Har jag fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pettsson

Trådstartare
Eller är det vanligt att barn sover med blöja vid fyra års ålder? Varken jag, mina syskon eller vänner har gjort det som små utan slutatde relativt tidigt. Självklart handlar det om individer, men väl även om de val man som förälder fattar?

Han sover med blöja fortfarande och har nu i protest och jakt på uppmärksamhet som han inte får hos sin mamma börjat komma till oss, mitt på dagen, ställa sig framför oss, titta ner och kissa på sig. Han började gå på toaletten själv för ett år sedan och nu, efter att hans lillasyster kommit till världen, börjat med det här. Hur ska jag som "utomstående inomstående" göra? Vad kan jag säga och inte?
 
Sv: Har jag fel?

Det är inte alls ovanligt att barn går tillbaka något steg i utvecklingen när det kommer småsyskon. Dessutom kan det vara så att han känner sig bortglömd, när lillasyster kommit, och att det är ett bra sätt för honom att få någons fulla uppmärksamhet.
jag skulle nog se till att ge grabben mer uppmärksamhet utan att det finns någon speciell anledning till det!

Min stora dotter är 5 år, sover fortfarande med blöja och är inte i närheten av att börja bli torr på natten. VI försökte några nätter, på hennes eget initiativ ("När jag fyller 5 år ska jag sluta med nattblöjan!" sa hon helt utan påverkan från oss vuxna), men vi insåg att hon inte ens vaknar när hon har kissat på sig, utan kunde vakna småfuktig och urinstinkande flera timmar senare. :crazy: SÅ vi avvaktar ett tag till.
Hennes treåriga lillasyster är nog närmare att bli natt-torr än storasyster.
 
Sv: Har jag fel?

Jag vet inte om detta är helt OT, men jag har någonstans läst (ja, jag får ju plugga på nu!) att iom alla dessa nya fantastiska extremt bra blöjor så känner barnen inte alls om de kissar på sig (de har ju så excellent uppsugningsförmåga!), vilket då gör att det tar mycket längre tid för barnet att uppfatta att det faktiskt kissar och att lära sig behärska det hela.

Nu verkar det ju inte alls vara så i ditt fall eftersom det mer verkar vara en uppmärksamhetsfråga, men det var ändå nåt jag kom att tänka på när jag såg tråden

//Max - fyra dagar gammal pappa
 
Sv: Har jag fel?

Ett helt gäng inlägg togs bort då du hade en mycket hård ton till TS och alla efterföljande svar kommenterade enbart din kommentar - ingen brydde sig längre i TS frågeställning. Inte speciellt konstruktivt för diskussionen om ämnet.


/moderatorn, glömde kommentera då raderingen skedde
 
Sv: Har jag fel?

Min syster, tvåbarnsmor, sade detsamma.

En annan hade "vanliga" blöjor och var definitivt blöjfri dygnet runt vid fyra års ålder.

Hoppas de "vanliga" blöjorna finns kvar när jag får barn. Tygblöjor är ju annars ett alternativ.
 
Sv: Har jag fel?

Jaha.

Jag tycker det är till de vuxna och inte till barnen man ska rikta kritik.
Är detta verkligen så kontroversiellt:

1)Det är jättevanligt att barn har blöja på natten när de är fyra. Mycket vanligare än på vår tid eftersom blöjorna är så mycket bekvämare.

2)Barn backar nästan alltid i utvecklingen när de få småsyskon. Det "botar" man genom KÄRLEK FÖRSTÅELSE och UPPMÄRKSAMHET.

3)"Vuxna" som konkurrerar om barnens uppmärksamhet och tror små barn manipulerar när de känner sig olyckliga och osedda bör växa upp innan de tar ansvar för barn, annars kan barnet få problem särskilt när det gäller så känsliga saker som toalettvanor.
 
Sv: Har jag fel?

Ett av mina barn hade nattblöja väldigt länge, minns faktiskt inte hur länge det var men absolut efter fyraårsåldern i alla fall. Jag gjorde ingen större affär av det.

Pojken som TS skriver om kanske mår väldigt dåligt. Det behöver inte vara "protest och jakt på uppmärksamhet". Varför tror man från att barn manipulerar och jävlas?? Utgår man från sig själv kanske?

"Ge barnen kärlek, kärlek och mer kärlek, så kommer folkvettet av sig själv"
 
Sv: Har jag fel?

Exakt :bow:

Och SÄRSKILT om det är "protest och jakt på uppmärksamhet" så är det ju en varningssignal som heter duga !

En 4-åring är alldeles för liten för att "uppfostras" till att bli torr.

Den ska ÄLSKAS och åter ÄLSKAS helt villkorslöst så den blir TRYGG.
 
Sv: Har jag fel?

Det kanske inte är så kontroversiellt, men man kanske kan skriva det trevligare än du gjorde första gången?
 
Sv: Har jag fel?

Det kan man säkert.

Men jag tyckte inte TS uttryckte sig det minsta trevligt om BARNET, så jag tyckte hon skulle tåla klarspråk.
 
Sv: Har jag fel?

Inte det minsta kontroversiellt, men onödigt otrevligt. Ifall det inte var klart nog så var det ditt inläggs ton som diskuterades, inte innehållet i det.


Skulle uppskatta om folk håller sig till TS fråga nu och släpper alla OT-ämnen, alternativt tar de via PM.


/moderatorn
 
Sv: Har jag fel?

På min lillasyster så bytte de på dagarna till tygblöja dels för att det skulle vara mer miljövänligt och dels för att hon skulle sluta med blöja ;) På natten fick hon dock sova med modernblöja för att sova ordentligt. Så man kan ju byta lite efter hur det passar! Kör billiga blöjor på dagtid :idea:
 
Sv: Har jag fel?

Jo, det är jag fullt medveten om. När han är hos oss kretsar allt runt honom! Eftersom vi bara har honom här en gång i månaden (ibland mer) ger vi all tid åt honom. Däremot är jag orolig över hur det är hemma hos pojkens mamma, han är ofta hos mormor istället för att vara hemma. Så efter dagis åker han dit, på helgerna är han där osv. Jag förstår honom, men eftersom jag inte har barn själv är det en svår situation som jag inte alltid vet hur att möta.
 
Sv: Har jag fel?

Okej! :) Ja, det kan jag tänka mig att det stämmer. Det ska jag ha i bakhuvudet! :bow:
 
Sv: Har jag fel?

3)"Vuxna" som konkurrerar om barnens uppmärksamhet och tror små barn manipulerar när de känner sig olyckliga och osedda bör växa upp innan de tar ansvar för barn, annars kan barnet få problem särskilt när det gäller så känsliga saker som toalettvanor.

Va den utarbetade kommentaren riktad mot mig? Isf har du helt missuppfattat situationen, och för övrigt hela tråden.
 
Sv: Har jag fel?

Jo, det är jag fullt medveten om. När han är hos oss kretsar allt runt honom! Eftersom vi bara har honom här en gång i månaden (ibland mer) ger vi all tid åt honom. Däremot är jag orolig över hur det är hemma hos pojkens mamma, han är ofta hos mormor istället för att vara hemma. Så efter dagis åker han dit, på helgerna är han där osv. Jag förstår honom, men eftersom jag inte har barn själv är det en svår situation som jag inte alltid vet hur att möta.

Varför är pojken så ofta hos sin mormor och så sällan hos sin pappa?

Inte undra på att det blir jobbigt för honom, om han ser sin pappa så sällan och dessutom är borta från sin mamma så mycket.
 
Sv: Har jag fel?

I ditt första inlägg låter du anklagande mot BARNET som dels inte har vett att vara torr lika tidigt som du, och dels provocerar för att få uppmärksamhet.

En sådan attityd är det skadligaste tänkbara för ett barn.

Som just nu behöver MASSOR av uppmärksamhet och villkorslös kärlek.

Kan av vilken anledning det än må vara inte mamman ge det så får väl pappan göra det. Och kan du inte känna att du verkligen kan ta till dig barnet och älska det utan att låta som du irriterar dig på något som inte är barnets fel så ska du hellre inte vara där den helgen än att sådana signaler ska skina igenom till barnet.

Sedan undrar jag som Cilla varför man tappar en unge mellan stolarna när han behöver mest. Då får de vuxna prioritera om sina liv och inrätta dem efter BARNETS bästa.
 
Sv: Har jag fel?

Jag fattar verkligen inte vad du läser i TS inlägg som jag missar?

Jag uppfattar det som att hon var lite orolig, och ville veta om det var vanligt.
Hur går det ihop med en dålig attityd mot barnet? Hon bryr sig ju, och vill komma till rätta med det, och undrar hur man ska göra.
 
Sv: Har jag fel?

Jag fattar verkligen inte vad du läser i TS inlägg som jag missar?

Jag uppfattar det som att hon var lite orolig, och ville veta om det var vanligt.
Hur går det ihop med en dålig attityd mot barnet? Hon bryr sig ju, och vill komma till rätta med det, och undrar hur man ska göra.

Det här tror jag är vad jag och Tim reagerat på: "och har nu i protest och jakt på uppmärksamhet som han inte får hos sin mamma börjat komma till oss, mitt på dagen, ställa sig framför oss, titta ner och kissa på sig."

Jag tror inte alls att det handlar om protest och jakt på uppmärksamhet, nämligen.
Jag tror det handlar om en liten pojke som inte känner sig älskad.

Hur jag hade handlat? I fallet där han bara står rakt upp och ner och kissar på sig hade jag sagt "ojdå, där hände det visst en liten olyckshändelse. Kom så går vi och duschar av dig och hämtar nya kläder!" Och så inget mer med det.
Nattblöja är inte hela världen. Förr eller senare blir de torra.
Och så hade jag och pojkens pappa sett till att han fick vara mer hos oss, och älskat honom efter förmåga. Och sett till att han verkligen fick veta det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 531
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 016
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp