Sv: Har man en skyldighet att medicinera?
SVAR ÅT ALLA
Så du förstår absolut inte varför vi inte vill att våra hundar blir smittade? Det verkar ju inte så? Jag villl bespara min hund lidande då han far mycket illa av noskvalster. Han har blivit behandlad och har idag inga noskvalster... Jag vill ju slippa behandla honom jämt och ständigt, därför måste jag som ägare isolera min friska hund från andras hundar just för att det finns hundägare som inte säger till att deras hund har noskvalster...
Om min hund hade varit sjuk hade jag naturligtvi sagt till innan så den andra personen hade fåt bestämma hur dem skulle göra. Jag är kanske godtrogen men jag hoppas iallafall att folk är så snälla och berättar om deras hund har någon åkomma så min hund kan slippa få den. Som sagt vill vi att noskvalsterna inte ska bli resistenta så är det du gör löjeväckande, då fler blir smittade och behöver behandling och desto större risk att de ska bli resistenta. Så ditt prat om det är så bakvänt det kan bli.
pernilla_s
SVAR:
Till att börja med så räknas inte noskvalster som en sjukdom. För det andra så är det ingenting som hundarna lider av utan i enstaka fall så finns det hundar som överreagerar detta OFTAST på grund av en annan inblandad faktor. Dessutom kan du inte ens vara säker på att din hund är frisk, så innan du ”skryter” för andra som din hund får leka med om att din hund är, som du kallar, ”frisk”, så bör du tänka efter! Hundar kan få besvär i perioder av sina kvalster (se ovan).
Då eftersom det är ngt som INTE besvärar allmänheten och de flesta inte ens vet om att deras hundar har kvalster så får du sj se till att göra din omgivning säker.
Det finns dom som i stort sätt kan dö av parfym och dofter men jag tror inte att du säger till alla du möter på gatan ”akta jag har parfym på mig!” vilket vore ännu rimligare än pratet om noskvalster eftersom du bara kan skippa parfymen men kvalstren GÅR INTE att bli av med.
Normalt behandlar man inte mot kvalster, som min veterinär sa när jag frågade vad jag skulle göra om de kom tillbaka, svaret blev ”komma tillbaka kommer dom att göra men det är bara att strunta i han kommer nog inte besväras av dom, nu blev det ju bara jobbigt eftersom han hade ont i halsen”.
Min sambos mamma kan dö av en förkylning för hennes immunförsvar är dåligt, en förkylning är ju inget en normal person far särskilt illa av därför ser HON till att försäkra SIG om att hon ”sitter säkert”. Man kan helt enkelt inte förvänta sig att folk ska varna för saker som man normalt inte far illa av.
Dessutom tänker jag inte förstöra min hund med diverse farliga preparat för att ni har fått för er ngt så befängt.
Noskvalster är ingen nyhet, bara för er, den har funnits läääänge. Om ni ska skylla på ngt så skyll på miljöförstöringen vilket är en av anledningarna till att hundar reagerar mer nu än förr. Tänk på det ist.
Förstår inte att ni inte inser att det ni tror är möjligt är totalt orimligt.
Tänk på att du inte är av den allena rådande åsikten angående kvalster. Säg att min hund har en jobbig, smittsam sjukdom. Men JAG tycker inte den är så himla farlig för min hund fick den minsann lindrigt. Då skulle det alltså vara ok att låta min hund smitta andra för det är hundägarnas egen sak att fråga?
Det är ju lite som med sjuka människor med ex HIV. Inte f-n är det den de har sex med som är skyldig att fråga, det är den SJUKE som ska upplysa om att hey, jag smittar, vill du ta risken?
Annars är det ju bara att skriva upp alla smittsamma sjukdomar som förekommer & fråga om dem innan man låter hunden hälsa på nån Lär ju ta halva dan eller så.
SVAR:
Till ditt inlägg kan jag inte mer än skratta. Är HIV och noskvalster på samma sjukdomsnivå? Undrar om du vet vad HIV är för ngt?
Läs vad jag svarade ovan det är riktat till dig med.
Jag ser det som att det är DITT fel om någon hund blir smittad av din hund under ex. lek. Att en hund går bakom er och får noskvalster tycker jag är en helt annan sak även fast jag har svårt att förstå att man inte medicinerar en hund som har noskvalster av ren respekt till andra. Om du skulle berätta åt hundägarna att din hund har noskvalster och dom får leka med varandra på egen risk så hade det varit en helt annan sak. Men istället ser du det som att, äh skit i det var femte hund har det spela roll om en till får... Vet inte om det är så men det är tyvärr den uppfattningen jag får
Hade varit kul att få hit någon som har en kennel, eller har över 5 hundar och höra hur dom resonerar...
SVAR:
Min uppfödare har just nu 5 hundar och ett pensionat med typ 30 hundar i. Hon skulle aldrig fråga om inackorderingarna hade kvalster, eller bry sig om att ge medicin till sina heller för den delen. Eftersom hon med sin typ 30 år långa erfarenhet av hundar VET att man inte kan undvika kvalster och att hundarna normalt inte lider det minsta.
Eller som hon med ett skratt sa till mig igår när jag prata med henne angående eran upprördhet: ”haha nä här är kvalstren bara en del av vardan”.
Så tänk på det nästa gång ni sätter hundarna på dagis eller ska på semester och väljer sätta in hundarna på ett pang, ni lär ju ringa alla hundägare och fråga om hundarna har noskvalster, trots det så kommer era hundar med säkerhet bli smittade eftersom MÅNGA VISAR INGA SYMPTOM!