Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma hos mig får de inte använda köket. Hyresvärden har ett kontor på andra sidan gatan där har de ett fikarum (plus personaltoalett). Har de inget eget fikarum i närheten får de använda hyresvärdens fikarum tycker jag. Inte mitt kök. Jo, vill de fylla på sin vattenflaska är det såklart ok. Jag föredrar att de går över till hyresvärdens kontor på andra sidan gatan för toabesök.

Men de gånger jag haft hantverkare över så har de alltid tagit sin lunchrast någon annanstans. Förmodligen i sitt eget fikarum då hyresvärden vanligtvis anlitar lokala företag. Jag bor i en mindre stad så här är inte långt någonstans.

Jobbar man åt bostadsbolag använder man ofta hyresvärdens gemensamma utrymmen, ja. Om man är i närheten av dessa, förstås.
 
Jag tycker ju att det tillhör normalt hyfs att ha både toalock och toadörr stängd. Jag tycker att det är äckligt när folk spolar toan med locket öppet! Sen vill jag att dörren ska stängas när personen är klar så att inte lukten från det de gjorde på toan sprider sig i hela hemmet. Mitt badrum och gästtoalett har ventilation så det räcker och dörren behöver inte vara öppen och sprida stanken i hela hemmet.

Stänga toalocket är väl nice om man gör men om där finns katt i hemmet brukar man undvika att stänga toadörren eftersom kattlådan oftast är placerad i just badrummet. Så jag ser nog inte att det tillhör "normalt hyfs", men jag är å andra sidan uppväxt med katt och inkörd på att dörren inte ska stängas.
 
Sprida stank efter ett toabesök? Jag håller med dig i grunden om att böra stänga dörren och ta ner locket, men någon stank från en vattentoa har jag aldrig upplevt, med eller utan dörr stängd bara folk spolar.

Jo, har folk skitit så luktar det på toan direkt efteråt. Inget jag vill ha ut i resten av hemmet.

Jag tycker att det är dålig hygien att spola med locket uppfällt.

"När man spolar med locket uppe bildas aerosoler av vattendroppar som också innehåller allt det som man har tänkt sig att spola ner, små avföringsrester med bakterier och virus i." Marie-Louise Danielsson-Tham från artikeln: https://www.svd.se/a/c038e77f-a9df-330c-9ec2-f7c0d7fb50cc/toaletten-en-tickande-smittobomb
 
Stänga toalocket är väl nice om man gör men om där finns katt i hemmet brukar man undvika att stänga toadörren eftersom kattlådan oftast är placerad i just badrummet. Så jag ser nog inte att det tillhör "normalt hyfs", men jag är å andra sidan uppväxt med katt och inkörd på att dörren inte ska stängas.

Och där kommer det in att om man är i någon annans hem så följer man de regler och vanor de har där oavsett vad ens egen åsikt i frågan är. Är dörren öppen så lämnar man den öppen. Är den stängd lämnar man den stängd. Osv.
 
Stänga toalocket är väl nice om man gör men om där finns katt i hemmet brukar man undvika att stänga toadörren eftersom kattlådan oftast är placerad i just badrummet. Så jag ser nog inte att det tillhör "normalt hyfs", men jag är å andra sidan uppväxt med katt och inkörd på att dörren inte ska stängas.
Min katt är också inkörd på att badrumsdörren aldrig ska vara stängd. Alltså, väldigt inkörd.
Jag får alltid be alla som vill låna toaletten om ursäkt på förhand eftersom jag vet att så fort de går in i badrummet och stänger dörren så kommer min katt att stå utanför dörren och klösa på dörrfodren och skrikjama som om undergången var nära.
Jag behöver i alla fall inte vara rädd att hantverkare ägnar sig åt långa toalettraster hos mig istället för att arbeta. Det finns liksom ingen som kan sitta avslappnat någon längre stund när katten beter sig som en velociraptor från Jurassic Park-filmerna.
 
Igen då, nekar en hantverkare att arbeta pga att dom inte vill arbeta hos personer med psykiska problem som inte är bekväma med att dom bara tar för sig hur som helst så är det diskriminering. Och jag är inte alls så säker på att det för en hantverkare är lagligt att gå runt hur som helst i någons hem utan tilllstånd i rum och områden dom inte ska jobba i och använda toaletter utan att fråga först.
Vad har du för bild av den vanliga hantverkaren? En vanlig hantverkare kommer, säger hej, diskuterar jobbet vid behov, frågar om de får låna toa/ta ett glas vatten vid behov och går sen vidare till nästa kund. Ställer man sen till mycket besvär som kund så vill de förmodligen inte återkomma. De har noll och inte att göra med psykiska problem. Har man psykiska problem till den grad att man inte kan hantera ett besök av en hantverkare har man möjlighet att få hjälp av en boendestödjare, eller så kan man låta bli att vara hemma.

Har man psykiska problem till den grad att man inte kan uppför sig när hantverkaren är på plats så är det ett arbetsmiljöproblem för hantverkaren och då har de all rätt att neka att komma.
 
Och där kommer det in att om man är i någon annans hem så följer man de regler och vanor de har där oavsett vad ens egen åsikt i frågan är. Är dörren öppen så lämnar man den öppen. Är den stängd lämnar man den stängd. Osv.

Här kommer generalrådet in tycker jag: Är något väldigt viktigt? Kommunicera.! Alla gör olika, tycker olika och har olika erfarenheter. Själv skulle jag ju undvikt som pesten att inte vara hemma när hantverkare kommer om jag har husdjur hemma. Men är man ändå tvungen så är ju bara det ett skäl att skriva en tydlig lapp som sätts utanför dörren: Obs! Husdjur i hemmet, lämna inte dörren öppen. Se även till att lämna dörren till badrummet öppen pga kattlåda. Tack på förhand!”.
 
Min katt är också inkörd på att badrumsdörren aldrig ska vara stängd. Alltså, väldigt inkörd.
Jag får alltid be alla som vill låna toaletten om ursäkt på förhand eftersom jag vet att så fort de går in i badrummet och stänger dörren så kommer min katt att stå utanför dörren och klösa på dörrfodren och skrikjama som om undergången var nära.
Jag behöver i alla fall inte vara rädd att hantverkare ägnar sig åt långa toalettraster hos mig istället för att arbeta. Det finns liksom ingen som kan sitta avslappnat någon längre stund när katten beter sig som en velociraptor från Jurassic Park-filmerna.

Så gör våra med, så fort en dörr är stängd är det full konsert utanför 😆
Vad göööör du där inne!
 
Här kommer generalrådet in tycker jag: Är något väldigt viktigt? Kommunicera.! Alla gör olika, tycker olika och har olika erfarenheter. Själv skulle jag ju undvikt som pesten att inte vara hemma när hantverkare kommer om jag har husdjur hemma. Men är man ändå tvungen så är ju bara det ett skäl att skriva en tydlig lapp som sätts utanför dörren: Obs! Husdjur i hemmet, lämna inte dörren öppen. Se även till att lämna dörren till badrummet öppen pga kattlåda. Tack på förhand!”.

Jag bor i hyresrätt och har vi hantverkare hemma så får man kryssa om och vilka djur som finns hemma. Där kan man även lämna meddelande till hantverkaren.
Tex hunden kommer ej vara hemma, släpp inte ut katterna och lämna dörren till toaletten öppen.
Har fungerat väldigt bra.

Sambon är hantverkare och de har information i sin arbetsapp om djur och annat de behöver känna till.
 
Jo, har folk skitit så luktar det på toan direkt efteråt. Inget jag vill ha ut i resten av hemmet.

Jag tycker att det är dålig hygien att spola med locket uppfällt.

"När man spolar med locket uppe bildas aerosoler av vattendroppar som också innehåller allt det som man har tänkt sig att spola ner, små avföringsrester med bakterier och virus i." Marie-Louise Danielsson-Tham från artikeln: https://www.svd.se/a/c038e77f-a9df-330c-9ec2-f7c0d7fb50cc/toaletten-en-tickande-smittobomb
Det var stank du skrev om inte att det "luktar lite illa".

I och för sig luktar det inte på min toa, kanske du bör se över ventilationen om det luktar efter toalettbesök. Vattnet blockar effektivt det mesta.
 
Här kommer generalrådet in tycker jag: Är något väldigt viktigt? Kommunicera.! Alla gör olika, tycker olika och har olika erfarenheter. Själv skulle jag ju undvikt som pesten att inte vara hemma när hantverkare kommer om jag har husdjur hemma. Men är man ändå tvungen så är ju bara det ett skäl att skriva en tydlig lapp som sätts utanför dörren: Obs! Husdjur i hemmet, lämna inte dörren öppen. Se även till att lämna dörren till badrummet öppen pga kattlåda. Tack på förhand!”.

Jag hade aldrig låtit en hantverkare vara i mitt hem utan mig om jag hade katt eller hund. Eftersom jag inte tycker att de ska behöva ha det ansvaret. De behöver kunna gå in och ut utan att behöva passa på mina djur.

Undantag är om jag känner hantverkaren och vet att hen klarar av det och inte har nåt emot det.
 
Antar att även gäster frågar om dom får låna toaletten även om dom vet att det är okej, och sen lämnar den som den var ser jag som allmänt hyfs att göra.
Jag skulle snarare trott att det var bättre att som gäst inte kläcka ur sig -får jag gå på din toa, när de äter middag hemma hos en. Det artiga vid en normal middag är ju att ursäkta sig och dra utan att ta upp ämnen som kissa och toalett.

Annat kanske om någon dyker in på en snabb kopp kaffe eller är barn som leker hemma hos någon kanske -får jag låna din toa? -ja bara du lämnar tillbaka den sedan.
 
Jag hade aldrig låtit en hantverkare vara i mitt hem utan mig om jag hade katt eller hund. Eftersom jag inte tycker att de ska behöva ha det ansvaret. De behöver kunna gå in och ut utan att behöva passa på mina djur.

Undantag är om jag känner hantverkaren och vet att hen klarar av det och inte har nåt emot det.

Bor man i hyresrätt är det inte så enkelt att styra när de kommer. Jag har alltid aatt en lapp på både insidan och utsidan av ytterdörren att jag har katt och att dörren måste hållas stängd.
 
Jag hade aldrig låtit en hantverkare vara i mitt hem utan mig om jag hade katt eller hund. Eftersom jag inte tycker att de ska behöva ha det ansvaret. De behöver kunna gå in och ut utan att behöva passa på mina djur.

Undantag är om jag känner hantverkaren och vet att hen klarar av det och inte har nåt emot det.

Nu jobbar inte alla så det är möjligt att vara hemma, speciellt inte med den brist det är på tex elektriker.
Det är väldigt vanligt att det finns djur när sambon är på jobb, inga problem alls.
 
Nu jobbar inte alla så det är möjligt att vara hemma, speciellt inte med den brist det är på tex elektriker.
Det är väldigt vanligt att det finns djur när sambon är på jobb, inga problem alls.

Jag säger inget om det. Bara att jag inte hade velat göra det. Mina djur, mitt ansvar. Det vågar jag inte lägga på hantverkaren. Kanske för att jag haft katt som försökte smita ut så fort chansen gavs och som inte gick att stänga in för då öppnade han dörren. Han kunde hålla på hur länge som helst med att lista ut hur man öppnar en dörr. Hade den varit låst hade han förmodligen förstört dörren innan han gav upp. Han hade också petat på allt de hade med sig och velat vara med i allt de gjorde. Så jag hade inte varit bekväm alls med att lämna huset med honom och hantverkare själva.
 
Men återigen, tråden handlar om hantverkare som arbetar i ens hem. Varför skulle den plötsligt handla om kreti och pleti som råkar gå förbi?
Det var du som drog in det.
"Alla människor som kommer till mitt hem men inte bor här, är en gäst hos mig. Oavsett vad de har här att göra. Prästen, mäklaren, hantverkaren, grannen."
 
Det var stank du skrev om inte att det "luktar lite illa".

I och för sig luktar det inte på min toa, kanske du bör se över ventilationen om det luktar efter toalettbesök. Vattnet blockar effektivt det mesta.
Vissa människor lämnar en odör efter sig som även den bästa ventilation behöver några minuter på sig att ta hand om.
Den atmosfära miljöförstöringen behöver en stängd dörr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 745
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp