog vallen för sent i år menar du då de som egentligen slog den vid vanlig tid dvs enligt almanackan för en vanlig sommar?

Hinner det i så fall torka helt på fältet eller gäller det bara de som torkar klart inne?
Det brukar komma bra perioder som gör det möjligt att torka på slag även om man inte har tork även senare på året men ofta brukar det vara fuktigare i luften så det krävs fler dagar med bra väder. Man blir mycket mindre beroende av bra väder med en tork. Det är enkelt att bygga en tork men kostar en hel del att köra den.
När du skriver om de som slog vallen för sent i år menar du då de som egentligen slog den vid vanlig tid dvs enligt almanackan för en vanlig sommar?
Ja, tyvärr finns det många som går efter almanackan istället för att titta på hur vallen ser ut. Många månskensbönder tar hö på sinj semester och det kan ju vara för sent.

I år så sammanföll värmeböljan i början/mitten av juni med att vi hade rätt utvecklinsfas för de flesta gräs inklusive timotej. Fick in kanonhö när vi slog den 2 juni/balade den 6 juni. När vi slog hösilaget en dryg vecka senare torkade det så snabbt att vi bara försiktigt strängade ihop det dagen efter, 30 grader och blåsigt! När vi slog hösilaget så var det egentligen för sent kvalitetsmässigt eftersom gräsfröet rök efter traktorn. Det syntes också på proteinvärdena eftersom de redan hade börjat sjunka.

KL. Fick veta i dag att vårt hö är inne och det blev mer än förra året, så bra :) Vet inte värdena men antar de är höga. Förra året räckte det precis till 5 hästar och då fick vi köpa ett lass på annat håll.

Bor förvisso i skåne men här vekar det inte vara bättre. Men vissa bönder slog sin första skörd reand i början av Juni då vädret var fint. Men nu ser det hopplöst ut. Det är verkligen svårt att få tag på hö, och det mesta är sen förra året och inte av bästa kvalitet:crazy:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V