Tack för alla svar!
Nu är allt på pappret i alla fall löst. Jag har köpt 800 kg hö av mycket hög kvalité, vilket kommer att räcka tills jag flyttar. Hagen är byggd och elen fungerar. Det blir mycket extraarbete för mig i och med att jag måste åka ut till stallet varje morgon innan skolan och åka dit varje dag efter skolan. Jag ger också kraftfoder på morgonen, så att hon har hela dagen på sig att äta upp det.
Igår hoppade hon tyvärr ut ur hagen, men jag byggde om hagen och höjde upp stängslet på högsta fästet. Tyvärr är elen inte jättestark och hon har mycket päls. Med täcke på det känner hon nog tyvärr inte strömmen. Hennes bästa kompis är i stora hagen och hon trivs nog egentligen inte att vara ensam.
Jag hoppas att hon stannar i hagen hela dagen idag och äter upp sitt hö. Hon äter, men det tar lite tid. Jag tror att detta är det grundläggande problemet. Hästarna får hö en gång per dag, 7 kg per häst. Detta äter de upp under natten. När jag är där 7.30 på morgonen är allt uppätet. De har även fri tillgång till halm, men jag tror att de andra hästarna äter snabbare än min och att min därför inte får i sig tillräckligt. Jag är dessutom den enda som rider, vilket gör att min gör av med mer än de andra hästarna.
Det är nog helt rätt att hon inte ska väga så mycket som 400 kg, snarare 350 kg. Hon är en liten Islandshäst av den gamla modellen och ca 130 cm i mankhöjd. Höet de får har 88% ts. Enligt foderstatsprogrammet är det tillräckligt, men jag tror inte hon äter 7 kg.
Egentligen borde jag ha "vetat" redan innan att det är för lite att ge mat en gång per dag, men jag har tidigare bara haft svårfödda hästar och trodde att jag var tvungen att tänka om med en på pappret lättfödd häst. För hon hade lite för många kg extra på kroppen när jag köpte henne.
Nu hoppas jag att hon stannar i sin hage och äter upp sitt hö. Annans måste jag hitta en annan lösning och det blir inte lätt. I absolut värsta fall får hon flytta upp till Norrland innan mig och bo hos en kompis jag känner. Jag vill verkligen inte skicka iväg henne, men om hon inte stannar i sin hage har jag inte mycket till val. Jag måste göra färdigt mina studier innan jag flyttar...