Har ni hemlarm?

Jag tror jag aldrig sett hemlarm problematiseras som i den här tråden.

Jag tycker att det är oerhört sunt att problematisera samhällstrender (och det var ju för övrigt trådens syfte). Det här är en tydlig trend, andelen människor som skaffar larm ökar kraftigt. Vad blir nästa steg? När alla på gatan har larm, vad gör man då för att "tjuven ska gå till nästa villa i stället"? Varför ses den här trenden just nu? Har det ett samband med den övriga politiska utvecklingen, och de falanger som länge gått in för att underblåsa känslan av att brottsligheten ökar och att svensken står under hot (för vi vet ju vilka som står för brottsligheten, enligt en stor del av befolkningen)? Jag tror inte att det är helt långsökt att göra en koppling ökad rädsla även på andra plan.

I nästa tråd tycker jag vi problematiserar cykelnycklar. :)
Ja! Som t ex vad som är poängen med att ha ett avancerat trekomponenstlås till en fjöntig kedja som klipps med en bultsax som om den vore smör? O_o Jag känner mig kränkt av cykellåstillverkaren som uppenbarligen tror att jag är korkad. :rage:

Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.
Jag tror att omdöme och konsekvenstänkande inte alltid är på topp hos en typisk inbrottstjuv som är mitt i ett inbrott, inte sällan mer eller mindre drogpåverkad. Det har hänt mer än en gång att villa- eller bilägare angripits med exempelvis kniv eller skruvmejsel när h*n avbrutit ett inbrottsförsök, och gränsen mellan olaga hot, grov misshandel och dråp är väldigt tunn i de lägena. Mot den bakgrunden tycker jag inte att det är alldeles orimligt att använda till buds stående medel för att försvara och i förlängningen freda sig. Tyvärr är det väl inte alltid omdöme och konsekvenstänk är på topp hos en villaägare som konfronterar en inbrottstjuv heller, och jag motsäger inte att vapen är en... komplicerande faktor, vare sig de bärs av en inbrottstjuv eller en rädd villaägare.
(Med det sagt ser jag inte positivt på en utveckling där människor beväpnar sig i syfte att försvara sig, som på många håll i exempelvis USA eller Sydafrika.)

Mot den bakgrunden tycker jag inte att det är alldeles orimligt att använda till buds stående medel för att försvara och i förlängningen freda sig.
Har man någorlunda med vett i skallen så värderar man sin egen säkerhet före sina materiella ägodelar och låter bli att avbryta inbrottet genom att konfrontera tjuven.

Enligt BRÅ har antalet villainbrott ökat med ca 50% från år 2005 (10 000 anmälda) till 2014 (15 000 anmälda), så det handlar inte bara om hjärnspöken. Men lika mycket tror jag att mediaflödet spelar in, för att underbygga och förstärka oro. Information om brott av alla slag, på olika håll i landet (och i världen), når oss oerhört mycket lättare och mer frekvent än för 20-30 år sedan, och det tror jag har betydelse.

Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.
Jag är uppväxt i ett hem med vapen, självklart helt utan våld, men ett jägarhem. För mig är vapen helt avdramatiserat (så länge det inte är laddat och riktat mot någon) och jag har själv vapen. Jag minns i min uppväxt när jag tog hem kompisar och min pappa precis varit på jakt, det kanske stod en studsare lutad mot väggen bredvid vapenskåpet, deras reaktion var :confused: medans jag inte såg puffran.

För min egen del skulle jag nog kunna ta fram vapnet, om jag hade chansen, om jag känner mig starkt hotad. Sen skulle jag med största sannolikhet inte kunna skjuta någon, jag skjuter inte ens djur längre.
Men ett skott i luften hade jag ev kunnat bjuda på.

Så tror jag många vapeninnehavare resonerar, att de skulle kunna skrämmas, men inte skada. Då fullt medveten om att en med största sannolikhet förlorar vapnen.
Falsk trygghet är det dock, för så himla enkelt är det inte att komma in i vapenskåpet.

Jag tycker att det är oerhört sunt att problematisera samhällstrender (och det var ju för övrigt trådens syfte).
Var det? För mig lät det snarare som om TS ville komma till beslut för egen del än att problematisera en trend:
Jag känner lite såhär; vi bor 1mil/10min utanför en mindre stad där då vaktbolaget plus polis finns. Så tankarna går ju helt klart till om väktare/polis hinner ut innan tjuvar drar? Kanske skillnad om man bor så att nån är snabbt på plats? Hur tänker ni ang det?
Känns inte som tjuvar åker fast så ofta ändå. Visst kan väl larm skydda till viss del, eller avskräcka iallafall kanske?

Ingen annan än en inbrottstjuv går ju in onanmäld och tar saker även om dörren är öppen. Oroar man sig inte över inbrott finns ingen anledning att låsa.

Här har det hänt runt 10 gånger att någon stått och ryckt i dörren på natten, aldrig har någon brutit sig in. Så jag tänker att en låst dörr uppenbarligen har haft effekt medan ett larm hittills inte hade gjort någon skillnad. Ena gången fick jag höra efteråt att det var nån som gått fel på fyllan, de andra gångerna vet jag inte.

Falsk trygghet är det dock, för så himla enkelt är det inte att komma in i vapenskåpet.
Nej oddsen för att en ska ha läge att göra det, och dessutom komma åt ammunition, är nog inte stora. I inlägget som @Lovisaleonora skrev lät det som om jägarna agerar som någon slags milis. Jag hoppas att det var ett konstigt skämt.

Nej oddsen för att en ska ha läge att göra det, och dessutom komma åt ammunition, är nog inte stora. I inlägget som @Lovisaleonora skrev lät det som om jägarna agerar som någon slags milis. Jag hoppas att det var ett konstigt skämt.
Fast jag känner igen inställningen, en faktiskt verkställning av tankesättet har jag aldrig sett, mer än på film. Men uttrycket "jag kan sponsra med patroner" i sammanhanget har jag hört ofta, antar att det är nån slags välvillig inställning som handlar mer om jargong än verklighet.
Men så är också medelålders vita män överrepresenterade i den kretsen:D

Var det? För mig lät det snarare som om TS ville komma till beslut för egen del än att problematisera en trend:
Jag känner lite såhär; vi bor 1mil/10min utanför en mindre stad där då vaktbolaget plus polis finns. Så tankarna går ju helt klart till om väktare/polis hinner ut innan tjuvar drar? Kanske skillnad om man bor så att nån är snabbt på plats? Hur tänker ni ang det?
Känns inte som tjuvar åker fast så ofta ändå. Visst kan väl larm skydda till viss del, eller avskräcka iallafall kanske?

Jag tolkade det som att trådstarten var helt öppen. Om jag har givit luft åt tankar som inte passar i tråden överlåter jag till TS att göra invändningar.

Hemlarm för mig är ett sätt för företag att profitera på människors ängslan och misstänksamhet mot andra människor.
Jag har sällan låst, och om jag låser dörren är det inte för att jag tror att det förhindrar brott, utan för att jag då får ev ersättning från försäkringsbolaget om det värsta skulle inträffa.
Jag tror gated communities är nästa steg, för den här trygghetsnarkomanin botas inte med larm och övervakningskameror.
Jag gör faktiskt också kopplingen till gated communities (eller grindsamhällen som det tydligen heter på svenska). Larm och grannsamverkan är liksom steg på vägen. @mandalaki det är inte att ta in tidningen, tända och släcka lysen, vattna blommorna etc, då hade det varit dumt att sätta upp en skylt om det när poängen med att göra dessa handlingar är att lura tjuven att någon är hemma. Grannsamverkan är ett sätt för ett helt villaområde att tillsamman med polisen agera brottsförebyggande http://samverkanmotbrott.se , http://samverkanmotbrott.se/?page_id=6670.

Huruvida man låser eller inte låser dörren har ju såklart med trygghet att göra. Det finns ju orter och byar där folk fortfarande aldrig låser dörren ens när de åker bort (de och min manligevän...) den enda gång man låser dörren är när man är hemma och inte vill ha besök.

Senast ändrad:
För ett par år sedan var jag ganska obrydd gällande lås, larm, säkerhet osv. Efter det har det hänt saker som gjort att jag börjat oroa mig. Det ena var en faktiskt inbrottsförberedelse (om det finns något sådant ord) och det andra var en fönstertittare. Och i förra veckan hade två familjer i grannskapet inbrott.

Men jag oroar mig inte hela tiden, utan när något sådant här händer. Vill ändå rota i oron, fundera över den, jobba med den, för det är jobbigt att vara rädd. Men inte så jobbigt att jag vill flytta. Oron och rädslan vid sådana här tillfällen är en västanfläkt mot hur jag skulle må av att bo i stan, i lägenhet, i ett villaområde.

Nej inget larm här, det av värde har jag inlåst i vapenskåpet eller så förvaras det i uthusen helt utan låst dörr.
Har hänt att jag träffat rymligar men aldrig i huset utan i någon av dom andra byggnaderna så larm i boningshuset hade inte hjälp.

Bor 15 min från Göteborg med bil och nära en anstalt, förutom anstalten ser jag 6 hus om jag står vid ytterdörren.

Har dock funderat på brandlarm som går till mobilen.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
577
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar