Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud, vilken tråd :laugh: Nu har vi visserligen både utedass och uppvärmt fikarum med micro och kylskåp i stallet så dom flesta hantverkare har valt att gå dit. Jag hade nog inte ens reagerat på om någon använt toan utan att fråga. Det är människor och man fattar ju att en människa behöver gå på toa. Jag hade tyckte det varit jäkligt märkligt om dom hade försvunnit en timme och man frågar var dom har varit och dom svarar att jag åkte iväg för att gå på toa O_o
 
Det är ingen straffavgift, man debiterar för tiden som gått åt.

Jag har debiterat för toabesök, då har jag inte ens varit hemma hos kunden. Jag skulle debitera 8 h om dagen. Nu var det sällan några problem, vi avrundade alltid till hel timme eller halv timme beroende på kund. Och alla jobb hos kund debiterades efter tidsåtgång, då ingår både fikapauser, skitsnack i korridoren och toabesök.
Förstår om hantverkare får dåligt rykte…
 
Sedan får man väl samtala med varandra och anpassa sig. Igen - särskilt när man jobbar med/har arbetare i sitt hem.

När gaskontrollanten kom senast ringde han mig på jobbet för att meddela att han var låg före i schemat och undrade om han kunde komma en timme tidigare. Jag svarade att nej, jag är på jobbet och måste vara hemma för att ta hand om hunden när han kommer in. Inga problem säger han - då tar han tidigare lunch och kan bli en halvtimme eller så sen istället.
Super säger jag! Då behöver jag inte stressa.
Han kom som avtalat lite senare och när jag bad om ursäkt för att jag pajat hans chans att bli färdig tidigare berättade han att han parkerat utanför Tesco, använt toaletten (jag hittar inte på. :p ) och powernappat tjugo minuter. Inga konstigheter.
Ungefär så gör jag runt mina kunder också, i mån av möjlighet. Inte förfasas jag om någon råkar renovera så att jag inte kan använda toan under de fyra timmar jag är där, då fixar jag väl det på något vänster. Vad ska de göra åt saken?
 
Och jag förstår om hantverkare inte vill ha affärer med privatpersoner om de skulle få dåligt rykte för att de behöver gå på toa.
Att debitera för att prata skitsnack i korridorerna och ta fikapauser, och ta betalt för toabesök är inte okej. Sånt får man göra på rasterna, sånt ger dåligt rykte.
 
Att debitera för att prata skitsnack i korridorerna och ta fikapauser, och ta betalt för toabesök är inte okej. Sånt får man göra på rasterna, sånt ger dåligt rykte.

Nej, men precis som pa kontoret sa byter man ofta nagra ord nar man mots i korridoren eller sa "smyger man ivag" pa toan under arbetstid ... eller tar en kopp kaffe med till skrivbordet. Det verkar som att vissa har forvantar sig att hantverkare halvspringer mellan grejorna och ar 100% fokuserade pa jobbet hela tiden oavsett om det ar flera timmar. Och framfor allt inte gar pa toaletten pa arbetstid.
 
Nej, men precis som pa kontoret sa byter man ofta nagra ord nar man mots i korridoren eller sa "smyger man ivag" pa toan under arbetstid ... eller tar en kopp kaffe med till skrivbordet. Det verkar som att vissa har forvantar sig att hantverkare halvspringer mellan grejorna och ar 100% fokuserade pa jobbet hela tiden oavsett om det ar flera timmar. Och framfor allt inte gar pa toaletten pa arbetstid.
Att ta för givet att dom debiterar för tiden dom arbetar är inte mycket begärt. Fikapauser osv ska man inte behöva betala för, det får ske på rasten.
 
Dom som har psykisk ohälsa och problem har lika stor rätt att ha ett fungerande hem som vilken frisk människa som helst.
Man har inte rätt att anställa en hantverkare, man har möjlighet att göra det. Och de har ingen skyldighet att acceptera ett jobb, de har rätt att neka så länge det inte är på en diskrimineringsgrund. Och medan funktionsnedsättning är en diskrimineringsgrund är ett ostädat hem inte det - är det så att man på grund av sin sjukdom inte klarar av att hålla rent hemma kan man ju få hjälp av tex boendestödjare eller hemtjänst. DET är ju däremot en rättighet, till skillnad från ”rätten” att ta hem en hantverkare.
 
Att debitera för att prata skitsnack i korridorerna och ta fikapauser, och ta betalt för toabesök är inte okej. Sånt får man göra på rasterna, sånt ger dåligt rykte.
Det är ett tjänsteföretag, som jag skrev jobbar jag på kontor. Det händer att i hyr ut konsulter på heltid/hela dagar Självklart så få de gå på toa på arbetstid.prata med kollegorna och ha fikapaus. Det är för övrigt praxis i branschen.

Inte ens arbetare är livegna, de har också rätt att gå på tos på arbetstid. Och ja, på ett eller annat sätt får kunden betala även om man knappat preciserar det. Arbetsgivaren skulle få facket på dig om man inte tillät några pauser/toabesök på arbetstid.
 
Man har inte rätt att anställa en hantverkare, man har möjlighet att göra det. Och de har ingen skyldighet att acceptera ett jobb, de har rätt att neka så länge det inte är på en diskrimineringsgrund. Och medan funktionsnedsättning är en diskrimineringsgrund är ett ostädat hem inte det - är det så att man på grund av sin sjukdom inte klarar av att hålla rent hemma kan man ju få hjälp av tex boendestödjare eller hemtjänst. DET är ju däremot en rättighet, till skillnad från ”rätten” att ta hem en hantverkare.
Att neka någon som pga psykiska orsaker inte har möjlighet att säga ifrån när något som är obehagligt sker är att diskriminera. Jobbar man hemma hos folk måste man respektera hemmet och fråga om saker och ting är okej för man vet aldrig vad en person går igenom eller har för svårigheter. Förstår man inte den enkla faktiskt självklara grejen så bör man inte jobba hemma hos andra människor.

Jag hade för övrigt ändå inte velat anlita och ha hem hantverkare som vägrar jobba hos folk dom inte bara kan ta för sig hos utan att fråga först.

Och nej, boendestöd och hemhjälp är långt ifrån alltid en lösning för alla.
 
Senast ändrad:
Att neka någon som pga psykiska orsaker inte har möjlighet att säga ifrån när något som är obehagligt sker är att diskriminera. Jobbar man hemma hos folk måste man respektera hemmet och fråga om saker och ting är okej för man vet aldrig vad en person går igenom eller har för svårigheter.
Givetvis alla ska behandlas med respekt, däremot kan man inte räkna med särskilld hänsyn, hantverkare har inte sådan utbildning. Har man särskilda behov behöver man avtala om det i förväg.

Hantverkare kan neka att ta jobbet dessutom.
 
Jag har rätt att ha ett fint hem och få hjälp med sånt som behöver fixas även ifall jag inte mår på topp och jag har rätt till att ha såpass respektfulla människor här som frågar om det är okej att låna toaletten.

Att neka någon som pga psykiska orsaker inte har möjlighet att säga ifrån när något som är obehagligt sker är att diskriminera. Jobbar man hemma hos folk måste man respektera hemmet och fråga om saker och ting är okej för man vet aldrig vad en person går igenom eller har för svårigheter. Förstår man inte den enkla faktiskt självklara grejen så bör man inte jobba hemma hos andra människor.

Och nej, boendestöd och hemhjälp är långt ifrån alltid en lösning för alla.
Citerade det första inlägget igen för att du påstår att du har rätt att ha det fint hemma, dvs du har rätt att ha en hantverkare hemma. Nej, det har du inte. Det har inte jag eller någon annan heller. Du har möjlighet att ha hantverkare hemma. Och du har då möjlighet att i förväg göra önskemål, som de säkert tillgodoser om de vet om dem. Att någon använder din toa utan att ha frågat först kan av vissa (uppenbarligen) ses som otrevligt men jag kan inte föreställa mig att det på något sätt skulle i någon laglig mening kunna räknas som diskriminering.
 
Givetvis alla ska behandlas med respekt, däremot kan man inte räkna med särskilld hänsyn, hantverkare har inte sådan utbildning. Har man särskilda behov behöver man avtala om det i förväg.

Hantverkare kan neka att ta jobbet dessutom.
Just därför inte alla ska jobba som hantverkare. Ingen som har så lite respekt för andra människor bör jobba nära människor övht. Kraven är liksom på mininivå.
 
Citerade det första inlägget igen för att du påstår att du har rätt att ha det fint hemma, dvs du har rätt att ha en hantverkare hemma. Nej, det har du inte. Det har inte jag eller någon annan heller. Du har möjlighet att ha hantverkare hemma. Och du har då möjlighet att i förväg göra önskemål, som de säkert tillgodoser om de vet om dem. Att någon använder din toa utan att ha frågat först kan av vissa (uppenbarligen) ses som otrevligt men jag kan inte föreställa mig att det på något sätt skulle i någon laglig mening kunna räknas som diskriminering.
Igen då, nekar en hantverkare att arbeta pga att dom inte vill arbeta hos personer med psykiska problem som inte är bekväma med att dom bara tar för sig hur som helst så är det diskriminering. Och jag är inte alls så säker på att det för en hantverkare är lagligt att gå runt hur som helst i någons hem utan tilllstånd i rum och områden dom inte ska jobba i och använda toaletter utan att fråga först.
 
Igen då, nekar en hantverkare att arbeta pga att dom inte vill arbeta hos personer med psykiska problem som inte är bekväma med att dom bara tar för sig hur som helst så är det diskriminering. Och jag är inte alls så säker på att det för en hantverkare är lagligt att gå runt hur som helst i någons hem utan tilllstånd i rum och områden dom inte ska jobba i och använda toaletter utan att fråga först.
Säger de att de nekar för att de inte kan jobba hemma hos en person med psykisk ohälsa så ja, det vore diskriminering. Men kommer detta någonsin att faktiskt hända? Nej, det är så extremt osannolikt att det inte finns på kartan. Men att neka en kund för att de inte kan erbjuda arbetaren en toalett är inte diskriminering, och det är detta scenariot som jag diskuterar.

Olaga intrång kanske det skulle kunna räknas som, jag är inte säker. Men är det diskriminering (vilket var det jag skrev om)? Nej.
 
Säger de att de nekar för att de inte kan jobba hemma hos en person med psykisk ohälsa så ja, det vore diskriminering. Men kommer detta någonsin att faktiskt hända? Nej, det är så extremt osannolikt att det inte finns på kartan. Men att neka en kund för att de inte kan erbjuda arbetaren en toalett är inte diskriminering, och det är detta scenariot som jag diskuterar.

Olaga intrång kanske det skulle kunna räknas som, jag är inte säker. Men är det diskriminering (vilket var det jag skrev om)? Nej.
Jag har aldrig skrivit någonstans att jag nekar lån av toalett. Jag vill att dom säger till innan. Det är inte stora krav.
 
Just därför inte alla ska jobba som hantverkare. Ingen som har så lite respekt för andra människor bör jobba nära människor övht. Kraven är liksom på mininivå.

Ni ar lyckligt lottade i Sverige om ni har sa gott om valutbildade hantverkare att det vore okay om en storre grupp forsvann. Har i Oregon ar det annorlunda.
Vi har brist pa de flesta hantverkare (dock har vi data snillen sa vi kan godsla med dem, aven om de ar oerhort odugliga nar man behover en helt vanlig elektriker ... Tur att ena sonen, som ar ett data snille, kan och garna hjalper till ... sa behover man bara en elektriker som kommer och "signerar" att allt ar som det ska)

Hantverkare har ar varda guld ... har tjanar en "vatten och avlopp" hantverkare, eller elektriker betydligt mer an de flesta. Om man inte kanner nagon far man bereda sig pa att vanta da det byggs overallt och de har betydligt battre jobb an ett enstaka hushall.
 
Det finns bensinmackar. Det finns massor av ställen som tillgodoser toaletter utan problem.
Då får du ju bo så till också.
Vad är det för ”massa ställen” utöver bensinmsckar?
Betalar du för resetiden för toalettbesöket?
Fast jag tycker det är en ofog att rasta sig som ickekund även på bensinmackar. Det är ingen offentlig pissoar utan en service för kunder.

Du skulle inte låta hemtjänst, LSS eller annan service/hjälp få använda din toalett heller den dagen du hamnade i den situationen du behövde hjälp hemma?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 875
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp