Har ni kunnat slå hö?

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Jag skulle inte rulla i år om man inte får det väldigt torrt. Dom har ju gått ut och varnat för det pga. alla sabla sniglar. Risk för botulism.

Det spelar ingen roll om det är hösilage eller torrhö. risken finns där.
Däremot är det bättre att slå en dag bär det inte regnar. Källa Cecilia M, SLU.

Det är därför man rekommenderar 40-60% ts. Det är inte bara för att jävlas...

Annars finns ju universallösningen:

Häll i 8 liter :D myrsyra-propionsyrablandning per ton färsk gröda. Då lär du inte få problem med så mycket.:angel:

Sara

Det spelar ingen roll om det är hösilage eller torrhö. risken finns där.
Däremot är det bättre att slå en dag bär det inte regnar. Källa Cecilia M, SLU.

Ja risken var väl i princip lika hög då snigeln i sig är så blöt så det spelar ingen roll om det är hö eller hösilage.

Mvh

Tora

exakt vad är det som händer i de alltför torra balarna? tar gärna emot både positiva och negativa erfarenheter!

I mina med ts kring 70% har jag fått jäst-problem i ytterlagrena av balen. Kanonfint i övrigt, lätt att fodra med, fryser inte, dammar inte och balen håller sig länge fräsch öppnad vintertid. Men jäst som gjort att vi kasserat de lagrena av balarna.

Andra erfarna producenter kring mig gör glatt plastade rundbalar med ts kring 70% och även torrhö utan minsta lilla problem med kvaliteten och inte en ynka liten jästprick ens. Perfekt att köpa från dem. Men själv verkar jag behöva några övningsår till för att få ihop det :crazy:

Enligt artikeln i Ridsport så kan man få botulism både i hösilage och hö. Däremot så är det mycket svårare för hö att "utveckla" botulism. Dock så är det lite knepigare med just de här sniglarna då de är så blöta i sig att det i princip inte spelar någon roll om man har hö eller hösilage, risken är nästan lika hög i båda fallen (enligt artikeln i Ridsport). Botulism bakterien finns även i marken så jag kan tänka mig att om man har riktigt otur så kan säkert hästen få i sig det om den äter jord där det finns botulismbakterie.

Mvh

Tora

Vi plastar idag :) Lite sent... men har inte kunnat göra nåt annat. Dock har jag lite paniiiik :crazy: Vi får helt sjukt mycket!!!!!! Shit pomfritt!! Alternativt är att köra ut det i skogen, men då har vi att göra i veckor med vår lilla självlastarvagn :eek: Och var ska vi göra av det????

Att det aldrig kan bli bra. Får ställa åkrarna i träda till nästa år och hoppas att balarna får stå orörda ett år för nu har vi foder till ett helt regemente eller i flera år :p

Rådvill och med panik!!!

Sälj om det blir hyfsad kvalitet. Det är nog många som misslyckas med sitt hästfoder i år, i alla fall 1:a skörden.

Sara

vi har också plastat hösilaget idag och står med 15 ton mer än förra året!
det såg superfint ut så nu inväntar vi analysen och sedan blir det till att sälja av en del.

Knapplån...

Nu är det slaget, och idag ska det regna...:crazy::crazy::crazy:

Jag håller alla tummar och tår för att det verkligen bara kommer att regna idag!

Vi slog en hel del tidigt i sommras(Hallands inland,nästan Småland:smirk:)- så vi fyllde nästan silon till nötdjuren.
Däremot har vi inte slått det vi ensilerar till hästarna.
Jag tittar på det gula gräset dagligen och försöker låta bli att rysa.

Men som min man en sommar sa(när han tröttnat på mitt oroande):
Citat

Jag har varit bonde i 40 år, och det har alltid kommit in foder så det räsckt, varför tror du att det är anorlunda just detta år?!!!:love:

Förösker tänka som honom i det mesta, han ä'r sååå trygg :love:

Vi har slått 2 skördar i år! så ca 90 balar=D så vintern ska klara sej iaf fast vi har ensilage, vi slog en innan stekan,, nu en mellan regnen!!.. skåne;)

Jag får heller inget nytt hö iår men klarar mig för jag har över så det räcker till hela kommande vinter.

Ska jag vara ärlig så tror jag man inte såhär dags ska vara helt lugn över höt. Man får nog räkna med att inte få skulle jag tro :crazy:

*kl*

Själv har jag fått in typ 15 ton hösilage för mkt.Råkade i ett svagt ögonblick säga ja till 3 ha (utöver de 4ha jag hade sagt ja till tidigare)där det enl. bonden växte glest..Tänkte att det skulle bli perfekt å slå det som löshö,men vädergudarna ville annat så jag fic kringa runt som en galning och fick det plastat i småbal istället.
Iof. bra på sitt sätt,även om jag gör av med en (två) storbal i veckan,de är ju lättare att hantera..MEN,jag fick in typ 15 ton mer än jag beräknat..:crazy:
Så jag har foder så jag klarar två vintrar,lätt..

Det blåser ganska friskt nu, men det ser hotfullt mulet ut även idag...

Jag och stallkompisen funderar på att ta varsitt paraply och ställa oss på åkern, då får vi åtminstone några torra strån.:angel:

Det regnar...:cry::cry::cry:

Hur mycket kan det egentligen regna på ett hö utan att det är helt kört?:crazy:

det kan väl regna ganska mycket bara det stor upp och hinner torka :crazy:

KL

Här slår vi förstaskörd idag förhoppningsvis blir det hö av en del och jag hoppas på minst 30-40 rundbalar ensilage av det andra.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V