Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igen då, nekar en hantverkare att arbeta pga att dom inte vill arbeta hos personer med psykiska problem som inte är bekväma med att dom bara tar för sig hur som helst så är det diskriminering. Och jag är inte alls så säker på att det för en hantverkare är lagligt att gå runt hur som helst i någons hem utan tilllstånd i rum och områden dom inte ska jobba i och använda toaletter utan att fråga först.
Det är ju inte det att de nekar dig för att du har psykiska problem, de kan neka dig för att du är en besvärlig kund. Jag gissar på att de flesta frågar om du är hemma, är du inte hemma så blir det svårt att fråga och behöver man gå så behöver man gå.
 
Och där kommer det in att om man är i någon annans hem så följer man de regler och vanor de har där oavsett vad ens egen åsikt i frågan är. Är dörren öppen så lämnar man den öppen. Är den stängd lämnar man den stängd. Osv.
Jag är imponerad över folk som kommer ihåg exakt hur en dörr stod eller ett lock var och att de alltid är extremt medvetna om sina handlingar och aldrig någonsin går på autopilot.

Det är hopplöst att försöka komma ihåg att lämna en toadörr öppen tex, :) eftersom det är en automatisk handling att stänga den. Får gå tillbaka och öppna och en lapp och en skrikande katt hjälper jättemycket.

Och jag är också ärligt förvånad över människor som inte när de är klara lyfter på locket och kollar att allt ser ok ut.
 
Samma här. Jag har sett och hört alldeles för många historier om djur som lyckats rymma, blivit instängda, dött etc. Där hantverkarna helt sonika åkt och köpt ett "likadant" djur för att ersätta det döda djuret.
Jag tar ledigt från jobbet eller kontaktar hyresvärd/brf om jag måste få besöket flyttat. Plan C är att flytta katten till mamma den dagen isf, men jag har tack och lov inte behövt göra det än så länge.

Här får jag fylla i några frågor när jag felanmäler nåt till hyresvärden. Den första är om de får gå in med huvudnyckel. Den andra är om det finns djur och i så fall vilka. Jag säger ofta att de inte får gå in med huvudnyckeln då jag jobbar hemifrån några dagar i veckan och föredrar att kunna prata med de som kommer så jag har koll på vad som gjorts och varför.
 
Det testades i Mythbusters. Om jag inte minns alldeles tokigt så var det inget problem.
Jag spolar med locket stängt men jag är inte bekymrad för om andra gör på annat vis.

Har du ingen doftspray på din toalett? Det brukar lösa det mesta med oönskad lukt.

Och jag har sett någon annan testa det. Stryka ut på agar i petriskål och hela alltet både när toalocket varit stängt och när det varit öppet. Stor skillnad i det testet. Har för mig att det var ett svenskt test jag såg på tv.

Jag vill inte att det ska lukta toadoftspray i hela hemmet heller.
 
Som att de skulle bry sig?
"Förresten du, vattnet i kranen är sjövatten."

Vad har det med luftvärmepumpen att göra?
Och tror du på allvar att de kommer ihåg det sedan?

Eller toaletten finns där.
Jaha, liksom.
Bra för er att ni har en toa hemma hos er.
Som att det var därför som de kom dit.

De extremt få hantverkare som behöver en toalett får nog ta och fråga efter det faktiskt.
Vill du inte upplysa om var toaletten finns så bidrar du till att de väljer enligt dig fel. Gör som du vill.
 
Här får jag fylla i några frågor när jag felanmäler nåt till hyresvärden. Den första är om de får gå in med huvudnyckel. Den andra är om det finns djur och i så fall vilka. Jag säger ofta att de inte får gå in med huvudnyckeln då jag jobbar hemifrån några dagar i veckan och föredrar att kunna prata med de som kommer så jag har koll på vad som gjorts och varför.
Yes, jag skriver eller talar helt enkelt om att jag har djur och därför behöver vara hemma när hanterkaren kommer. Jag bor i brf men har kunnat boka om dag någon gång då det inte funkade att ta semester från jobbet.
Jag skulle kunna jobba hemifrån men min chef tycker inte om mig så han vägrar tillåta hemarbete. :cautious:
 
Jag tycker ju att det tillhör normalt hyfs att ha både toalock och toadörr stängd. Jag tycker att det är äckligt när folk spolar toan med locket öppet! Sen vill jag att dörren ska stängas när personen är klar så att inte lukten från det de gjorde på toan sprider sig i hela hemmet. Mitt badrum och gästtoalett har ventilation så det räcker och dörren behöver inte vara öppen och sprida stanken i hela hemmet.
Normalt hyfs ja, men vi lever olika liv och är olika personer. Det är lätt att glömma osv. Jag skulle reagera "så skulle inte jag göra", fälla locket och stänga dörren. I övrigt skulle jag inte lägga någon energi på det.Om det inte vore så att man ha hantverkare hemma dagligen som gör samma..... Det är skillnad på en gång och ständigt ju. Detta tolkade jag som en gång.
 
Normalt hyfs ja, men vi lever olika liv och är olika personer. Det är lätt att glömma osv. Jag skulle reagera "så skulle inte jag göra", fälla locket och stänga dörren. I övrigt skulle jag inte lägga någon energi på det.Om det inte vore så att man ha hantverkare hemma dagligen som gör samma..... Det är skillnad på en gång och ständigt ju. Detta tolkade jag som en gång.
Detsamma här, helt ärligt tror jag inte jag ens skulle märka om de gjorde annorlunda än jag gör. Jag sträcker mig till att jag skulle bli irriterad om de inte använt toaborsten, men det skulle få gå med ett ryck på axlarna.
 
Är man en människa som tycker att det är ouppfostrat, då har man riktiga problem som människa. Fy viken människosyn alltså. Jag har inte skrivit någonstans övht att jag inte kan hantera att en hantverkare kommer, jag vill bara ha frågan om det är okej att låna toaletten innan dom klampar på. Men alltså fy för dig alltså.
Tycker vad är ouppfostrat? Det är inget nämnt om oupfostrat i det du citerar.

Vilken människosyn syftar du på?

Jag har skrivit flera gånger att de flesta frågar om toalett om man finns tillgänglig. Vad är problemet? Det finns liksom inget jag kan göra åt att alla inte kommer att fråga vad vi än skriver här. Vill man vara helt säker behöver man upplysa om dina önskemål.
 
Och där kommer det in att om man är i någon annans hem så följer man de regler och vanor de har där oavsett vad ens egen åsikt i frågan är. Är dörren öppen så lämnar man den öppen. Är den stängd lämnar man den stängd. Osv.
Det är en självklarhet, å andra sidan tänker jag att lite förståelse för att det inte blir rätt alla gånger vore på sin plats. När man har mycket i huvudet, vilket jag kan tänka mig en hantverkare har, så ... "var dörren öppen eller stängd när jag tog i den?" och det här med att fälla ner locket, män är generellt slarviga, speciellt om de lever ensamma, gammal vana.

Jag tror inte en endaste av alla gäster jag någonsin haft hemma hos mig någonsin har satt in köksstolen tillbaka till bordet igen när de rest sig för att gå hem. Trots att stolen stod vid bordet när de kom och de drog ut den. Inte en enda gång har det stört mig, men kanske är det något jag borde bli hemskt irriterad över, jag ska begära att folk följer mina regler vad gäller det? Jag tror inte folk tänker på hur jag har stolen de sitter på, lika lite som hantverkaren i TS hem kanske tänkte på dörren. Den förståelsen tycker jag man måste ha.
 
Nä, det där måste absolut vara rena rama skrönor.

Det tror jag också. Men det är lätt att en katt smiter ut när hantverkaren ska bära in utrustning/material. Jag tycker inte att det är ett ansvar hantverkaren ska behöva ha. Hen är där för att göra ett jobb. Inte för att se till att katten inte smiter ut eller att hunden inte snor nåt och sväljer det och blir sjuk av det.
 
Nä, det där måste absolut vara rena rama skrönor.
Alltså, lyssna på podden att bygga åt idioter. Antingen ljuger samtliga hantverkare där eller så finns det ett gryn av sanning i det. De berättar historier om djur då och då där, och i vissa fall är det ganska så bedrövligt att höra om hur de raljerar kring djur. Hoppsan kattfan rymde och jag fick springa efter och fånga den eller att de ska åka till djuraffären och köpa en likadan fågel att sätta in i buren osv...
Jag är hellre säker på att katten har det bra än går hemma med detta i bakhuvudet och har panik hela dagen.

Jag har varit med om (när jag var liten) att min katt blivit instängd och att den rymt ut när hantverkare fått vimsa runt själva. Det är inte jättekul att komma hem och direkt leta efter katt. Ja, de hade fått instruktioner om att det fanns en katt och att de inte fick släppa ut den.
Ändå tyckte de att det var en god idé att öppna port och dörr för att de "ju ändå skulle gå in och ut några gånger".
Inget ont egentligen om hantverkarna. Det finns folk som inte gillar djur eller som inte bryr sig om djur eller kanske inte förstår hur djur funkar. Men då får man ju som ägare se till att vara hemma och se till att djuren har det bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att veta att toaletten i huset där de ska fixa i fem timmar inte fungerar och har sjövatten i kranen och liksom småle inom sig när man inte säger det verkar jättekonstigt. Man bara Hepp! hehe nu missade hen fråga om toa, score på väggen.
Det är ju inte så jag tänker.
Utan jag tänker att de får definiera vad de behöver för att kunna göra ett jobb hos mig.
Och så får jag ordna det.

Står inget om toalett och dricksvatten så tänker jag inte ens tanken att de skulle använda det ändå.
Utan att fråga på något sätt.

Det har dessutom aldrig blivit något problem.
De gånger som ingen finns att fråga varken på plats eller telefon brukar det vara utearbeten och då är bostäderna låsta.

Vi har nyligen fått solceller monterade.
Ingen har vare sig frågat efter toalett eller använt någon utan vår vetskap.
Antingen så har någon varit hemma eller så har det varit låst.
 
Förmodligen ja, finns väl inte nån djurägare som inte känner igen sitt eget djur och märker av om det är utbytt mot en helt ny individ.

Hade varit gigantiska rubriker och allmänt ramaskri om diverse husdjur byttes ut titt som tätt.
Ok då ljuger de då om du säger det. I så fall är ju hela podden meningslös :p
Men att hantverkare ens kan ljuga/skoja om något sådant är väl ändå en röd flagga?

Nå jag är hellre hemma och har koll än riskerar att behöva leta efter katt i en hel vecka för att hantverkare släppt ut katten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 044
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp