Nix, mitt ansikte är fortfarande fruset i den här minen:Du missade inlägget om att ha en högaffel under sängen, va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nix, mitt ansikte är fortfarande fruset i den här minen:Du missade inlägget om att ha en högaffel under sängen, va?
Fast det måste ha varit ett skämt. Jag kan inte se en normalt funtad svensk som skulle vara beredd att sätta en högaffel ens i lilltån på en annan människan, hur mycket inbrottstjuv den andre än var.Nix, mitt ansikte är fortfarande fruset i den här minen:
Jag tror jag aldrig sett hemlarm problematiseras som i den här tråden.
Ja! Som t ex vad som är poängen med att ha ett avancerat trekomponenstlås till en fjöntig kedja som klipps med en bultsax som om den vore smör? Jag känner mig kränkt av cykellåstillverkaren som uppenbarligen tror att jag är korkad.I nästa tråd tycker jag vi problematiserar cykelnycklar.
Jag tror att omdöme och konsekvenstänkande inte alltid är på topp hos en typisk inbrottstjuv som är mitt i ett inbrott, inte sällan mer eller mindre drogpåverkad. Det har hänt mer än en gång att villa- eller bilägare angripits med exempelvis kniv eller skruvmejsel när h*n avbrutit ett inbrottsförsök, och gränsen mellan olaga hot, grov misshandel och dråp är väldigt tunn i de lägena. Mot den bakgrunden tycker jag inte att det är alldeles orimligt att använda till buds stående medel för att försvara och i förlängningen freda sig. Tyvärr är det väl inte alltid omdöme och konsekvenstänk är på topp hos en villaägare som konfronterar en inbrottstjuv heller, och jag motsäger inte att vapen är en... komplicerande faktor, vare sig de bärs av en inbrottstjuv eller en rädd villaägare.Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.
Hoppas det.Fast det måste ha varit ett skämt. Jag kan inte se en normalt funtad svensk som skulle vara beredd att sätta en högaffel ens i lilltån på en annan människan, hur mycket inbrottstjuv den andre än var.
Har man någorlunda med vett i skallen så värderar man sin egen säkerhet före sina materiella ägodelar och låter bli att avbryta inbrottet genom att konfrontera tjuven.Mot den bakgrunden tycker jag inte att det är alldeles orimligt att använda till buds stående medel för att försvara och i förlängningen freda sig.
Jag är uppväxt i ett hem med vapen, självklart helt utan våld, men ett jägarhem. För mig är vapen helt avdramatiserat (så länge det inte är laddat och riktat mot någon) och jag har själv vapen. Jag minns i min uppväxt när jag tog hem kompisar och min pappa precis varit på jakt, det kanske stod en studsare lutad mot väggen bredvid vapenskåpet, deras reaktion var medans jag inte såg puffran.Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.
Var det? För mig lät det snarare som om TS ville komma till beslut för egen del än att problematisera en trend:Jag tycker att det är oerhört sunt att problematisera samhällstrender (och det var ju för övrigt trådens syfte).
Ingen annan än en inbrottstjuv går ju in onanmäld och tar saker även om dörren är öppen. Oroar man sig inte över inbrott finns ingen anledning att låsa.
Nej oddsen för att en ska ha läge att göra det, och dessutom komma åt ammunition, är nog inte stora. I inlägget som @Lovisaleonora skrev lät det som om jägarna agerar som någon slags milis. Jag hoppas att det var ett konstigt skämt.Falsk trygghet är det dock, för så himla enkelt är det inte att komma in i vapenskåpet.
Fast jag känner igen inställningen, en faktiskt verkställning av tankesättet har jag aldrig sett, mer än på film. Men uttrycket "jag kan sponsra med patroner" i sammanhanget har jag hört ofta, antar att det är nån slags välvillig inställning som handlar mer om jargong än verklighet.Nej oddsen för att en ska ha läge att göra det, och dessutom komma åt ammunition, är nog inte stora. I inlägget som @Lovisaleonora skrev lät det som om jägarna agerar som någon slags milis. Jag hoppas att det var ett konstigt skämt.
Var det? För mig lät det snarare som om TS ville komma till beslut för egen del än att problematisera en trend:
Jag känner lite såhär; vi bor 1mil/10min utanför en mindre stad där då vaktbolaget plus polis finns. Så tankarna går ju helt klart till om väktare/polis hinner ut innan tjuvar drar? Kanske skillnad om man bor så att nån är snabbt på plats? Hur tänker ni ang det?
Känns inte som tjuvar åker fast så ofta ändå. Visst kan väl larm skydda till viss del, eller avskräcka iallafall kanske?
Jag gör faktiskt också kopplingen till gated communities (eller grindsamhällen som det tydligen heter på svenska). Larm och grannsamverkan är liksom steg på vägen. @mandalaki det är inte att ta in tidningen, tända och släcka lysen, vattna blommorna etc, då hade det varit dumt att sätta upp en skylt om det när poängen med att göra dessa handlingar är att lura tjuven att någon är hemma. Grannsamverkan är ett sätt för ett helt villaområde att tillsamman med polisen agera brottsförebyggande http://samverkanmotbrott.se , http://samverkanmotbrott.se/?page_id=6670.Hemlarm för mig är ett sätt för företag att profitera på människors ängslan och misstänksamhet mot andra människor.
Jag har sällan låst, och om jag låser dörren är det inte för att jag tror att det förhindrar brott, utan för att jag då får ev ersättning från försäkringsbolaget om det värsta skulle inträffa.
Jag tror gated communities är nästa steg, för den här trygghetsnarkomanin botas inte med larm och övervakningskameror.
Klart att du inte har. Men det var det att du så självklart uttalade dig om trådens syfte jag reagerade mot.Jag tolkade det som att trådstarten var helt öppen. Om jag har givit luft åt tankar som inte passar i tråden överlåter jag till TS att göra invändningar.
... eller låser dörren och hänger nyckeln på en spik bredvid dörren. Bekvämt, så att att besöket kan sätta på kaffe tills man kommer hem.Det finns ju orter och byar där folk fortfarande aldrig låser dörren ens när de åker bort