Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag räknar med att det finns någon form av toalett i en privatbostad med undantag om jag är är ute för att laga toaletten. Likaså finns det i allmänhet toalett på arbetsplatser, i restauranger och affärer. De enstaka gånger det rör sig om lokaler utan toalett eller där man förvägras att låna toaletten bör det avspeglas i räkningen om behov uppstår.
Fast va? Låt säga att det är min sommarbostad eller att någonting hänt med min toalett i samband med annat i huset till exempel, föreslår du då att jag ska faktureras extra för att någon kommer ut och byter min elmätare eller lägger in nytt golv samtidigt som min toa är trasig? Eller låt säga att det är enda rummet i huset där jag kan stänga in hunden som inte gillar främlingar. Vad som. Någon måtta får det ju vara åt det hållet också.
 
Hur gör man om det inte FINNS en tillgänglig toalett, blir det tillägg då? Det blir ju lite extrema svar åt det här hållet också tycker jag.
Det är ju därför som man behöver veta i förväg om hantverkaren behöver tillgång till toalett eller inte.
Man kan behöva ställa dit en.
Husvagn med toa t.ex.

Som hantverkare så måste man definiera vad man behöver för att utföra arbetet.
Typ tillgång till el. Kanske 3-fas.
Vatten.
Pausrum.
Toalett.
En yta att dumpa rester från betongbil.
Parkeringsplats.
Annat.

De brukar vara bra på det tycker jag.
 
Vi har uppenbarligen väldigt olika människosyn.
Men skillnaden är ju att hantverkarna är främlingar och gäster är vänner.
Naturligtvis är det skillnad på hur de kan förvänta sig att använda mitt hem.
Mina vänner skall ju känna sig bekväma hos mig men en främmande människa som är anlitad för att utföra ett jobb har inte samma tillgång till mitt hem.
Och jag har inte samma relation.
 
Fast va? Låt säga att det är min sommarbostad eller att någonting hänt med min toalett i samband med annat i huset till exempel, föreslår du då att jag ska faktureras extra för att någon kommer ut och byter min elmätare eller lägger in nytt golv samtidigt som min toa är trasig? Eller låt säga att det är enda rummet i huset där jag kan stänga in hunden som inte gillar främlingar. Vad som. Någon måtta får det ju vara åt det hållet också.
Självklart ska du faktureras den tid uppdraget tar. Om det inte finns någon toalett lär det ta längre tid alternativt så kan man behöva för att sätta upp en Bajamaja, i synnerhet om det är ett större jobb. Byte av elmätare lär man kunna fixa utan toabesök i de flesta fall.

Vem tänker du att ska betala annars?
 
Det är inte hantverkarens ansvar att åka ut till alla kunder heller, eller veterinärens, städarens m.fl.
Veterinären måste faktiskt.
Av djurskyddsskäl.
Men den kan väl fråga efter toalett innan om det är viktigt.

Det är det där med att ta för givet att det skall finnas och att inte fråga först som är problemet.
Jag vill anvisa vilken toalett som är lämplig.
Vi har 3 plus 2 i utedasset till campingen.
 
Men skillnaden är ju att hantverkarna är främlingar och gäster är vänner.
Naturligtvis är det skillnad på hur de kan förvänta sig att använda mitt hem.
Mina vänner skall ju känna sig bekväma hos mig men en främmande människa som är anlitad för att utföra ett jobb har inte samma tillgång till mitt hem.
Och jag har inte samma relation.

Initialt är det ingen skillnad, för mig. Alla människor som kommer till mitt hem men inte bor här, är en gäst hos mig. Oavsett vad de har här att göra. Prästen, mäklaren, hantverkaren, grannen. Det underlättar för mig socialt om jag behandlar alla så lika som möjligt.

Nära vänner har en större tillgång till mitt hus ja, men för alla gäster gäller fortsatt att kök och badrum är allmänna ytor.
 
Självklart ska du faktureras den tid uppdraget tar. Om det inte finns någon toalett lär det ta längre tid alternativt så kan man behöva för att sätta upp en Bajamaja, i synnerhet om det är ett större jobb. Byte av elmätare lär man kunna fixa utan toabesök i de flesta fall.

Vem tänker du att ska betala annars?
Men det är ju det jag säger. Ett tvåtimmarsjobb klarar man för det mesta av utan att kräva tillgång till toalett, sedan kan man försöka lägga in toalettbesök under sina planerade raster/mellan besök. Behöver jag sedan ta en halvtimmes längre lunch för att jag har dåligt i magen eller för att det tar lite tid att relokera mig straffar jag naturligtvis inte min kund genom en extra avgift bara för att jag av någon anledning inte hade tillgång till dennes toalett, det är ju barockt.
Jag har aldrig pratat om ett renoveringsarbete som tar två dagar eller två veckor och det rörde det sig inte om i TS heller.
 
Är det verkligen okej att säga så till någon som har enorma problem med det där med att ha hem folk? Liksom seriöst, var lite råare tack om du kan, det tog inte tillräckligt hårt, upplys mig gärna lite mer om hur jag borde vara och reagera.

Jag har rätt att ha ett fint hem och få hjälp med sånt som behöver fixas även ifall jag inte mår på topp och jag har rätt till att ha såpass respektfulla människor här som frågar om det är okej att låna toaletten.
Det är ingen rättighet att ha ett fint hem eller få hjälp med sådant som behöver fixas, eller de som behöver fixas kan vara hyresvärdens ansvar i och för sig, eller bostadsrättsföreningen, men i övrigt finns inga rättigheter om fina hem och fix.

Behöver man få något fixat köper man en tjänst, det är ingen rättighet, det är liksom inte hantverkarens sak att fixa dina problem, denne har förmodligen ingen koll på dem alls.

Jag har inte stött på någon hantverkare som inte frågar om denne får låna toan, jag tror det för det mesta är ett ickeproblem, de flesta drillas säkert av sin arbetsgivare i vad som är okej. Det gäller dock att du är hemma så de kan fråga.
 
Men det är ju det jag säger. Ett tvåtimmarsjobb klarar man för det mesta av utan att kräva tillgång till toalett, sedan kan man försöka lägga in toalettbesök under sina planerade raster/mellan besök. Behöver jag sedan ta en halvtimmes längre lunch för att jag har dåligt i magen eller för att det tar lite tid att relokera mig straffar jag naturligtvis inte min kund genom en extra avgift bara för att jag av någon anledning inte hade tillgång till dennes toalett, det är ju barockt.
Jag har aldrig pratat om ett renoveringsarbete som tar två dagar eller två veckor och det rörde det sig inte om i TS heller.
Jo för det mesta som jag skrev så klarar man sig utan toabesök på en halvtimme, men inte alltid.

Och jo jag hoppas verkligen att hantverkaren lägger det på fakturan om man inte kan tillhandahålla toalett. Det ska varken hantverkaren eller andra kunder behöva stå för (någon måste ju betala om man ska få lön). Man behöver inte vara dålig i magen för att behöva gå på toaletten hos en kund. Och ett besök som kanske tagit max fem minuter blir lätt till 30-60 minuter om man behöver sätta sig i bilen och köra och leta rätt på en toa.
 
I detta fall visste jag ju iofs att de skulle in på badrummet iom att ventilationen skulle kollas och de två stora frånluftsvägarna är köksfläkt och badrumsfläkt.
Då hade du ju kunnat lämna ett meddelande om att dörren skulle vara stängd efteråt.

Men det är märkligt att folk inte kan lämna det som de fann det.
 
Jo för det mesta som jag skrev så klarar man sig utan toabesök på en halvtimme, men inte alltid.

Och jo jag hoppas verkligen att hantverkaren lägger det på fakturan om man inte kan tillhandahålla toalett. Det ska varken hantverkaren eller andra kunder behöva stå för (någon måste ju betala om man ska få lön). Man behöver inte vara dålig i magen för att behöva gå på toaletten hos en kund. Och ett besök som kanske tagit max fem minuter blir lätt till 30-60 minuter om man behöver sätta sig i bilen och köra och leta rätt på en toa.
Detsamma gäller om jag ringer ut en rörmockare som ska fixa toaletten då antar jag? Straffavgift för att jag inte tillhandahåller toalett på ett jobb som bör ta under några timmar. Tjosan! Det är helt enkelt inte en verklighet, inte här i alla fall.
Jag har då aldrig lagt till en extra timme när jag gjort en byggstädning och toan inte varit färdig. :) Blir jag desperat lägger jag väl helt enkelt min rast då och fortsätter sen.
 
Veterinären måste faktiskt.
Av djurskyddsskäl.
Men den kan väl fråga efter toalett innan om det är viktigt.

Det är det där med att ta för givet att det skall finnas och att inte fråga först som är problemet.
Jag vill anvisa vilken toalett som är lämplig.
Vi har 3 plus 2 i utedasset till campingen.
Var skrev jag att man inte skulle fråga efter toalett? De flesta gör det, om inte annat för att få veta var den finns.

Utedass i ok skick ska givetvis vara ok.
 
Det är inte rimligt heller, alla vill och kan helt enkelt inte. Och det får man oavsett vad respektera och räkna med när man arbetar hemma hos folk. Sen får man tycka vad man vill om det och anledningarna till att kunden inte kan erbjuda toalett men det är så det är.
Och alla vill inte arbeta hos folk där det inte finns möjlighet till toabesök. Man får tycka vad man vill om folk inte kan erbjuda service.
 
Detsamma gäller om jag ringer ut en rörmockare som ska fixa toaletten då antar jag? Straffavgift för att jag inte tillhandahåller toalett på ett jobb som bör ta under några timmar. Tjosan! Det är helt enkelt inte en verklighet, inte här i alla fall.
Jag har då aldrig lagt till en extra timme när jag gjort en byggstädning och toan inte varit färdig. :) Blir jag desperat lägger jag väl helt enkelt min rast då och fortsätter sen.
Det är ingen straffavgift, man debiterar för tiden som gått åt.

Jag har debiterat för toabesök, då har jag inte ens varit hemma hos kunden. Jag skulle debitera 8 h om dagen. Nu var det sällan några problem, vi avrundade alltid till hel timme eller halv timme beroende på kund. Och alla jobb hos kund debiterades efter tidsåtgång, då ingår både fikapauser, skitsnack i korridoren och toabesök.
 
Det är ingen straffavgift, man debiterar för tiden som gått åt.

Jag har debiterat för toabesök, då har jag inte ens varit hemma hos kunden. Jag skulle debitera 8 h om dagen. Nu var det sällan några problem, vi avrundade alltid till hel timme eller halv timme beroende på kund. Och alla jobb hos kund debiterades efter tidsåtgång, då ingår både fikapauser, skitsnack i korridoren och toabesök.
Wow. När jag jobbar för kund anser jag då att skitsnack och fika är obetald rast lika mycket som om jag behöver ta ut hunden eller kolla orelaterad mail, eller transporttid, och jag försöker lägga mina toapauser då. Särskilt om det är långvariga sådana.

Edit: men nu börjar vi halka lite väl mycket OT kanske.
 
Det är ingen rättighet att ha ett fint hem eller få hjälp med sådant som behöver fixas, eller de som behöver fixas kan vara hyresvärdens ansvar i och för sig, eller bostadsrättsföreningen, men i övrigt finns inga rättigheter om fina hem och fix.

Behöver man få något fixat köper man en tjänst, det är ingen rättighet, det är liksom inte hantverkarens sak att fixa dina problem, denne har förmodligen ingen koll på dem alls.

Jag har inte stött på någon hantverkare som inte frågar om denne får låna toan, jag tror det för det mesta är ett ickeproblem, de flesta drillas säkert av sin arbetsgivare i vad som är okej. Det gäller dock att du är hemma så de kan fråga.
Dom som har psykisk ohälsa och problem har lika stor rätt att ha ett fungerande hem som vilken frisk människa som helst.
 
Och alla vill inte arbeta hos folk där det inte finns möjlighet till toabesök. Man får tycka vad man vill om folk inte kan erbjuda service.
Har dom det såpass gott ställt att dom har råd att neka jobb pga att kunden inte kan tillgodose toalett så är det väl bara att säga grattis till dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 875
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp