Har ni kunnat slå hö?

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Vårt ser bra ut! Har vänt på det idag och om ett par timmar kommer den som ska rulla och plasta...himmel vad skönt det ska bli när det är klart:banana:

Personligen tycker jag mellan 40-60% (och det är jag väl inte helt ensam om). Om man siktar på 50% så har man lite marginal åt båda hållen.

Detta för att få förutsättningar för en så bra hygienisk kvalité som möjligt.

Sara

När ska man ta in för att ts halten ska bli 50? Brukar det vara det när det legat ett dygn?

Jättesvårt att säga. Det kan bli lagom men torrt väder, vind, tunn sträng m.m. kan göra att det går jättefort.

Man kan göra en snabb ts-bestämning om man har tillgång till en hushållsvåg och en mikro:

Ta ett så representativt prov från det slagna gräset som möjligt dvs från alla ställen på strängen och flera ställen på åkern. Blanda, klipp ner i mindre bitar och blanda igen. Ta t ex 100g av klippet och torka FÖRSIKTIGT i mikron. Korta stunder åt gången, holl koll så det inte förkolnas eller tar eld! Kör tex 1-2 min åt gången och väg mellan varje gång. När vikten inte minskar längre så kan du räkna ut en ungefärlig ts-halt (det som blev kvar efter torkning delat med det du hade från början).

Sara

När ska man ta in för att ts halten ska bli 50? Brukar det vara det när det legat ett dygn?

Mitt låg två dygn förra året och då fick jag TS 70% :crazy: Hade inte riktigt räknat med det. Var jättebra torkväder, öppet fält och lagom med vind.

Mitt är nu klart, fick ihop 52 balar á 600-700 kg...men maken tänkte aldrig på att ta undan för analys:(...Skönt att ha det gjort nu ändå...

enl vår rådgivande bonde (vi har bara tagit eget hö/hösilage i två år) så landar det kring 70% TS vid 2 dygns torka om det är uppehåll och lite blåst.

här hoppas vi på att kunna slå på måndag och plasta på onsdag.
tänkte slå idag först... men nu ser det ut att bli skitväder imorgon. igen:(

Pappa tog en chansning nu i helgen och slog höet - och det gick vägen!! Inskickat för analys och verkar vara bra kvalitet. :banana:

När gräset är så förvuxet som det är nu kan ts-halten vara mycket hög redan i den stående grödan. Jag har varit med om 40% ts på rot! Då tar det inte lång tid innan det är dags att pressa...

David

Jag skulle inte vilja ha en ts-halt på under 45 %.. Pressvattnet samlas i botten och balen blir ojämnt ensilerad med risk för feljäsning. Har för mig SLU rekommenderar att man skall sätta till ensileringsmedel när ts- halten går under 45 % just av denna orsak.

Hade balar med ts- halt på mellan knappa 40 och 50 % ett år. De var inte alls speciellt trevliga. Dock var det inte nått ensileringsmedel tillsatt, och hade det varit det så är det mycket möjligt att resultatet hade varit ett annat.

Jag föredrar om de ligger mellan 50 och 65 %. Dock tycker jag nästan lika illa om för torra balar som för blöta. Vill absolut inte ha några balar som ligger över 70 % ts.

Intressant fråga som inte är lätt att svara på. I år slog vi tvärs över två olika vallar där den ena är gammal, och ger tunna strängar med nästan bara gräs och maskrosor medan den andra halvan är inne på andra året, tät med inslag av rödklöver. Exakt samma torkförutsättningar och läge, kanonväder (30 grader, sol och blåst)som innebar att vi inte vände utan bara strängade och plastade nästa dag. Analyserna från strängarna visar att den gamla vallen fick 76% TS och den nya 46% TS.

Enda skillnaden var mängden i strängarna samt vallens sammansättning!

Jag skulle inte vilja ha en ts-halt på under 45 %.. Pressvattnet samlas i botten och balen blir ojämnt ensilerad med risk för feljäsning. Har för mig SLU rekommenderar att man skall sätta till ensileringsmedel när ts- halten går under 45 % just av denna orsak.

Hade balar med ts- halt på mellan knappa 40 och 50 % ett år. De var inte alls speciellt trevliga. Dock var det inte nått ensileringsmedel tillsatt, och hade det varit det så är det mycket möjligt att resultatet hade varit ett annat.

Jag och Cissi M. är faktiskt helt överens i den här frågan och rekommenderar 40-60 % ts. Jag har själv inte varit med om pressvatten i balar när de varit torrare än 30 % ts. Det finns poänger med ensileringsmedel oavsett ts-halt. Över 40 % ts bör det dock inte behövas för att förhindra feljäsning, då främst tillväxt av klostridier. Jag har varit med och gjort balar med under 30 % ts-halt som varit utan anmärkning avseende den hygieniska kvaliteeten. Det är många faktorer som spelar in. Vid Cissis disputation påpekade hon för övrigt att det var klart olämpligt med ts-halter över 60 % pga mögelrisken.

David

Det finns ett försök från USA där man skördade balar under en och samma dag från samma åker och fick ts-halter på mellan under 30 och nästan 70 %. Olika delar fick olika torkningsförutsättningar mm.

David

Nej, vi har inte kunnat slå vårat hö än. Tack o lov så gödslade vi inte i år så än har det klarat sig jätte bra. Vi hoppas att det vänder snart så vi kan slå nästa vecka.

jag blir alldeles rådvill:(. har ifrågasatt två bönder som brukar hjälpa oss med skörden då vi är nybörjare och de har båda oberoende av varandra sagt att det är helt ok med högre TS (70% och uppåt) för plastning. den ena (kofoderproducent) brukar plasta det hö som han ej får rum med på skullen och den andra (hästfoderproducent) anser att 70% är perfekt och har kört med det i flera år.

själva har vi tidigare tagit hö men i år beslutat oss för hösilage då vädret inte verkar kunna hålla sig stabilt 4-5 dgr i sträck:devil:.
som de nu rått oss kommer vi slå fredag kl 10 och rulla och plasta månd kl 09. nu är det ju inte det ultimata torkvädret, men som jag tolkar alla inlägg här kommer TS garanterat hamna över 70%. om det inte regnar såklart...

exakt vad är det som händer i de alltför torra balarna? tar gärna emot både positiva och negativa erfarenheter!

Risken för mögeltillväxt ökar och det var ju det man ville undvika genom att inte ta hö :smirk:

Sara

ok... men borde den inte vara liiite lägre iaf då balen är syrefri?
med lite tur blir det inte alltför bra torkväder:crazy:
känns som om det finns mycket erfarenhet och pålästa personer härinne -någon som har praktisk erfarenhet av plastad blandvall med TS över 70%?

Jag skulle inte rulla i år om man inte får det väldigt torrt. Dom har ju gått ut och varnat för det pga. alla sabla sniglar. Risk för botulism.

vi har inte sett en snigel... varken på åkern eller i trädgården.
och nu går ju inte resonemangen ihop -blött för minskad mögelrisk och torrt för minskad botulismrisk...
herregud, nu har jag sådan skördeångest att jag bara vill gå och lägga mig under täcket och vakna upp maj 2008:crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V