Har nån sett dessa händelser på tävling?

Sv: Har nån sett dessa händelser på tävling?

Avslöjande bilder...tur man inte är med på nån av dem! Alltså, jag hoppas det inte ser ut så allt för ofta... Fy fasiken vad våra hästar får stå ut med alltså.... Om man jämför med hundar, som man knappt får säga "nej" till utan att någon tycker att man misshandlar.... Fast det finns ju elaka hundägare förstås, men de flesta av ryttarna på bilderna var nog inte elaka med flit, utan bara usla på att rida...fast vissa såg ju bra elaka ut......:devil:

InsaneSpliffwizard skrev:
Vi har alla stunder då det ser ut sådär, kan bidra med några själv...
Håller med! Hade någon tagit kort på mig och tanten i våra värsta stunder på ridturen igår hade många förfasat sig här på forumet. :smirk: Det är sånt som händer...tyvärr!

Men visst är bilderna hemska och jag lider med hästarna.

//Alice

Om man aldrig ridit en svår bångstyrig eller het häst kanske man tycker att detta är fasansfullt.
Det är ögonblicksbilder och du vet inte vad som försigick.
Om hästen drar iväg i 70 km/h mot ett hinder är det då fel att bromsa med alla medel?
Ska du inte visa bilder på när baluobet bockar med Rodrigo också?
Han kanske gör det för att Rodrigo är en så dålig ryttare?

Med heta hästar kan det tyvärr se ut så där på en hopptävling. Ibland måste man hålla i för att inte krascha.

Det finns väl redan trådar kring dessa bilder, med ungefär samma diskussion?

Inga roliga bilder... Särskilt inte när flera av hästarna har lite skarpare bett också... :crazy: :(

Bilderna var riktigt hemskta. Det är avskyvärt vad hästarna skall behöva utstå :/. Dock som vissa säger. Det är bara ögonblicket som berättar. Man vet ju inte hur situationen är.. Men det är hemskt att se och även att vissa hästar har såpass skarpa bett.

Hästen ska väl inte dra iväg i 70 knyck, då har man inte på tävling att göra. Jag kan tycka att baloubet inte har på hoppning att göra eftersom han inte verkar gilla att bli riden faktiskt. Även om jag kan njuta de gånger han går som en dröm.. mums

Hur många av ponnyerna i en LA-msv vill egentligen hoppa? Jag ser flykt i deras ögon, inte "pigg på hinder" iallafall. Men jag är inte så konventionell av mig heller :)
Varför njuter vi av hästar som rids utan bett, av vissa delar i levade/passionata, av Globens fantastiska uppvisning? För att vi slipper se ryck, stress, svett och ögonvitor kanske?

Tycker det är bra med såna här sidor, som väcker lite hos en. Har ni läst hela hemsidan?
/jenny

snigelfarmor skrev:
Jag kan tycka att baloubet inte har på hoppning att göra eftersom han inte verkar gilla att bli riden faktiskt.

kan du motivera det där?

Just det med Baloubet så när jag såg honom förr när jag tittade mycekt på hoppningen tyckte då jag mig se en grymt lycklig häst som bara ville leka runt och bralla. Enda gångerna han vart missnöjd var när han inte fick leka som han ville. Hoppa lyste i hans ögon.

Men vi kanske ser helt olika saker?

Just det med ögonblicksbilder. Om såna saker händer någon enstaka gång så okej. Alla gör vi misstag och hästarna har sina dagar, men ser passen ut så till och från är det något som är fel.
Hästen och ryttaren kommer inte överens, hästen har ont, ryttaren kan inte rida. Helt enkelt: kolla upp det och fixa det innan det går åt skogen.

InsaneSpliffwizard
Alltså ursäkta, men hade jag fått vissa av de bilderna du visar som ögonblicksbilder ens hade jag gått och gömt mig.

Jag hade min period med sånt när jag precis hade fått häst. Hade det hänt nu hade jag suttit av och kollat upp vad som var fel. :crazy:

Kommer man så dåligt överens med sin häst att det blir så ens för ögonblick så bör man nog ta och lära sig och hästen lite kommunikation på marken innan man sitter upp. Inte ens när jag rider unghäst och det krånglar se det så illa ut.

Nu har jag ingen koll på dig, hur mycket du har ridit eller hur gammal du är. Det där var min spontana reaktion när jag såg bilderna.

Så det lär jag få total skit för, men det må så vara.

Bor du i Skåne igen? Visst är det du från stall soläng?

Jag njuter av baloubets otroliga förmåga, inget snack om saken. Det kanske är dåligt att ens nämna honom. Egentligen syftar jag på dessa ständigt uppbetslade ponnyer o hästar med kämpande, hängande ryttare, mulen i vädret o ögonvitorna lyser inför varje hinder. Det ser inte trevligt ut, och sånt ser man förhoppningsvis lite av på världscupen. om du är den jag tror, så har du säkert sett hur det kan se ut på en klubbtävling..det är inte ögonblicksbilder inom hoppningen. Det är ryttare utan kärlek till sin häst, med siktet inställt på att ta en rosett. Been there, done that!

/jenny, let´s evolve.

Du känner igen mig från stall soläng?
Vem var du där?

Jo jag stod där med Aminette. ;)
Bor nere i Lund nu.

Jo tack det är inte vacker det man får se på tävlingsbanan...och det är inte ens ibland som jag kan lägga till där. Det är ofta!
Jag tycker det ser värst ut på lägre nivåer, men oftast tycker jag bara att de lyckats maskera det bättre på högre nivåer även om det blir bättre.

Jaha då är jag med igen. ;) Lustigt att man träffat folkhär som man inte vet om att man har träffat. :D

Tror du att ponnyerna skulle hoppa la msv om dom inte ville? Skrämseltaktiken tror inte jag fungerar...

har de nåt val?

såhär ser det nästan alltid ut på klubben jag är med i. En jäkla massa pessoabett, ingen eftergift, och heta tokiga ponnyer som studsar runt o letar hinder de ska hoppa över. Kul? Det verkar vara normen här, vet ej hur folk ser på hårda händer och oskolade hopponnyer i övriga landet.
ännu en "ögonblicksbild" Själv tror jag tränaren var alldeles nöjd med ryttarens insats här.

Senast ändrad av en moderator:

På en häst/ponny med lite talang tror jag tyvärr att skrämsel tekniken fungerar alldeles utmärkt.

Det är inte många hästar/ponnies man ser på tävlingar som verkligen gillar det och sedan finns det skaran som ser plågade/rädda ut i hela uttrycket. :crazy:

Enda som är skönt att slippa iom att jag inte har tävlat på ett tag.

Spider84 skrev:
InsaneSpliffwizard
Alltså ursäkta, men hade jag fått vissa av de bilderna du visar som ögonblicksbilder ens hade jag gått och gömt mig.

Jag hade min period med sånt när jag precis hade fått häst. Hade det hänt nu hade jag suttit av och kollat upp vad som var fel. :crazy:

Kommer man så dåligt överens med sin häst att det blir så ens för ögonblick så bör man nog ta och lära sig och hästen lite kommunikation på marken innan man sitter upp. Inte ens när jag rider unghäst och det krånglar se det så illa ut.

Nu har jag ingen koll på dig, hur mycket du har ridit eller hur gammal du är. Det där var min spontana reaktion när jag såg bilderna.

Så det lär jag få total skit för, men det må så vara.

Nu finns det en lång bakgrundshistoria när det gäller denna häst, och att hon såg ut som hon gjorde på bilderna då är ett enormt framsteg. Du ska se bilder från idag, 2-3 år senare, det är en helt annan häst.

Jag tänker verkligen inte gå och gömma mig, bara för att jag kanske inte gjort rätt i alla situationer och har en häst med väldigt mycket temperament och som blir förbannad om hon inte får sin vilja fram.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 808
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V