Har man en skyldighet att medicinera?

Sv: Har man en skyldighet att medicinera?

Jag tycker det låter konstigt att din veterinär säger att du inte ska behandla så länge hunden inte visar några symtom. Så har absolut inte de veterinärer jag har kontakt med sagt. Vi har även då fått behandla symtomfria hundar när det är någon som visat.

Jag kommer alltid behandla då jag tycker oerhört synd om min hund när han har noskvalster och river sönder sin nos. Att upplysa någon om att ens hund har noskvalster är ju inte så svårt. Men jag tror att du inte gör det för att du vet att visa inte skulle låta sin hund leka med din. Annars finns det ju ingen anledning att låta bli att säga det. Jag hade blivit väldigt besviken om något hade gjort som du mot mig och min hund. Det visar ju bara att jag som hundägare inte kan lita på adnra hundägare och därför msåte hålla min hund borta från andra så mycket som möjligt. Som sagt jag lägger hellre pengar på annat än medicin hela tiden.

Tycker också att det lär lite konstigt att en veterinär inte vill behandla...:confused: Så fort man ringer till veterinärerna här och säger att hunden nyser, drar näsan mot golvet m.m så säger dom att man ska medicinera sin hund + alla hundar hunden brukar vara i kontakt med... Men alla veterinärer är ju olika.

I början sprang jag runt till alla och berätta att han hade noskvalster innan hundarna lekte alla jag sa det till sa antingen "och?" eller "vad är det för ngt?" När man sedan berättat så kunde ägarna i flesta fall konstatera att dera hundar även dom hade kvalster bara att dom inte insett att "snörvlingarna" kunde vara ett bevis på detta. På den tiden trodde jag att kvalster var vrästa hypen, som jag flera år senare kan konstatera att det inte är. Som sag om din hund (mot förmodan) får jättebesvär över ngt så ofarligt och vanligt så får du sj ansvara över detta, presic som du måste berätta för folk när du ska på midda att "jag tål inte dittan och dattan". Du kan inte förvänta dig att andra ska tro att just din hund har problem.
Japp min veterinär är en klok insatt människa som inte är ute efter att tjäna pengar, har även pratat med folk från bagarmossen OCH strömsholm... Alla tycker vi lika.
Och som jag skrev förr jag tänker inte utsätta min hund för farliga behandlingar/onödiga bara för att du inte har ork att fråga om saken när du vet att du har problem med det.
En annan tanke är om du testat alternativ till saker och ting...
Jag vet inte hur du är som hundägare eller människa men ibland oroar man ju sig mer än man behöver, inget illa i det eftersom det sker av omtanke, men onödigt och jobbitg för en sj ;).

Mmm. Jag har fullt förtroende för vår veterinär. Han behandlar inte i onödan. Jag hopaps bara folk inser att om min hund blir smittad hela tiden för att folk inte vill behandla så är det risk att min hund tar skada av det. Jag vill inte behöva behandla i tid och otid. Som sagt min hund kräver behandling för att må bra. Så de hundägare som inte behandlar trots att de vet att deras hund har noskvalster kan potentiellt faktiskt skada de hundar som far illa och måste behandlas jämt och ständigt.

Men som sagt det är ju mest reko att upplysa hundägaren om att min hund har en smittsam åkomma, kan de fortfarande leka? Jag tycker ditt tankesätt är oerhört egoistiskt. Ska man fråga om allt är smittsamt så hinner det bli mörkt innan hundarna kan leka... Jag tycker det är självklart att man säger ifrån, men i och med att jag vet att alla inte gör det, så vågar man ju aldrig släppa ihop hunen med en främmande människas.

Men om vi sätter in dig i en sitvation liknande min.
Du bor i villa/lägenhet eller liknande, din granne kommer och berättar åt dig att hans hund har fått noskvalster och mår jätte dåligt över det. Han ber dig medicinera för att slippa smittorisken. Gör du det då? Eller är det fortfarande onödigt att medicinera din hund när han inte visar någon syntom?

För många år sedan var jag på ett föredrag med en väldigt duktig veterinär. Det var när det började detta pratet med noskvalster.
Denna veterinären hade med några andra kollegor börjat kolla lite närmare på epilepsi på hund.
Och det visade sig att flera hundar som hade symtom på epilepsi hade fruktansvärt mycket noskvalster.
Hon berättade om en sheltie som de hade obducerat och hon sa det bara kryllade med noskvalster.
De fick en tanke ang detta om epilepsisymptom kunde egentligen visa sig att hunden hade noskvalster, att när det blev för mycket så började hunden visa symptom på epilepsi.
Hon skulle fortsätta sina studier om detta, men jag har tyvärr inte följt upp det.

Men man kanske inte bara ska säga att noskvalster inte är farlig, kanske det kan ge andra symptom om det får gå för långt.

Jag tycker iallafall man kan tala om för sin omgivning att ens hund har noskvalster, för då kan man som hundägare göra ett val om de ska få hälsa eller inte. jag anser att det är med den som har en sjuk hund som ska tala om och de som har friska hundar inte ska behöva fråga alla.
Sen tycker jag också att man åtminstonde kunde behandla emellanåt så hunden kan få vara kvalsterfri perioder iallafall, om nu hunden får om det hela tiden.
Och vill man slippa tjata om att sin hund har noskvalster, så får man helt enklet hålla sin hund från andra hundar.

Ett tillägg. Vet för övrigt en som var på bagarmossen för ca 2 månader sedan och behandlade mot noskvalster. Så helt emot det är de inte.
Jag får också känslan av att veterinärer inte går in i djupare samtal med folk som vill diskutera ditt och datt. De svarar ofta lite ja och nej hur som helst .
Jag tror inte de har varken tid eller lust att hålla på och diskutera, utan att de låter det bara vara om folk ska diskutera jämt.
Tycker man märker av det jätteofta när man är på djursjukhus mm.

Minns du vad veterinären hette som pratade om epilipsi och noskvalster? Kanska man kan googla fram nått...?

jag vet redan allt detta och mer därtill OM just detta. Drar mig ur denhär tråden nu.
Känner att ni bara vill hetsa, spelar ingen roll vad jag skriver. Jag har sagt mitt och det räcker bra för mig hoppas några av er funnit något att ta nytta av.
Tack för era åsikter.
MVH/ Nina.

synd... då fick jag inte svar på min fråga...

Jag har gjort ett inlägg om detta och du kallar det hetsa.
Vad bra att du vet mer därtill, men ändå vill du inte diskutera det.
Att det inte spelar nån roll vad du skriver säger du. Men kanske är för folk inte håller med.
Varför är just ditt det rätta svaret?

jag vet redan allt detta och mer därtill OM just detta. Drar mig ur denhär tråden nu.

Om du nu vet allt detta och mer därtill, så brde du väl i så fall skriva ut allt du vet, med källhänvisning. Inte så svårt om man nu sitter på all den framforskade faktan??

Att påstå att jakthundars jaktförmåga inte försämras om de har noskvalster tyder dock inte på stor erfarenhet inom just det området..
(noskvalstersmittade jakthundar alltså)

Kan inte säga att jag håller med dig men hata är ett väldigt starkt ord å jag kan inte säga att jag gör det pga att vi tycker olika. :)

Så min Malte som har haft noskvalster är extra mottaglig för att få det igen? På dig låter det som att du inte hinner avsluta en behandling innan hunden får noskvalster igen?
Malte fick detta för ca 2 år sedan och jag har inte märkt att han fått det igen så så mottaglig kanske inte han är..

Jag känner inte att jag kan dömma ut dig om hur du resonerar när jag inte har en aning om hur du sköter dina djur, jag känner inte dig men jag tror bestämt att du gör allt vad du tycker är bäst för din(a) hund(ar). Sen om det du gör är tillräckligt eller inte det kan ju inte jag svara på ,lika gäller ju dig om hur jag sköter mina hundar. Eller hur? ;)

men jag tycker det är synd att du dragit dig ur denna tråden för jag tycker det hade varit kul att få veta hur ditt resonemang går och varför.

Jag åkte till en veterinärstation när malte fick noskvalster och den veterinären sa till mig att noskvalster är högst smittsamt och att jag skulle undvika andra hundar samt att jag skulle behandla även den andra hunden som för övrigt var symtomfri. Men olika veterinärer kanske resonerar olika?

Skyldigheten om att berätta om sin hund är sjuk eller inte kan vi nog diskutera i all oändlighet. För jag ger mig inte och jag tror inte du gör det heller. ;) Men vi kanske kan kompromissa. Om vi skulle "råka på" varandra så kan du berätta att din hund har kvalster eller så kan jag fråga innan hundarna får hälsa.. Vi får se vem som hinner först helt enkelt. :idea::D

KL.
Noskvalstersmitta är inte på något sätt reglerat i lagen så ingen är lagligen skyldig att behandla en hund som inte har besvär.
Vilken skyldighet man rent moraliskt har att behandla för att undvika att andra hundar smittas kan ju diskuteras men enligt min mening kan den inte vara särskilt stor när det gäller en så allmänt spridd parasit.
Det finns många olika bud om hur länge noskvalstret överlever utanför hunden men en del av studierna verkar utförda på vuxna kvalster. Det är dock larverna som smittar o de kan snabbt krypa genom pälsen till nosen men inte hoppa upp från marken men inte hoppa. En hund kan knappast bli smittad av en hund som går framför. I praktiken talar allt för att det krävs direktkontakt eller samma liggplats od.
Det finns inget som talar mot att interceptor har bra effekt mot noskvalster även om det såvitt jag vet inte finns ngn studie där man avlivat smittade behandlade hundar(sådan finns på stronghold).
En nackdel med interceptor framför ivomec, stronghold o advocate är den korta verkningstiden vilket gör att man får ett väldigt litet skydd mot återsmitta. Återsmittan kan dock även begränsas med rena utvärtespreparat som frontline.
När det gäller jakthundar så är noskvalser erfarenhetsmässigt en vanlig orsak till att ffa drivande hundar o stående fågelhundar inte fungerar i jakten, många av dessa visar inga som helst symtom i övrigt.
PL

Senast ändrad:

SVAR:
Till ditt inlägg kan jag inte mer än skratta. Är HIV och noskvalster på samma sjukdomsnivå? Undrar om du vet vad HIV är för ngt?
Läs vad jag svarade ovan det är riktat till dig med.

Jag läser till läkare så rimligen :smirk:

Du svarar ju bara på det du själv tycker. Jag skrev det som ett exempel där man anser att det är den sjuke som ska upplysa, inte den friske som ska fråga. Det står ingenstans i mitt inlägg att jag anser sjukdomarna vara samma sak. Men om du föredrar att läsa in saker som inte finns & håna mig, ja det får stå för dig. Det visar bara på din låga nivå i debattren och att du inte har ngt bättre att komma med.

Ah, just det ja du lämnade tråden.. dina sk "argument" tröt vad :cool:

Tycker också att det lär lite konstigt att en veterinär inte vill behandla...:confused: Så fort man ringer till veterinärerna här och säger att hunden nyser, drar näsan mot golvet m.m så säger dom att man ska medicinera sin hund + alla hundar hunden brukar vara i kontakt med... Men alla veterinärer är ju olika.

Men i så fall har du ju en hund med symptom, om jag förstått det rätt så handlar diskussionen om att handlar symptomfria hundar? Jag tror liksom du att de flesta skulle behandla en hund med de symptomen du beskriver.

Men phakals hund(ar) reagerade ju då och då och veterinären hade sagt åt henne att det inte var nödvändigt att behandla :confused: ... det var lixom det inlägget var skrivet till...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 869
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka