Har man en skyldighet att medicinera?

Ciindy

Trådstartare
Våran grannes lilla blandrashund har noskvalster (vilket vi har misstänkt ett bra tag och även frågat dom). Den hunden springer mycket lös och är även inne på våran gård och springer. Nu har vi även sett syntom på våran hund och berättat det för grannarna som säger att dom inte tänker medicinera sin hund eftersom att det är helt onödigt eftersom dom ändå får tillbaka det på en gång.

Har man någon skyldighet att medicinera sin hund om den har en "lättare" sjuka?

Det känns ju helt onödigt att medicinera våran hund och alla i hans omgivning om han får tillbaka det bara för att grannen vägrar medicinera..

Hoppas nån förstår... hade väldigt svårt att formulera mig i frågan :crazy:

Sv: Har man en skyldighet att medicinera?

Nä man har ingen skyldighet att behandla mot noskvalster.

Usch snacka om irriterande.. :mad: Behandling mot noskvalster kostar ju inte så mkt så att man blir ruinerad direkt..
det är en dålig ursäkt att säga att hunden får tilbaka det med en gång.. Min Malte fick noskvalster för 2 år sedan, fick behandla bägge hundarna och de har inte fått tillbaka det än.:smirk:
Tycker det är dessutom väldigt oansvarigt utav eran granne att låta sin smittande hund springa i eran trädgård. jag skulle bli vansinnig om min granne gjorde så..
Hoppas det löser sig för er.:)

Sen blir man ännu mer irriterad då vi har en jakthund som använder näsan mycket, och noskvalstrena gör att han får sämre luktsinne:cool: Usch ibland blir man irriterad:crazy:

Köp en extra stronghold och när den kommer in på er gård, så fångar du hunden och klämmer ut den extra strongholden mellan skulderbladen på jycken :devil:

Fast så länge din hund inte har direktkontakt med grannens hund är det lugnt, kvalstren överlever väldigt kort tid i omgivningarna.

:bow: Så är det man ska göra :bow:

Ja du.. dina grannar är väldigt respektlösa måste jag säga.. Inte bara mot er utan även mot sin egna vovve.. få gå och snörvla sådär när det finns enkla och relativt billiga behandlinsmetoder.:mad:

Googlade och där stod det att kvalstrena kan överleva 2 timmar utanför nosen... det är även vad veterinärn har sagt åt oss :crazy:
Därför vet vi inte riktigt vad jag ska göra nu... känns ju som att, vilken idé att medicinera om kvalster överlever 2 timmar utanför nosen... Vi får räkna sekundrar från det att dom varit ute och rastat sin hund tills vi kan gå :idea:

Noskvalster är nog det minsta problemet för den hunden... har även riktigt ont i rygg/höfter/bakben, hugger så fort man rör den och dom "orkar inte" "har inte råd" att behandla den :crazy:

De borde inte ha hund överhuvud taget om det är så de resonerar..
De kostar att ha hund.. Jag vill inte tänka på hur mkt pengar jag har lagt ut på tyson.. han har varit sjuk sedan han var 2 år..Jag lägger ut ca 200-300 kr/månad bara för hans mediciner.. :o Men det är en självklarighet när man har en familjemedlem att den ska ha den sjukvård som behövs. :love:
Om man inte är beredd på att betala så kan man lika gärna ha ett gosedjur som värmer i soffan.:rofl:

Usch för lata och gnidna människor.:crazy:

Underlåter de att ta hunden till veterinär när den uppenbart har ont ska de anmälas till djurskyddsinspektören.

Det är ett ytterst oansvarigt resonemang från din granne.

För det första finns det hundar som besväras oerhört av noskvalster, själv har jag fått det i 2 omgångar hemma och med 9 hundar är behandlingen inte så billig längre ... Men en av min hanar blir helt olycklig och drar o drar, dygnet runt, slutar att äta helt och hållet. Det finns inget alternativ, det är behandling som gäller.

Tittar man sen på hur hundar behandlas så finns det fortfarande flera som behandlas med Ivomec. Och om det nu är så att hunden har MDR1-defekten, så kommer den att dö av Ivomec om den är dubbelbärare, och den kan bli väldigt sjuk om den är enkelbärare.

Så att fortsätta sprida noskvalster, vilket i sig skapar nya nersmittade hundar som sprider smittan, skapar en lång kedja av hundar där för eller senare någon eller några faktiskt kommer att dö av Ivomec.

Baske mig ett kriminellt resonemang om du frågar mig ...

*dl knapp*
Nu vet jag ju inte exakt hur dom har gjort med sina veterinärbesök tidigare... men ska föra det lite fint på tal idag om jag träffar dom...

"Hej vi har upptäckt att våran hund har noskvalster, och eftersom dom har umgåtts en del så kan det vara bra om ni också medicinerar mot det"

Skulle inte det fungera får man väl ta in hunden i huset, köpa medicinen själv och ge :devil: Undra vem som skulle våga det:eek:

Hej! Jag bara MÅSTE få lägga mig i lite eftersom jag blev så irriterad över vissa människors sätt att resonera kring detta.
Antar och hoppas att dessa kommentarer skedde i okunskap.
Min hanhund har noskvalster och har haft det i ett par år nu, vid ett tillfälle har han fått behandling av detta och edast på grund av att han hade en kraftig infektion i halsen som gjorde att kvalstrerna blev jobbiga för honom. Har även en tik, dessa bor ihop och hon har aldrig visat några som helst tecken på att ha noskvalster. Antingen har hon de och inte besväras eller så har hon det inte vilket innebär att hon förmodligen är immun! För så är det, att en hund kan vara immun! Att ständigt medicinera en hund med kvalster är bara dumt (om de inte lider av det såklart) eftersom man sätter ner immunförsvaret under behandlingen och en tid efter = att kroppen tar stryk.
Mer än vart 5:e hund har noskvalster och många visar inga som helst tecken på det, vilket innebär att du aldrig kan skydda din hund från att bli smittad. Dessutom överlever kvalstrerna ett bra tag utanför kroppen så bara genom att din hund går på promenad innebär i sig en stor risk och man kan ju inte låsa in hunden ;).
Så om jag var du skulle jag inte oroa mig det minsta, om din hund inte visat några kvalster besvär förr så kommer den förmodligen inte göra det i framtiden heller :).
Däremot så ska ju deras hund INTE springa på dint tomt! Och dessutom måste de ju ta tag i hundens övriga krämpor!

Hehe, slarvigt av mig, såg att din hund visat tecken på noskvalster, detta kan vara tillfälligt eftersom dom kan få "en period" med extrabesvär av kvalster till en början när de vistas med en annan hund som också har det, detta brukar gå över efter ett tag när "balansen" har stabiliserat sig :D.
Så nu tror jag allt blev rätt :p

Det är ett ytterst oansvarigt resonemang från din granne.

För det första finns det hundar som besväras oerhört av noskvalster, själv har jag fått det i 2 omgångar hemma och med 9 hundar är behandlingen inte så billig längre ... Men en av min hanar blir helt olycklig och drar o drar, dygnet runt, slutar att äta helt och hållet. Det finns inget alternativ, det är behandling som gäller.

Tittar man sen på hur hundar behandlas så finns det fortfarande flera som behandlas med Ivomec. Och om det nu är så att hunden har MDR1-defekten, så kommer den att dö av Ivomec om den är dubbelbärare, och den kan bli väldigt sjuk om den är enkelbärare.

Så att fortsätta sprida noskvalster, vilket i sig skapar nya nersmittade hundar som sprider smittan, skapar en lång kedja av hundar där för eller senare någon eller några faktiskt kommer att dö av Ivomec.

Baske mig ett kriminellt resonemang om du frågar mig ...

Säker på att det är så att dina hundar drabbats 2 ggr? och inte så att de eg har noskvalster i stort sätt hela tiden?
Tycker oerhört synd om dig som drabbats hårt av detta men frågan är om det inte är troligare att han får sånna problem av kvalstrerna på grund av ngt annat?
Som tex min hanhund som fick jättebesvär vid halsinfektionen nästa gång om han blir besvärad kommer jag inte att behandla utan häva i hunden saker som ger immunförsvaret en liten knuff. Typ "överdos" av C-vitamin eller Aloeverajuice.. Kanske ett bra tips till dig med? Detta måste ju isf ske så fort man märker en försämring på hunden :). Annars är det ju tyvärr bara behandling som gäller....
Det är väldigt ovanligt att hundar får större besvär av noskvalster och beror då oftast på grund av ngt annat eller på att hunden över lag har problem med immunförsvaret :).
Lycka till hoppas du slipper ha stora problem med detta framöver!

Både min och grannens hund visar tydlig noskvalsters syntom. Våran hund har gått så ca 3 - 4 veckor då han har varit lite smått förskyld under vintern och vi vela avakta en stund. Sen är det ju oansvarit av oss och låta våran hund gå med smittan och smitta ner andra! Jag vet inte hur du har dina hundar men min får är då bland andra hundar och "leker" då och då.. om vi inte ska medicinera han smittar han ju ner alla i sin närhet:eek:
Sen påverkar noskvalster hundens luktsinne och eftersom vi har en jaktras som jobbar med näsan går ju inte det.

Både min och grannens hund visar tydlig noskvalsters syntom. Våran hund har gått så ca 3 - 4 veckor då han har varit lite smått förskyld under vintern och vi vela avakta en stund. Sen är det ju oansvarit av oss och låta våran hund gå med smittan och smitta ner andra! Jag vet inte hur du har dina hundar men min får är då bland andra hundar och "leker" då och då.. om vi inte ska medicinera han smittar han ju ner alla i sin närhet:eek:
Sen påverkar noskvalster hundens luktsinne och eftersom vi har en jaktras som jobbar med näsan går ju inte det.

Nej det är inte oansvarigt tom veterinärer jag pratat med säger att det är helt onödigt att medicinera om hunden inte lider av det.. Om du använder din hund i jakt så kan du ju se till att ta bort dom just inför säsongen. Men jag känner även aktiva jägare som numera struntar i detta eftersom det påverkar hunden såpass lite.
Och jo mina hundar träffar massvis med hundar.
Ledsen men jag kan inte ta åt mig den "oansvariga" delen av det hela, oansvarigt? Ja att ständigt medicinera och tära på hundens kropp och hälsa. Att låta den gå med ett litet ofarligt kvalster? Nej.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 869
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka