Har ni hemlarm?

Om du kommer hem och upptäcker inbrottstjuven så ringer du väl polisen?
Min syster såg inget först när hon kom in. Först när hon kom upp på ovanvåningen står tjuven bakom dörren till sovrummet och springer förbi henne.

En vän låg och sov en kväll på ovanvåningen och hör någon i trappan.

Men till er som skriver att ni inte har något att stjäla: tjuvarna är normalt inte ute efter dyra tavlor eller tv-apparater, utan vill ta små lätt omsättningsbara saker som surfplattor, bärbara pc:s, smycken och parfymer.

I vårt inbrott tog de en GAMMAL bärbar dator, en ipod, bijouterier (osäker på stavning) och använda parfymer!

Vi har inga surfplattor, inga smycken och bara en dammig parfymflaska(som man möjligtvis hittar om man rotar ordentligt bland badrumshyllorna. Bärbara datorer får man förstås räkna med att de ryker men ingen av dem vi har är så ny att den inbringar något större värde.

Har inget larm och bor i lägenhet men på bottenplan och utan port, utkanten av Uppsala i vad som räknas som ett av de sämre områdena. En vän tyckte jag skulle skaffa larm och kunde fixa nåt superpaket gratis med rätt ok månadskostnad men det var ju ändå helt värdelöst om någon skulle bryta sig in när jag är hemma eller stå och vänta på mig när jag kom hem. Är inte oroad av inbrottstjuvar, de vill ju antagligen inte just mig något illa, utan mer för saker som är personligt riktade mot mig och där blir larmet värdelöst. Har inget av värde, aldrig kontanter hemma, inga smycken, inga dyra teknikprylar. Hade jag haft husdjur som lämnades ensamma ibland så hade jag nog velat ha larm eftersom dessa inte kan larma själva.

Har inget larm och bor i lägenhet men på bottenplan och utan port, utkanten av Uppsala i vad som räknas som ett av de sämre områdena. En vän tyckte jag skulle skaffa larm och kunde fixa nåt superpaket gratis med rätt ok månadskostnad men det var ju ändå helt värdelöst om någon skulle bryta sig in när jag är hemma eller stå och vänta på mig när jag kom hem. Är inte oroad av inbrottstjuvar, de vill ju antagligen inte just mig något illa, utan mer för saker som är personligt riktade mot mig och där blir larmet värdelöst. Har inget av värde, aldrig kontanter hemma, inga smycken, inga dyra teknikprylar. Hade jag haft husdjur som lämnades ensamma ibland så hade jag nog velat ha larm eftersom dessa inte kan larma själva.
Frågan är ju vad som skrämmer dem mest, inbrottstjuven eller larmet.

@Petruska Alltså att du och jag i våra stadslägenheter inte har larm är inte så konstigt. Men folk som bor i villa med altandörrar på bottenplan på baksidan som är lätta att öppna, och med stora fönster där det är lätt att se in - att de larmar förstår jag. Statistiken bör visa att de är rätt inbrottsdrabbade. Det är helt enkelt väldigt lätt att ta sig in.
För mig blir det liksom bakvänt. Man satsar mer i en dyrare (ofta i alla fall) bostad som på något sätt ska förverkliga drömma om livet - och sedan blir man så rädd och osäker att man uppfattar sig behöva larm, vakthundar och i vissa fall tydligen en högaffel under sängen. Jag får inte riktigt ihop det, är jag rädd. En dröm om en bostadsform som när den är uppfylld skapar ångest som sedan måste hanteras?

Frågan är ju vad som skrämmer dem mest, inbrottstjuven eller larmet.
Husdjuren? Jag tänker att om det börjar brinna önskar jag att de får hjälp så snart som möjligt och en brand i min lägenhet upptäcks ju tidigare om jag har larm än om grannarna ska upptäcka den och vid inbrott kanske de smiter ut eller skadar sig på glas.

För mig blir det liksom bakvänt. Man satsar mer i en dyrare (ofta i alla fall) bostad som på något sätt ska förverkliga drömma om livet - och sedan blir man så rädd och osäker att man uppfattar sig behöva larm, vakthundar och i vissa fall tydligen en högaffel under sängen. Jag får inte riktigt ihop det, är jag rädd. En dröm om en bostadsform som när den är uppfylld skapar ångest som sedan måste hanteras?
Jag har larm. Jag går absolut inte omkring pch oroar mig för inbrott. Men samtidigt är jag realist.
Majoriteten av min familj och vänner har haft inbrott hemma. Jag vet att det kan hända.

Hade jag inte haft larm hade jag nog tänkt ibland på inbrott. Men inte nu.

Jag har larm. Jag går absolut inte omkring pch oroar mig för inbrott. Men samtidigt är jag realist.
Majoriteten av min familj och vänner har haft inbrott hemma. Jag vet att det kan hända.

Då tycks ju ångesthanteringen fungera i ditt fall. Det är ju bra.

Husdjuren? Jag tänker att om det börjar brinna önskar jag att de får hjälp så snart som möjligt och en brand i min lägenhet upptäcks ju tidigare om jag har larm än om grannarna ska upptäcka den och vid inbrott kanske de smiter ut eller skadar sig på glas.
Smita ut eller skada sig på glas kan de ju göra även om du har ett larm på. Men du kanske tänker dig ett tystlarm som bara ringer upp din telefon eller ett vaktbolag?

Smita ut eller skada sig på glas kan de ju göra även om du har ett larm på. Men du kanske tänker dig ett tystlarm som bara ringer upp din telefon eller ett vaktbolag?

Ja, men jag antar att vaktbolaget kontaktar mig om jag får inbrott? Så att jag kan åka dit och kolla djuret. Om djuret rymt är det ju bättre att leta efter det ganska snart istället för fyra timmar senare. Nu är det ju inte aktuellt eftersom jag inte har något djur, men det var en anledning till att jag kanske skulle ha larm.

Var i landet bor du/ni?

Bor i lägenhet på tredje våning i liten ort i Falbygden. Inget larm. Däremot är uppgången, hela området faktiskt, fullt av människor som är hemma hela dagarna. Pensionärer, sjukskrivna, föräldralediga, arbetslösa. Jag litar på att någon reagerar vid ett inbrott.

Men å andra sidan är civilkurage inget som finns i överflöd bland människorna här..

Slippa ångesthantering helt framstår ju ofta som rätt attraktivt förstås.
Nej du...
Jag ser hur du försöker provocera med att säga att jag skulle ha ångest och fly från den.
Men det tänker jag inte nappa på.
Bara konstatera att det är lite fult av dig att skriva så.
:)

Sen behöver man ju inte ens låsa dörren om man går hemifrån. Då är ju det också ett sätt att slippa hantera sin ångest att låsa dörren. Jag förstår inte varför det skulle vara en så stor grej att ha larm.

Senast ändrad:
Aha. Nu bor jag på landet men har i 24 års tid bott i och runt stockholm, har exakt hela min och mannens släkt i Sthlm, innerstad o precis utanför. Både i villa i lite "attraktivare" områden och lägenheter, har aldrig hört nån som har haft inbrott. Då är det endå hela vänner, familj, släkt och bekantskapskretserna.

Aha. Nu bor jag på landet men har i 24 års tid bott i och runt stockholm, har exakt hela min och mannens släkt i Sthlm, innerstad o precis utanför. Både i villa i lite "attraktivare" områden och lägenheter, har aldrig hört nån som har haft inbrott. Då är det endå hela vänner, familj, släkt och bekantskapskretserna.
Jaha.
Alla får göra som som de vill. Men det var intressant att många tyckte det var en så stor grej att ha larm.

Sen tycker jag också att folk som lever med en partner/ familj/ hund har ett helt annat läge än den som lever själv. Det är lätt om man själv sitter med partner och familj eller hund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar