har ni era hästar ute om natten nu?

Sv: har ni era hästar ute om natten nu?

Mina två går fortfarande, båda trivs bra ute och den ena har även lite problem med dammalergi så de får gå ute så länge som möjligt. De har stora skogshagar med bete kvar så det klarar sig.
Hästen som jag rider och har igång (den andra är pensionär) får kraftfoder varje dag och jag ger dem hö ibland om det är kallt/blåsigt.

Min går ute dygnet runt (lösdrift). Dock täckad när det är blötsnö och blåser.

Våra hästar går ute dygnet runt än så länge eftersom det har varit så pass fint väder ute och dem kommer göra det så länge det går :)
Och vi har precis börjat stöd fodra med höensilage ..

Våra flyttade in förra veckan. Frostnätterna har börjat komma och hon som ligger i träning blev även klippt idag. Men de går fortfarande i sommarhagen.
Vinterhagen får de inte gå i förrns den 1a oktober.

Mina har inte gått ute dygnet runt på hela sommaren.
Funkar bättre att ha dom inne om nätterna, dels har man bättre koll sen vet man att dom får i sig den näring dom behöver e.t.c
Har haft dom ute dygnet runt andra år men lär nog aldrig ha det mer, tyckte det va mycke bättre såhär, dom gick ändå ute från ca 8-22 på sommaren nu så utevistelse var det ingen brist på :)
Nu går dom ute från ca 9-17 ibland blir det till 18, beror lite på vädret :)

Tog in våra för natten i torsdags (2okt) så nu går de ute från tidig morgon -ca22.

Våra har gått ute fram tills i natt. Det var dock pga det stormiga vädret, tyckte de behövde få vila och torka upp ordentligt under en natt. Om det blir mer stabilt nu så kan de få gå ute några nätter till.
Ena hagen går på fri tillgång och den andra hagen går nästan på fri tillgång. :)

Våra går ju ute året runt men de går fortfarande på bete, dvs får inget stödfoder alls utan klarar sig på gräset. Våra två äldre damer har täcke vid långvarigt regn och liknande men i övrigt går de ännu otäckta. En fortnatt har vi haft så minusgrader måste det ju ha varit. Annars sjunker temperaturen till runt 2-5 plus som kallast på dugnet.

Vi ska börja utfodra dem om 1-3 veckor, beror lite på vad varje hästägare tycker. Om ngn häst verkar falla ur eller är kall så börjar vi utfodra. Täckena åker på snart också på de som ska ha täcke. När det blir minusgrader mer regelbundet.

Vi har endast vbl och hbl i hagen för tillfället, i veckan kommer en lusitanokorsning och en kbl-travare.

Mitt sto och hennes föl gick in den 1 oktober nattetid. det är ganska kallt här om nätterna och så har det regnat ganska bra här senaste veckan. annars hade dom fått vara ute längre.

från 1 oktober måste man ha ligghall om man ska ha hästarna ute dygnet runt!:)

Då kallas de lösdrift och inte bete längre0)

Lyckligtvis står det inte så i föreskrifterna. Då skulle alltför många hästar tvingas flytta från fina naturbeten.

Det står att att hästar ska ha tillgång till ligghall när betestillväxt inte sker vilket definieras av flera som när dygnsmedeltemperatuten är under +4 grader. I allra södraste delen av Sverige har dygnsmedeltemperaturen varit över 4 grader 11 månader om året sedan 60talet. HH

våra har gått in i någon månad nu. Men de går ute i tolv timmar per dag :)

Tror inte att det finns ett exakt datum utan de måste ha ligghall när betestillväxt inte längre pågår... Om jag inte minns fel. Rätta mig gärna.

Tror att man MÅSTE ha ligghall from 15 november - 15 mars. Så sa vår kontrolant i varje fall.
Vi har våra hästar ute med täcke och med storbal hösilage. Funkar kanon.Dom går bara in vid regn annars ute.

Tror att man MÅSTE ha ligghall from 15 november - 15 mars.

I djurskyddsmyndighetens föreskrifter står inga sådana datum, men jag vet att jag läst det någonstans.
Men det var olika datum för olika delar av landet.

Immer

Enligt de föreskrifter som jag läst om ligghall finns inga datum angivna. Sålänge betet är så pass dugligt att hästarna inte behöver stödfodras så behöver man inte ha ligghall. Har jag läst.

Kl.

Nu har mina börjat gå inne, sen 2 nätter tillbaka.
Inatt var det gör kallt faktiskt, frost. ja fick till och med skrapa rutan på bilden ... :)

Sålänge betet är så pass dugligt att hästarna inte behöver stödfodras så behöver man inte ha ligghall.

Men det är väl en definitionsfråga?
Det står i föreskrifterna att ligghall krävs under den tid på året då betestillväxt inte sker. Hos oss växer gräset fortfarande, men jag är lite orolig att det inte är tillräckligt med näring i det så vi stödfodrar. Och jag vet de som börjar stödfodra i augusti därför att betet börjar ta slut - skulle de behöva ha ligghall då, menar du?

Immer

Mina går på lösdrift året om. Stödfodrar sen en tid tillbaka och lurar in dem i ligghallen med foder vid pissväder. Täcke används om någon fryser (har en med ryggskada som går täckad vid regn tex).
De skulle hata mig om jag stallade in dem:p

/Migo

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 186
Senast: Masse
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar