Har era barn egna mobiltelefoner?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Britta68

Ja, frågan är som ovan...vid vilken ålder har ert barn fått egen mobil? Saken har diskuterats ofta hos oss just nu....sonen fyller 9 år och de flesta på klassen har. Tyvärr är han ganska slarvig och dålig att hålla reda på sina saker så jag är bara rädd att det blir nåt han slarvar bort. Dessutom har barnen kamera-telefoner och de kostar ju från 170 euro och uppåt :eek: (bor i Finland).

Hur är det på andra ställen???
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Min son fick nog en vid den åldern men han fick en av mina gamla telefoner. Skulle den försvinna så var den inte så farlig förlust. Har senare fått köpa vilken han själv velat men då med egna sparade pengar (12-13 år). Har ni ingen telefon hemma som inte används men som inte är så avancerad & dyr? Annars så har dom ju kampanjer på kontantkortstelefoner med jämna mellanrum & antagligen en massa snart då de närmar sig jul.

Anledningen till att han fick en från första början var att jag skulle få tag i honom och han i mig (hade ingen hemtelefon) då jag jobbade + hade häst och var ensamstående
 
Senast ändrad:
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Vår granntjej fick ärva mitt ex:s gamla telefon som första-mobil, hon är 12 år.

Min äldsta är 5 och jag hoppas slippa fundera på saken ett tag till :o
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Anledningen till att han fick en från första början var att jag skulle få tag i honom och han i mig (hade ingen hemtelefon) då jag jobbade + hade häst och var ensamstående

Vi har hela tiden sagt att han får en telefon när han verkligen behöver en, typ om han skall på fotbollsläger eller nåt liknande, alltså vara borta hemifrån.

Jo visst har vi gamla avlagda som han skulle kunna ta....men han fyller år snart och tanken var att eventuellt ge honom en telefon då. Men får han "bara" en av våra gamla så vet jag att hans kompisar kommer att säga typ "har den ingen kamera":crazy: och hur kul är det då att ha fått en telefon??
Det förtar ju liksom hela glädjen med grejen om han halvt om halvt skall skämmas för sin gamla telefon.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Min 10-åriga dotter har en Nokia 3310 (min gamla), hon tycker inte att det där med obil är särskilt viktigt, utan den blir mest liggande. Men jag ville att hon skulle ha en då hon börjat rida ut ensam i skogen.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Min äldsta son fick min avlagda tjänstetelefon vid drygt 8 års ålder. Han blir 10 i januari. Den var ju som sagt avlagd och avskriven och alltihop och används med kontantkort som kontaktapparat. Skulle den försvinna så är det inte hela världen.

Det är klart att han skulle vilja ha en med kamera också men det är bättre med en telefon utan kamera än ingen inser även han :idea:
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Jo visst har vi gamla avlagda som han skulle kunna ta....men han fyller år snart och tanken var att eventuellt ge honom en telefon då. Men får han "bara" en av våra gamla så vet jag att hans kompisar kommer att säga typ "har den ingen kamera":crazy: och hur kul är det då att ha fått en telefon??
Det förtar ju liksom hela glädjen med grejen om han halvt om halvt skall skämmas för sin gamla telefon.

Tyvärr är det ju lite så, har man inte det senaste så är man inte "inne", tycker det kryper lägre och lägre i ålder....

Men tror ni han klarar av att hålla rätt på den så köp en. Kolla på internet om att hitta bra priser, behöver ju inte riktigt vara aldra senaste modell, även om dom jättegärna vill ha det allra senaste......

Om min son tappade bort en ny telefon eller annat dyrt i den åldern så skulle inte jag köpa en ny, då hade han fått klara sig med en gammal avdankad en eller vara utan, hade inte ekonomin att handla dyra nya prylar då, och inte nu heller
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Tyvärr är det ju lite så, har man inte det senaste så är man inte "inne", tycker det kryper lägre och lägre i ålder....

Ja det har blivit så....sonen har några kompisar vars föräldrar har mycket gott om pengar och det är ingen hejd på vad de köper åt sina ungar. De värsta är att även andra föräldrar hakar på :( . Nu har vi inte direkt ont om pengar men jag tycker inte barn behöver ha så dyra prylar ännu - i fjol fick han Playsstation till födelsedagen och det blev ju över 200 euro med alla tillbehör, barn får vääääldigt dyra saker idag!
Tror att vi grunnar litet på telefonen ännu, det kommer ju jul snart också!
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Hade aldrig gett en mobiltelefon till en nioåring! Möjligen haft en gammal avlagd att låna ut om barnet ska ut och rida eller på annat sätt någongång kan behöva komma i kontakt med mig, men ingen egen och absolut ingen dyr sak. Är barnet i skolan går det utmärkt att ringa därifrån, likaså hos kompisar.

Ser själv ofta yngre barn med telefoner och ställer mig mycket frågande.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Jag fick min första mobil när jag var 15 (19 nu) det var min systers gamla och jag fick själv betala för ett kontantkort till, samt fylla på det med pengar själv. Anledningen till att jag fick den var för att mina föräldrar ville kunna få tag i mig när jag var i stallet eller var ute och red. Jag hade inget som helst behov att ha en mobil innan dess och egentligen inte då heller, det var mer mina föräldrars behov :p

En mobil är ju ingen engångs kostnad utan kostar pengar under hela tiden man har den.

Varför ge barn någonting som de inte har behov av att ha?
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Varför ge barn någonting som de inte har behov av att ha?

Jo visst jag håller med, men samtidigt är det ju det där att "alla andra har" :crazy: .
Det är inte så lätt att strunta i det argumentet kontinuerligt, om ens barn hela tiden hamnar att bli den som inte har. Han går i en liten byskola och det är mycket positivt med den, men just sånt här kan bli litet jobbigt, det är svårt att vara annorlunda och hålla en egen linje.

tex Playstation fick han sist av alla (8 år), de andra hade fått det redan vid 4-5 års ålder :smirk: .
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Håller absolut med.

Fick min första kort innan jag fyllde 15 för att jag skulle kunna ringa om något hände (körde mycket moped på den tiden) men fick själv betala för både telefon och abonnemang. Skulle kräva samma sak av mina barn. Var och en betalar för sin egen mobil och bruket av den.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Om alla andra sköt sig själva i foten, skulle din son också göra det då? När alla andra ungdomar dricker sig redlösa på helgen, ska han också få göra det då?

Jag klarade mig utan Playstation 2 tills jag var 18, då jag köpte ett för mina egna pengar.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Mina barn fick mobiltelefoner när de fyllde 11. De har telefoner som går att ringa med och skicka sms, med betalkort. Det räcker...
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Sonen fick sin första mobiltelefon när han fyllde 11. Han åker skolskjuts och får ibland även byta buss för att komma hem. Det är mycket som kan hända på vägen hem och jag vill att han ska kunna meddela sig om något går snett.
Han ringer nästan aldrig på den, SMS:ar inte heller. Möjligtvis spelar han slut på batteriet ibland på de olika spelen.

Skulle han bo som vi bodde förut, med skolan på promenadavstånd så skulle han nog fått spara ihop till en mobil själv eftersom jag inte hade ansett den värst nödvändig då.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Jo visst jag håller med, men samtidigt är det ju det där att "alla andra har" :crazy: .
Det är inte så lätt att strunta i det argumentet kontinuerligt, om ens barn hela tiden hamnar att bli den som inte har. Han går i en liten byskola och det är mycket positivt med den, men just sånt här kan bli litet jobbigt, det är svårt att vara annorlunda och hålla en egen linje.

tex Playstation fick han sist av alla (8 år), de andra hade fått det redan vid 4-5 års ålder :smirk: .

Jag har bara en femåring och har varje vecka den diskussionen.

Man KAN inte ge upp.

Man måste som vuxen stå fast vid sina (förhoppningsvis inte så materialistiska) värderingar.
Man behöver INTE en NY cykel, nya kläder, TV-spel, dyra elektroniska leksaker etc etc etc.

Det är inte SAKER och vad alla andra har som är VIKTIGT.

Det är att man har varandra och är säker på sig själv och sin egen identitet som betyder något i längden.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Min dotter på 9 år fick en när hon började ta sig till skolan själv. Skolan ligger en bit bort och bara för hon skall slippa åka hem för att sedan åka till en kompis som kanske bor på andra sidan byn så kan hon ringa hem och fråga. Även när hon är och rör sig lite på byn själv (till bibliotek och affär) så har hon mobilen med sig.
När hon är i skolan ligger den i väskan avstängd tills hon behöver använda den.
Mobilen är en liten men enklare sort. Jag har själv en likadan.
Inga luckor som kan gå isönder = ingen vikbar telefon.
Kontantkort är det hon har till den.
Ingen dyrare telefon eller abonnemang då dom blir mer stöldbegärliga samt jag anser att en sådan telefon med kamera i inte behövs. Hon har en av mina äldre digitalkameror om hon nu absolut måste fota.
Dottern har närmare 2 km till skolan och det är nästan lika långt till byn.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

*svarar alla*

Egentligen verkar de flesta köra enligt den princip som vi haft, dvs han får en mobil då han verkligen behöver en.

Men jag blir så TRÖTT på att hela tiden vara stränga mamman vars son hamnar att vänta mycket längre än sina kompisar på att få diverse prylar.
Så egentligen är jag väl less på kompisarnas föräldrar som köper en massa dyrbara prylar åt sina barn....

Ibland är det jobbigt att följa sina principer, man är ju bara människa.
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Så egentligen är jag väl less på kompisarnas föräldrar som köper en massa dyrbara prylar åt sina barn....
.

Men tror du inte de också är det?

Kan ni inte gå ihop - har man inte lite bättre förutsättningar på en liten skola?

Eller är det tvärtom ? *förvirrad*
 
Sv: Har era barn egna mobiltelefoner?

Min son är 15 snart, och han fick min gamla telefon när han blev 10. Vi sade då att den får duga, ville han ha något mer avancerat får han jobba ihop den själv. Det var en telefon med kontantkort som vi betalade åt honom.

I dagsläget byter han telefon minst en gång om året (prylbög ja :D ), men det får han stå för helt själv, det enda vi hjälper honom med är fakturan för abbonemanget, där vi står för grundavgiften + 100 kr i månaden i samtal. ALLT därutöver får han betala, antingen med pengar eller genom att jobba av det hemma.

Nu har sonen alltid varit väldigt ekonomisk och vet precis vad pengarna räcker till och han är också väldigt bra på att prioritera, så det har aldrig varit några problem med att han ringer upp massor av pengar. Han är jättenoga med sina telefoner, precis som med alla sina datorer och andra tekninska prylar han skaffar sig, så vi behöver inte oroa oss för att den ska tappas bort eller så...


EDIT: han var nog vid närmare eftertanke 9 år när han fick sin första telefon......
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kära buke! Det måste finnas många här som har gått igenom det jag (troligtvis) kommer gå igenom, så nu vill jag höra era tankar och...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
19 087
Senast: Klonim
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 833
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 197
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är ett (extrem)exempel på en patologisk perfektionist. Upp till högstadiet var jag snabbast och starkast i klassen (japp, även...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp