Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder också hösilage. Dock vill jag gärna ha lite blötare. Helst inte mer än 60%. Och absolut inte över 65%. De flesta häromkring vill ha minst 70%.
Hö brukar jag ha juni-augusti.
Nyfiken fråga, varför vill man ha blötare hösilage? Betyder inte det mindre näringsvärde?
Ok. Men betyder inte detta att de måste ha större mängd foder då det är mer vätska?
Hur kan det vara så att blötare håller bättre än torrt?
Förlåt "dumma" frågor men är uppriktigt nyfiken.
tror inte vi kan få snurr på det, de äter totalt 24 kg om dagen.
Vi har 4 hästar, isisar och pinnyer. Vi hittade en ny bonde för detta år (fodrar enbart okt-mars, vi har sjukt mycket bete i hagarna) och köpte in totalt 12 rundbal hö, á 300 kg.
Analyserat hö med en kvot på 4,2, alltså lite låg. Kompenserat med Lusern, allt från 0,5 till 2 kg beroende på vilken häst.
Betalade 1,33 per kg, vi hämtade själva. Vi gjorde själva en hygienanalys pga fd bronkithäst som flyttade hit och höet hade kanonvärden. Dock hade de flesta lite jorddamm i det yttersta lagret, räknar med att 1 bal totalt blev spill eftersom vi tog bort det och kastade.
Dock skulle nog bronkithästen* må bättre av hösilage men problemet är att hästarna är så få, tror inte vi kan få snurr på det, de äter totalt 24 kg om dagen. Finns det hösilage i små små balar?
*Alla går på lösdrift, fodras ute
Ok. Men betyder inte detta att de måste ha större mängd foder då det är mer vätska?
Hur kan det vara så att blötare håller bättre än torrt?
Förlåt "dumma" frågor men är uppriktigt nyfiken.