Har ni kunnat slå hö?

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Vilka värden du får beror på vall, ålder och insådd samt när det är slaget, har det gått i ax så sjunker värderna mycket snabb. Vi slår ut det vi ska ensilera till våra mjölkkor 2 veckor tidigare än det som vi ensilerar till hästarna.
Jag vet...;)

Det hösilage vi haft att välja på (vi brukar få välja, resten säljs...) har genomgående haft högre värden än höet, pga att det slås tidigare, men även pga att det inte vänds och hanteras lita "brutalt" som höet, = mer kvar av de mest näringsrika delarna på växterna.

Har för övrigt frågat nu, och något hö är inte slaget ännu. Det som ligger nu skall plastas.

Vi körde in tre balvagnar hö i mitten på juni men hann inte slå resten gräs. I år har det ringt flera fastighetsägare utan djur som vill att vi skall ta deras gräs, så om det bara blir väder så rullas resten.
Förra året gjorde vi slut på 30-40 rundbalar och jag tippar på att årets skörd blir ungefär det dubbla om vi balar allt.

Hoppas det går att sälja en del annars kommmer jag ha några tokfeta djur:crazy:.
Tråkigt att ha växande unghästar men dom får väl ha höet som borde ha bra värden och på den vallen blir det ju en bra andraskörd.

Nä, har inte kunnat slå ännu heller. Inte riktigt panik ännu men visst har ångesten kommit krypande. Nu är det lovat regn de närmaste fem dagarna åtminstone så inte blir det nu heller. Hade tänkt göra vanligt hö i sommar men börjar ställa in mig på tanken hösilage.

Med facit i hand skulle jag ha kunnat slå i måndags och bala idag, men det har varit utlovat regn flera dagar nu som bara inte kommit. Ännu. Som väl är har jag en lättfödd kallblods-hobbyhäst så det är egentligen bara bra med lägre värden, hyfsat lätt att komplettera till. Gissar att smrp börjar vara nere mot 30 vid det här laget *pust*.

Jag tror vårat hö kom in innan midsommar. Så det borde vara klart och det kommer ju andraskörd osv.

Vi slog vårat också innan midsommar. Blev mkt till både hästarna och kossorna. Höet var tillochmed lite väl bra. :crazy:

Ingen här i trakten har fått in ngt hö. Skolan fick in lite typ 2 veckor innan midsommar.

Vi kommer själva få pisshö rent ut sagt. Klövern har tagit överahand och det mesta har lagt sig pga regnet...

:(

Har inte kunnat slagit ett enda strå än:(
Det blir väl hösilage i år om vi hittar någon som plastar små balar.

Min hyrevärd har inte kunnat slå än. Allt brukar vara inne veckan efter midsommar, men vädret är hyggligt ostadigt även här då...:(
Tom förra årets hö är slut och snart får vi gå på hösilage, hade helst sett att vi inte behövde det, men vad gör man..

*knapplån*

Hos oss ser det riktigt mörkt ut. Står i ett inackorderingsstall där höet ingår i stallhyran och de som har stallet tar eget hö. De fick in en fjärdedel veckan före midsommar men resten står och väntar. Det kommer garanterat bli en dyr vinter för mig, dessutom har de höjt stallhyran med 100:-. *suck* Det är det som är det lite jobbiga när höet ingår i stallhyran, man får ta det man får...

Jag är inte orolig, ett av de värsta höåren tog vi in hö i slutet av augusti o värden var ok o höet med,.
huvudsaken är att det är ordentligt torrt och av god hygienisk kvalitet så får man fodra upp med annat sen

Vi hann slå för hö innan regnet kom men så var det hösilaget...:crazy:...Slog på vinst och förlust i fredags..ösregn hela natten och lördag, mer uppehåll igår, sol idag och det ska vara fint i morgon med så vi rullar och plastar i morgon som det ser ut...vänder någon gång i eftermiddag;)

Jag är inte orolig, ett av de värsta höåren tog vi in hö i slutet av augusti o värden var ok o höet med,.
huvudsaken är att det är ordentligt torrt och av god hygienisk kvalitet så får man fodra upp med annat sen

Tack:bow:, det känns skönt att det är fler som har dessa problem.
Då har vi långt kvar innan det är riktig kris.

här är inte heller slaget... det har ju inte varit ett enda högtryck sedan veckan innan midsommar:(.
så nu har vi beslutat oss för hösilage i år, slår troligen på onsdag och plastar på fredag. så hoppas vi på en bättre hösommar 2008!

att värdena blir hyfsade på en sen skörd är för att man får med lite av det nya gräset som kommer underifrån.

Vi har då inte kunnat slå än, först jätte torka så vi fick vattna för att de inte skulle torka sönder.
Sen nu regnar de konstant, men på onsdag har de lovat att de ska bli lite sommar igen ;)

Vi slog förstaskörden i två omgångar den 2-12 juni. Då hade redan timotejen gått i frö så vi var sent ute. Många går efter almanackan när de ska slå hö/ensilage. Med svängningarna i väder vi ser så blir det ännu viktigare att bedömma mognadsgrad istället. Årets varma vår och försommar gav en mycket tidig förstaskörd, minst 14 dagar före normalt.

Ja, nog är jag orolig allt.. Räknar med att jag får köpa hö i år. Höet blev färdigt att slå för någon vecka sen men sedan dess har det regnat. Vi har bara helgerna på oss att slå och eftersom det är bestämt att höfläkten inte ska gå i år då det kostar för mkt så tror jag som sagt att det blir att köpa allt hö... Snart är vi ju inne i röten också :crazy:

Jag tar vanligtsvis in hö men har nu börjat fundera på att be någon att plasta istället. Går det bra? Hur länge ska det ligga innan det plastas?
Har tre vuxna hästar som står på stall och tränas regelbundet och två ettåriga hingstar som ska gå på lösdrift under vintern.
Vad ska man tänka på:confused:
Snälla ni ,informera mig för jag har aldrig haft inplastat foder.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V