Har man en skyldighet att medicinera?

Sv: Har man en skyldighet att medicinera?

Nej det är inte oansvarigt tom veterinärer jag pratat med säger att det är helt onödigt att medicinera om hunden inte lider av det.. Om du använder din hund i jakt så kan du ju se till att ta bort dom just inför säsongen. Men jag känner även aktiva jägare som numera struntar i detta eftersom det påverkar hunden såpass lite.
Och jo mina hundar träffar massvis med hundar.
Ledsen men jag kan inte ta åt mig den "oansvariga" delen av det hela, oansvarigt? Ja att ständigt medicinera och tära på hundens kropp och hälsa. Att låta den gå med ett litet ofarligt kvalster? Nej.

Jag hade inte blivit glad om min hund hade smittats av någon annan hund bara för att den inte medicinerat sin hund. Min hund har haft noskvalster och han åset behandlas han skrapar annars sönder nosen. Vår veterinär har då rakt aldrig sagt att man inte ska behandla. Jag hoppas verkligen att du berättar för ägarna till dem andra hundarna att din hund har noskvalster.

Har du läst allt jag skirvit? Isf skulle du inte gett mig ett sådant svar som du gav mig.
Otroligt tråkigt att folk ska hoppa på en när man sitter inne med massa BRA fakta som ni kan ta nytta av. Vem ska jag skylla på att min hund blivit smittad? Ingen, för jag vet inte hur när vart eller varför.
Däremot är jag mer än väl påläst om det hela och anser mig kunna min sak. Snobbigt eller ej så är det. Har även pratat massvis med övrigt kunnigt folk. Och nej jag går inte runt och skryter för andra att "hej det här är jag och min hund han har noskvalster så passa er!". Som sagt jag vet för mkt om ämnet för att göra en höna av en fjäder.
Alla som vill se det hela som ngt kriminellt, go ahead, men helt ärligt då vet ni inte vad ni pratar om!

Har du läst allt jag skirvit? Isf skulle du inte gett mig ett sådant svar som du gav mig.
Otroligt tråkigt att folk ska hoppa på en när man sitter inne med massa BRA fakta som ni kan ta nytta av. Vem ska jag skylla på att min hund blivit smittad? Ingen, för jag vet inte hur när vart eller varför.
Däremot är jag mer än väl påläst om det hela och anser mig kunna min sak. Snobbigt eller ej så är det. Har även pratat massvis med övrigt kunnigt folk. Och nej jag går inte runt och skryter för andra att "hej det här är jag och min hund han har noskvalster så passa er!". Som sagt jag vet för mkt om ämnet för att göra en höna av en fjäder.
Alla som vill se det hela som ngt kriminellt, go ahead, men helt ärligt då vet ni inte vad ni pratar om!

Men vi vet kanske också mycket om saken. Jag har också läst på... Som sagt min hund reagerar på noskvalster och inte hade jag blivit glad om en person visste att sin hund hade noskvalster och inte sagt det hade jag blivit rejält förbannad på. För då hade jag itne tillåtit att de hade umgåtts... Och jag vet faktiskt också va jag talar om... Naturligtvis om man inte vet om att hunden har npskalster så kan man ju inte säga det till någon, men att undanhålla det är jävligt taskigt mot den stckaren som får ta sin hund till veterinären... Det är tack vare personer som dig som min hund inte får träffa främmande hundar när man är ute. JUst för att jag inte har varken tid eller råd att sringa till veterinären stup i kvarten..

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4254

http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31011

Jag kan hitta hur mycket som helst. Visst dem flesta får kanske inga symtomer, men det finns ju helt klart hundar som får det. Förstår inte hur du kan tycka det är rätt att undanhålla för andra hundägare att din hund har noskvalster och sen inte låta dem avgöra om hundarna ska träffas eller inte. Fast det är väl för att du vet att folk inte hade låtit sin hund leka med din då... Fy för sådana hundmänniskor som bara bryr sig om sig själva.

Men vi vet kanske också mycket om saken. Jag har också läst på... Som sagt min hund reagerar på noskvalster och inte hade jag blivit glad om en person visste att sin hund hade noskvalster och inte sagt det hade jag blivit rejält förbannad på. För då hade jag itne tillåtit att de hade umgåtts... Och jag vet faktiskt också va jag talar om... Naturligtvis om man inte vet om att hunden har npskalster så kan man ju inte säga det till någon, men att undanhålla det är jävligt taskigt mot den stckaren som får ta sin hund till veterinären... Det är tack vare personer som dig som min hund inte får träffa främmande hundar när man är ute. JUst för att jag inte har varken tid eller råd att sringa till veterinären stup i kvarten..

Men snälla tänk efter lite, om man är livrädd för fenomenet noskvalster så kan man ju alltid fråga folk om deras hund har det, men sen så talar ju det argumentet mot sig sj eftersom väldigt många hundar går med kvalster UTAN att visa några tecken på det. Med andra ord så gör ju detta att man ALDRIG kan låta hundar umgås med varandra.
Sen undrar jag då om du inte håller på med ngn typ av hundsport eller liknande där din hund utsätts för väldigt många potentiella smittobärare?

Jag sj är väldigt aktiv inom hundvärlden och mina hundar vistas ofta i grupper med ett stort antal hundar. Skulle jag då följa, vad jag anser att du menar, ditt råd och:
1# Behandla hunden med tabletter som man inte VET om de fungerar eller inte, att de minskar antalet kvalster är det ingen tvekan om men om det tar bort dem kan man inte lova.
2# Behandla min hund med ngt som faktiskt kan ta kål på den?
För att sedan fortsätta med våra aktiviteter, smittas, behandla med alternativ 1# eller 2#.
Om någon frågar så svarar jag ärligt som det är men springer inte omkring och varnar, det är bara löjligt att ens förvänta sig att folk ska göra (enligt mig).

Testa ge din hund lite nyttosaker så kanske du inte får mer problem (c-vitamin eller aloevera) billigare än veterinären OCH bättre för hunden. Ett annat tips, fråga nästa gång ist för att bli flygförbannad.

Redan läst allt det där..
Tur att det är just mig du väljer att bli arg på... För jag bryr mig inte, orkar inte sitta på buke och bråka över något så litet och löjligt som noskvalster. Punkt.
Så nu ska jag ta mitt stora själviska ego och min farliga smittohärd till hund och ta en tur med cykeln i det fina vädret.

Men snälla tänk efter lite, om man är livrädd för fenomenet noskvalster så kan man ju alltid fråga folk om deras hund har det, men sen så talar ju det argumentet mot sig sj eftersom väldigt många hundar går med kvalster UTAN att visa några tecken på det. Med andra ord så gör ju detta att man ALDRIG kan låta hundar umgås med varandra.
Sen undrar jag då om du inte håller på med ngn typ av hundsport eller liknande där din hund utsätts för väldigt många potentiella smittobärare?

Jag sj är väldigt aktiv inom hundvärlden och mina hundar vistas ofta i grupper med ett stort antal hundar. Skulle jag då följa, vad jag anser att du menar, ditt råd och:
1# Behandla hunden med tabletter som man inte VET om de fungerar eller inte, att de minskar antalet kvalster är det ingen tvekan om men om det tar bort dem kan man inte lova.
2# Behandla min hund med ngt som faktiskt kan ta kål på den?
För att sedan fortsätta med våra aktiviteter, smittas, behandla med alternativ 1# eller 2#.
Om någon frågar så svarar jag ärligt som det är men springer inte omkring och varnar, det är bara löjligt att ens förvänta sig att folk ska göra (enligt mig).

Testa ge din hund lite nyttosaker så kanske du inte får mer problem (c-vitamin eller aloevera) billigare än veterinären OCH bättre för hunden. Ett annat tips, fråga nästa gång ist för att bli flygförbannad.

Vet man inte om att hunde har noskvalster som jag sasgt innan kan man ju inte gärna säga det... Jag kan säga att jag hade inte kommit ihåg att fråga om hunden hade noskvlaster eller inte. Jag kan väl tycka att det hör till god ton att den vars hund har noskvalster som vet om att hunden har noskvalster upplyser andra hundägare om det.

Jag låter bara min hund umgås med hundar vars ägare jag vet skulle upplysa mig om att hundne har noskvalster precis som om jag hade upptäckt att min vovve hade fått det skulle sagt det till dem.

Min hund utsätts får smittan ute på promenader men aldrig i princip av närkontakt. Som sagt jag väljer vilka hundar som får hälsa på min. Och i och med att det finns hundägare som du får min hund endast hälsa på hundar vars ägare jag känner och vet skulle säga till innan de träffas att deras hund har kvalster...

Så du menar att du skiter i om andra får ta sin hund till veterinären bara för att DU vill att din hund ska få träffa andra hundar och inte vill behandla.

Tänk då på att det kan osaka lidande för andra hundar... Som min skrapar sönder nosen och det är inte så förbaskat trevligt för honom.

För det andra har du inge aning om vad jag ger min hund för mat eller nyttigheter....

Vad händer om din hund råkar smitta en collie då? Den här collien reagerar starkt och måste medicineras, men collien klarar inte av noskvalstersmedicin... utan dör. Känner du inte dig lite skyldig till hundens död då? Känns det inte oansvarit?

(Visst är det collien som inte klarar av noskvalstersmedicinen? har fått för mig det iaf)

Inte kan man låta hunden fara omkring och smitta andra, om man vet att hunden har noskvalster ska man medicinera eller också ska man inte låta hunden träffa andra. Våran hund har då hundträffs förbud tills han är medicinerad och av med djuren!

noskvalster_.gif

Vad händer om din hund råkar smitta en collie då? Den här collien reagerar starkt och måste medicineras, men collien klarar inte av noskvalstersmedicin... utan dör. Känner du inte dig lite skyldig till hundens död då? Känns det inte oansvarit?

(Visst är det collien som inte klarar av noskvalstersmedicinen? har fått för mig det iaf)

Inte kan man låta hunden fara omkring och smitta andra, om man vet att hunden har noskvalster ska man medicinera eller också ska man inte låta hunden träffa andra. Våran hund har då hundträffs förbud tills han är medicinerad och av med djuren!

noskvalster_.gif

:bow::bow:

Det finns dock en baksida med behandling och det är resistensutveckling. Den dan vi står utan ett fungerande medel mot noskvalster blir inte så trevlig...

Kanske något man ska ha i åtanke när det gäller att behandla symptomfria hundar...

När det gäller collies så är det ivermektin, dvs. Ivomec, de är känsliga emot. Stronghold innehåller selamektin, det hör liksom ivermektin till gruppen avermektiner men kan användas till raser som är känsliga mot ivermketin. Så dessa kan också behandlas om de får noskvalster, så länge det inte utvecklas resistens mot de befintliga preparaten... :smirk:

(har inte läst alla inlägg i tråden så beklagar om jag upprepar något som redan skrivits...)

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag hade inte en aning om att det kunde vara så vanligt.. :o
Finns det verkligen ingen behandling som tar noskvalster på din vofse? Och han har inga symtom? Min jycke snörvlade väldigt när han fick det. Det jag fick höra av veterinären när min vovve fick det är att det är jättesmittsamt och jag fick då även behandla min andra vovve oxå pga det.
Jag lät inte mina hundar träffa andra när jag visste om att min hund var sjuk.Skulle inte göra det nu heller om de fick det igen.. Särskillt när jag sett vad illa min Malte mådde utav det. :(

Sen håller jag fast vid att jag tycker att de här grannarna är slappa då de uppenbart inte tar sin hund till veterinären (även om den har ont.) :( Detta är ett tecken tycker jag att de antinge struntar i det eller så har de varken en susning om vare sig ena eller det andra.. Inklusive noskvalster.. Om de så visste att deras hund var imun mot behandling, borde de då inte säga det när grannen har klagat till/åt dom. Ok om man inte säger det till första bästa person men när någon är på en gång på gång om att deras hund gör dennes egen sjuk? Ja jag vet inte jag.. :confused:

Men nu visar ju både min och min grannes hund tydlig syntom på noskvalster....:crazy:

Våran hund har fått en hel del noskvalstersmedicin eftersom att veterinären trodde att det var noskvalster som spökade i 2år när det igentligen var halsmandlarna.... Men han mår inte bra av att ha något i nosen, han gnider näsan mot golvet och fnyser och fräser...

Mitt inlägg gällde inte just din och din grannes hundar utan var mest ett litet input till debatten om att behandla symptomfria hundar. Håller med dig om att din grannes hund borde behandlas om den har besvär av noskvalstren.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag hade inte en aning om att det kunde vara så vanligt.. :o
Finns det verkligen ingen behandling som tar noskvalster på din vofse? Och han har inga symtom? Min jycke snörvlade väldigt när han fick det. Det jag fick höra av veterinären när min vovve fick det är att det är jättesmittsamt och jag fick då även behandla min andra vovve oxå pga det.
Jag lät inte mina hundar träffa andra när jag visste om att min hund var sjuk.Skulle inte göra det nu heller om de fick det igen.. Särskillt när jag sett vad illa min Malte mådde utav det. :(

Sen håller jag fast vid att jag tycker att de här grannarna är slappa då de uppenbart inte tar sin hund till veterinären (även om den har ont.) :( Detta är ett tecken tycker jag att de antinge struntar i det eller så har de varken en susning om vare sig ena eller det andra.. Inklusive noskvalster.. Om de så visste att deras hund var imun mot behandling, borde de då inte säga det när grannen har klagat till/åt dom. Ok om man inte säger det till första bästa person men när någon är på en gång på gång om att deras hund gör dennes egen sjuk? Ja jag vet inte jag.. :confused:

:) Ett vänligt ord gud vad glad jag blir! Man tackar!
Min hanhund visar symptom på att han har noskvalster då och då kan ibland vara ngn gång i veckan och ibland ingenting på månader. Men jo ja har behandlat han med tabletter när han var sjuk så kvalstrerna spöka lite väl mkt i näsan på han men detta var då endast på grund av detta samt att utesluta kvalster så han inte hade problem av ngn annan anledning.
Eftersom det inte går att undvika att få noskvalster igen på en hund som är mottaglig för dem så utsätter jag honom inte för vidare behandlingar, då detta skulle innebära ett mkt tråkigt liv, ett liv som inte kan ses som ett hundliv. Det skulle bla innebära att vi helt fick sluta med våra aktiviteter. Som du säkert sett så har jag blivit beskylld för både colliemord och andra hämskheter, vilket jag är glad att du inte hakade på! Sådana påhopp är endast grundade på frustration och okunskap. Tråkigt nog så går det ju då INTE att undvika dem och de flesta hundar har dom helt symptomfritt tills ngt händer (tex förkylning, luften, kyla, känsliga på annat vis).
Vissa här inne tror att jag är lat och inte orkar behandla min hund mot det hela samt att jag inte vet hur det är att ha en hund som mår dåligt av kvalster, kan tillägga att min hund slog upp sin lilla haka vid "anfallen" så jag VET hur det kan vara men det är inte så hundar mår under normala omständigheter.

Att hennes grannar är slappa är det ingen tvekan om deras hund har ingenting ägarens tomt att göra, där har hon även enligt lag rätt att säga ifrån men hon kan inte tvinga behandling på hunden, däremot kan hon behandla sin egen och se till att det hela med grannen slutar vara ett problem och sedan hoppas på det bästa... Men det är inte troligt att hennes hund inte ska få återfall eller att den inte haft kvalster förr, troligen är det så att hunden fick lite extra problem med kvalstrerna när den träffade ännu en smittad (blir lite dubbelattack) men det brukar balansera upp sig av sig sj.

Enligt mig är det sin egen skyldighet att höra sig för om andra hundar har kvalster om man nu är rädd för att få det, eftersom det är så vanligt och så ofarligt så är det ju ingenting som man går och tänker på att man är skyldig att berätta... men sen finns det ju som sagt en hel del hundar som har det och inte visar det.

Jaja jag vet iaf en hel drös med kunniga personer som håller med mig så om du hatar mig efter detta (vilket jag givetvis hoppas att du inte gör) så får det väl vara så jag kan ju knappast grillas mer iaf!:eek::p

:) Som du säkert sett så har jag blivit beskylld för både colliemord och andra hämskheter, vilket jag är glad att du inte hakade på! Sådana påhopp är endast grundade på frustration och okunskap.

Ingen har ju sagt att du var collie mördare.. Bara ett exempel på vad oförsiktighet, jag hade blivit jätte arg (läs skit förbannad) om någon hade låtit sin hund leka med min om dom visste att den hade noskvalster...

Bara för att din hund inte har problem med noskvalster så betyder det ju inte att andra inte har det. Och om det är så mycket som var femte hund eller vad det var, ska vi inte försöka hålla den siffran? Istället är man oförsiktig och låter hunden leka med folks hundar som blir smittbärare.. tillslut har varje hund noskvalster...:crazy: förstår inte riktigt sitt sätt att tänka. Bara för att din hund inte lider av noskvalster kanske 10 andra gör det...?

*suck* är väldigt trött på det här nu och förmodligen dum som svarar eftersom ni bestämt er för att inte kunna se noskvalsterfenomenet ur en annan synvinkel. Ja man TROR att vart femte hund har det, förmodligen fler de hundar som klarar sig undan detta är IMMUNA.. Att medicinera bort det hela går inte, tabletterna hjäper (förmodligen/oftast) inte och vissa preparat kan ta dö på hunden. Ska vi kanske ta det hela som en fråga om avel, bara avla på immuna hundar? Ops just ja man kan inte veta säkert eftersom enda sättet att till 100% få veta om hunden inte är smittad är att klyva skallen på den... vad ska vi då avla på isf? Sen när vi väl gjort detta och inte hitta kvalster kan man inte ens där vara säker eftersom vissa är halvimmuna vilket innebär att de i perioder kan få kvalster som sedan försvinner.

Och jo jag tog texten att man ska ta åt sig eller vad det nu stod, känna sitt ansvar ang collie som ras som att det är MITT fel och "sånna som mig" som tar livet av dessa eftersom vi smittar dom. Är det inte så att jag som är medveten sprider mindre smitta eftersom jag på frågan "har din hund noskvalster" helt 100 kan svara ja, så att sånna som du då kan undvika mig och min hund (samt marken jag gått på i två timmar efter). Kanske ska vi skapa ett gps programm som vi smittobärare kan ha med oss på prommenaden så ni säkert kan undvika oss?

Försöker att inte förlora fattningen med er men det är svårt, hoppas för guds skull att ni är yngre än mig då är det förståeligt, för ni beter er inte vuxet eller påläst heller för den delen. Ledsen att jag sänker mig till eran "kasta skit" nivå, men någon gång får det vara nog...

Så du förstår absolut inte varför vi inte vill att våra hundar blir smittade? Det verkar ju inte så? Jag villl bespara min hund lidande då han far mycket illa av noskvalster. Han har blivit behandlad och har idag inga noskvalster... Jag vill ju slippa behandla honom jämt och ständigt, därför måste jag som ägare isolera min friska hund från andras hundar just för att det finns hundägare som inte säger till att deras hund har noskvalster...

Om min hund hade varit sjuk hade jag naturligtvi sagt till innan så den andra personen hade fåt bestämma hur dem skulle göra. Jag är kanske godtrogen men jag hoppas iallafall att folk är så snälla och berättar om deras hund har någon åkomma så min hund kan slippa få den. Som sagt vill vi att noskvalsterna inte ska bli resistenta så är det du gör löjeväckande, då fler blir smittade och behöver behandling och desto större risk att de ska bli resistenta. Så ditt prat om det är så bakvänt det kan bli.

Phakal;10182664 Enligt mig är det sin egen skyldighet att höra sig för om andra hundar har kvalster om man nu är rädd för att få det skrev:
:crazy: Tänk på att du inte är av den allena rådande åsikten angående kvalster. Säg att min hund har en jobbig, smittsam sjukdom. Men JAG tycker inte den är så himla farlig för min hund fick den minsann lindrigt. Då skulle det alltså vara ok att låta min hund smitta andra för det är hundägarnas egen sak att fråga?

Det är ju lite som med sjuka människor med ex HIV. Inte f-n är det den de har sex med som är skyldig att fråga, det är den SJUKE som ska upplysa om att hey, jag smittar, vill du ta risken?
Annars är det ju bara att skriva upp alla smittsamma sjukdomar som förekommer & fråga om dem innan man låter hunden hälsa på nån :cool: Lär ju ta halva dan eller så.

Jag ser det som att det är DITT fel om någon hund blir smittad av din hund under ex. lek. Att en hund går bakom er och får noskvalster tycker jag är en helt annan sak även fast jag har svårt att förstå att man inte medicinerar en hund som har noskvalster av ren respekt till andra. Om du skulle berätta åt hundägarna att din hund har noskvalster och dom får leka med varandra på egen risk så hade det varit en helt annan sak. Men istället ser du det som att, äh skit i det var femte hund har det spela roll om en till får... Vet inte om det är så men det är tyvärr den uppfattningen jag får :crazy:

Hade varit kul att få hit någon som har en kennel, eller har över 5 hundar och höra hur dom resonerar...

SVAR ÅT ALLA

Så du förstår absolut inte varför vi inte vill att våra hundar blir smittade? Det verkar ju inte så? Jag villl bespara min hund lidande då han far mycket illa av noskvalster. Han har blivit behandlad och har idag inga noskvalster... Jag vill ju slippa behandla honom jämt och ständigt, därför måste jag som ägare isolera min friska hund från andras hundar just för att det finns hundägare som inte säger till att deras hund har noskvalster...

Om min hund hade varit sjuk hade jag naturligtvi sagt till innan så den andra personen hade fåt bestämma hur dem skulle göra. Jag är kanske godtrogen men jag hoppas iallafall att folk är så snälla och berättar om deras hund har någon åkomma så min hund kan slippa få den. Som sagt vill vi att noskvalsterna inte ska bli resistenta så är det du gör löjeväckande, då fler blir smittade och behöver behandling och desto större risk att de ska bli resistenta. Så ditt prat om det är så bakvänt det kan bli.
pernilla_s

SVAR:
Till att börja med så räknas inte noskvalster som en sjukdom. För det andra så är det ingenting som hundarna lider av utan i enstaka fall så finns det hundar som överreagerar detta OFTAST på grund av en annan inblandad faktor. Dessutom kan du inte ens vara säker på att din hund är frisk, så innan du ”skryter” för andra som din hund får leka med om att din hund är, som du kallar, ”frisk”, så bör du tänka efter! Hundar kan få besvär i perioder av sina kvalster (se ovan).
Då eftersom det är ngt som INTE besvärar allmänheten och de flesta inte ens vet om att deras hundar har kvalster så får du sj se till att göra din omgivning säker.
Det finns dom som i stort sätt kan dö av parfym och dofter men jag tror inte att du säger till alla du möter på gatan ”akta jag har parfym på mig!” vilket vore ännu rimligare än pratet om noskvalster eftersom du bara kan skippa parfymen men kvalstren GÅR INTE att bli av med.
Normalt behandlar man inte mot kvalster, som min veterinär sa när jag frågade vad jag skulle göra om de kom tillbaka, svaret blev ”komma tillbaka kommer dom att göra men det är bara att strunta i han kommer nog inte besväras av dom, nu blev det ju bara jobbigt eftersom han hade ont i halsen”.
Min sambos mamma kan dö av en förkylning för hennes immunförsvar är dåligt, en förkylning är ju inget en normal person far särskilt illa av därför ser HON till att försäkra SIG om att hon ”sitter säkert”. Man kan helt enkelt inte förvänta sig att folk ska varna för saker som man normalt inte far illa av.
Dessutom tänker jag inte förstöra min hund med diverse farliga preparat för att ni har fått för er ngt så befängt.
Noskvalster är ingen nyhet, bara för er, den har funnits läääänge. Om ni ska skylla på ngt så skyll på miljöförstöringen vilket är en av anledningarna till att hundar reagerar mer nu än förr. Tänk på det ist.
Förstår inte att ni inte inser att det ni tror är möjligt är totalt orimligt.

Tänk på att du inte är av den allena rådande åsikten angående kvalster. Säg att min hund har en jobbig, smittsam sjukdom. Men JAG tycker inte den är så himla farlig för min hund fick den minsann lindrigt. Då skulle det alltså vara ok att låta min hund smitta andra för det är hundägarnas egen sak att fråga?

Det är ju lite som med sjuka människor med ex HIV. Inte f-n är det den de har sex med som är skyldig att fråga, det är den SJUKE som ska upplysa om att hey, jag smittar, vill du ta risken?
Annars är det ju bara att skriva upp alla smittsamma sjukdomar som förekommer & fråga om dem innan man låter hunden hälsa på nån Lär ju ta halva dan eller så.

SVAR:
Till ditt inlägg kan jag inte mer än skratta. Är HIV och noskvalster på samma sjukdomsnivå? Undrar om du vet vad HIV är för ngt?
Läs vad jag svarade ovan det är riktat till dig med.

Jag ser det som att det är DITT fel om någon hund blir smittad av din hund under ex. lek. Att en hund går bakom er och får noskvalster tycker jag är en helt annan sak även fast jag har svårt att förstå att man inte medicinerar en hund som har noskvalster av ren respekt till andra. Om du skulle berätta åt hundägarna att din hund har noskvalster och dom får leka med varandra på egen risk så hade det varit en helt annan sak. Men istället ser du det som att, äh skit i det var femte hund har det spela roll om en till får... Vet inte om det är så men det är tyvärr den uppfattningen jag får

Hade varit kul att få hit någon som har en kennel, eller har över 5 hundar och höra hur dom resonerar...

SVAR:
Min uppfödare har just nu 5 hundar och ett pensionat med typ 30 hundar i. Hon skulle aldrig fråga om inackorderingarna hade kvalster, eller bry sig om att ge medicin till sina heller för den delen. Eftersom hon med sin typ 30 år långa erfarenhet av hundar VET att man inte kan undvika kvalster och att hundarna normalt inte lider det minsta.
Eller som hon med ett skratt sa till mig igår när jag prata med henne angående eran upprördhet: ”haha nä här är kvalstren bara en del av vardan”.
Så tänk på det nästa gång ni sätter hundarna på dagis eller ska på semester och väljer sätta in hundarna på ett pang, ni lär ju ringa alla hundägare och fråga om hundarna har noskvalster, trots det så kommer era hundar med säkerhet bli smittade eftersom MÅNGA VISAR INGA SYMPTOM!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 869
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka