Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni ar lyckligt lottade i Sverige om ni har sa gott om valutbildade hantverkare att det vore okay om en storre grupp forsvann. Har i Oregon ar det annorlunda.
Vi har brist pa de flesta hantverkare (dock har vi data snillen sa vi kan godsla med dem, aven om de ar oerhort odugliga nar man behover en helt vanlig elektriker ... Tur att ena sonen, som ar ett data snille, kan och garna hjalper till ... sa behover man bara en elektriker som kommer och "signerar" att allt ar som det ska)

Hantverkare har ar varda guld ... har tjanar en "vatten och avlopp" hantverkare, eller elektriker betydligt mer an de flesta. Om man inte kanner nagon far man bereda sig pa att vanta da det byggs overallt och de har betydligt battre jobb an ett enstaka hushall.
Precis.

Jag kommer från hantverkarsläkt. Flera med egna firmor (snickare). Jobb har de i överflöd. Knöliga eller osköna kunder återkommer de inte till. De måste prioritera bland jobben och sånna går givetvis bort.
 
Herregud, vilken tråd :laugh: Nu har vi visserligen både utedass och uppvärmt fikarum med micro och kylskåp i stallet så dom flesta hantverkare har valt att gå dit. Jag hade nog inte ens reagerat på om någon använt toan utan att fråga. Det är människor och man fattar ju att en människa behöver gå på toa. Jag hade tyckte det varit jäkligt märkligt om dom hade försvunnit en timme och man frågar var dom har varit och dom svarar att jag åkte iväg för att gå på toa O_o
Håller med, sjukt ineffektiv att behöva åka i väg för att gå på dass 😅 Självklart måste de få använda toaletten eller ta en fika på arbetstid. Tror man kommer långt med de flesta genom att på ett trevligt sätt be att de håller snyggt i badrummet och om man är hemma så fixa fika och sluta fika själv när man tycker att det gått tillräckligt lång tid. Har man inte fått tag i en röv till hantverkare så får trevliga kunder säkert bättre service.
 
Har dom det såpass gott ställt att dom har råd att neka jobb pga att kunden inte kan tillgodose toalett så är det väl bara att säga grattis till dom.
Inga problem för hantverkare att tacka nej till jobb. Är stor brist på hantverkare så kunder finns och blir över. Den finns en så stor brist på hantverkare att det inom en snar framtid kan ses som ett det blir ett problem på samhällsnivå.
 
Helt ärligt så har det aldrig hänt mig att någon hantverkare har smitit in på fel toa så att jag har sett spår av det efteråt.
Alltså aldrig som i inte över huvud taget.
Antingen så har de frågat efter toalett så att jag har kunnat anvisa eller så har de varit så diskreta att jag inte har sett några spår efteråt.
Aldrig att jag har hittat locket på toa uppfällt som spår efter ett oaviserat toalettlån.

Bra hantverkare antagligen. Med vana att röra sig i miljöer där man inte kan ta full funktion för given. Och barn hemma som kastar leksaker i toaletten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Initialt är det ingen skillnad, för mig. Alla människor som kommer till mitt hem men inte bor här, är en gäst hos mig. Oavsett vad de har här att göra. Prästen, mäklaren, hantverkaren, grannen. Det underlättar för mig socialt om jag behandlar alla så lika som möjligt.
Jehovas Vittnen?
 
Det är det där med inbjudan.
Det framgick inte riktigt.
Jag fick uppfattningen att det gällde vem som helst som knackade/ringde på.
Nu blev tråden ännu mer bisarr. Det är väl ingen som på något sätt gett minsta lilla sken av att ha en svängdörr in till sitt badrum för allt och alla? Vi har ju hela tiden pratat om en yrkesgrupp som ska utföra arbeten i hemmet, inte om random människor som på väg hem från sin krogrunda plötsligt knackar på.
 
Låter som om en enkel transportabel toa med insynsskydd vore något att ha för de som jobbar borta med brist på tillgång till toalett.

Storleken får ju vara så den får plats i bagageutrymmet till bilen. Vikten behöver vara låg så den går att transportera till lämplig plats.
Den behöver lock så innehåll inte skvalpar ur.
 
Låter som om en enkel transportabel toa med insynsskydd vore något att ha för de som jobbar borta med brist på tillgång till toalett.

Storleken får ju vara så den får plats i bagageutrymmet till bilen. Vikten behöver vara låg så den går att transportera till lämplig plats.
Den behöver lock så innehåll inte skvalpar ur.
Idén i sig tycker jag är en okej nödlösning men i praktiken tror jag att det kan vara knepigt att få med en sån. Många hantverkare kör ju mindre skåpbilar och lastar till sista centimetern för att göra jobben så effektiva som möjligt. Dels med material ut till kunden men också rivningsmaterial efter att arbetet är färdigt och yrkesgrupper som till exempel snickare brukar ha med massor av verktyg och maskiner utöver det.

Jag vet hur våra skåpbilar ser ut när våra montörer ska iväg på något mer omfattande arbete, det finns inte en chans att vi kan klämma in en portabel toalett där. Möjligtvis en potta.
 
Det var skrattretande när jag började läsa tråden. Någon som inte fällt ner locket och stängt dörren. En stressad hantverkare som behövde gå på toaletten, som inte har katt och inte tänkte så långt. Vilket I-landsproblem. Att man ens kan se det som något jobbigt och fel. Att personen ifråga inte ska ta för givet att låna toa när det finns, att man liksom ska slå en pling "fröken, får jag gå på toa?"

Det är dags att diverse hantverkare höjer sina arvoden rejält tycker jag. På grund av stroppig och snobbig attityd hos kunder.

Jag tycker ju att det tillhör normalt hyfs att ha både toalock och toadörr stängd. Jag tycker att det är äckligt när folk spolar toan med locket öppet! Sen vill jag att dörren ska stängas när personen är klar så att inte lukten från det de gjorde på toan sprider sig i hela hemmet. Mitt badrum och gästtoalett har ventilation så det räcker och dörren behöver inte vara öppen och sprida stanken i hela hemmet.
 
Jag har helt förståelse för det då även jag tycker att det är mycket påfrestande med främmande människor, oavsett vad det rör sig om. Gissningsvis pga min troliga ADHD. Jag går på spänn. Men jag ser nog faktiskt inte att det riktigt har en faktor här - är människan i hemmet så är den, och då är mitt kök och mitt badrum allmänna ytor.

Jag kan tycka att det är en än mer banal sak att du helt enkelt förbereder dig på att toaletten kan komma att användas. Svårare än så är det ju inte. Även hantverkare är människor, liksom. Det finns de hantverkare (fler än vad man tror, faktiskt, speciellt de yngre) som tycker att det är precis lika jobbigt att vara i andras hem, som du och jag tycker det är jobbigt att ha dem hemma. Då är det det minsta jag kan göra att förbereda både toalett och kök så att det är klart och tydligt att de får användas. Det går liksom åt båda håll, det där.

Hemma hos mig får de inte använda köket. Hyresvärden har ett kontor på andra sidan gatan där har de ett fikarum (plus personaltoalett). Har de inget eget fikarum i närheten får de använda hyresvärdens fikarum tycker jag. Inte mitt kök. Jo, vill de fylla på sin vattenflaska är det såklart ok. Jag föredrar att de går över till hyresvärdens kontor på andra sidan gatan för toabesök.

Men de gånger jag haft hantverkare över så har de alltid tagit sin lunchrast någon annanstans. Förmodligen i sitt eget fikarum då hyresvärden vanligtvis anlitar lokala företag. Jag bor i en mindre stad så här är inte långt någonstans.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det borde vara ganska enkelt. Alla vet att människor behöver gå på toaletten ibland och att det inte hör till den typ av aktivitet som går att schemalägga. Jag tänker att det heller inte kräver orimligt mycket föreställningsförmåga att inse att hantverkare behöver gå på toaletten och att det kan inträffa när de är hemma hos just dig. Det torde även vara allmängods att inte alla stänger toalock och toadörrar.

Om man har en avtalad tid för hantverkare och man själv inte är hemma för att godkänna ett toalettbesök och ge instruktioner för hur det ska genomföras så föreslår jag en enkel lösning:

Sätt upp en lapp.

”Hej, Glöm inte stänga toalocket och dörren till toaletten så att katten inte ramlar i. Tack på förhand!”

Eller om man är inte vill låna ut sin toalett

”Hej, Jag vill inte att du använder toaletten. Närmsta toalett finns på Circle K på X-vägen”

När det gäller trådstarten så tänker jag att ventilationspersonen inte nödvändigtvis behöver ha lämnat sina exkrementer i toan under besöket. Ofta sitter det ju ventiler i badrummet som de vill testa om de suger tillräckligt bra. Då tar man ofta en bit toapapper som man håller upp mot ventilationen. Detta papper slängs ju sedan rimligen i toaletten.
 
Just därför inte alla ska jobba som hantverkare. Ingen som har så lite respekt för andra människor bör jobba nära människor övht. Kraven är liksom på mininivå.
Alltds klart att hantverkare ska uppföra sig så de går att ha i möblerade rum, men det viktiga är ändå kunskap i sitt hantverk. Hantverkare är dock knappast ett yrke som man generellt tänker på där social kompetens står i fokus utan snarare tvärt om, ett yrke man väljer om man inte vill ha alltför mycket kundkontakt. Det är ju inte som vården eller en receptionist.
 
Jag tycker ju att det tillhör normalt hyfs att ha både toalock och toadörr stängd. Jag tycker att det är äckligt när folk spolar toan med locket öppet! Sen vill jag att dörren ska stängas när personen är klar så att inte lukten från det de gjorde på toan sprider sig i hela hemmet. Mitt badrum och gästtoalett har ventilation så det räcker och dörren behöver inte vara öppen och sprida stanken i hela hemmet.
Sprida stank efter ett toabesök? Jag håller med dig i grunden om att böra stänga dörren och ta ner locket, men någon stank från en vattentoa har jag aldrig upplevt, med eller utan dörr stängd bara folk spolar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 745
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp