Sv: Har jag fel?
Det här med att bli "plastmamma" är allt annat än lätt.. Man fungerar som mamma men är ändå inte mamma.. (det beror givetvis på vilken roll man tar sig).. Eftersom du är ganska ny i familjen, så finns det ingen "grundtrygghet hos dig" (missförstå mig rätt) Du kom nyss in i familjen och det kan vara svårt att lita på att du blir kvar..
Grundtryggheten kanske inte finns hos pappan heller, då han bildat ny familj.. I ett skillsmässobarns (eller förr all del barn som fått syskon) huvud snurrar tankar på vilken roll får jag nu? Vilken betydelse har jag? Hur viktig är jag? Det är just sådana frågor barnet behöver få svar på. Svaren ger man inte bara med ord, utan hur man är imot dem.. Försök att ge barnet en naturlig roll i familjen.. Hur det är när barnet är hos den andra familjen är jätte svårt att veta och påverka...
Det här med att han inte är torr tycker jag inte att ni skall göra någon sak av.. Ducha och byt kläder på honom.. Ge honom inga negativa (inte heller positiva) reaktioner på hans betende.. fråga för all del inte varför. barnet vet nog inte själv varför det blir så här...
När han börjar hitta sin roll och få grundtrygghet så kommer det där problemet vara borta..
Barn som är trygga och litar på sin familj "spelar inte Allan" för att få uppmärksamhet..
Grundtrygghet är också att ha klara gränssättningar, och att få chansen att testa dem.. Barn testar sina gränser.. Vad får jag göra och vad får jag inte göra? Hur långt får jag gå? Det jag menar är att om man inte har gränser och barn får göra som de vill, är det svårt för dem att hitta sin roll och bli trygga..
Att ha en vardaglig kontakt i möjlighetens mån med sitt barn tror jag också är viktigt.. Rutiner kring vardagen... Att bara träffas lediga stunder under helger och lov blir ingen vardag och många gånger blir det så intensivt att all den där roliga kvalitetstiden skall hinnas med, och sen finns det inte utrymme för att i lugn och ro takla bekymmer som uppstår..
Sen måste man som "plastmamma" fundera på vilken roll man tar sig.. Vem vill man vara för barnet? Vad vill barnet att man är för dem?
Det är en relation mellan vuxen och barn som måste få chansen att växa fram.. och av egen erfarenhet så kan jag säga att det kan ta tid innan barnet tar till sig en.. efter ett par år frågade mitt bonusbarn mig om jag kunde tänka mig att vara "plasma" (försök till att säga plastmamma)... Det jag menar är att det tar tid för skillsmässobarn att hitta tryggheten igen, hur kan man lita på att det som hänt inte händer igen?