Har ni hemlarm?

Mitt sätt att tänka på det är att många verkar bygga in - och att det finns en förväntan om att man bygger in - väldigt mycket symbolvärden i sitt hem. Jag ser inga fördelar med det, och låter därför bli med det så långt det är möjligt. Revir, tex, känns ju nästan obehagligt att tänka på hemmet som, tycker jag.

Då blir inte heller ett gränslöst beteende mot mitt hem, en kränkning av mitt mest privata. Men jag föredrar givetvis att slippa inbrott, men det är ju en annan sak. Tex hade jag nyligen inbrott i min bil, och då blev jag tvungen att låta laga den osv. Det hade jag ju gärna sluppit.

För mig blir det liksom bakvänt. Man satsar mer i en dyrare (ofta i alla fall) bostad som på något sätt ska förverkliga drömma om livet - och sedan blir man så rädd och osäker att man uppfattar sig behöva larm, vakthundar och i vissa fall tydligen en högaffel under sängen. Jag får inte riktigt ihop det, är jag rädd. En dröm om en bostadsform som när den är uppfylld skapar ångest som sedan måste hanteras?

Jag vet inte om jag tycker att det ena är så mycket mer avslappnat än det andra?

Att å ena sidan lägga ner mycket energi och känslor i sin bostad att man skulle tycka det var väldigt jobbigt om man fick inbrott och därför skaffar larm.

Eller att man å andra sidan aktivt väljer att låta bli att lägga in symbolvärden och känslor i sitt hem, eftersom man resonerat sig fram till att det skulle bli jobbigt med dessa känslor om jag råkade ut för inbrott.

För mig låter det mest som två olika sätt att hantera exakt samma problem. För dig blir det bekymmerslöst att unvika dessa problemsituationer. För mig låter det det allt annat än avslappnat och bekymmerslöst att undvika saker eftersom det skulle kunna innebära jobbigheter ifall de skulle inträffa. Slipper undan gör man ju inte oavsett :)

Nej du...
Jag ser hur du försöker provocera med att säga att jag skulle ha ångest och fly från den.
Men det tänker jag inte nappa på.
Bara konstatera att det är lite fult av dig att skriva så.
:)

Sen behöver man ju inte ens låsa dörren om man går hemifrån. Då är ju det också ett sätt att slippa hantera sin ångest att låsa dörren. Jag förstår inte varför det skulle vara en så stor grej att ha larm.
Alltså, jag tror att väldigt mycket av allt möjligt som vi alla gör hela tiden, skulle kunna tolkas som ångesthantering. Sen är den där ångesten/oron så klart lite olika välmotiverad i olika fall, och åtgärderna är mer eller mindre rimliga/framgångsrika i olika fall.

För mig blir det liksom bakvänt. Man satsar mer i en dyrare (ofta i alla fall) bostad som på något sätt ska förverkliga drömma om livet - och sedan blir man så rädd och osäker att man uppfattar sig behöva larm, vakthundar och i vissa fall tydligen en högaffel under sängen. Jag får inte riktigt ihop det, är jag rädd. En dröm om en bostadsform som när den är uppfylld skapar ångest som sedan måste hanteras?

Jag kanske måste läsa tråden noggrannare men - fyller du inte en hel del nu? Är det bara folk som "uppfyllt bostadsdrömmen" eller till och med drömmen om livet som har larmat huset? Jag tänker mer på det som en praktisk grej på en villa som den jag beskrev - med altandörrar i markplan som är lätta att bryta. Om sen folk har dyra grejer för att de gillar grejer som kostar mycket tycker jag inte heller att det är konstigt om de har larm.

Det där med att uppfylla drömmar och sen få ångest som måste hanteras med larm låter så storvulet? Att få inbrott måste väl ändå de flesta medge är en rätt bökig grej. När jag köpte min nuvarande bil var den min första som kom med larm, och då tänkte jag "nu slipper jag kanske inbrotten för de kanske tar nästa bil istället" (hade haft ett par-tre inbrott i tidigare bilar) - och så borde det ju kunna vara med hus också. Larmar jag kanske de går till nästa kåk.

Det där med att uppfylla drömmar och sen få ångest som måste hanteras med larm låter så storvulet?
Håller med.

Somliga skaffar larm för att de bor ensamma eller känner sig otrygga och vill ha en extra säkerhet. Somliga skaffar larm för att de bor där det är vanligt med inbrott och vill avskräcka. Somliga skaffar larm för att de har värdefulla prylar eller för att få en lägre försäkringspremie.

Var och en gör som den vill och som känns bra; en riskbedömning och ett beslut. Egentligen inte annorlunda än att låsa cykeln - man vill ha sitt ifred.

Tror sällan det handlar om ångest över uppfyllda drömmar. @Petruska

Håller med.

Somliga skaffar larm för att de bor ensamma eller känner sig otrygga och vill ha en extra säkerhet.

Mina grannar har larm och de tillhör ett sällsynt neurotiskt släkte. De ser allt som händer utanför deras bostad som ett potentiellt hot. Det kan vara allt från mina snickare till älgar som mumsar äpplen i trädgården. De blir garanterat inte säkrare eller tryggare för att de har larm. Snarare tvärtom, skulle jag gissa.

Samma diskussion skulle ju kunna hållas om att skaffa säkerhetsdörr eller öht låsa dörren. Båda är ju onödigt om man inte tycker att ev. inbrott är en parameter. Ingen annan än en inbrottstjuv går ju in onanmäld och tar saker även om dörren är öppen. Oroar man sig inte över inbrott finns ingen anledning att låsa.

Det blir ju väldigt märkligt om gränsdragningen är sådan att låsa dörren och skaffa säkerhetsdörr är fullt normalt, men hemlarm innebär ångest över att ha uppfyllt "drömmen om livet". Allt handlar ju om åtgärder för samma problem.

Det blir ju väldigt märkligt om gränsdragningen är sådan att låsa dörren och skaffa säkerhetsdörr är fullt normalt, men hemlarm innebär ångest över att ha uppfyllt "drömmen om livet". Allt handlar ju om åtgärder för samma problem.

Hemlarm för mig är ett sätt för företag att profitera på människors ängslan och misstänksamhet mot andra människor.
Jag har sällan låst, och om jag låser dörren är det inte för att jag tror att det förhindrar brott, utan för att jag då får ev ersättning från försäkringsbolaget om det värsta skulle inträffa.
Jag tror gated communities är nästa steg, för den här trygghetsnarkomanin botas inte med larm och övervakningskameror.

Ingen annan än en inbrottstjuv går ju in onanmäld och tar saker även om dörren är öppen. Oroar man sig inte över inbrott finns ingen anledning att låsa.
Nja, det är inte helt ovanligt med fulla/påtända personer som förvirrat går runt och rycker i dörrar. Utan att ha för avsikt att sno saker alltså. Jag låser dörren (eller försöker komma ihåg att) på nätterna mest för att slippa behöva knuffa ut någon slumpmässig tjackpundare mitt i natten. (Har inte hänt mig men har hänt fler än en person som jag känner.)

Jag har inte larm men jag har små klisterlappar som säger att jag har larm. :rofl: (Satt där när jag flyttade in.) Har aldrig tänkt tanken att skaffa larm. Trots att en bekant som bor nära mig hade inbrott nyligen. Det som kan vara läskigt med inbrott är om katten smiter iväg. Larmet skulle ju inte skydda mot att katten smiter ut genom det inslagna fönstret. Annars har jag inte mycket av värde. Surfplattor och liknande snor de inte för de är för lätta att spåra (de tog inte min bekants i alla fall).

Det är en fördel med uppmärksamhet när man bor i en byggd där alla har jägarexamen och är aktiva jägare. Det tjuven behöver vara rädd för är inte vaktbolaget. Vaktbolaget är nog den bättre uppmärksamheten och snarare räddaren än förgöraren....
Menar du att jägare med berått mod skulle använda sina vapen mot en inbrottstjuv? Seriösa jägare som genomgått utbildning och förvarar sina vapen i enlighet med vapenlagarna?

Jag hoppas att du skojar.

Jag tror gated communities är nästa steg, för den här trygghetsnarkomanin botas inte med larm och övervakningskameror.
Fast va? Jag känner flera som har larm och som bara är nöjda med det helt enkelt. De är inte paranoida människor som sover med bössan under kudden, bara folk som bor lite avsides, i områden där det är en hel del inbrott, och som gärna vill ha åtminstone en chans om något bryter sig in.

Jag tror jag aldrig sett hemlarm problematiseras som i den här tråden.

Det är nog inte så vanligt att de är beväpnade med skjutvapen. Jag tror att de flesta inbrottstjuvar inte alls är beredda att avancera till mördare. Att försvara sig med gevär är sjukt oproportionerligt. Det tror jag att rättsväsendet också skulle tycka.
Håller med om att det torde vara ovanligt att "vanliga" inbrottstjuvar bär skjutvapen. Att de bär kniv tror jag däremot är mer regel än undantag, det uppfattar jag är mer eller mindre praxis bland livsstilskriminella. Försvara sig med skjutvapen mot angrepp med kniv gör ju polis då och då utan att det bedöms oproportionerligt, och de har ju ändå betydligt bättre förutsättningar än gemene man i en sådan situation så den biten är nog inte huggen i sten. Men här handlade det väl, som jag uppfattade det, inte om att beväpna sig med skjutvapen i syfte att försvara sig, utan om möjligheten att använda befintligt jaktvapen för försvar.

Men här handlade det väl, som jag uppfattade det, inte om att beväpna sig med skjutvapen i syfte att försvara sig, utan om möjligheten att använda befintligt jaktvapen för försvar.
Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.

@Trani Kryddat med skepsis är väl en sak, det som skrivs i den här tråden nåt helt annat. Att det problematiseras är en sak, sen hur man gör det är en annan.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar